Microsoft diskuterar namnbyte på Internet Explorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är dåligt då? Använt ie ihop med opera sedan ie 9.

Oj, nu kände man sig gammal igen. Kommer ihåg hur de, som tvåa på bollen (webben), skickade med CD-skivor med IE om man köpte en mus runt 1996 (det första eländet man testade var väl det som kom med Plus! för Windows 95 alt. någon snarlik version). Gissar att jag i den delen är en av de som tänker på äldre problem (men det inkluderar upp till version 8); men, likväl, genom åren har de haft samma upplägg.

De har hållit sig med onödigt komplexa inställningar (som det förvisso finns i Fx med men inte lika tydligt), och med udda fel; miserabel hantering av bokmärken (en fil för vart och ett etc.) etc. Instämmer med asconakille.

Nu har jag inte satt min fot hos reddit, men så långt som framgick här, framstod det mer som att en diskussion om namnbyte har förekommit, inte att det sker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Oj, nu kände man sig gammal igen. Kommer ihåg hur de, som tvåa på bollen (webben), skickade med CD-skivor med IE om man köpte en mus runt 1996 (det första eländet man testade var väl det som kom med Plus! för Windows 95 alt. någon snarlik version). Gissar att jag i den delen är en av de som tänker på äldre problem (men det inkluderar upp till version 8); men, likväl, genom åren har de haft samma upplägg.

De har hållit sig med onödigt komplexa inställningar (som det förvisso finns i Fx med men inte lika tydligt), och med udda fel; miserabel hantering av bokmärken (en fil för vart och ett etc.) etc. Instämmer med asconakille.

Nu har jag inte satt min fot hos reddit, men så långt som framgick här, framstod det mer som att en diskussion om namnbyte har förekommit, inte att det sker nu.

Jag håller med om att det inte var någon vidare förr men sedan ie9 tycker jag om det och kör parallellt med opera. Men jag är inte en sådan som håller på med massa tillägg osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Så mycket hat, tur att Internet Explorer alltid har mig som trogen användare, själv tycker jag IE är skitbra och har kört det i alla versioner sedan IE-3 som kom när jag skaffade dator 1996 ... körde även Netscape ett tag när det begav sig!

Permalänk

Vad är det som är dåligt med Internet Explorer?

Använder själv Chrome men tycker IE verkar vara helt okej do gånger man testat den. Men varför allt hat mot IE någon här som kan komma med lite konstruktiv kritik på varför den fortfarande är så dålig?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Varför inte bara kalla den Bing. Så alla vet att de ska hålla sig undan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Hahaha, hur desperat kan man bli?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Serzarian:

Woah, shots fired!
Vad skulle vara så dåligt med Firefox till exempel?

Du menar väll FireBloat?

Jag gissar på att de byter namn till Inori Explorer. Man kanske kunde ha använt Chrome ifall Google lät en ha sitt privatliv i fred. Än så länge så får man nog sitta kvar på sin antika version av Opera. Eftersom de var dumma nog att ta bort möjligheten att importera bokmärken i från sin gammla version. Det enda IE saknar i dagsläget är en bra textruta för att söka igenom sina bokmärken.

Det är synd att många inte kan skilja på IE 6 och de nya versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Intressant det där med standarder. Det är ombytta roller nu på mobilmarknaden, mobilsidor kodas med webkitspecifika funktioner. Senaste preview versionen av Windows phone kommer med stöd för dessa webkitfunktioner och en tag som gör så den ser ut som en Android för att inte kastas in på en extremt enkel variant av sidan.

Källa: http://blogs.msdn.com/b/ie/archive/2014/07/31/the-mobile-web-...

Mmm. Har hört att Explorer ligger längre fram än vissa andra webbläsare vad gäller standarder. Lite "roligt" att man la till lite fulhack i senaste uppdateringen för windows phone, så webbsidorna skulle tro att det var en Iphone. Typ. Och då snackar vi högt rankade sidor.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Bing Explorer? Bing Vista?
En slags länk som laddar ner Chrome vore bra tycker jag.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Använder själv Chrome men tycker IE verkar vara helt okej do gånger man testat den. Men varför allt hat mot IE någon här som kan komma med lite konstruktiv kritik på varför den fortfarande är så dålig?

Välkommen till Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kan bara föreställa mig hur gamla gubbar och tanter som alltid använder sin webbläsare "Internet Explorer" som det hetat i över 20år. Och nu heter någonting helt annat, dom kommer väl tro att dom har fått hem något virus nästa gång dom ska surfa in på banken.

Men, jag känner mig inte direkt brydd själv. Då jag bojkottar M$ och köper elektroniken ifrån frukthandlaren Apple istället.
Använder doc både Safari och Chrome för vissa grejer som är låsta i safari.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Använder själv Chrome men tycker IE verkar vara helt okej do gånger man testat den. Men varför allt hat mot IE någon här som kan komma med lite konstruktiv kritik på varför den fortfarande är så dålig?

Folk har bara låst fast sig vid något som en gång var, de vägrar ta sig ur sin bubbla då de redan bildat sig sin uppfattning för flera år sedan och står fast vid den, de är alldeles för konservativa...samma sak när det gäller SandForce har jag sett. Visst, SandForce hade sina problem men de är åtgärdade nu och det är en väldigt stabil plattform generellt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är att göra en bättre webläsare än konkurrenternas dito, har någon slags inneboende känsla att det går rätt snabbt att återetablera ett slitet varumärke i den här svängen. Förstår mig inte på det där fenomenet att byta namn på samma crappiga produkt, och hoppas på att det ska göra underverk, det är ju inte så att folk inte kommer haja att det bara är frågan om ett namnbyte och inget mer, när IE försvinner, och det kommer en "ny" browser från MS. Om det nu funkar, så är det ju om inte annat nästan så man skulle kunna kalla det lurendrejeri.

I övrigt instämmer jag med inlägg #131; hur många "vaneanvändare" eller vad man ska kalla dem kommer man tappa med ett namnbyte?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rpheus:

Bullshit. Har du ens testat IE 11? De har gjort om webbläsaren från grunden. Har blivit enormt mycket bättre. Känns som folk upprepar sig konstant när den senaste versionen de testade var IE 6.

Det är ju bra att det blivit bättre. Webbutvecklare ser nog gärna att IE beter sig så bra som det är möjligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Gillar Internet Explorer 11 på min windows phone 8.1. Men jag kör Chrome eftersom jag har haft det sen.. det kom. Inte brytt mig om att testa annat.

Permalänk
Inaktiv

Var tvungen att hoppa in IE och kika lite, då jag inte gjort det sedan... jag installerade Chrome. Det är ju jäkligt stilrent, vilket jag vanligtvis gillar men texten ser sådär ut. Angående namnet är jag tveksam. Många går direkt ifrån IE till Chrome eller dylikt direkt (även jag) utan att faktiskt testa webbläsaren, och det är väl liknande fenomen gällande Windows 8 och Windows 7.

Permalänk

Senaste MS trenden måste ju innebära namnet "One Browser"

Senaste MS trenden måste ju innebära namnet "One Browser" alternativt "Browser nr One".

Ni som inte testat IE sedan version 6 borde kanske prova IE11 + "Enhanced Protected Mode" när det gäller säkerhet eller googla på laddningstider för vanligaste siterna samt googla Webb kompabilitet mot standard i IE11.

IE11 har vissa problem men dessa är helt andra än vad som hittils nämts i tråden och skiljer sig markant från tiden före IE10.

/MrK
P.s.
Glöm inte att nästan alla program (icke webbläsare alltså) som visar webbsidor internt i sig själva använder IE. Ett fåtal undantag finns (Steam t.ex.) men de flesta använder Browser komponenten från Microsoft.

Permalänk
Medlem

men jag tycker fortfarande IE, senaste versionen i windows 7, e seg. firefox har alltid vart den bästa för mig, och chrome segar efter några flikar. aldrig problem med firefox.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ett namnbyte förändrar ingenting, bättre att lägga resurserna på att rätta till vad som är fel i webläsaren än filosofera om vad den ska heta, ett namnbyte eliminerar inte problemen

Haha! Tror du verkligen att de tror att ett namnbyte fixar eventuella funktionella problem? Det handlr om image och rykte, vilket är otroligt viktigt vid marknadsföring av en produkt. Bättre att lägga resurser på annat? Tror inte att diskutera ett namnbyte tar ifrån utvecklingstid... Dessutom är IE inte så dåligt nu för tiden. Vacker kommentar.

Permalänk
Medlem

Kan nog vara ett smart drag. Dock är det befintliga namnet egentligen klockrent, medan de flesta browsers har rätt löjliga namn.

Det är inga stora fel på IE längre. Dock är man mycket vanedjur på den fronten så de flesta inbitna användare lär nog inte byta. Själv har jag hängt med Chrome länge då ingen annan browser jag testat förr har haft en lika elegant sökfunktion (hur snyggt kortkommandon för sökmotorer i adressfältet fungerar). Möjligen har någon annan lyckats vid det här laget men jag orkar inte testa speciellt ofta när jag redan har det jag söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emyxia:

Haha! Tror du verkligen att de tror att ett namnbyte fixar eventuella funktionella problem? Det handlr om image och rykte, vilket är otroligt viktigt vid marknadsföring av en produkt. Bättre att lägga resurser på annat? Tror inte att diskutera ett namnbyte tar ifrån utvecklingstid... Dessutom är IE inte så dåligt nu för tiden. Vacker kommentar.

Var iofs inte vad jag sa att jag trodde heller

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Explorer används en gång per ominstallation, och det är för att ladda ner chrome.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Explorer används en gång per ominstallation, och det är för att ladda ner chrome.

Inte riktigt, du använder det mer än du tror, du ser det bara inte

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag använder Internet Explorer nästan dagligen, förutom när jag sitter på SweClockers. Namnbyte? Nä fy katten!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Var iofs inte vad jag sa att jag trodde heller

Kanske inte. Men du skrev "bättre att lägga resurserna på att rätta till vad som är fel i webläsaren" följt av " ett namnbyte eliminerar inte problemen". Det implicerar det åtminstone. Så vad menade du? Att det inte skulle hjälpa ryktet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emyxia:

Kanske inte. Men du skrev "bättre att lägga resurserna på att rätta till vad som är fel i webläsaren" följt av " ett namnbyte eliminerar inte problemen". Det implicerar det åtminstone. Så vad menade du? Att det inte skulle hjälpa ryktet?

Grattis, du slog huvudet på spiken. Varför förstod du inte det på en gång? Jag skrev det ganska rakt och var inte ett dugg obegripligt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hade önskat mig svarsalternativet "Bryr mig inte"

Det finns flera anledningar till varför jag inte anväder IE.

1. Säkerhetshålen som funnits, dom har varit många och allvarliga, i kombination med IEs extrema integrering i OSet så är det en riktigt dålig kombination.
2. Egna standarder, IE har kört med egna fullösningar, en M$ strategi som funkat på många andra områden, det gagnar inte mig som kund ens i det korta perspektivet.
3. Microsoft. Bolaget har en kultur inom företaget som gör att man inte främst vill skapa en bra produkt utan styra kunderna. För mig som kund vill jag ha verktyg och styra min egen väg, inte bli tvingad och inte ha någon valmöjlighet. Där windows en gång i tiden när man använde sig av xerox forskningsresultat handlade om att optimera användandet så har man för länge sen övergett det spåret.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fö så fungerar namnbyten väldigt bra. Se bara på (Lucky) Goldstar. Idag tycker folk att det är premiumprodukter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Fö så fungerar namnbyten väldigt bra. Se bara på (Lucky) Goldstar. Idag tycker folk att det är premiumprodukter.

Fast det är ju egentligen inget namnbyte, de slog ihop och kortade ner namnet till initialer bara, precis som folk säger/skriver IE om Internet Explorer. De såldes under namnet *Lucky i Korea och under Goldstar i resten av världen, så vad de gjorde var att slå ihop de båda namnen för att göra ett globalt namn istället och de flesta av produkter vi ser från dem här i Sverige tillverkas av deras dotterbolag LG Electronics, LG är så mycket mer än så.

*=Den korta versionen

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Tjam se bara vad som hände med Netscape... dom la om sin strategi och så tillkom Mozilla