SweClockers provkör Oculus Rift DK2

Permalänk
Avstängd

Fan vad kul att ni lyssnar på era läsare alltså! Ni räddade precis min sega fredagskväll, tack!

Permalänk
Medlem

frågan är väl ändå vad facebook har i görningen för att framstå lite objektivt :ehm:

Visa signatur

Ω[sic] Sic (=thus, so), invariably bracketed and usually set in italics, is used to indicate that a preceding word or phrase in a quoted passage is reproduced as it appeared in the original passage. Sic at its best is intended to aid readers who might be confused about whether the quoter or the quoted writer is responsible for the spelling or grammatical anomaly.♠

Permalänk
Medlem

Tycker ni ska prova minecraft i DK2

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Tack för alla tips, både här och i PM! Vi ska försöka titta på något bilspel nästa vecka, men har som sagt rätt mycket att styra med inför bytet till nya kontoret (samt lite andra projekt av det mer hemliga slaget).

Några undrade varför vi "redan" ska flytta (2,5 år sedan sist), vi har helt enkelt vuxit ur nuvarande lokaler och behöver mer plats. Mer avancerat än så är det inte.

Live For speed har lyckats utomordentligt med DK2 implementeringen enligt

"Simply put as of right now this is the most spectacular demonstration of the DK2, sure LFS does not have the shiniest of graphics but the implementation of the DK2 and the feeling of presence is immense."

Skulle gärna se en lika lyrisk video med er grabbar

Permalänk
Avstängd

Bara att kolla in Samsungs Event 3 September så ser vi vilken skärm som kommer till konsument verisionen.

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Nu när ni flyttar, borde det inte gå att göra en film på hur det ser ut där?

Tidigare fick/vågade inte ni göra en fllm men det borde väl gå att fixa nu när ni ändå flyttar därifrån?

Permalänk
Medlem

Har också provat DK2, blev åksjuk direkt. Jag tvingade mig genom ett par demos till och de va jobbigt för att uttrycka de mildt. Just att de är så åksjukframkallande gör de hela väldigt svårt att ha kul med. Får hoppas kommersiella versionen är betydligt bättre för som de är nu är de inte så trevligt. Sedan är de fortfarande väldigt pixligt. Iallafall om man är van vid vanliga spel.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Jag skulle vilja att ni testar vr cinema och Whirligig Video Player

https://share.oculusvr.com/app/vr-cinema - Dock har den inte uppdaterats med stöd för DK2 ännu. Någon konspirationsteoretiker trodde dock att utvecklaren blivit rekryterad av Oculus & att den nya versionen av vr-cinema istället kommer släppas till konsument versionen. Men ni kan ju testa hur nuvarande funkar iaf.(Headtracking lär i.a.f. inte funka innan uppdatering.

Annars finns CINEVO VR Cinema också, med beta stöd för DK2:
http://www.mindprobelabs.com/

Permalänk
Medlem

Stämmer in på att redaktionen borde se lite närmre på Warthunder för att se om det stödjer oculus rift. Har bestämt för mig att jag läst det någonstans och om det gör det, borde det vara en mycket kul upplevelse att flyga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haufen:

Bara att kolla in Samsungs Event 3 September så ser vi vilken skärm som kommer till konsument verisionen.

Om vi inte får DK3 innan dvs. CV måste vara perfekt. Inget pixelmönster får synas, och om det rör sig om en 1440p display så vette fan om det räcker för att få bort den så kallade screen door effekten. Jag är nästan helt säker på att CV kommer att ha en 4K display, så man får väl se vad Samsung döljer i rockärmen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Stämmer in på att redaktionen borde se lite närmre på Warthunder för att se om det stödjer oculus rift. Har bestämt för mig att jag läst det någonstans och om det gör det, borde det vara en mycket kul upplevelse att flyga

Skrivet av Navertun:

Tror även warthunder har stöd för Oculus rift.

Warthunders stöd gjorde mig illamående och är nära nog omöjligt att navigera i menyerna.

Vad jag kan rekommendera är Life For Speed. Köpte det efter att testat demot i 5minuter, där kan vi snacka bra DK2 stöd. Spelat 2 timmar utan att känna mig ett skvatt illamående.

( och jag blir rejält simulatorsjuk av många av de sämre eller mer fartfylda demosen )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Om vi inte får DK3 innan dvs. CV måste vara perfekt. Inget pixelmönster får synas, och om det rör sig om en 1440p display så vette fan om det räcker för att få bort den så kallade screen door effekten. Jag är nästan helt säker på att CV kommer att ha en 4K display, så man får väl se vad Samsung döljer i rockärmen

Tror att 4K kommer vara för tung drivet för dom flesta konsumenterna speciellt om Oculus måste ha 75 fps för en behaglig upplevelse. CV måste inte vara helt perfekt, den ska ju lämnas utrymme att förbättra saker i framtiden också.
Sen såg jag en intervju med en av top personerna i Oculus och han sa att dom var nära att låsa fast specen för CV Oculus(detta skedde i samband med presentationen av DK2). Men vi får väl se, tror i alla fall att panelen i Note 4 kommer också att hittas i Oculus, dock kanske mer skräddarsydd version för att passa oculus.

Visa signatur

snacks for snakes

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att köpa en DK2 inkl alla avgifter?

Tacksam för svar för är väldigt sugen på denna eftersom jag redan har DK1! xD

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Inaktiv

Skjut mig.

Permalänk
Medlem

Men hur fungerar Skyrim med version 2 då?
Spelat en hel del Skyrim med det första devkit:et och gratis Dx-injektorn som fanns då och bortsett från skuggorna (och pixligheten) så var det en brutal upplevelse. Har även köpt VorpX Dx-injektorn för 140:- eller vad det kostade men då jag kör Eyefinity så var det tidigare väldigt krångligt att köra Oculusen som en sekundär skärm. Ska nog ta och prova den nya mjukvaran som borde göra det hela så mycket enklare när Oculus:en är en egen enhet.

Här är en riktigt gammal Skyrim video som gjorde att jag också var tvungen att prova:

Ett annat spel som verkligen rekommenderas är Dark Messiah som med sin Source-motor, full body awareness och suveräna stridssystem ger den ultimata Rift-upplevelsen, dock bör man kanske inte klättra på kedjor i det om man lätt blir åksjuk..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

https://share.oculusvr.com/app/vr-cinema - Dock har den inte uppdaterats med stöd för DK2 ännu. Någon konspirationsteoretiker trodde dock att utvecklaren blivit rekryterad av Oculus & att den nya versionen av vr-cinema istället kommer släppas till konsument versionen.

Inte någon konspiration, han jobbar numera för Oculus just för att göra en "Oculus Cinema". Om den sen kommer först till CV1 får vi se.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alto:

Tycker ni ska prova minecraft i DK2

Det finns inget stöd än så länge. Men /u/Anticleric håller på med en version AWS.

Skrivet av segafreaks:

Vad kostar det att köpa en DK2 inkl alla avgifter?

Tacksam för svar för är väldigt sugen på denna eftersom jag redan har DK1! xD

$506

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om vi inte får DK3 innan dvs. CV måste vara perfekt. Inget pixelmönster får synas, och om det rör sig om en 1440p display så vette fan om det räcker för att få bort den så kallade screen door effekten. Jag är nästan helt säker på att CV kommer att ha en 4K display, så man får väl se vad Samsung döljer i rockärmen

Jag provade google cardboard med min LG G3 som har 1440p skärm och det känns inte riktigt som att det räcker ändå. Det ser helt okej ut men tittar man efter så ser man pixlar ändå. Sen kanske det skulle se bättre ut i en dator med bättre grafik än vad telefonen har.

Permalänk
Medlem

En tung sak man sätter på huvudet och blir illamående av. Har den någon framtid tro? Fakirer?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag provade google cardboard med min LG G3 som har 1440p skärm och det känns inte riktigt som att det räcker ändå. Det ser helt okej ut men tittar man efter så ser man pixlar ändå. Sen kanske det skulle se bättre ut i en dator med bättre grafik än vad telefonen har.

Och då har G3 dessutom mindre display jämfört med Note 3 som sitter i DK2. 386 vs 534 PPI. Dock så gör PenTile så att det inte blir samma sorts rutnät då det är en helt annan pixeluppsättning, men det är fortfarande så att pixlarna syns. Kanske 1440p PenTile fixar jobbet bättre? Man får helt enkelt vänta och se. Jag personligen har inget större problem att se förbi rutnätet, men då och då när man tänker på det så lägger man märke till det, vilket förstör upplevelsen lite.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för alla tips, både här och i PM! Vi ska försöka titta på något bilspel nästa vecka, men har som sagt rätt mycket att styra med inför bytet till nya kontoret (samt lite andra projekt av det mer hemliga slaget).

Några undrade varför vi "redan" ska flytta (2,5 år sedan sist), vi har helt enkelt vuxit ur nuvarande lokaler och behöver mer plats. Mer avancerat än så är det inte.

Vem av er var det som mådde så illa, så denne fick åka ambulans.:D (03:21-03:40) <---i klippet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Raderade ett inlägg som bröt mot: § 9 Marknadsföring och annonsering. All form av handel sker genom SweClockers marknad.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Och då har G3 dessutom mindre display jämfört med Note 3 som sitter i DK2. 386 vs 534 PPI. Dock så gör PenTile så att det inte blir samma sorts rutnät då det är en helt annan pixeluppsättning, men det är fortfarande så att pixlarna syns. Kanske 1440p PenTile fixar jobbet bättre? Man får helt enkelt vänta och se. Jag personligen har inget större problem att se förbi rutnätet, men då och då när man tänker på det så lägger man märke till det, vilket förstör upplevelsen lite.

Jo jag testade lite med min gamla s3 med pentile och jag föredrog den skärmen även om den såklart var betydligt pixligare så eventuellt kan 1440 pentile fungera i en första konsumentversion för early adopters men jag tror att det måste upp till 4k innan det blir mainstream.

Problemet där är ju att du måste ha en dator som orkar med att rulla 4k, företrädesvis i över 100fps. Därtill så upplever jag att när skärmen är så nära ögat så ser du hur dåliga vissa detaljer är mycket tydligare än på en datorskärm. Det gör ju att man inte kan köra en budgetlösning med 4k och låg texturkvalitet eftersom det skulle förstöra upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Såg någonstans att någon använt USB porten till att koppla på en USB-fläkt för att simulera fartvind. Borde väl gå att öka och sänka blåsten för att passa situationen i spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jo jag testade lite med min gamla s3 med pentile och jag föredrog den skärmen även om den såklart var betydligt pixligare så eventuellt kan 1440 pentile fungera i en första konsumentversion för early adopters men jag tror att det måste upp till 4k innan det blir mainstream.

Problemet där är ju att du måste ha en dator som orkar med att rulla 4k, företrädesvis i över 100fps. Därtill så upplever jag att när skärmen är så nära ögat så ser du hur dåliga vissa detaljer är mycket tydligare än på en datorskärm. Det gör ju att man inte kan köra en budgetlösning med 4k och låg texturkvalitet eftersom det skulle förstöra upplevelsen.

Du kan använda en 4k-skärm för att få bort screen-door-effekten men rendera grafiken i 1080p. Så kan du öka upplösningen med bättre dator sen.

Skrivet av Garp:

Såg någonstans att någon använt USB porten till att koppla på en USB-fläkt för att simulera fartvind. Borde väl gå att öka och sänka blåsten för att passa situationen i spelet?

Www.petalfan.com

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd

Tesseract har stöd för Oculus Rift.

Det är fritt och open source. Skapad av killen bakom Cube 2: Sauerbrauten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hulle:

Du kan använda en 4k-skärm för att få bort screen-door-effekten men rendera grafiken i 1080p. Så kan du öka upplösningen med bättre dator sen.

Www.petalfan.com

/hulle.

Nackdelen är att omskalning och interpolering brukar lägga till fördröjningar vilket man inte vill ha i VR då det ökar risken för åksjuka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garp:

Ni måste pröva Senza Peso och berätta om det, nått av det ballaste jag sett. https://www.youtube.com/watch?v=pj5JVPq0Wck

Det är ju något liknande man förväntar sig av er, och inte 19 minuters snack om hur den är. Låt oss se istället.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av enoch85:

Det är ju något liknande man förväntar sig av er, och inte 19 minuters snack om hur den är. Låt oss se istället.

Det där är ju extremt meningslöst att titta på. Att se dubbla bilder av hela filmen är ju bara jobbigt och säger inte ett piss om hur den upplevs, det ser bara billigt redigerat ut. Hur hjälper det mig att en kille sitter med en mask och låter imponerad i tio minuter? Jag fattade poängen med en gång, det ser bra ut. Tack då vet jag det. Inte för att jag har någon som helst nytta av informationen eftersom jag inte har tillgång till ett headset och utan det är det 15 minuter av bortkastad tid. De med headset får ju inte heller ut något direkt av det eftersom hela poängen med VR är att man ska uppleva det. Varför skulle någon sitta och titta på en platt video av någon annan när de kan testa själva istället? Så hela den videon kunde sammanfattas till max två minuter eller en text på två stycken. Resten är bara överflödigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är ju extremt meningslöst att titta på. Att se dubbla bilder av hela filmen är ju bara jobbigt och säger inte ett piss om hur den upplevs, det ser bara billigt redigerat ut. Hur hjälper det mig att en kille sitter med en mask och låter imponerad i tio minuter? Jag fattade poängen med en gång, det ser bra ut. Tack då vet jag det. Inte för att jag har någon som helst nytta av informationen eftersom jag inte har tillgång till ett headset och utan det är det 15 minuter av bortkastad tid. De med headset får ju inte heller ut något direkt av det eftersom hela poängen med VR är att man ska uppleva det. Varför skulle någon sitta och titta på en platt video av någon annan när de kan testa själva istället? Så hela den videon kunde sammanfattas till max två minuter eller en text på två stycken. Resten är bara överflödigt.

Ok, let me rephrase: 19 minuters snack (plus-minus 5 minuter) + en demo som jag citerade.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se