varför rekommenderar alla så medioker cpu?

Permalänk
Medlem

Budget spelar inte in eller? (som sagt)

Entusiaster spelar inte enbart, om de spelar så är som sagt GPU viktigare avvägning än hyperthreading och någon procents skillnad. Sen finns det givetvis de som behöver all prestanda, men då handlar det inte längre om spel i allmänhet. Alla vill lägga sina pengar på lite olika ställen, det finns gott om tillbehör, ljud och annat som kostar pengar också. Alla kanske inte är så entusiastiska att öppna plånboken. Alla har inte ett heltidsarbete osv. Folk rekommenderar ofta det dem kör själva och har därför en uppfattning om prestandan. Hade det varit en uppenbar negativ trade-off så hade de nog insett det också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SectionX2:

man får en riktigt bra CPU (i7) för runt 2 tusen idag. Annat var det förr när top tier kostade runt 5-6 tusen. Varför ska man då snåla på några 100 lappar?

Jag antar att du syftar på 4790k när du säger "i7 för runt 2 tusen idag", och att du menar att det är top tier?.
Hur är det med E processorerna? tex 4930K som ligger strax under 5 lax. Passar rätt bra in i din beskrivning av priserna för top tier från förr.

Sen vet jag inte hur relevant priset är när man tittar på prestanda. Får jag en 4790K för 49,50:- så kommer jag inte värdera den som sämre bara pga priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Sen vet jag inte hur relevant priset är när man tittar på prestanda. Får jag en 4790K för 49,50:- så kommer jag inte värdera den som sämre bara pga priset.

Det är ju det aktuella marknadspriset han menar, inte ett påhittad pris vid en påhittad affär. Så visst finns det viss relevans i att titta på pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Så fort någon vill uppgradera till en i7a eller liknande kommer alltid någon person in och säger att det är onödigt. Eller typ att din cpu från 2007 duger bra än. Ursäkta? Detta är väl ett Enthusiasts forum där man främst gillar att köpa nya grejor. Men oftast det som rekommenderas är att köpa budget eller inget alls.

Det finns en anledning varför CPU marknaden vart så sval senaste 5 åren. Om folk satsade lite mer kanske intel inte skulle ta 10 år på sig att komma med lite nyheter.

Annat var det när en annan höll på som mest att uppgradera. Då kom nyheter varje halvår samt att det kostade mer då. Typ:

486 SX2 50 mhz till 486 DX100 mhz
Pentium 75mhz till Pentium 133mhz
P2 200 MHZ till P2 400MHZ
P3 1 GHZ coppermine till P4 1,5 GHZ northwood
eller AMD Athlon 1,2 ghz

osv

Förhållandet är nog det omvända; folk satsar så lite just för att Intel tar 10 år på sig att komma med lite "nyheter", om du ser rå spelprestanda som synonymt med dylika. Utvecklingen sker, som tidigare skribenter redan konstaterat, på områden som kanske inte är så intressanta för gamers som optimalt vill ha så mycket pulver som möjligt i en eller kanske två trådar, och kanske inte betalar sin elräkning själva

Spelen idag är inte heller CPU-beroende på samma sätt som förr, då exempelvis en 50% snabbare CPU verkligen gav 50% högre framerate. Det är väl främst grafikkorten som är begränsande i spel numera, för den som bygger dator efter en strikt budget kan det ge mycket mer spelprestanda att lägga den där tusenlappen extra en i7:a kostar på grafikkortet istället.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

jaja håll till godo med era i5or och 2500K. Dom räcker nog 20 år till ska ni se!

Osså sur då

Varför köpa en CPU för flera tusen som oftast ger några procent när man kan köpa ett till grafikkort som rätt ofta ger bra precis dubbla prestandan? I praktiken för spel ger CPU'n rätt så lite, precis som överklockningen tyvärr..

Det finns en anledning att folk använder GPU'er för CPU-intensiva beräkningar. Det är helt enkelt så sjuuuukt mycket snabbare nuförtiden. Det ett av mina grafikkort gör på 3,5 minuter tar 2 timmar för min CPU, dåligt exempel men värt att nämna.

Jag skulle alla gånger säga; "Köp ett grymt moderkort, en lagom processor och två begagnade av förra generationens high end kort, alternativt ett nytt och fyll på med ett till sedan så får du mest bang-for-the-buck. Om du vill kan du lägga ner 3 gånger så mycket pengar och få några procents bättre spelprestanda för att gynna utvecklingen så är det alltid bra och roligt.. men inte smart."

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Jag tror jag talar för alla här(utom TS) när jag säger att detta var dagens tråd.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Gr8 b8 m8 i r8 8/8 no h8

Visa signatur

Intel 3750k 3.4Ghz || Msi Gtx 680 Lightning || 8Gb DDR3 1600Mhz || Asrock Z77E-ITX || XFX 750W || Bitfenix Prodigy

Permalänk
Entusiast

I ett litet försvar till TS så är inte i7-or helt värdelösa till alla spel om man vill uppnå 120/144FPS vilket ju i och för sig inte är relevant för 99% av folk som ber om köpråd här på Swec men ville bara nämna det
Exempel är BF4, Crysis 3, Civilization V, Hitman: Absolution men orkar inte leta efter benchmarks såhär dags.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Så fort någon vill uppgradera till en i7a eller liknande kommer alltid någon person in och säger att det är onödigt. Eller typ att din cpu från 2007 duger bra än. Ursäkta? Detta är väl ett Enthusiasts forum där man främst gillar att köpa nya grejor. Men oftast det som rekommenderas är att köpa budget eller inget alls.

Det finns en anledning varför CPU marknaden vart så sval senaste 5 åren. Om folk satsade lite mer kanske intel inte skulle ta 10 år på sig att komma med lite nyheter.

Annat var det när en annan höll på som mest att uppgradera. Då kom nyheter varje halvår samt att det kostade mer då. Typ:

486 SX2 50 mhz till 486 DX100 mhz
Pentium 75mhz till Pentium 133mhz
P2 200 MHZ till P2 400MHZ
P3 1 GHZ coppermine till P4 1,5 GHZ northwood
eller AMD Athlon 1,2 ghz

osv

Anledningen till att utvecklingen gick fortare då var att intel hade konkurrens. Dom har ingen anledning att lägga stressa utvecklingen då konkurrensen är i princip frånvarande när det gäller prestanda cpu's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är ju det aktuella marknadspriset han menar, inte ett påhittad pris vid en påhittad affär. Så visst finns det viss relevans i att titta på pris.

Fast det menar han ju inte, en 4790k kostar runt 2800kr på marknaden, en i5:a ligger närmare 2000kr-strecket. Även mellan 4670k och 4770k skiljer det 800kr och hamnar en bit över 2000kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

I ett litet försvar till TS så är inte i7-or helt värdelösa till alla spel om man vill uppnå 120/144FPS vilket ju i och för sig inte är relevant för 99% av folk som ber om köpråd här på Swec men ville bara nämna det
Exempel är BF4, Crysis 3, Civilization V, Hitman: Absolution men orkar inte leta efter benchmarks såhär dags.

Om man kör högsta inställningarna med 1440p och över i tungdrivna titlar så kommer man inte över 120fps och en i7 hjälper ingenting! Det är grafikkortet som är flaskhalsen först och främst. Ditt argument faller även det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bättre för utvecklingen om kunderna straffade Intel för att de mutade bort konkurrensen i stället för att hylla dem, att prestandautvecklingen har stannat av beror till stor del på mutorna som stoppade AMD och det oerhört låga straff som Intel fick för det, alla som fortsätter att göda Intel utan att ha ett verkligt behov av dess produkter fortsätter att bidra till att teknikutvecklingen stannar av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

dock ganska stor skillnad på en i5 2500K och i7 4790K om du ska spela senaste spelen. Inte bara senaste spelen, men även spel 1-2 år framåt i tiden.

Har du spelat spelen som inte har släppts än? Snäll berätta jag vill också spela spel som släpps om sisådär 1-2 år.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

jaja håll till godo med era i5or och 2500K. Dom räcker nog 20 år till ska ni se!

Då är man ju smartare om man tar en i7 som kanske håller 40 år då

Permalänk

Om man inte behöver uppgradera varför då göra det?

Kan vara bra om alla börjar tänka mer på miljön och inte hetsköper en massa skit ( som man oftast inte behöver ) hela tiden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av putumban:

Gr8 b8 m8 i r8 8/8 no h8

Fy tusan vad det var roligt skrivet! :PpPpPPp

Jag minns tillbaka lite när man var yngre. Där man inte köpte elektronik som fattades något bara för att. T ex förr hade jag aldrig köpt en processor utan HT. Intel® Virtualization Technology, måste bara ha detta även fast jag aldrig kommer befinna mig i en virtualiserad miljö. Eller?

Att man köpte det dyraste moderkorten bara för att det var med massa funktioner. Vilket i slutändan aldrig användes, typ 30 SATA platser, saker man kan koppla till moderkortet som man aldrig kommer använda. Eller att man köpte nätagg som var långt över det behovet man någonsin behövde.

Jag sparade in ca 6000kr på min nya dator när jag började inse att alla dessa funktioner kommer jag aldrig använda. Behöver jag verkligen ett sådant här dyrt grafikkort när jag kör med upplösningen 1680/1050?? Behöver verkligen jag en I7 när inte något program jag använder stödjer HT? Arbetar jag i en virtualiserad miljö? Ska jag verkligen lägga till extra pengar för funktioner som inte används just nu av mig?
Behöver jag verkligen 16GB minne? Att lägga till det dubbla för att få det dubbla är det värt för mig? osv osv.

Samma sak med framtidssäkert. Det var väl därför man gick lite overboard. Man vet ju aldrig om man behöver använda det.

Fast när den dagen kommer så har det blivit en mjuk inkörsport från utvecklare av spel och program så att man inte blir helt lämnad i kylan för att man inte har vissa instruktioner som en processor ger. Sen tar man ett nytt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Så fort någon vill uppgradera till en i7a eller liknande kommer alltid någon person in och säger att det är onödigt. Eller typ att din cpu från 2007 duger bra än. Ursäkta? Detta är väl ett Enthusiasts forum där man främst gillar att köpa nya grejor. Men oftast det som rekommenderas är att köpa budget eller inget alls.

Det finns en anledning varför CPU marknaden vart så sval senaste 5 åren. Om folk satsade lite mer kanske intel inte skulle ta 10 år på sig att komma med lite nyheter.

Annat var det när en annan höll på som mest att uppgradera. Då kom nyheter varje halvår samt att det kostade mer då. Typ:

486 SX2 50 mhz till 486 DX100 mhz
Pentium 75mhz till Pentium 133mhz
P2 200 MHZ till P2 400MHZ
P3 1 GHZ coppermine till P4 1,5 GHZ northwood
eller AMD Athlon 1,2 ghz

osv

Riktiga entusiaster på Sweclockers överklockar sina processorer och då faller det sig högst naturligt att köpa sig en i5 CPU istället då den med större säkerhet kan klockas procentuellt högre än en i7 CPU och därigenom spöa den dyrare processorn i slutändan. En i7a köper man för beräkningskraften out of the box och inte för att klocka i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag läste ett test om det där för ett tag sedan (kommer inte ihåg var) och de testade en i5 mot en i7 i diverse spel med samma konfigurationer, i bästa fall var i7 1-2% "bättre", det låter ju värt 1000kr

Precis det jag menar... Om jag inte minns fel så var i5 bättre i ungefär lika många fall, vilket då tyder på att det finns väldigt lite att vinna på att investera en tusenlapp i en i7a (speciellt om man istället kan köpa ett biffigare grafikkort för den pengen).

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Så fort någon vill uppgradera till en i7a eller liknande kommer alltid någon person in och säger att det är onödigt. Eller typ att din cpu från 2007 duger bra än. Ursäkta? Detta är väl ett Enthusiasts forum där man främst gillar att köpa nya grejor. Men oftast det som rekommenderas är att köpa budget eller inget alls.

Det finns en anledning varför CPU marknaden vart så sval senaste 5 åren. Om folk satsade lite mer kanske intel inte skulle ta 10 år på sig att komma med lite nyheter.

Annat var det när en annan höll på som mest att uppgradera. Då kom nyheter varje halvår samt att det kostade mer då. Typ:

486 SX2 50 mhz till 486 DX100 mhz
Pentium 75mhz till Pentium 133mhz
P2 200 MHZ till P2 400MHZ
P3 1 GHZ coppermine till P4 1,5 GHZ northwood
eller AMD Athlon 1,2 ghz

osv

Sen är det så att dom flesta inte har råd att lägga hur mycket som helst. Bättre att lägga det på grafikkort och nätaggregat i stället.

Det är snarare intel´s fel att cpu prestanda har stagnerat efter sandy bridge, för dom har konkurrerat ut AMD på ojusta metoder. Då behöver dom inte öka prestandan utan satsar på mobila cpu:er och låg strömförbrukning. Dessutom går sandy bridge svalare vid överklockning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Utmärkt tillfälle att trycka på detta som nämns för sällan; allt handlar om budget!

edit:

Förresten så finns det inte hur mycket som helst att göra för att öka processorernas prestanda. Vi kommer inte att få se ett 50%-hopp i prestanda igen, oavsett vad AMD gör*, så länge inte någon verkligt revolutionerande upptäckt görs. Antagligen är det inte kisel som gäller då.

Det är väldigt märkligt att folk väntar sig att vad som i grunden är samma teknik ska leverera bättre prestanda i ett stadigt tempo. Jämför med förbränningsmotorer; dom har också blivit nära på så bra dom kan bli. (Tror jag, motorer är inte mitt område. Ni fattar förhoppningsvis principen oavsett.)

(* OK, AMD skulle teoretiskt sett kunna göra det hoppet en gång. Sedan vore det i princip stopp. Men det kommer inte hända i praktiken.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det vore bättre för utvecklingen om kunderna straffade Intel för att de mutade bort konkurrensen i stället för att hylla dem, att prestandautvecklingen har stannat av beror till stor del på mutorna som stoppade AMD och det oerhört låga straff som Intel fick för det, alla som fortsätter att göda Intel utan att ha ett verkligt behov av dess produkter fortsätter att bidra till att teknikutvecklingen stannar av.

Trots det så ligger de flera år före AMD i utveckling, så AMD får väl ta sig i kragen och rycka upp sig ifall de vill vara med, jag fortsätter med Intel så länge de presterar bättre och har lägre TDP, jag gynnar allt som är bra för en lägre energiförbrukning. Miljön är en viktigare fråga än om var får ett par extra MHz som inte gör någon nytta.

Skrivet av Swedish Berserk:

Om man inte behöver uppgradera varför då göra det?

Kan vara bra om alla börjar tänka mer på miljön och inte hetsköper en massa skit ( som man oftast inte behöver ) hela tiden.

Precis, vi har skapat ett konsumtionssamhälle som inte alls är bra för miljön som vill få oss att köpa saker vi inte behöver så ofta vi kan.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Problemet är som många skriver att prestanda skillnaden är löjlig ta en 2500k vs 4690k så har du en skillnad på kanske runt ca 10% i prestanda med en 3år ?? äldre cpu och dom 10% kan du äta upp några till då 2500k ofta klarar lite mer mhz och tom den åldrige i5 750 "ca 5år" kan matcha en stock 4690k och är lite samma scenario mellan phenom och fx fast fx har mer cores och klarar sig bra vid multitrådande så är coresen i fråga inte snabbare bara fler så allt står ganska still och alla verkar mer vilja sälja på dekaler och skitsnack med sameshit som förra gen och nästan samma gäller gpu med för både nvidia och amd och mobilteler med för den delen

förut då kunde man köpa hårdvara och räkna med att nästa generation ökade med 20-30% i prestanda och en ny gen burk stock var samma som förra maxxad och stora massan är inte några som köper multi gpu riggar med maxxad i7 för benchmark prestanda vilket ofta är att kasta pengarna i sjön med 1080 60hz burk som dom flesta än har och dom som vill leka och klocka skiten ur sina saker vill inte köpa en burk med ungefär samma prestanda utan vill även dom ha nått extra ur prylarna än Killer dekaler och några extra plastbitar så när marknaden bara står och trampar vatten är det ganska tråkigt läge att köpa saker då prestanda tilltalar inte e-penis

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Alla är ju inte rika som Bill gates direkt
Att vara Enthusiasts innebär ju inte att man per automatik ska ha det senaste, att vara Enthusiasts kan delvis innebära att man köper en billig CPU och pressa den till dess gräns eller har ett brinnande intresse för något som datorer/teknik i detta fallet.
Det är min uppfattning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Typ enda spelet som jag vet som faktiskt utnyttjar fler kärnor än 4, är Battlefield 3 och 4. doc är prestanda vinsten såpass liten att den knappt är märkbar. Däremot ett grafikkort i en prisklass 1000kr upp ger märkbar skillnad eller en ssd så att datorn startar upp och laddar spelet fortare.
Visst jag kan hålla med om att det är småpengar. Men man får ta hänsyn till att alla här inte är egen företagare, och vissa här studerar fortfarande också och lever på csn som är allt annat än en fet plånbok, och för dom är det stor skillnad.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

Typ enda spelet som jag vet som faktiskt utnyttjar fler kärnor än 4, är Battlefield 3 och 4. doc är prestanda vinsten såpass liten att den knappt är märkbar. Däremot ett grafikkort i en prisklass 1000kr upp ger märkbar skillnad eller en ssd så att datorn startar upp och laddar spelet fortare.
Visst jag kan hålla med om att det är småpengar. Men man får ta hänsyn till att alla här inte är egen företagare, och vissa här studerar fortfarande också och lever på csn som är allt annat än en fet plånbok, och för dom är det stor skillnad.

Och det är den enda vinst du har med en SSD som är försummande liten, i själva spelet gör inte SSD'n någon skillnad

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Om man kör högsta inställningarna med 1440p och över i tungdrivna titlar så kommer man inte över 120fps och en i7 hjälper ingenting! Det är grafikkortet som är flaskhalsen först och främst. Ditt argument faller även det.

Vad menar du? Jag menar ju såklart om man vill nå 120FPS i till exempel 1920x1080 där CPU'n kan bli flaskhalsen beroende på spel och sitt grafikkort.
Mitt argument håller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Vad menar du? Jag menar ju såklart om man vill nå 120FPS i till exempel 1920x1080 där CPU'n kan bli flaskhalsen beroende på spel och sitt grafikkort.
Mitt argument håller.

Så cpu lastas mer i 1080p @120fps än 1440p @120 fps?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Vad menar du? Jag menar ju såklart om man vill nå 120FPS i till exempel 1920x1080 där CPU'n kan bli flaskhalsen beroende på spel och sitt grafikkort.
Mitt argument håller.

Trollar du? Vem köper en i7 för att spela på 1080p upplösning?

Permalänk
Inaktiv

Jag kör 1024x768 med en 4790K funkar rätt bra.

Permalänk
Medlem

Villr bara påminna om dx12 samt den magra CPU prestandan i konsolerna, en i5 kommer att räcka lääänge om man ska spela, surfa och se på film

Skickades från m.sweclockers.com