IDC visar att Windows Phone tappar andelar

Permalänk

IDC visar att Windows Phone tappar andelar

Senaste siffrorna från IDC visar att Windows Phone tappar på marknaden och är nu nere i 2.5% från 3.4% Q3 2013.

Är Windows Phone på väg att bli obetydligt på marknaden?

http://www.wpcentral.com/idc-claims-windows-phones-worldwide-...

Android har 84.7% av marknaden, Apple 11.7% och Blackberry har endast 0.5% andelar.

Vad ska Microsoft göra för att få fart på försäljningen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tja de är ju bara att titta på bilden så förstår man direkt varför WP telefoner sjunker, maken till fult och rörigt OS får man leta efter.

Det är mycket tack vara UI design och utformnings fel att varken WP eller Windows 8.x är eller kommer bli populärt.

Men sen så tror jag att Microsoft uppköp av Nokia inte var populärt bland presumtiva användarna heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tja de är ju bara att titta på bilden så förstår man direkt varför WP telefoner sjunker, maken till fult och rörigt OS får man leta efter.

Men sen så tror jag att Microsoft uppköp av Nokia inte var populärt bland presumtiva användarna heller.

Jag tycker det är rätt snyggt på ett sätt men samtidigt känns det som man kommer tröttna rätt fort.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Senaste siffrorna från IDC visar att Windows Phone tappar på marknaden och är nu nere i 2.5% från 3.4% Q3 2013.

Är Windows Phone på väg att bli obetydligt på marknaden?

http://www.wpcentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/lar...

http://www.wpcentral.com/idc-claims-windows-phones-worldwide-...

Android har 84.7% av marknaden, Apple 35.3% och Blackberry har endast 0.5% andelar.

Vad ska Microsoft göra för att få fart på försäljningen?

Så totalt är markanden äver 120%? Nej, Apple hade ju 11,7% så med den här farten håller de på att bli obetydliga de med..

Q2 var en dålig period för WP eftersom det bara fanns gamla mobiler på marknaden, och varken Nokia eller MS ville satsa på marknadsföring när affären inte var klar. Det måste nog börja stiga under slutet av året när WP8.1 är på marknaden.

Och som OS är WP snyggt. Och man tröttnar inte på det. Tvärtom så har jag efter 3 månader tröttnat på min Moto G och kommer ganska snart att gå tillbaka till WP.

Permalänk

Iom att folk är väldigt konservativa när det kommer till märken eller/och operativsystem så är det först svårt att komma in på marknaden.
Sen är det svårt att få tillverkare och appverkare att haka på en så liten marknad när det redan är stenhårt på den stora marknaden(Android)
Men det som gör att jag personligen tröttnar är att det känns som om det tar så fruktansvärt lång tid från att Nokia presenterar en ny mobil tills den faktiskt finns att köpa.
Först lanseras den i Finland och någon variant i Usa,sen dröjer det ett halvår innan den dyker upp i Sverige.
Och då känns den redan omkörd av andra märken....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Senaste siffrorna från IDC visar att Windows Phone tappar på marknaden och är nu nere i 2.5% från 3.4% Q3 2013.

Är Windows Phone på väg att bli obetydligt på marknaden?

http://www.wpcentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/lar...

http://www.wpcentral.com/idc-claims-windows-phones-worldwide-...

Android har 84.7% av marknaden, Apple 35.3% och Blackberry har endast 0.5% andelar.

Vad ska Microsoft göra för att få fart på försäljningen?

Läs om, läs rätt, det står "Apple was second with 35.3 million devices and a 11.7 percent share"

Skrivet av Josafo:

Så totalt är markanden äver 120%? Nej, Apple hade ju 11,7% så med den här farten håller de på att bli obetydliga de med..

Q2 var en dålig period för WP eftersom det bara fanns gamla mobiler på marknaden, och varken Nokia eller MS ville satsa på marknadsföring när affären inte var klar. Det måste nog börja stiga under slutet av året när WP8.1 är på marknaden.

Och som OS är WP snyggt. Och man tröttnar inte på det. Tvärtom så har jag efter 3 månader tröttnat på min Moto G och kommer ganska snart att gå tillbaka till WP.

Det går ingen nöd på Apple, de klarar sig med råge

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Josafo:

Så totalt är markanden äver 120%? Nej, Apple hade ju 11,7% så med den här farten håller de på att bli obetydliga de med..

Q2 var en dålig period för WP eftersom det bara fanns gamla mobiler på marknaden, och varken Nokia eller MS ville satsa på marknadsföring när affären inte var klar. Det måste nog börja stiga under slutet av året när WP8.1 är på marknaden.

Och som OS är WP snyggt. Och man tröttnar inte på det. Tvärtom så har jag efter 3 månader tröttnat på min Moto G och kommer ganska snart att gå tillbaka till WP.

Skrivet av Rajat:

Läs om, läs rätt, det står "Apple was second with 35.3 million devices and a 11.7 percent share"

Det går ingen nöd på Apple, de klarar sig med råge

Läste fel ska ändra det. Har du haft en mobil i tre månader och ska snart byta igen? Snacka om onödigt alltså.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kör normalt android, men min telefon gick sönder. Får då lånetelelfon av jobbet tills jag beställer en ny, och plockade en nokia 925 ur lådan för att testa wp.

Måste säga att det är över förväntan, även om det har lite småproblem och just den modellen har usel styrka både på 4g och wifi.

Det positiva:
*Mycket bra flyt även på Nokia 925 (som är lite äldre?). Bättre flyt på denna än nyare android. Känns som de jobbat med att få till jämn vsyncad fps i explorer, start och annat.
*Man känner igen sig i settings om man använt windows.
*Enkelt att administrera startskärmen (just startskärmen och bra flyt är nog det bästa med windows phone).

Inte så mycket dåligt att säga om den, men detta irriterar:
*"open in new tab" öppnar den nya tabben och byter till den. Hittar ingen option för att korrigera det, otroligt dåligt.
*Dålig wifi och 4g. (relaterat till modellen, inte wp).
*spotifyappen stoppar streaming någon sekund i början på varje låt. kanske pga klent wifi, kanske pga dålig app, eller en kombination. Detta är ju knappast microsofts fel dock, men det är ett problem att det är en liten plattform som utvecklare inte prioriterar för program.

Kommer dock ändå köpa ny androidtelefon (troligen samsung alpha eller refreshen av gs5 nu i september) - mer van vid det, och tabbed browsing är oduglig på wp explorer.

Permalänk
Avstängd

Jag känner då ingen som har en WP ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har personligen använt WP, via min Lumia 800 sedan den hade release i Sverige.
Det största felen med WP är bristen på appar och bristen på funktioner, kombinerat med MS arrogans som tyvärr skiner igenom även när det gäller såväl konsoler som PC.
MS måste få fler appar till sin plattform, helt direkt om inte förr. Slopa helt avgiften för att utveckla till WP, ge möjligtvis en bonus till populära appar så att utvecklarna vill utveckla till WP, istället för tvärt om.
MS måste också lägga till de grundläggande funktioner som fortfarande saknas, sådant som ex Android erbjudit sedan länge, man blir knäpp av att ex. ladda hem en pdf, men för att kunna öppna den måste man först ladda upp den på Cloud och sedan ladda hem igen (iaf om man vill köra en #e parts webbläsare som UC browser, vilket man vill då IE är horribel). Det är bara dumt att de "sparar" vettiga funktioner till nästa version av sitt OS och fragmenterar marknaden (Wp 7,5/7,8 som är inkompatibel med WP8, samma lär ske med WP9). MS sa att de likt apple skulle stödja sina äldre modeller och uppdatera dem allt eftersom, inte lämna dem i dammet som hos Android, men tvärt om.
Tyvärr, MS, ni fick er chans. Nu blir det en OnePlus One samt en Ps4 istället, xbox och WP är förlorat.

Kort sagt; Mer appar (billig/gratis utveckling och reklam) samt mer grundläggande funktioner till OSet.

Permalänk
Medlem

MS kommer inte ge sig innan de kommit in rejält på marknaden. Jag kan inte se att de med sin enorma plånbok och med den erfarenhet ska misslyckas, klart att det kan hända, men jag tror inte det. Jag tycker deras intåg på spelkonsolsmarknaden säger en hel del om hur sluga de är och hur de hittar luckor att fylla.

Xbox är inte unik men har delat av spelvärlden mellan de och PS. Vem kunde tro det när det begav sig?

Om man ser på WP så är det nog det OS som utvecklats mest, gissningsvis. Då steget mellan WP7 och WP8.1 är som två helt olika OS. Med det i åtanke så kan jag se att de fortsätter utvecklas och framme vid WP9 kan det ha blivit som en mix mellan Android och IOS, öppet men utan att bli smetigt. Något sådant finns inte idag, enligt mig. Android är bra men det blir grötigt och IOS känns som det är för barn med dessa små runda apparna i sina stela rader, där man inte kan ändra nånting.

Så jag tror helt klart att möjligheten finns och även att målgruppen finns därute. Ska någon klara det så är det MS. Med sin rutin så skulle jag bli mycket förvånad om de tagit sig vatten över huvudet. Så länge Gates finns i ledet så tror jag på det. Han brukar nosa upp den rätta vägen.

Permalänk
Medlem

Jag tror MS närmar sig mobilmarknaden från fel håll just nu.
Bättre vore om dom siktade in sig på företagsmarknader.
Otroligt mycket människor får ju telefon via jobbet idag.
Företag har ju alltid varit MS's styrka, så varför inte sikta in mobilerna på den marknaden.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga med den statistiken.
Android har ju så enormt stor del pga alla billiga lurar som knappt borde räknas som smartphones.
Apple/iOS växer ju fortfarande trots att marknadsandelen krymper och samma gäller troligen windows-telefoner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare

Det är nog knappast tekniken som är problemet i dagens läge, WP8 har alla funktioner som rent tekniskt behövs.

En sak som pekar på att loppet är kört för WP, historia. Väldigt få produkter/varumärken har lyckas om de inte lyckas inom 3 år från lansering. Nu kan man ju diskutera om man ska räkna från WP8 eller WP7, det grafiska formspråket och varumärket Windows Phone lanserades hösten 2010 och i princip står man och stampar på samma fläck idag som strax efter lansering.

Skillnaden är väl att de flesta produkter inte ägs av ett företag med närmast obegränsade resurser, så vet inte hur väl man kan applicera 3 års gränsen på WP. Har själv funderat på att hoppa på WP-tåget, men är en del appar som inte finns + jag tycker att Android numera nått en nivå där telefoner från strax över 1000-1500kr är tillräckligt bra så finns helt enkelt ingen anledning att byta mobil OS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Otroligt mycket människor får ju telefon via jobbet idag.

Fast de flesta får inte det.

Permalänk
Inaktiv

Operativsystem är naturliga monopol. När den ena har 85% och ökande marknadsandel medan den andre har 2.5% och sjunkande andel är diskussionen avslutad.

Frågan är vid vilken nivå iOS andel kommer att stabilisera sig. Och om den nivån överstiger 0%. Troligen.

Permalänk

Denna nyhet brukar vara den som är mest kommenterad på dom flesta sidor just nu jag förstår inte varför. Q2 var dåligt för Windows Phone men vilka av Apple och Google har inte gjort ett dåligt kvartal? Är Q3 och Q4 2014 även dom dålig då kan man ju börja räkna bort Microsoft, men nu sägs det ju att Q3 ska bli positiva siffror igen vilket verkar logiskt med tanke på nya mobiler och 8.1

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Problemet är tillgången på varierande telefonmodeller från olika märken.

1. Alla vill inte ha en Nokia
2. Nokia har ett begränsat utbud och tidsschema när det släpper modeller
3. Nokia erbjuder inga modeller med allra senaste hårdvaran som i Androidflaggskepp
4. Appar och åter igen appar..
5. Android går så starkt framåt att WP framgång blir obetydlig

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jag tror MS närmar sig mobilmarknaden från fel håll just nu.
Bättre vore om dom siktade in sig på företagsmarknader.
Otroligt mycket människor får ju telefon via jobbet idag.
Företag har ju alltid varit MS's styrka, så varför inte sikta in mobilerna på den marknaden.

Tror du är inne på något här även om marknaden på företag inte är hur stor som helst. Varför skulle inte Microsoft kunna samarbeta med Blackberry tex?

Skrivet av intro18:

Denna nyhet brukar vara den som är mest kommenterad på dom flesta sidor just nu jag förstår inte varför. Q2 var dåligt för Windows Phone men vilka av Apple och Google har inte gjort ett dåligt kvartal? Är Q3 och Q4 2014 även dom dålig då kan man ju börja räkna bort Microsoft, men nu sägs det ju att Q3 ska bli positiva siffror igen vilket verkar logiskt med tanke på nya mobiler och 8.1

Jag tycker det är värt att diskutera för nedgången är ganska stor och intresset från andra än Nokia som numera ägs av Microsoft att tillverka telefoner med Windows Phone verkar rätt blekt. Det ändå som det ryktas om nu är väl att HTC ska släppa en ny telefon med Windows Phone.

Skrivet av RobCar:

Problemet är tillgången på varierande telefonmodeller från olika märken.

1. Alla vill inte ha en Nokia
2. Nokia har ett begränsat utbud och tidsschema när det släpper modeller
3. Nokia erbjuder inga modeller med allra senaste hårdvaran som i Androidflaggskepp
4. Appar och åter igen appar..
5. Android går så starkt framåt att WP framgång blir obetydlig

Tycker också att fler modeller måste hitta ut på marknaden och inte bara från Nokia. Är också aningen orolig för att Android helt enkelt slukar Windows Phone försäljningen med gigantiska försäljningssiffror.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ggustavsson:

Tja de är ju bara att titta på bilden så förstår man direkt varför WP telefoner sjunker, maken till fult och rörigt OS får man leta efter.

Ungefär vad jag tänkte. Har själv varken sett eller själv använt en Windows Phone så det jag får upp i sikallen när jag tänker på Windows Phone är just bilden ovan. En massa fula fyrkanter....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tycker det är värt att diskutera för nedgången är ganska stor och intresset från andra än Nokia som numera ägs av Microsoft att tillverka telefoner med Windows Phone verkar rätt blekt. Det ändå som det ryktas om nu är väl att HTC ska släppa en ny telefon med Windows Phone.

Men vad släppte tillverkarna egentligen för nya telefoner under Q2 och Q1? När resultaten för Q3 och Q4 kommer så kommer Lumia 630, 635, 730, 830, 930, HTC One och många andra märken att finnas med. Microsoft lär säkert komma med något mer under höst och vinter, sen finns ju det en del märken andra märken som inte är så kända här som planerar att släppa nya mobiler snart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Men vad släppte tillverkarna egentligen för nya telefoner under Q2 och Q1? När resultaten för Q3 och Q4 kommer så kommer Lumia 630, 635, 730, 830, 930, HTC One och många andra märken att finnas med. Microsoft lär säkert komma med något mer under höst och vinter, sen finns ju det en del märken andra märken som inte är så kända här som planerar att släppa nya mobiler snart.

Jag tror att många vill ha mer än bara Lumia modeller att välja på. Återstår att se om det kommer bli mer urval när det gäller Windows Phone.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror att många vill ha mer än bara Lumia modeller att välja på. Återstår att se om det kommer bli mer urval när det gäller Windows Phone.

Ja det hade ju varit bra om det hade funnit ännu mera att välja på får väl se vad som händer i framtiden. Men har man inte släppt några nya mobiler så är det klart att man tappar vilket Q2 visar. Det är Q3 och Q4 som kommer att visa var WP står sig anser jag iallafall får se om dom tappar även där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tja de är ju bara att titta på bilden så förstår man direkt varför WP telefoner sjunker, maken till fult och rörigt OS får man leta efter.

Det är mycket tack vara UI design och utformnings fel att varken WP eller Windows 8.x är eller kommer bli populärt.

Men sen så tror jag att Microsoft uppköp av Nokia inte var populärt bland presumtiva användarna heller.

Smaken är som baken, själv tycker jag det är rent och cleant. Men visst snyggt tycker jag heller inte det varit, men lägger man till en bild i bakgrunden, vilket blev möjligt med 8.1 så blir det genast mycket snyggare. Men vad är egentligen ett snyggt operativ? iOS är inte snyggt, Android i sin grundform är fult det också. Själv tycker jag nog Harmattan är snyggast hittills.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag har varierat mellan wp,Android och los de senaste åren och wp är helt klart det jag gillar bäst. Har lyckats få över nästan alla släktingar och vänner i wp och inte många som ångrat sig. Tror ms behöver få in mer tillverkare och även hårdare marknadsföring så kommer det nog ta sig.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Att just Q2 blev dåligt är ingen stor överraskning, vad jag kommer på släpptes det inga nya modeller som skulle ha gett bra marknadsföring under den tiden till WP. Q3 lär bli bättre med framförallt Lumia 930 och 635 som syns i statistiken. Om inte Q3 ger någon förbättring så lär det däremot bli lite pyrt...

Problemet med WP är nog den image som det har. MS borde ha bytt namn på det till något helt annat i.o.m lanseringen av WP8 eller 8.1, eftersom förändringarna där var så pass enorma att man knappt fattar att en WP8.1 mobil och en WP7 mobil kör "samma" OS.
WP7 var inte ett moget mobil OS ännu och fick dålig press, mycket av den dåliga pressen lever nog kvar i folks huvuden, även fast 8.1 är ljusår bättre och fullt jämförbart funktionsmässigt med nuvarande android och iOS.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att det helt och hållet beror på telefonerna som släppts. Jag menar Lumia 930 kunde släppts i november. Istället fick vi Lumia 1020 och 1520, riktigt konstiga modeller. Lumia Icon lanserades bara i USA för en enda operatör.

Inte konstigt att de tappar andelar när de inte släpper några telefoner.

Permalänk
Datavetare

Om det är brist på lansering av nya modeller, varför påverkar det inte Iphone i samma utsträckning? Hur stor andel av telefonköparna bryr sig, eller ens känner till när nya modeller av HW eller OS lanseras? Tvivlar på att den genomsnittlige Android-användaren ens vet vilken version dennes telefon kör.

Kommer inte en ny version av både iOS och Android under hösten? Hur mycket plats kommer inte dessa få i pressen jämfört med WP8?

Och med tanke på att Lumia 520 + 620 står för nära nog hälften av nästan sålda WP8-telefoner, hur mycket kan lansering av en ny premiummodell påverka marknadsandel för WP?

Tyvärr är verkligheten för OS precis det Lars Celander skriver, det brukar bli ett OS som totalt dominerar. I ytterst få fall kan två OS samexistera med jämförbara marknadsandelar. Servermarknaden är i dag delad mellan Windows och Linux övriga OS är till marknadsandel irrelevanta, finns vissa specifika områden för inbyggda-system där två OS har relevant andel men i många fall dominerar ett OS varje del-marknad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om det är brist på lansering av nya modeller, varför påverkar det inte Iphone i samma utsträckning? Hur stor andel av telefonköparna bryr sig, eller ens känner till när nya modeller av HW eller OS lanseras? Tvivlar på att den genomsnittlige Android-användaren ens vet vilken version dennes telefon kör.

Kommer inte en ny version av både iOS och Android under hösten? Hur mycket plats kommer inte dessa få i pressen jämfört med WP8?

Och med tanke på att Lumia 520 + 620 står för nära nog hälften av nästan sålda WP8-telefoner, hur mycket kan lansering av en ny premiummodell påverka marknadsandel för WP?

Tyvärr är verkligheten för OS precis det Lars Celander skriver, det brukar bli ett OS som totalt dominerar. I ytterst få fall kan två OS samexistera med jämförbara marknadsandelar. Servermarknaden är i dag delad mellan Windows och Linux övriga OS är till marknadsandel irrelevanta, finns vissa specifika områden för inbyggda-system där två OS har relevant andel men i många fall dominerar ett OS varje del-marknad.

Skulle nog säga att det är ganska många som känner till att nya modeller av Iphone och Samsung kommer varje år. Brukar vara en hel del säljskryt när dessa har släppts så reklam för nya modeller gör allt en hel del för folk som inte har så bra koll på vad som släpps.
Vi lär nog se en stor minskning av Iphoneförsäljning under Q3 som är precis innan Iphone 6 släpps.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Microsoft är inne i det långa loppet, så man ska nog inte börja prata om undergången än. Uppköpet av Nokia är en tydlig indikation på att man tänker vara uthållig och vi vet att det svänger friskt i teknikbranschen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10