varför rekommenderar alla så medioker cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Det bästa är ju att köpa dom delarna man känner att man har råd med och som ger en den prestandan man behöver för sina egna behov.

Och inte köpa en i7 bara för att! och för att man ska vara cool och säga att jag har en i7 och den håller i 100år bla bla som TS säger.

Sen är det skönt att Sweclockers har ändrat från att bara vara för entuiaster/hardcore , så att alla oavsett kunskap kan känna sig välkommna och bidra och även lära sig ett å annat på vägen!

Så är det ju helt klart. Man köper det bästa för sin budget.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Fast i din källa flaskar processorn för att man använder låg upplösning. Hur många sitter och spelar med 1024x768 i dagens läge? Alla liknande tester (även Swec) visar sammasak, att vissa processorer är bättre än andra vid LÅG upplösning. Skruvar du sedan upp upplösning och AA mm, så blir skillnaderna försvinnande små, då blir istället grafikkortet flaskhalsen.

Om processorn bara presterar typ 50 FPS i 1024x768, är det ungefär samma som den presterar i 1080p eller högre, oavsett vilket grafikkort du har.
Prestandan blir aldrig bättre av att höja upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Det bästa är ju att köpa dom delarna man känner att man har råd med och som ger en den prestandan man behöver för sina egna behov.

Och inte köpa en i7 bara för att! och för att man ska vara cool och säga att jag har en i7 och den håller i 100år bla bla som TS säger.

Sen är det skönt att Sweclockers har ändrat från att bara vara för entuiaster/hardcore , så att alla oavsett kunskap kan känna sig välkommna och bidra och även lära sig ett å annat på vägen!

folk är mycket otrevligare nuförtiden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

i7 kommer att åldras bättre pga hyperthreading. Det finns redan vissa spel som presterar märkbart bättre på i7.

Vi kan redan nu ser hur mycket Core i3 gynnas av hyperthreading. Även i 4,7 ghz är inte G3258 snabbare än i3 4330.
http://www.anandtech.com/show/8232/overclockable-pentium-anni...

Nu är ju inte en i5:a en dual-core så det är inte riktigt relevant i det här fallet. Du har inte tagit upp något spel där du behöver en i7:a före en i5:a (K-serien). Överklockning till höga frekvenser beror väldigt mycket på kylningen och individuella exemplar.

http://www.anandtech.com/show/8227/devils-canyon-review-intel... (Samma recensent och samma spel i spelbenchmarksen)
http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...

Watch Dogs är inte så CPU-tungt som det beryktades, går att spela med A10-7850K om du vill.

TechSpot Watch Dogs CPU-benchmark
THW Watch Dogs CPU-benchmark
GamersNexus Watch Dogs CPU-benchmark
Osv.

Minimum på Watch Dogs är Core 2 Quad 2.66GHz eller Phenom II X4 940. Viktigaste är att du har 64-bit OS. Varken average/medel eller minimum fps verkar göra någon skillnad med HT på Watch Dogs. En snabb quad-core är tillräckligt där.

Haswell-E och LGA2011-3 gäller (i vinter) med DDR4 om man är orolig för att spel ska få nytta av fler kärnor ordentligt eller behöver PCI-e lanes till SLI/CF-system. Även det om två år kommer vara utdaterat däremot. Med PCI-e 4.0 o.s.v. Så vanligt folk kan lika gärna köpa mainstream-sockeln och en Core i5 var annat eller tredje år, nästa gång tillsammans med nytt minne. När HT gör märkbar skillnad i spel kommer det ändå vara billigt att uppgradera till något som är bättre än gamla i7an. Nästa uppgradering blir ändå 14nm Skylake med nytt moderkort och DDR4, om du inte råkar anse att Broadwell-K till ditt nuvarande kort är en uppgradering och då spelar det faktiskt ingen roll om du köper en i5:a eller en i7:a idag, ditt moderkort får förmodligen tillgång till Broadwell-K förr eller senare. När Broadwell-K slutar vara tillgänglig så kan du få något billigt som är snabbare än dagens i7:a iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

folk är mycket otrevligare nuförtiden.

Du tycker han är otrevlig förstår jag dig rätt????
För övrigt så tycker jag du borde inse att du har fel när det är tre sidor som vad jag sett igen håller med dig. För övrigt så har du ju inte kommit någon fakta ur huvud taget.
Om du tycker vi ska komma med fakta visst läs här. Men tycker dock du ska komma med fakta då det är du som försöker motbevisa.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Jaja i7 är bättre en i5. men man kan vara entusiast om man rekomendera en mediokre CPU ala i5. allt beror på hur mkt pengar man vill spendera ala budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu är ju inte en i5:a en dual-core så det är inte riktigt relevant i det här fallet. Du har inte tagit upp något spel där du behöver en i7:a före en i5:a (K-serien). Överklockning till höga frekvenser beror väldigt mycket på kylningen och individuella exemplar.

Crysis 3 presterar bättre på i7. Battlefield 4 också.
Orsaken till att jag visade hur i3 presterar var för att i3 tydligt visar hur mycket ävem virtuella kärnor kan öka prestandan i spel som utnytjar dem.

Angående vanligt folk är det väl just de som inte uppgraderar så värst ofta. Speciellt då är det extra värt att köpa i7, hellre än nytt moderkort, processor och eventuellt DDR4.
Med tanke på hur små förbättringarna i enkeltrådad prestanda har varit hittills är det inte säkert att man kan få en billig och mycket bättre uppgradering om ett-tre år heller. En i7 2600k håller sig fortfarande bra än idag.

Permalänk
Medlem

Det var det larvigaste jag hört på länge. Skulle det enda en entusiast gillar att göra vara att köpa nytt av det absolut dyraste hela tiden? Jag trodde entusiasm handlade om att ha känsla och kännedom om ämnet och genom att fortfarande behålla sin ekonomi bygga bästa möjliga dator för ändamålet.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Crysis 3 presterar bättre på i7. Battlefield 4 också.
Orsaken till att jag visade hur i3 presterar var för att i3 tydligt visar hur mycket ävem virtuella kärnor kan öka prestandan i spel som utnytjar dem.

Angående vanligt folk är det väl just de som inte uppgraderar så värst ofta. Speciellt då är det extra värt att köpa i7, hellre än nytt moderkort, processor och eventuellt DDR4.
Med tanke på hur små förbättringarna i enkeltrådad prestanda har varit hittills är det inte säkert att man kan få en billig och mycket bättre uppgradering om ett-tre år heller. En i7 2600k håller sig fortfarande bra än idag.

BF4. Nja det är väl ända att vrida lite på sanningen. http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...
Hittar inget cpu test på crysis 3. Men svårt att se att det skulle gynnas av en starkare cpu... Då det är känt för att vara gpu tungt. Men motbevisa mig gärna.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om processorn bara presterar typ 50 FPS i 1024x768, är det ungefär samma som den presterar i 1080p eller högre, oavsett vilket grafikkort du har.
Prestandan blir aldrig bättre av att höja upplösningen.

Jo, men då snackar vi Core2Duo processorer och liknande, det har knappast något värde för denna diskussionen...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

folk är mycket otrevligare nuförtiden.

Du har verkligen massor med fantastiska argument att komma med i diskussionen...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Har har man råd med I7:a så köper man I7:a, det kan ge skillnad i många spel som är CPU krävande. Ett exempel är BF4 där min 2500k i 4,7GHZ håller tillbaka mitt 780ti, inte med mkt men kortet jobbar 80-90% på 64p servrar. Min kompis 4770K i standardklock håller inte tillbaka hans 780ti.
GG att köra t.ex i5 4670k i standardklock. Visst, kör ni med ett GTX 760 så kanske de inte flaskar.

Kort sagt, kör man snabba grafikkort och cpu tunga spel kan det löna sig med i7. Snåla inte in för mycket på processorn iaf, det kommer straffa sig tillslut. Och köper ni en snabb CPU kan den överleva ett extra grafikkortsbyte också.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

folk är mycket otrevligare nuförtiden.

Hur var jag otrevlig? jag sa bara som jag känner och om du tog illa upp så kan jag inte hjälpa det! Du borde vara mer opeminded mot folk här på forumet. alla behöver inte en i7 och varför lägga extra pengar på en i7 som är overkill för deras behov kan jag inte förstå var den logiken kommer ifrån. och en i5 med turbo duger väldigt långt om man inte vill klocka alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

BF4. Nja det är väl ända att vrida lite på sanningen. http://www.sweclockers.com/recension/18924-intel-core-i7-4790...
Hittar inget cpu test på crysis 3. Men svårt att se att det skulle gynnas av en starkare cpu... Då det är känt för att vara gpu tungt. Men motbevisa mig gärna.

Det är en enorm skillnad mellan prestandakraven för BF4 i multiplayer och singleplayer. Många sidor väljer dock att testa i single player för att det är nästintill omöjligt att köra "rättvisa" tester i multiplayer

Maldo är en moddare till Crysis-spelen och han testade skillnaden med hyperthreading på i7
http://maldotex.blogspot.se/2013/02/hyperthreading-and-real-c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

folk är mycket otrevligare nuförtiden.

Sten i glashus?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av netbuddy:

Fast i din källa flaskar processorn för att man använder låg upplösning. Hur många sitter och spelar med 1024x768 i dagens läge? Alla liknande tester (även Swec) visar sammasak, att vissa processorer är bättre än andra vid LÅG upplösning. Skruvar du sedan upp upplösning och AA mm, så blir skillnaderna försvinnande små, då blir istället grafikkortet flaskhalsen.

Läs vad jag skriver innan du yttrar dig, jag snackar om att en i7:a kan vara bra när man vill uppnå 120FPS eller mer och inte 60FPS där jag helt och hållet håller med om att en i5:a oftast är allt du kan önska och lite till.
När man ska se hur bra en processor räcker till för 120FPS eller mer så är låg upplösning perfekt att testa med då alla GPU-begränsningar förvsvinner.

Jag håller inte med om vad TS ursprungligen skrev i den här tråden men jag para poängterade att i7-or inte är helt oanvändbara för spel om man vill uppnå högre FPS vilket dock är en liten grupp som vill.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Crysis 3 presterar bättre på i7. Battlefield 4 också.
Orsaken till att jag visade hur i3 presterar var för att i3 tydligt visar hur mycket ävem virtuella kärnor kan öka prestandan i spel som utnytjar dem.

Angående vanligt folk är det väl just de som inte uppgraderar så värst ofta. Speciellt då är det extra värt att köpa i7, hellre än nytt moderkort, processor och eventuellt DDR4.
Med tanke på hur små förbättringarna i enkeltrådad prestanda har varit hittills är det inte säkert att man kan få en billig och mycket bättre uppgradering om ett-tre år heller. En i7 2600k håller sig fortfarande bra än idag.

Men du har fortfarande inte visat ett spel som kräver i7:a över i5:a inte ens om vi pratar Sandy Bridge. Det du pratar om lär aldrig hända, det kommer vara för smärtsamt på i7an vid den tidpunkten ändå. Det låter mer som hur folk argumentera för AMDs Bulldozerserie och det är inget att köpa när det gäller argument. Kolla på Ians recension av Devils Canyon (i5 och i7). BF4 presterar där inte bättre. Inte F1 som drog iväg på Core i3 med HT heller. Det är inom 0-3% skillnad och skillnaden är främst pga olika frekvenser eller inom felmarginalerna. En överklockad i5 2500k kommer klara precis samma spel som om du hade en överklockad 2600k. Eller för den delen de båda oklockade mot varandra. De där extra prestandaprocenten kan du ju få från värre GPU, bättre kylning, minnen du kan trimma bättre osv så jag ser inte hur det kan vara ett argument att det är bäst att prioritera i7an. Behöver man mer än så bör man inte bara överväga i7 utan också LGA2011-3.

Inom de kommande åren har vi NGFF/M.2 för SSD som redan börjat kommit, USB3.1, PCI-e 4.0 (Skylake-E/EP/EX), DDR4 och flera generationer nya processorer. Med det kommer lite annat. Idag presterar t.ex. en 4690k bättre än en LGA1366 i7-920, bättre än en i7-870. En 4690k i cpu-benchmarks är likvärdig med 2600k. När vi talar sånt som inte utnyttjar nyare instruktioner. Fler teknikskiften som håller på nu än de senaste 3 åren tillbaka. Personligen hade jag inte missat Pentium-K eller dess nackdel (HT). HT gör inte så stor skillnad i spel ens där utom i enstaka fall. Det är inte så att du kan köra ultra på en och behöver köra low på den andra ens där.

Permalänk

jag bygger ju en dator åt en kompis nu och hadde jätte gärna haft en i7a men nu har vi inte råd med de så då får en cpu från 2007 funka lika bra.

whats the big deal?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

För att besvara din fråga:

Folk här rekommenderar den CPU som passar bäst för budgeten och ändamålet i fråga. Det är helt onödigt att köpa en CPU med fler trådar än vad programmen man använder har stöd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Läs vad jag skriver innan du yttrar dig, jag snackar om att en i7:a kan vara bra när man vill uppnå 120FPS eller mer och inte 60FPS där jag helt och hållet håller med om att en i5:a oftast är allt du kan önska och lite till.
När man ska se hur bra en processor räcker till för 120FPS eller mer så är låg upplösning perfekt att testa med då alla GPU-begränsningar förvsvinner.

Jag håller inte med om vad TS ursprungligen skrev i den här tråden men jag para poängterade att i7-or inte är helt oanvändbara för spel om man vill uppnå högre FPS vilket dock är en liten grupp som vill.

Fine, jag är inte helt tappad bakom en vagn så jag fattar vad du menar. Dock är det i ganska få fall som man kan utnyttja en i7'a och i de fallen är skillnaderna ganska små, för små för att rättfärdiga prisskillnaden. Jag vet varför man använder låg upplösning precis som du säger, det är även bra för att testa olika generationers processorer med varandra. Dock, i de flesta fall räcker en i5, även vid CF/SLI. Det är väl nästan bara om man har high-end kort i CF/SLI som en i7 kommer till sin fulla rätt i de flesta spel?

Med det sagt så är det förstås inte dåligt att köpa en i7 istället för i5, de är ju inte sämre för spel. Dessutom kommer det fler spel som utnyttjar fler kärnor och trådar, dock är det generellt så att en processor med högre klock är oftast att föredra framför en lägre klockad flertrådig CPU, åtminstone med dagens spel. Har man ändå råd att köpa 2x 780Ti tex, så har man säkert råd att även köpa en i7, kanske tom en X processor för att utnyttja en 120 eller 144Hz skärm man har till. Kanske tom 2560x1440 eller Eyefinity osv.

Normalt sett rekommenderas den mest prisvärda lösningen för personen som frågar, baserat på budget och användningsområde.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

är knappast onödigt att köpa en I7a när det inte ens skiljer en tusenlapp. Spel som kommer nu börja faktiskt kräva I7. Men det du säger gällde väl typ 1-2 år sedan.

Wolfenstein:

Here's the gaming rig that the company recommends:

64-bit Windows 7/Windows 8
Intel Core i7 or equivalent AMD
4 GB System RAM
50 GB free hard drive space
Nvidia GeForce GTX 460, AMD Radeon HD 6850

Watch dogs recommended:

CPU: Core i7 3770 @ 3.5Ghz or AMD FX-8350 @ 4.0Ghz

RAM:
6 GB

recommended är väl rätt ointressant. faktiskt prestanda är mer intressant. Och det finns fortfarande rätt få spel där det finns svart på vitt med fina grafer och benches som visar tydligt att i7 är mkt bättre. Sen så är en ny i5 definitivt bra nog för typ alla spel såvida man inte ska köra 120/144hz (men då är det ändå bara i ett fåtal spel där en i7 eller ens en 2011 kommer ge dig högre fps)

Skrivet av Klappis:

Om man kör högsta inställningarna med 1440p och över i tungdrivna titlar så kommer man inte över 120fps och en i7 hjälper ingenting! Det är grafikkortet som är flaskhalsen först och främst. Ditt argument faller även det.

Vill man köra med sin 120 eller 144hz-skärm så drar man ffs inte på ultra i tunga spel om man inte har feta gpu's. Sen så varför drar du upp 1440p? Finns inga såna skärmar som klarar så hög hz out of the box ändå.

Skrivet av netbuddy:

Dock, i de flesta fall räcker en i5, även vid CF/SLI. Det är väl nästan bara om man har high-end kort i CF/SLI som en i7 kommer till sin fulla rätt i de flesta spel?

Spelen blir inte mer tungdrivna för cpu'n bara för att man har två feta kort i sli. sålänge cpun klarar av att hålla över 60fps som minst så duger den ju om du spelar på 60hz. Sen att du har fet gpu-setup gör ju bara att du kan köra höga grafikinställningar med hög upplösning. Främst om man vill spela bf4 osv i 120/144fps som en bra cpu är viktig. (bf4 med vsync i 60 vs 120hz är för övrigt eeeeextreeeeem skillnad. 60hz med vsync är som att spela i sirap. osäker på hur det känns att köra 60hz-skärm utan vsync vs 120hz-skärm, blir nog svårare att märka skillnad.)

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

det är som vilken hobby som helst. En del samlar på bilar, en del köper slutsteg och högtalare för flera hundratusen, uppgraderar sin mobil varje halvår osv.

Sen när innebär en hobby att man slösar pengar man inte har, eller i onödan?

osäker på om du är ett troll som hackat någon gammel goings konto...

om du ber mig om råd att köpa ny bil, så kommer jag inte rekommendera den värsta bara för att, även fast den är snabbare 0-100 och har 300km/h i toppfart istället för att sluta orka någonstans vid 160. man rekommenderar något utefter budget och användning,
vad gäller CPU har du ungefär lika mycket nytta av den extra kraften för vanligt spel som du har att gå från 200 till 300 hästar på våra svenska vägar, själv har man bilar på 500häst plus, och du kanske har en i7 superdupermega, jag kunde inte brytt mig mycket mindre.

en tusenlapp extra kan på en tight budget utan problem innebära 2 månader extra av pengaskrapande, och när dessutom konsollerna prestandastoppar de flesta spel är ju motivationen ganska låg.

vissa vill ha 120fps superdupermega, och vissa vill kunna ha hjulspinn i 150km/h, andra nöjer sig med att ta sig från a till b och ha en dator som presterar tillräckligt bra.

väx upp...
jag har förövrigt både fler och snabbare bilar än dig, bara så du vet, jag fattar inte hur folk kan vilja åka runt i en trött plastlåda.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Hade också en Q9450 tills för ett par månader sen då jag uppgradera till en Xeon E3-1231V3 (likvärdig en i7-4770 i prestanda), tro mig, det var en märkbar skillnad

Må så vara, men var inte vad jag sa så jag har fortfarande inga planer på att byta, jag byter inget så länge det fungerar för de ändamål jag har, varför ska man byta i onödan? Det är bara dumt att slänga ut pengar man inte behöver slänga ut på något jag inte kommer ha mer nytta av i dagsläget, så då gör jag det när jag behöver det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av netbuddy:

Fine, jag är inte helt tappad bakom en vagn så jag fattar vad du menar. Dock är det i ganska få fall som man kan utnyttja en i7'a och i de fallen är skillnaderna ganska små, för små för att rättfärdiga prisskillnaden. Jag vet varför man använder låg upplösning precis som du säger, det är även bra för att testa olika generationers processorer med varandra. Dock, i de flesta fall räcker en i5, även vid CF/SLI. Det är väl nästan bara om man har high-end kort i CF/SLI som en i7 kommer till sin fulla rätt i de flesta spel?

Med det sagt så är det förstås inte dåligt att köpa en i7 istället för i5, de är ju inte sämre för spel. Dessutom kommer det fler spel som utnyttjar fler kärnor och trådar, dock är det generellt så att en processor med högre klock är oftast att föredra framför en lägre klockad flertrådig CPU, åtminstone med dagens spel. Har man ändå råd att köpa 2x 780Ti tex, så har man säkert råd att även köpa en i7, kanske tom en X processor för att utnyttja en 120 eller 144Hz skärm man har till. Kanske tom 2560x1440 eller Eyefinity osv.

Normalt sett rekommenderas den mest prisvärda lösningen för personen som frågar, baserat på budget och användningsområde.

Ah, du förstod faktiskt exakt hur jag tänkte på 99% av alla punkter! Internet-guldstjärna till dig för att jag inte behöver fortsätta ett flamewar
Jag håller med om att det bara är några få spel och då särskilt AAA-titlar som verkligen utnyttjar en i7:a men har man pengar och är entusiast så varför inte gå all the way.
Själv köpte jag dock min i7:a för 2000kr jämnt när Ivy Bridge släpptes då CDON hade en kampanj och en i5 3570K kostade då 1800-1900kr så valet var givet då och nu är jag glad att jag har en i7:a för mina 2 framtida 780'n kommer gilla det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Du tog det han skrev för bokstavligt. Han menade bara att alla inte har råd/vill lägga så mycket pengar på en processor.

Varför skulle han ha nämnt något spel? Han skrev ju bara att ett spel inte drar mer processorkraft bara för att man skruvar upp upplösningen.
Du däremot som hävdade att din dator minsann klarade 120fps behöver ju självklart nämna vilket spel.

Läste du hans kommentar jag svarade på? Jag behöver absolut inte svara på vilka spel jag spelar, det är helt irrelevant, men jag spelar nya som gamla, mer inblick i mitt liv får du inte.

Skrivet av Uzanar:

Trollar du?
En processors kraft har ingenting med upplösning att göra.

Om ett spel i fråga är processorintensivt nog att en processor inte kan hålla till exempel 120FPS så spelar det ingen roll om du kör 2st GTX 780 Ti'n i 800x600 med låga grafikinställningar eller 3840x2160 på högsta inställningarna.
Det är väl just om man har en 120Hz+-skärm som man i så fall köper en i7:a.
Upplösningen är helt irrelevant i frågan.

Dold text
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och det är den enda vinst du har med en SSD som är försummande liten, i själva spelet gör inte SSD'n någon skillnad

Största vinsten enligt mig med SSD är att program inte är slöa att starta. Allt startar direkt. Uppstartstiden skiter jag i. Det är program som SSD gör viktigast skillnad i enligt mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Hur var jag otrevlig? jag sa bara som jag känner och om du tog illa upp så kan jag inte hjälpa det! Du borde vara mer opeminded mot folk här på forumet. alla behöver inte en i7 och varför lägga extra pengar på en i7 som är overkill för deras behov kan jag inte förstå var den logiken kommer ifrån. och en i5 med turbo duger väldigt långt om man inte vill klocka alls.

jesus man. Jag menade att gamla sweclockers var trevligare.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ah, du förstod faktiskt exakt hur jag tänkte på 99% av alla punkter! Internet-guldstjärna till dig för att jag inte behöver fortsätta ett flamewar
Jag håller med om att det bara är några få spel och då särskilt AAA-titlar som verkligen utnyttjar en i7:a men har man pengar och är entusiast så varför inte gå all the way.
Själv köpte jag dock min i7:a för 2000kr jämnt när Ivy Bridge släpptes då CDON hade en kampanj och en i5 3570K kostade då 1800-1900kr så valet var givet då och nu är jag glad att jag har en i7:a för mina 2 framtida 780'n kommer gilla det!

Jo, det är så jag resonerar också. Gick själv ifrån en i7 950 på 4GHz till en i5 2550K på 4.5GHz och upplevde en faktisk skillnad i det mesta jag gör. Spel, surf, datorn i allmänhet funkar bättre. Har ingen nytta av HT, hade det avstängt för det mesta då det bara utvecklade extra värme.

Skrivet av SectionX2:

jesus man. Jag menade att gamla sweclockers var trevligare.

Nu har inte jag varit medlem extremt länge, men vad menar du med "gamla"? Sweclockers har väl alltid varit ett forum där folk kan söka råd ifrån medlemmarna? På vilket sätt är det otrevligt?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Verkar ju ha blivit på modet nu att direkt när någon har några prestanda relaterade problem i spel säga att processorn flaskar, så dom personer torde väl stödja den nya i7an?

Vad som är grejen med nya processorer och spel prestanda är att det gör väldigt lite då du kommer upp lite i upplösningar, och ja jag vet att i vissa spel spelar den större roll som ex. Civ5 men i BF4 och dylika spel så handlar det om 5-10 fps mellan en 2 generationer gammal processor och en sprillans ny.

Personligen blev jag inte så uppspelt över att byta prolle då de nya uppskattade siffrorna på 5% ökad IPC i kommande generation, men det kanske bara e jag ...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

jesus man. Jag menade att gamla sweclockers var trevligare.

Jag tror problemet du har är att folk ger lika bra som de får. Du representerar en tråkig attityd och verkar bli putt när folk inte köper dina underliga och ogenomtänkta resonemang. En gång i tiden kanske Sweclockers [forum] var mer elitistiskt och det var lättare att få medvind för konstiga argument som grundar sig på att onödig och prestigefull konsumtion är det tuffaste i hela världen.