Permalänk
Medlem

Dålig prestanda i BF4

Snittar runt 70fps på High ( rund 100 fps om det är lugnt på skärmen) när jag spelat en stund kan jag få frame drops till 15 om det händer mycket på skärmen.
Jag tycker att jag borde få ut jämnare och högre fps på min utrustning. Tempen ser bra ut på alla delar. Funderar på om det är cpu:n som är flaskhalsen här?

Vad tror ni?

Utrustning:
1680 skärm, dvs ej full HD
CPU AMD Phenom II X4 965BE
MB 870FXA-GD70
8GB RAM
Grafik R280X 3GB
HDD Kingston SV300 120GB

Mvh

Emil

Permalänk
Medlem

Testa att överklocka processorn, och se om det gör någon skillnad. Men ja troligtvis är det flaskhalsen i ditt system.

Edit: http://www.sweclockers.com/image/diagram/4972?k=e8aa42172467c...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Snittar runt 70fps på High ( rund 100 fps om det är lugnt på skärmen) när jag spelat en stund kan jag få frame drops till 15 om det händer mycket på skärmen.
Jag tycker att jag borde få ut jämnare och högre fps på min utrustning. Tempen ser bra ut på alla delar. Funderar på om det är cpu:n som är flaskhalsen här?

Vad tror ni?

Utrustning:
1680 skärm, dvs ej full HD
CPU AMD Phenom II X4 965BE
MB 870FXA-GD70
8GB RAM
Grafik R280X 3GB
HDD Kingston SV300 120GB

Mvh

Emil

Jo din cpu är nog lite slö, testa att klocka den lite
Ett annat tips är att stänga av origin in-game, det fick mig att få drops ner till 15fps.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Tror som ovanstående, Det är din cpu som inte hänger med tyvärr, prova klocka den lite till 3,8-4ghz (om du har bra kylare) borde den klara på runt 1,4-1,43volt

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Entusiast

Överklocka CPU, och testa att använda Mantle!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Överklocka processorn till ~4Ghz och ställ ner grafiken på medium så kommer du ha 60+ fps på alla maps, Har benchat BF4 med 965BE + 280X förut

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Snittar runt 70fps på High ( rund 100 fps om det är lugnt på skärmen) när jag spelat en stund kan jag få frame drops till 15 om det händer mycket på skärmen.
Jag tycker att jag borde få ut jämnare och högre fps på min utrustning. Tempen ser bra ut på alla delar. Funderar på om det är cpu:n som är flaskhalsen här?

Vad tror ni?

Utrustning:
1680 skärm, dvs ej full HD
CPU AMD Phenom II X4 965BE
MB 870FXA-GD70
8GB RAM
Grafik R280X 3GB
HDD Kingston SV300 120GB

Mvh

Emil

Vad har du för kylning på CPU? Eftersom du har bra FPS i början men efter ett tag får drops så skulle det kunna vara värmerelaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jo din cpu är nog lite slö, testa att klocka den lite
Ett annat tips är att stänga av origin in-game, det fick mig att få drops ner till 15fps.

Det skall jag prova, men hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Överklocka CPU, och testa att använda Mantle!

Det borde jag testa, hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Vad har du för kylning på CPU? Eftersom du har bra FPS i början men efter ett tag får drops så skulle det kunna vara värmerelaterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer inte ihåg exakt modell, men det är en bra eftermarknadskylare. Så tempen är bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

Det borde jag testa, hur fixar jag det?

Här är en film som visar hur man gör!
https://www.youtube.com/watch?v=YtwtZV3LObY

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Jo din cpu är nog lite slö, testa att klocka den lite
Ett annat tips är att stänga av origin in-game, det fick mig att få drops ner till 15fps.

Tyvärr har jag så taskig erfarenhet av klockning, brukar bara hänga sig för mig

kan tilläggas att jag är kass på området...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Snittar runt 70fps på High ( rund 100 fps om det är lugnt på skärmen) när jag spelat en stund kan jag få frame drops till 15 om det händer mycket på skärmen.
Jag tycker att jag borde få ut jämnare och högre fps på min utrustning. Tempen ser bra ut på alla delar. Funderar på om det är cpu:n som är flaskhalsen här?

Vad tror ni?

Utrustning:
1680 skärm, dvs ej full HD
CPU AMD Phenom II X4 965BE
MB 870FXA-GD70
8GB RAM
Grafik R280X 3GB
HDD Kingston SV300 120GB

Mvh

Emil

Varför låser du inte typ fpsen på 60 Om du har 60 hz skärm eller är du en av dem som kräver högsta möjliga fps hela tiden? Men som de andra säger är det troligtvis cpun som flaskar, du kan ju använda ett program som msi afterburner och se hur mycket av gpun som används, är den inte på mellan 95-100 procent så är det cpun som flaskar. Och när du överklockar håll koll på temperaturen och läs vad som är max voltage för den cpun du har.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Här är en film som visar hur man gör!
https://www.youtube.com/watch?v=YtwtZV3LObY

Då har jag nog det, jag har Catalyst 14,4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

Då har jag nog det, jag har Catalyst 14,4

Du har också valt det i menyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du har också valt det i menyn?

Ingen aning? Hur gör man det, hittar inget val?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

Ingen aning? Hur gör man det, hittar inget val?

Om du tittar på filmen med instruktioner jag länkade så visar han menyn vid 1:13 ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Ingen aning? Hur gör man det, hittar inget val?

Aha! det var visst inne i spelet Trodde jag kört med Mantle i flera månader.... Tack för tipset, får se om jag märker nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Stoooor skillnad, passade oxå på att göra en noggrannare kontroll av temp. Visade på en max temp på 78 gr, vilket jag antar är en kritiska gräns? Jag fick en del frame-freeze vilket jag misstänker beror på hög temp.
trots att jag har en skaplig eftermarknadskylare.

Kan kylpastan blivit gammal på 2 eller 3 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Stoooor skillnad, passade oxå på att göra en noggrannare kontroll av temp. Visade på en max temp på 78 gr, vilket jag antar är en kritiska gräns? Jag fick en del frame-freeze vilket jag misstänker beror på hög temp.
trots att jag har en skaplig eftermarknadskylare.

Kan kylpastan blivit gammal på 2 eller 3 år?

78 grader är för högt för din processor ja, rekommenderad maxtemp på den är 62 grader även om den funkar fint upp till runt 70.
Exakt vilken temp den börjar throttla på har jag inte någon direkt koll på.

Att kylaren tappat effektivitet kan vara så enkelt som damm.
Är kylaren dammfri kan du ju givetvis testa att byta kylpastan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag har blåst rent den nu så får vi se, dock tyckte jag inte att den var speciellt dammig. Annars får jag demontera den och rengöra.

Hittade vilken kylare jag har

http://www.dustinhome.se/product/5010333878/arctic-cooling-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jag har blåst rent den nu så får vi se, dock tyckte jag inte att den var speciellt dammig. Annars får jag demontera den och rengöra.

Hittade vilken kylare jag har

http://www.dustinhome.se/product/5010333878/arctic-cooling-fr...

Inte den bästa kylaren direkt, vad har du för chassi?

Denna cpu kylare är bättre.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/CoolerMa...

Dock är denna lättare att montera!
http://cdon.se/hemelektronik/arctic/cooling-cpu-arctic-coolin...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Snittar runt 70fps på High ( rund 100 fps om det är lugnt på skärmen) när jag spelat en stund kan jag få frame drops till 15 om det händer mycket på skärmen.
Jag tycker att jag borde få ut jämnare och högre fps på min utrustning. Tempen ser bra ut på alla delar. Funderar på om det är cpu:n som är flaskhalsen här?

Vad tror ni?

Utrustning:
1680 skärm, dvs ej full HD
CPU AMD Phenom II X4 965BE
MB 870FXA-GD70
8GB RAM
Grafik R280X 3GB
HDD Kingston SV300 120GB

Mvh

Emil

Testa AMD Gaming Evolved , den optimerar spelet.
Fungerar riktigt bra.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Inte den bästa kylaren direkt, vad har du för chassi?

Denna cpu kylare är bättre.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/CoolerMa...

Dock är denna lättare att montera!
http://cdon.se/hemelektronik/arctic/cooling-cpu-arctic-coolin...

Inte? trodde jag skulle vara säker när jag valde ett välkänt märke.

De andra du länkar ser ju tämligen lika ut, kan det verkligen skilja så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Inte? trodde jag skulle vara säker när jag valde ett välkänt märke.

De andra du länkar ser ju tämligen lika ut, kan det verkligen skilja så mycket?

Du kan ju kolla http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-Hyper-21...

Kylaren du har ligger i detta test på 54 grader över rumstemp medans Hyper 212 Evo ligger på 36 grader över rumstemp, dvs nästan 20 graders skillnad på processorn i samma test.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Intressant, skulle frågat dig innan jag köpte kylaren
Jag har ingen baklucka och måste således demontera hela skiten igen för att plocka bort den gamla
Skall prova med en chassifläkt till och rikta den rakt på kylaren, borde hjälpa lite.

Tack till alla för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Testa AMD Gaming Evolved , den optimerar spelet.
Fungerar riktigt bra.
Med vänlig hälsning / Mange

Har tankat hem det, så nu skall jag prova det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Har tankat hem det, så nu skall jag prova det.

Najs , hoppas det löser problemet. Mitt spel blev i alla fall mycket bättre , hade störiga små lagg.
Skicka gärna hur det gick.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Intressant, skulle frågat dig innan jag köpte kylaren
Jag har ingen baklucka och måste således demontera hela skiten igen för att plocka bort den gamla
Skall prova med en chassifläkt till och rikta den rakt på kylaren, borde hjälpa lite.

Tack till alla för all hjälp!

Du behöver inte plocka bort backplaten för att demontera freezer 7 pro då den använder orginalfästet, Arctic freezer A30 använder orginalfästet med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du behöver inte plocka bort backplaten för att demontera freezer 7 pro då den använder orginalfästet, Arctic freezer A30 använder orginalfästet med.

Nej, jag var tvungen att plocka ut allt för att montera den.