varför rekommenderar alla så medioker cpu?

Permalänk
Medlem

Min P4 Northwood och jag hade många väldigt fina år ihop. Vilka mysiga minnen som dyker upp!
Nån som minns voltmoddandet av 3DFx korten och specialskrivna .bat-filer med inställningar och tweaks för att få ut de där extra 3-4% ur spelen btw? Haha. Vilka tider! Upplåsningen av CPUs med hjälp av nagellack på vissa pin's, vet heller inte hur många Matrox kort vi brände i jakten på att få ut det där lilla extra, men lödpennan glödde oavbrutet och plånboken var ständigt tom. Detta definierar inte direkt en entusiast utan mer några galna grabbar i ett svettigt pojkrum som hade funnit ett roligare intresse än hembränt. Att ha det värsta är för mig inte vad entusiast är, det trådskaparen pratar om är att leva i ekonomiskt överflöd.

Den största skillnaden jag märkte var uppgraderingen från 1 till 2 kärnor (när Sandy kom), efter det har jag ärligt talat inte märkt någon större skillnad i någon av de datorer jag byggt. SSD snabbade upp lite laddtider och systemstarter, men om man satt med två SCSI eller SAS i Def eller Raid0 innan var skillnaden inte så stor. Grafikkortsbyten är det i min mening som gör någon nämnvärd skillnad i spel dessa dagar men det var inte det tråden handlade eller hur? Trådstartaren undrade varför det rekommenderas äldre modeller framför gårdagens värsta och svaret är, Pris per Prestanda.

Låt mig klargöra vad en entusiast är; Någon som inte är dum i hela huvudet

Väl mött

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

dock ganska stor skillnad på en i5 2500K och i7 4790K om du ska spela senaste spelen. Inte bara senaste spelen, men även spel 1-2 år framåt i tiden.

Jag vill bara flika in att jag testade Battlefield 4 i UHD med en 2500K @ 4.8Ghz, den kan verkligen ta det lugnt då. Dubbla r9 290 orkar precis dra runt 60fps i High-presets. Skillnad mot 1200p där den maxar för 100+ frames. Så jag tror med uppgången av mycket högupplösta skärmar att processorkraften inte kommer vara så viktig om man nu inte ska ha mycket hög uppdateringsfrekvens.

Med det sagt ångrar jag att det inte blev en i7a när jag köpte Sandy Bridge, men jag har så det räcker ändå.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

är knappast onödigt att köpa en I7a när det inte ens skiljer en tusenlapp. Spel som kommer nu börja faktiskt kräva I7. Men det du säger gällde väl typ 1-2 år sedan.

Wolfenstein:

Here's the gaming rig that the company recommends:

64-bit Windows 7/Windows 8
Intel Core i7 or equivalent AMD
4 GB System RAM
50 GB free hard drive space
Nvidia GeForce GTX 460, AMD Radeon HD 6850

Watch dogs recommended:

CPU: Core i7 3770 @ 3.5Ghz or AMD FX-8350 @ 4.0Ghz

RAM:
6 GB

i3/i5/i7 säger inte mycket om processorn. Tex kan i7 vara en tvåkärnig processor med 4M Cache och klockfrekvens upp till 3,0 GHz och en i3 kan vara
en tvåkärnig processor med 4M Cache och klockfrekvens upp till 3,7 GHz och i5 kan vara en fyrkärnig processor med 6M Cache och en klockfrekvens på upp till 3,9 GHz

Prestandamässigt rangordnas dessa slumpässigt valda processorer i5 (mest prestanda) > i3 > i7 (minst prestanda)

Din jämförelse med tidiga processorer visar också att du missat den bakomliggande matematiken. Ökar du multipeln från 1 till 2 för du en fördubbling av klockfrekvensen. Från 3 till 4 får du 33% ökning av klockfrekvensen. Med moderna processorer i gigahertzklassen ger en ökning av multipeln ett steg nästintill inget (30 till 31 är 3,3%). Intel hade på den tiden på sin höjd 4-5 modeller av processorer i produktion. Nu är det förmodligen mer än 50 olika modeller. Lite roligt är att du jämför P3-1000 MHz med P4-1,5GHz. Det var i många fall lägre prestanda i P4an. P4an utvecklades när intels slogan var 'Megahertz matters', och på några års sikt räknade de med att nå 10 GHz. Vi vet ju alla hur det gick med det..

Intel® Core™ i7-4550U Processor
(4M Cache, up to 3.00 GHz)
Intel® Core™ i3-4360 Processor
(4M Cache, 3.70 GHz)
Intel® Core™ i5-4690S Processor
(6M Cache, up to 3.90 GHz)

Dold text
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

kanske man VILL lägga pengarna på uppgradering och ha det som prio? Vad bestämmer du som är vettigt. Det är väl upp till var och en?

Om du läser rubriken och trådskaparens första inlägg ser du att hen klagar på att så kallade entusiaster inte köper tillräckligt dyra processorer.

Oj, det var ju du som skapade tråden, varför skapade du tråden om du tycker det är upp till var och en att själv bestämma hur mycket som skall läggas på processorn?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Om du läser rubriken och trådskaparens första inlägg ser du att hen klagar på att så kallade entusiaster inte köper tillräckligt dyra processorer.

Oj, det var ju du som skapade tråden, varför skapade du tråden om du tycker det är upp till var och en att själv bestämma hur mycket som skall läggas på processorn?

Klockren kommentar.

Denna tråden borde bli låst. Vet inte om TS är ett troll eller bara extremt inkonsekvent.
Känns som att diskussionsämnet börjar bli urvattnat oavsett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Klockren kommentar.

Denna tråden borde bli låst. Vet inte om TS är ett troll eller bara extremt inkonsekvent.
Känns som att diskussionsämnet börjar bli urvattnat oavsett.

japp tycker det

Permalänk
Avstängd

Ju högre upplösningar och bättre DirectX/Mantle/OpenGL blir ju mindre processorkraft behövs. Även om spel möjligen snart börjar använda sig av fler kärnor/trådar så är vi förbi den tiden då det krävdes en i7:a för att utnyttja all kraft ditt grafikkort hade. Kolla bara på den nya Pentium dual-core när den är överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Ju högre upplösningar och bättre DirectX/Mantle/OpenGL blir ju mindre processorkraft behövs. Även om spel möjligen snart börjar använda sig av fler kärnor/trådar så är vi förbi den tiden då det krävdes en i7:a för att utnyttja all kraft ditt grafikkort hade. Kolla bara på den nya Pentium dual-core när den är överklockad.

Det ställs inte mindre krav på processorn bara för att man höjer upplösningen. I fallet med Mantle har det ju också blivit extra tydligt att just Crossfire (och Sli förstås) flaskas även av högt överklockade i7:or

Skrivet av Fjaman:

Personligen blev jag inte så uppspelt över att byta prolle då de nya uppskattade siffrorna på 5% ökad IPC i kommande generation, men det kanske bara e jag ...

Ungefär så jag resonerar. Processorer håller rätt länge idag och nya processorer är inte så mycket snabbare i enkeltrådad prestanda, tycker då det är lika bra att köpa en i7 direkt.

Permalänk
Skrivet av Woods:

Jag vill bara flika in att jag testade Battlefield 4 i UHD med en 2500K @ 4.8Ghz, den kan verkligen ta det lugnt då. Dubbla r9 290 orkar precis dra runt 60fps i High-presets. Skillnad mot 1200p där den maxar för 100+ frames. Så jag tror med uppgången av mycket högupplösta skärmar att processorkraften inte kommer vara så viktig om man nu inte ska ha mycket hög uppdateringsfrekvens.

Med det sagt ångrar jag att det inte blev en i7a när jag köpte Sandy Bridge, men jag har så det räcker ändå.

Exakt, enda jag provat som get märkbart sämre prestanda är q6600@3,8G i bf3 med 7970, vart hackigt och fps drops. Och pentium G3258@4,8G med 7970 i bf4, gick fint på tex op locker men seige of Shanghai 64p gick under 60fps lite då och då, inte kul alls. Kör fps cap på 60 och går det under det märks det direkt.

Provat 2500k, 2600k, 2700k, 3770k, 3930k och jag märker ingen skillnad, förvisso fps cap på 60

Vill ni själva prova så stäng av HT så får ni se hur en i5 skulle funka i er burk. Skulle tro att 3 kärnor räcker utmärkt till bf4 60fps.

Permalänk

Dont feed the troll.

Men iaf, en i5 för 4690k är ingen "medioker cpu"... en intel/amd prolle för inte ens över 1000kr ÄR medioker, om ens det.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

man får en riktigt bra CPU (i7) för runt 2 tusen idag. Annat var det förr när top tier kostade runt 5-6 tusen. Varför ska man då snåla på några 100 lappar?

Vet inte om du har missat något men top tier ligger en bra bit över 2000.

Att spara in 1000 kr på CPUn och "nöja sig" med en i5 för att sedan spendera 1000 kr extra på ett bättre grafikkort (förutsatt att man har avsikt att spela) ger mer. Men ska man packa upp .rar's på rekordtid så antar jag att du har rätt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd låst#

Då det inte kommer mer utav denna diskussion säger vi stopp här.

/Moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)