Surfplatta vs. e-reader för studier?

Permalänk
Medlem

Surfplatta vs. e-reader för studier?

Hej!

Skolan börjar om två veckor och jag har i dagsläget en laptop som jag drar med mig till skolan om jag behöver skriva kod eller någon rapport. Dock känns datorn lite för klumpig om jag ska läsa PDF-filer (vilket jag gör ofta), mobilen har en för liten display och att skriva ut papper är bara dyrt.

Jag tänkte höra med er om det finns/fanns någon i samma situation som mig som valde mellan just surfplattor och e-readers. För tillfället väljer jag mellan:

Amazon Kindle Paperwhite 2
Dell Venue 8 Pro

iPads/Android plattor intresserar mig inte så mycket då jag gärna vill ha full Windows 8.1 på en platta om jag nu ska välja en sån då dessa kan köra fullständiga program som jag ofta behöver. Dock tror jag inte att jag kommer exempelvis skriva kod eller rapport då skärmen är för liten för detta och jag hellre släpar med mig min 1 kg tunga dator än ett extra tangentbord. Kolla på film är ju ett plus men jag läser ofta en massa böcker (speciellt för skolan) och för detta ändamål är väl en e-reader bättre..?

För övrigt, hur är det att läsa PDF:er på en e-reader? Är det lätt att byta mellan olika PDF (läser ofta flera samtidigt)? Är det lätt att scrolla, byta kapitel och söka efter ord?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Jag kör på en Surface och är nöjd, även om den inte finns bland alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag kör på en Surface och är nöjd, även om den inte finns bland alternativen.

Har funderat på Surface Pro 2 men priset + storleken av plattan får mig att tänka om (har redan en laptop som är nästan lika stor och väger nästan lika mycket). Surface och Surface 2 (RT) är problemet Därav en liten platta/e-reader

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Har funderat på Surface Pro 2 men priset + storleken av plattan får mig att tänka om (har redan en laptop som är nästan lika stor och väger nästan lika mycket). Surface och Surface 2 (RT) är problemet Därav en liten platta/e-reader

Det är ju dock inget av det du nämner du inte kan göra perfekt på en RT. Kolla på begagnat annars :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är ju dock inget av det du nämner du inte kan göra perfekt på en RT. Kolla på begagnat annars :).

Oj, menade att storleken på Surface och Surface 2 som är problemet, vikten är ganska OK Har inget emot RT!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

För övrigt, hur är det att läsa PDF:er på en e-reader? Är det lätt att byta mellan olika PDF (läser ofta flera samtidigt)? Är det lätt att scrolla, byta kapitel och söka efter ord?

Läsplattor är underbara att läsa böcker i t.ex. EPUB-format som är anpassat för läsplattorna, men PDF-hanteringen brukar däremot inte vara den bästa. Skärmarna i riktiga läsplattor, som Kindles, har en väldigt låg uppdateringsfrekvens. På en 6"-skärm som de flesta läsplattor har kan det då bli rätt frustrerande att läsa PDF:er, eftersom skärmen är för liten för att visa en hel PDF-sida och fortfarande vara läsbar. Ta en titt på t.ex. denna video (hoppa till 9:30 för PDF-hantering).

Om man bara ska ha någonting att läsa PDF:er på så skulle jag säga att en 10" surf-platta är det bästa valet om man ser till pris vs. PDF-hantering. De är stora nog att visa en hel PDF-sida, så man slipper scrolla runt på sidan för att läsa den. Men som du säger är det kanske inte det bästa valet om man räknar in andra faktorer också.

Permalänk
Medlem

Varför inte en Asus T100. Kostar bara runt 3500kr. Win 8.1, låg vikt. Min sambo har en sådan till sina universitets studier, funkar perfekt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Läsplattor är underbara att läsa böcker i t.ex. EPUB-format som är anpassat för läsplattorna, men PDF-hanteringen brukar däremot inte vara den bästa. Skärmarna i riktiga läsplattor, som Kindles, har en väldigt låg uppdateringsfrekvens. På en 6"-skärm som de flesta läsplattor har kan det då bli rätt frustrerande att läsa PDF:er, eftersom skärmen är för liten för att visa en hel PDF-sida och fortfarande vara läsbar. Ta en titt på t.ex. denna video (hoppa till 9:30 för PDF-hantering).

Om man bara ska ha någonting att läsa PDF:er på så skulle jag säga att en 10" surf-platta är det bästa valet om man ser till pris vs. PDF-hantering. De är stora nog att visa en hel PDF-sida, så man slipper scrolla runt på sidan för att läsa den. Men som du säger är det kanske inte det bästa valet om man räknar in andra faktorer också.

Aj då, kollade på videon och att zooma in på PDF verkar inte alls bra att göra. Kanske blir att hoppa e-readers för detta ändamål!

Skrivet av Nautilus011:

Varför inte en Asus T100. Kostar bara runt 3500kr. Win 8.1, låg vikt. Min sambo har en sådan till sina universitets studier, funkar perfekt.

Jo jag har kollat på 10" plattor så som T100, Surface Pro m.m. men känner att storleken blir för konkurrerande med min nuvarande bärbara dator. Vill nog inte byta ut min bärbara än (även med tanke på att det begagnade priset på denna är väldigt låg jämfört med vad jag köpte den för), men visst om jag inte hade någon bärbar dator så hade en hybrid platta/bärbar varit väldigt bekvämt att använda.

Nej men det blir nog en 8 tums platta ändå, även med tanke på hur lätt den är att bära med sig. Får kolla på lite andra än Dell Venue 8 Pro då den verkar vara för dyr just nu (4000 kr).

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Innan jag försvinner här tänkte jag snabbt fråga om Nvidia Shield Tablet. Ser att väldigt många rekommenderar denna till folk här, men varför? Vad gör den bättre (förutom att den kan streama PC spel) än t.ex. en Nexus 7?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nej men det blir nog en 8 tums platta ändå, även med tanke på hur lätt den är att bära med sig. Får kolla på lite andra än Dell Venue 8 Pro då den verkar vara för dyr just nu (4000 kr).

Tack för hjälpen!

Jag kan rekommendera Asus VivoTab Note 8. Ungefär samma surfplatta som Dell Venue 8 Pro, men med en Wacom-penna så att det blir mycket(!) bättre att anteckna på PDF:erna. Jag köpte själv en sådan i somras till skolan och, även om jag inte har hunnit testa den i skolan än, är jag väldigt nöjd! Tillsammans med Drawboard PDF som kan ha flera PDF:er öppna samtidigt i flikar är det perfekt!

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/7-9a4tum...

Sådan kör jag till pdfer och slösurf Perfekt för mig, men om den passar dig är en annan femma.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Aj då, kollade på videon och att zooma in på PDF verkar inte alls bra att göra. Kanske blir att hoppa e-readers för detta ändamål!

Jo jag har kollat på 10" plattor så som T100, Surface Pro m.m. men känner att storleken blir för konkurrerande med min nuvarande bärbara dator. Vill nog inte byta ut min bärbara än (även med tanke på att det begagnade priset på denna är väldigt låg jämfört med vad jag köpte den för), men visst om jag inte hade någon bärbar dator så hade en hybrid platta/bärbar varit väldigt bekvämt att använda.

Nej men det blir nog en 8 tums platta ändå, även med tanke på hur lätt den är att bära med sig. Får kolla på lite andra än Dell Venue 8 Pro då den verkar vara för dyr just nu (4000 kr).

Tack för hjälpen!

Kan även rekommendera Toshiba Encore 8", win 8.1. Testade en sådan innan jag köpte min Surface pro 2.
Finns att köpa nu för 1600:-
8", 1200x800, 32 Gb lagring, win 8.1, Ms Office.
Fyllde dock inte mina behov som HTPC, därför returnerade jag den. Annars en trevlig liten sak.

EDIT: WHOOO, mitt 1000:e inlägg på Sweclockers *fanfar*

En liten fanfar, mitt 1000:e inlägg på Swec
Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Själv körde jag på en Kindle dx för att läsa pdfer. 9,7" skärm är perfekt. Man kan se och läsa hela sidan på en gång. Med det sagt så är ju hanteringen, så som hoppa emellan, söka ord osv inte alls lika smidig som på en dator. Kom dock ihåg att en surfplatta utan tangentbord och eller mus inte e helt smidig den heller. För övrigt kan jag också rekommenderar Toshiba encore (skriver detta på min).

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Kindle Paperwhite2 vilket ger en oslagbart lyxig läsupplevelse pga den passiva skärmen. Om du kommer att läsa stora mängder text framöver rekommenderar jag verkligen att skaffa en sån här, oavsett vad du har i övrigt.

Om du funderar på något annat, så kan jag rekommendera en tablet med en bra penna; Dessa gör livet mycket enklare då du kan anteckna direkt på skärmen. Men det måste vara en bra (magnetisk, inte resistiv och helst inte kapacitiv) penna för att det skall vara lönt. Galaxy Note-serien har OK pennor, Surface Pro har en bra penna.

Det alla studenter brukar köpa är ju en iPad, som varken har en passiv skärm eller en vettig penna; Undvik alltså dessa, iaf för studieändamål.

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten uppdatering på mitt sökande:

Jag har helt uteslutet e-reader eftersom jag insett att jag behöver läsa ganska mycket PDF:er men vill även göra andra saker så som lite film och spel. Dock är mitt problem nu att välja just en bra surfplatta.

Jag är inte intresserad av iOS (även om iPad Mini Retina har skön design så ogillar jag ganska mycket iOS) eller Android utan endast på Windows plattor. WP8 är störtskönt, har testat det i butik men problemet är utbudet..

De plattor jag kollat på är:

1. Microsoft Surface Pro/Pro 2
2. Microsoft Surface 2
3. Dell Venue 8 Pro

Dessa tre plattor verkar vara de som passar mig bäst men det finns lite pros & cons som jag tänkte dela med mig av:

1. Pros:
Full Windows 8.1
Snabb
Kickstand!
Touch Cover = bra skydd + bra att skriva på
USB + DisplayPort + MicroSD
Surround högtalare (föredrar detta på surfplattor)
Wacom penna (I love Wacom)

1. Cons:
Tung!
Aspect ratio 16:9 (brukar läsa 2 PDF:er samtidigt, men hur bra funkar det med 16:9?)
Batteritid mindre bra
Mer laptop än tablet?
Fläkt (tablet ska vara tysta imo!)

2. Pros:
Lätt och tunn!
Bra batteritid!
Windows RT (Helt ok, är som sagt endast en surfplatta och Metro UI funkar bra!)
Touch Cover
Kickstand
USB + HDMI + MicroSD

2. Cons:
Windows RT (sämre än Full Windows 8 men bättre än iOS/Android?)
Aspect ratio 16:9
Ingen Active Digitizer
Lite för stor?

3. Pros:
Liten och smidig
Full Windows 8.1!
Bra, effektiv CPU (Atom Bay Trail)
Bra batteritid!

3. Cons:
Synaptics Digitizer (ogillar batterier i digitizers + fungerar sämre än Wacom)
Ingen kickstand
Ingen Touch Cover (mycket smidigare på Surface plattorna i mitt tycke)
Endast micro USB (vill gärna ha fullstor USB ingång, microSD för mer storage + HDMI/DP vid PowerPoint presentationer)
Dålig upplösning? (ej testat så vet inte hur det är)

ASUS Vivotab Note 8 var ett alternativ då den har Wacom Digitizer men den verkar sluta fungera hos många och jag gillar inte storleken på plattan (för stor för en 8" skärm i mitt tycke).

Sedan så äger jag redan en 1 kg dator, en Lenovo Thinkpad X220 som fungerar hur bra som helst och jag vill ogärna byta ut den mot något annat, vilket får mig att tveka med Surface Pro/Pro 2. Laptopen är min workhorse och jag använder den vid t.ex. programmering, större skrivningar av dokument m.m. Den tablet jag kommer att skaffa kommer förmodligen mest att användas för just PDF-läsning, lite redigering av dokument OTG, lite film och spel, d.v.s. mest för konsumption, medan laptopen använder sig av de större arbetena i skolan.

Sedan så har jag hört rykten om att en Surface 3 RT kommer att komma ut snart med en active digitizer. Värt att vänta på en sådan eller finns det fler alternativ av tablets som jag missat? Eller vad tycker ni?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII