IDC visar att Windows Phone tappar andelar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Microsoft är inne i det långa loppet, så man ska nog inte börja prata om undergången än. Uppköpet av Nokia är en tydlig indikation på att man tänker vara uthållig och vi vet att det svänger friskt i teknikbranschen.

Jag ser köpet av Nokia som ett försök att vara långsiktig men att det inte hjälpte. När en sådan stor och dyr åtgärd inte hjälpte, då är undergången nära.

Visst svänger det friskt i teknikbranschen men knappast i OS-branschen. Det kan gå snabbt att etablera ett OS när en ny nisch öppnas men när ett OS har etablerat ett naturligt monopol är situationen stabil och ytterst trögrörlig.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan HTC M8's (?) Windows Phone version få fart på försäljningen och statistiken. Sitter på en Lumia 1020 sen en tid tillbaka och jag går för all del verkligen inte tillbaka till, i min mening, röriga android.
Windows Phone är verkligen inte utan sina brister, oh no det finns många punkter man behöver förbättra:

Kopiera och klistra funktionen är verkligen helt oberäknelig att förstå hur den fungerar. Man dubbletappar snabbt på skärmen som på android och ibland får man fram markören, ibland inte. Hålla inne på samma punkt 2-3s eller nåt funkar inte heller, helt plötsligt har man markören framme och man kan markera sin text.

Sortera alfabetiskt Inte en lika stor dealbreaker, men ändå irriterande. Sveper man höger från startskärmen och ser sina appar så är allt i bokstavsordning, snyggt och enkelt. Går man däremot i inställningar ser det ut som följande

Startskärm+tema
Ringsignaler+ljud
E-post+konton
Internetdelning
Låsskärm
Aviseringar+åtgärder
Trådlöst nätverk
Flygplansläge
Bluetooth
Mobilnät+SIM
NFC
VPN
Apphörnan
Arbetsplats
Barnhörnan

ETC ETC Så logiskt. För mig skapar det förvirring varje gång jag ska in i inställningarna och rota då inget är i ordning.

Mer lättåtkomliga inställningar via rullgardinen Likt den i android så har ju WP nu en rullgardin med snabbinställningar med Trådlöst nätverk, Bluetooth, flygplansläge och skärmstyrka. Vill däremot slå på/av NFC ex eller nåt annat så måste man in i den röriga inställningsavdelningen. Varför inte köra nåt liknande android, dvs. flippa över till en kolumn där man enkelt kan lägga till vilka inställningar man vill kunna ha åtkomst till snabbt utan att behöva ta en massa omständliga omvägar?

Finns säkert mycket mer, men det är dessa jag kommer på så här på rak arm. Tänker inte lista alla fördelar jag anser här och nu då listan skulle bli ordentligt lång, men den främsta fördelen över min gamla HTC ONE är åtminstone batteritiden som är gudomlig på 8.1. Jag klarar mig lätt 2-3 dagar med tungt användande just nu. Laddar dock för det mesta av ren vana alltid på natten

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag ser köpet av Nokia som ett försök att vara långsiktig men att det inte hjälpte. När en sådan stor och dyr åtgärd inte hjälpte, då är undergången nära.

Först säger du att det är ett försök att vara långsiktig, och sedan att det inte hjälpte, nu 3 månader efter att affären genomförst. Är 3 månader långsiktigt?

Jag tror MS fortfarande har bra med tid att bli ett betydande mobilt OS. Om 3-5 år borde WP ha mellan 10-20% av globala marknaden för att klara sig. Och jag tror de kommer att lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fast de flesta får inte det.

Jag vet personligen 2 stora företag där de anställda inte kan välja.utan är tvingade till iPhone.

Permalänk

Det ligger säkert något i detta att ett operativsystem gärna blir dominant som nu Android är. Däremot känns det som att Windows Phone skulle behöva öka något och stärka sin tredjeplats men det ser tungt ut nu.

Frågan är om nya mobiler kommer göra något överhuvudtaget med tanke på att Android också kommer få nya mobiler.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag vet personligen 2 stora företag där de anställda inte kan välja.utan är tvingade till iPhone.

Verkligen jättesmart. Då hade jag lagt mobilen på skrivbordet när jag gick hem för dagen och startat min personliga mobil...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stelex:

Jag vet personligen 2 stora företag där de anställda inte kan välja.utan är tvingade till iPhone.

Jaha?! Vad hade det med nackskägg's kommentar att göra? det han svarade på var att de flesta inte fick en telefon via jobbet om det så är en Nokia 3310, Samsung Galaxy whatever eller en iPhone.

Skrivet av Dunde:

Verkligen jättesmart. Då hade jag lagt mobilen på skrivbordet när jag gick hem för dagen och startat min personliga mobil...

Om din arbetsplats har valt Apple's lösning pga deras väl fungerande ekosystem så är det upp till företaget och upp till arbetaren att anpassa sig efter det, du är bara en anställd, du har ingen bestämmande rätt och följer du inte det de har beslutat så struntar de i dig som person, du är utbytbar mot människor som vill ha ett jobb.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Har en wp nokia 920 & är riktigt nöjd. Föredrar denna framför både Android & ifåne har en samsung (jobbtelefon) & haft en Ifåne 4s skulle aldrig gå tillbaks. 920 känns rappare & dessutom så fixar den sync med min dator utan handhavande eller bekymmer.
(kan tänka mig att man får samma känsla om man kör mac & iphåne)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josafo:

Först säger du att det är ett försök att vara långsiktig, och sedan att det inte hjälpte, nu 3 månader efter att affären genomförst. Är 3 månader långsiktigt?

Jag tror MS fortfarande har bra med tid att bli ett betydande mobilt OS. Om 3-5 år borde WP ha mellan 10-20% av globala marknaden för att klara sig. Och jag tror de kommer att lyckas.

Ok, med köpet av Nokia menar jag egentligen hela samarbetet med Nokia, från det att Nokia började pumpa ut WP-lurar. Det började med en muta, det fortsatte med ett regelrätt köp.

Jovisst, Microsoft kan vara uthålliga. Javisst, dom kan ha gott om pengar. Javisst, det kan vara oerhört viktigt för dom att ha en fot inne på mobilmarknaden. Men i slutändan är det inte Microsoft som bestämmer. Det är marknaden som bestämmer. När dom är nere på 2.5% så är dom i praktiken borta.

Jag ser inte heller riktigt vilken marknadsmekanism som skulle ge dom den position dom längtar efter. Deras naturliga nisch är upptagen av Apple. Inte mycket kvar sedan. Jag ser mycket mer att trycket i mobilmarknaden, av olika skäl, kan komma att hota Microsofts ställning bland företagen. Ur marknadsdynamisk synvinkel ser jag det som en naturligare och sannolikare utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Ok, med köpet av Nokia menar jag egentligen hela samarbetet med Nokia, från det att Nokia började pumpa ut WP-lurar. Det började med en muta, det fortsatte med ett regelrätt köp.

Jovisst, Microsoft kan vara uthålliga. Javisst, dom kan ha gott om pengar. Javisst, det kan vara oerhört viktigt för dom att ha en fot inne på mobilmarknaden. Men i slutändan är det inte Microsoft som bestämmer. Det är marknaden som bestämmer. När dom är nere på 2.5% så är dom i praktiken borta.

Jag ser inte heller riktigt vilken marknadsmekanism som skulle ge dom den position dom längtar efter. Deras naturliga nisch är upptagen av Apple. Inte mycket kvar sedan. Jag ser mycket mer att trycket i mobilmarknaden, av olika skäl, kan komma att hota Microsofts ställning bland företagen. Ur marknadsdynamisk synvinkel ser jag det som en naturligare och sannolikare utveckling.

Jag tror MS kommer ta marknadsandelar av Android på sikt, de som köper företagsmobiler är inte intresserade av Android och lyckas MS bygga upp ett liknande ekosystem som Apple har så kommer de vara på gång, de kommer inte gå förbi Apple då deras ekosystem är bättre, men strax bakom kommer de nog att vara men vi får se hur det ser ut om 3-5 år, de behöver lite tid att komma igång, det kan lika gärna gå åt andra hållet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rajat:

Jag tror MS kommer ta marknadsandelar av Android på sikt, de som köper företagsmobiler är inte intresserade av Android och lyckas MS bygga upp ett liknande ekosystem som Apple har så kommer de vara på gång, de kommer inte gå förbi Apple då deras ekosystem är bättre, men strax bakom kommer de nog att vara men vi får se hur det ser ut om 3-5 år, de behöver lite tid att komma igång, det kan lika gärna gå åt andra hållet

I så fall har MS väldigt lite tid på sig då det varit rätt många artiklar på senare tid kring att Android på allvar börjar får system anpassade för företag och att man redan börjar äta signifikanta andelar av Iphones dominans här.

Det som rejält talar emot WP just nu är att de minskar i andel och minskar från en redan låg andel. Iphone minska i.o.f.s. också, men från en hög nivå + Iphone fortfarande är dominant på premiumsidan. WP är inte dominant på någon marknad och den modeller som säjer bäst är 520 (överlägset mest såld modell) och 6xx, d.v.s. man har sin bästa marknad där Android just nu ser ut att helt sopa banan med allt.

På mitt jobb är man inte helt förvisad till Iphone, vi får välja mellan Iphone och Galaxy S... Vill inte ha någon av dessa vilket är anledningen till att jag nu sitter med en väldigt gammal Android-telefon (som fungerar utmärkt) trots att det nu var ca 1 år sedan jag fick byta. Gillar inte iOS (har två iPad och köpt två iPhones till ungarna, så är inte att jag vägrar Apple) och gillar inte storleken på Galaxy 5S...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Jag har en privat liten misstanke att det finns en generationsskillnad i synen på Microsoft. Jag gjorde mina första datorlabbar på hålkort så jag har varit med ett tag. Jag har varit med om 3-4 stora generationsskiften. För mig är Microsofts uppgång och fall bara en naturlig del av utvecklingen, det senaste generationsskiftet i serien.

Det finns någon sorts klockartro på Microsoft, att dom alltid kommer att finnas, att världen är lite läskig och otänkbar utan gamla trygga Microsoft som en sorts fast punkt i IT-världen. Jag kan tänka mig att folk som har växt upp i en värld dominerad av Microsoft har svårt att navigera sig i en värld där Microsoft inte längre dominerar.

Man möts av så mycket drömmar om deras marknadsandel. Så mycket lite allmänt luddigt typ "att det ordnar sig nog för dom, snart är det som alltid varit ...". Jag ser det bara inte på det viset. Jag tror Microsoft kommer att bli som IBM är nu. En gång var dom jättestora men nu har man sina nischer och där puttrar man på men så mycket mer än så är det inte. IBM är borta ur PC-branschen och då var det ändå dom som skapade den. Snart är Microsoft borta ur mobilbranschen. Inget konstigt alls. Livet går vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

I så fall har MS väldigt lite tid på sig då det varit rätt många artiklar på senare tid kring att Android på allvar börjar får system anpassade för företag och att man redan börjar äta signifikanta andelar av Iphones dominans här.

Det som rejält talar emot WP just nu är att de minskar i andel och minskar från en redan låg andel. Iphone minska i.o.f.s. också, men från en hög nivå + Iphone fortfarande är dominant på premiumsidan. WP är inte dominant på någon marknad och den modeller som säjer bäst är 520 (överlägset mest såld modell) och 6xx, d.v.s. man har sin bästa marknad där Android just nu ser ut att helt sopa banan med allt.

På mitt jobb är man inte helt förvisad till Iphone, vi får välja mellan Iphone och Galaxy S... Vill inte ha någon av dessa vilket är anledningen till att jag nu sitter med en väldigt gammal Android-telefon (som fungerar utmärkt) trots att det nu var ca 1 år sedan jag fick byta. Gillar inte iOS (har två iPad och köpt två iPhones till ungarna, så är inte att jag vägrar Apple) och gillar inte storleken på Galaxy 5S...

Att man tagit fram ett system anpassade för företag är inte samma sak som att företag är intresserade av dem, Google har inte helheten som Apple har än sen tror jag inte företag är speciellt intresserade förrän det är beprövat och där pratar vi om 3-5 år för deras del

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Om din arbetsplats har valt Apple's lösning pga deras väl fungerande ekosystem så är det upp till företaget och upp till arbetaren att anpassa sig efter det, du är bara en anställd, du har ingen bestämmande rätt och följer du inte det de har beslutat så struntar de i dig som person, du är utbytbar mot människor som vill ha ett jobb.

Nu beror det så klart på vad det är för arbete och arbetsuppgifterna men det är inte alls konstigt att stänga av arbetsmobilen vid slutet av arbetsdagen. Företag kan inte förvänta sig att anställda alltid har med sig arbetsmobilen utanför arbetstiderna. Skulle troligen inte bli så bra om företaget sparkade anställda bara för att de inte hade med sig jobbmobilen när de var lediga.

Jag tror att det var det Dunde syftade på:
"Verkligen jättesmart. Då hade jag lagt mobilen på skrivbordet när jag gick hem för dagen och startat min personliga mobil..."

Varför en anställd inte vill ha med sig jobbmobilen 24/7 är väl inte så konstigt?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta tagits upp innan, men här har vi något som säger något annat:

"Tjänster som mäter den installerade basen, till exempel Statcounter , Netmarketshare och Comscore, visar alla på en ökad användning, särskilt om vi tar hänsyn till den växande smartphonebefolkningen."

http://wmpoweruser.com/forget-the-doom-and-gloomwindows-phone...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rajat:

Att man tagit fram ett system anpassade för företag är inte samma sak som att företag är intresserade av dem, Google har inte helheten som Apple har än sen tror jag inte företag är speciellt intresserade förrän det är beprövat och där pratar vi om 3-5 år för deras del

Det är inte heller var artiklarna handlat om, vi har kört Android under flera år så appar har funnits om man letat (vi har samma företagsrelaterade appar på både Android och iOS). Det artiklarna handlat om är att Android nu väljs av IT-avdelningar som det mobil-OS man satsar på. Så kanske man har tillräckligt stort förtroende i de mest kritiska applikationer nu då.

Och låt oss anta att det krävs 3-5 år av beprövat stöd innan företagen ger sig in i det, vad säger det om WP chanser? I så fall är de redan körda, men tror själv det inte är samma tröghet för mobila enheter som det varit på tidigare system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Undrar vad det skall till för att få en sådan drastisk förändring på marknaden bland mobila OS som när smartphones slog igenom på riktigt och körde över de äldre systemen. Är det ens möjligt eller sitter vi om 5-10 år med en total dominans från Android?

Har mycket svårt att se att de nya/mindre OS:en skall ha någon större chans att ta sig in på riktigt i matchen.
Android erbjuds i ett sådant brett spektrum av modeller, allt från riktigt billiga till premium. Och i premium-segmentet är även iOS starkt.

Det är ju inte lätt att få in en fot ens till att börja med i något segment. WP har väl iofs en fot inne alla fall men känns inte som mycket mer än så tycker jag.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Jag har en privat liten misstanke att det finns en generationsskillnad i synen på Microsoft. Jag gjorde mina första datorlabbar på hålkort så jag har varit med ett tag. Jag har varit med om 3-4 stora generationsskiften. För mig är Microsofts uppgång och fall bara en naturlig del av utvecklingen, det senaste generationsskiftet i serien.

Det finns någon sorts klockartro på Microsoft, att dom alltid kommer att finnas, att världen är lite läskig och otänkbar utan gamla trygga Microsoft som en sorts fast punkt i IT-världen. Jag kan tänka mig att folk som har växt upp i en värld dominerad av Microsoft har svårt att navigera sig i en värld där Microsoft inte längre dominerar.

Man möts av så mycket drömmar om deras marknadsandel. Så mycket lite allmänt luddigt typ "att det ordnar sig nog för dom, snart är det som alltid varit ...". Jag ser det bara inte på det viset. Jag tror Microsoft kommer att bli som IBM är nu. En gång var dom jättestora men nu har man sina nischer och där puttrar man på men så mycket mer än så är det inte. IBM är borta ur PC-branschen och då var det ändå dom som skapade den. Snart är Microsoft borta ur mobilbranschen. Inget konstigt alls. Livet går vidare.

Jag som levt i princip hela livet med MS, men har inget emot att gå vidare till linux om det blir lättare att använda:) Men jag kanske får separationsångest från win 7 (eller vilken version nu som blir den sista), när dagen kommer

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Jag som levt i princip hela livet med MS, men har inget emot att gå vidare till linux om det blir lättare att använda:) Men jag kanske får separationsångest från win 7 (eller vilken version nu som blir den sista), när dagen kommer

Jag tror du kan slappna av, inget större hot om separationsångest från Win 7. Jag tror MS kommer att ha kvar en monopol-liknande dominans på desktop-marknaden länge än. Jag tror loppet är kört för dom bara i mobilbranschen, när dom insett det så småningom så kommer dom att lugna ner sig på att pådyvla touch-GUI på vanliga Windows och vi kan alla glädjas åt att ratta vidare det desktop-Windows vi är så vana vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tror Microsoft kommer att bli som IBM är nu. En gång var dom jättestora men nu har man sina nischer och där puttrar man på men så mycket mer än så är det inte.

MS är dubbelt större idag än de var för 10 år sedan både till omsättning, vinst och personal, och alla dessa har stigit för varje år som gått. Jag är övertygad om att de kommer att fortsätta satsa på mobilmarknaden, och kommer att lyckas få en betydande marknadsandel. Men snabbt kommer det inte att gå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

Nu beror det så klart på vad det är för arbete och arbetsuppgifterna men det är inte alls konstigt att stänga av arbetsmobilen vid slutet av arbetsdagen. Företag kan inte förvänta sig att anställda alltid har med sig arbetsmobilen utanför arbetstiderna. Skulle troligen inte bli så bra om företaget sparkade anställda bara för att de inte hade med sig jobbmobilen när de var lediga.

Jag tror att det var det Dunde syftade på:
"Verkligen jättesmart. Då hade jag lagt mobilen på skrivbordet när jag gick hem för dagen och startat min personliga mobil..."

Varför en anställd inte vill ha med sig jobbmobilen 24/7 är väl inte så konstigt?

Det är en helt annan sak, men jag fattade det som att han skulle lägga ifrån den och använda sin i jobbet med istället (läste lite för snabbt och missade att han skrev "när jag gick hem för dagen")

Skrivet av Telepati:

Vet inte om detta tagits upp innan, men här har vi något som säger något annat:

"Tjänster som mäter den installerade basen, till exempel Statcounter , Netmarketshare och Comscore, visar alla på en ökad användning, särskilt om vi tar hänsyn till den växande smartphonebefolkningen."

http://wmpoweruser.com/forget-the-doom-and-gloomwindows-phone...

Enligt den så har inte Android så många som TS sa när han startade tråden och minskar medan Apple har 3x så många och ökar från mars till juni, eller har jag fattat siffrorna fel?

Skrivet av virtual void:

Det är inte heller var artiklarna handlat om, vi har kört Android under flera år så appar har funnits om man letat (vi har samma företagsrelaterade appar på både Android och iOS). Det artiklarna handlat om är att Android nu väljs av IT-avdelningar som det mobil-OS man satsar på. Så kanske man har tillräckligt stort förtroende i de mest kritiska applikationer nu då.

Och låt oss anta att det krävs 3-5 år av beprövat stöd innan företagen ger sig in i det, vad säger det om WP chanser? I så fall är de redan körda, men tror själv det inte är samma tröghet för mobila enheter som det varit på tidigare system.

Som helhetslösning tror jag WP har större chans än Android på det, sen är det helt beroende på vad det är man jobbar med men det kan vara svårt att komma in där man redan kör Mac av olika anledningar, dessa har redan byggt upp sitt system på ett bra sätt och sett över sina behov. "Once yo go Mac you never go back", det är en slogan som stämmer allt som oftast.

Skrivet av Josafo:

MS är dubbelt större idag än de var för 10 år sedan både till omsättning, vinst och personal, och alla dessa har stigit för varje år som gått. Jag är övertygad om att de kommer att fortsätta satsa på mobilmarknaden, och kommer att lyckas få en betydande marknadsandel. Men snabbt kommer det inte att gå.

Det kan du väl inte påstå att personalen har gjort, de avskedade ju 18 500st i Juni i år

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Har redan sagts tidigare, men jag tror en stor del är just appar. Spel, nyttoappar, tillbehörsappar osv finns i regel alltid till både iOS och Android, sällan till WP. Sen finns det ju tusentals (nåja) telefoner med Android i alla olika typer av prisklasser och utföranden. Apple har "en" telefon, WP har väl fler, men inte i närheten lika mycket. Nokia vägrade ju släppa meego, MS kommer vägra släppa WP. Får de inte fart på apputvecklandet så tror jag inte WP kommer att finnas så väldigt länge om de inte lyckas hitta en lönsam nisch.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Har redan sagts tidigare, men jag tror en stor del är just appar. Spel, nyttoappar, tillbehörsappar osv finns i regel alltid till både iOS och Android, sällan till WP. Sen finns det ju tusentals (nåja) telefoner med Android i alla olika typer av prisklasser och utföranden. Apple har "en" telefon, WP har väl fler, men inte i närheten lika mycket. Nokia vägrade ju släppa meego, MS kommer vägra släppa WP. Får de inte fart på apputvecklandet så tror jag inte WP kommer att finnas så väldigt länge om de inte lyckas hitta en lönsam nisch.

MeeGo var inte endast Nokia, Intel hade en del att säga till om där och de lades ner till förmån för Tizen. Jolla kommer att föra MeeGo vidare genom dess efterträdare Mer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Josafo:

MS är dubbelt större idag än de var för 10 år sedan både till omsättning, vinst och personal, och alla dessa har stigit för varje år som gått. Jag är övertygad om att de kommer att fortsätta satsa på mobilmarknaden, och kommer att lyckas få en betydande marknadsandel. Men snabbt kommer det inte att gå.

Jag förnekar inte alls att Microsoft kan öka både i omsättning och vinst, det jag vill komma åt är att dom håller på att minska i marknadsdominans och makt. IBM gick igenom samma utveckling. Man hade en gång en position som starkt dominerande aktör, den är borta nu utom på några nischer. IBM som företag däremot är fortfarande stort och lönsamt.

Microsoft har satsat på mobilmarknaden rätt mycket och länge nu men man lyckades alltså inte i slutändan. Operativmarknaden är och förblir naturliga monopol och nu har tåget gått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det kan du väl inte påstå att personalen har gjort, de avskedade ju 18 500st i Juni i år

År 2005 hade MS ~60 000 anställda. Nu har de 128 000. Efter de kommande avskedningarna har de ca 110 000. Så OK, du har rätt, det är inte riktigt dubbelt mera efter uppsägningarna, men nästan...

Skrivet av anon214822:

Microsoft har satsat på mobilmarknaden rätt mycket och länge nu men man lyckades alltså inte i slutändan. Operativmarknaden är och förblir naturliga monopol och nu har tåget gått.

Det är din åsikt. Jag tror de kommer hinna med och få en betydande marknadsandel. Vem som får rätt får tiden utvisa. (om WP år 2018 har under 10% så erkänner jag att jag hade fel.)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rajat:

Som helhetslösning tror jag WP har större chans än Android på det, sen är det helt beroende på vad det är man jobbar med men det kan vara svårt att komma in där man redan kör Mac av olika anledningar, dessa har redan byggt upp sitt system på ett bra sätt och sett över sina behov. "Once yo go Mac you never go back", det är en slogan som stämmer allt som oftast.

Större chans på vad? Det verkar ju som Android numera accepteras av tillräckligt många företag för att ge iOS en minskning i andel, en minskning som motsvara exakt lika många procentenheter som Android växer med. Summan av iOS + Android för företag är så pass nära 100% att de 2.5% WP har totalt sett är enorm jämfört med den andel man har hos företagen.

Varför är det inte WP som äter marknadsandelar från iOS om det är en så mycket bättre lösning för företagen? Framförallt med tanke på hur enormt stark grepp Microsoft har om företagen på skrivbordet. Ser inte heller var Mac skulle ha med saken att göra, OSX har en försvinnande liten andel hos företag så de som satsar på iOS lär rent statiskt köra Windows på skrivbordet.

Microsofts stora problem med mobilmarknaden är att man historiskt alltid tjänat väldigt pengar på att sälja OS. Men inom allt flera områden har OS blivit något som i sig är osäljbart då konkurrenterna ger bort OSet då pengarna tjänas på andra håll. Frågan är hur länge MSFT-aktieägarna accepterar att bolaget blöder pengar till mobilmarknaden, man har ju insett att det inte går att ta betalt för OSet och när man själv tillverkar >90% av alla WP-telefoner är det knappast vettig heller. 10% år 2018 är inte ens i närheten en tillräckligt stor andel för att man ska kunna få vinst på en App-store + vinst från enheter, framförallt inte med tanke på hur starkt WP domineras av budgetmodeller. Apple klarar sig fint-fint här för de har enorma marginaler på både Iphone och Ipad som kunder gladeligen betalar.

Borde man inte nyktra till lite snart och inse att desktop/server-marknaden kommer inte försvinna och det borde vara MS prio#1 att se till att man behåller sin dominans på skrivbordet i stället för att plöja ner pengar i en marknad som väldigt mycket pekar på att man redan missat. Android och iOS kommer kanske inte dominera bland telefoner för alltid, men nu måste det nog till något likt den förändring Iphone stod för innan det blir något större rokad på OS-marknaden på telefoner, tror i alla fall jag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Borde man inte nyktra till lite snart och inse att desktop/server-marknaden kommer inte försvinna och det borde vara MS prio#1 att se till att man behåller sin dominans på skrivbordet i stället för att plöja ner pengar i en marknad som väldigt mycket pekar på att man redan missat. Android och iOS kommer kanske inte dominera bland telefoner för alltid, men nu måste det nog till något likt den förändring Iphone stod för innan det blir något större rokad på OS-marknaden på telefoner, tror i alla fall jag.

Mobilt är framtiden. Det vore väldigt arrogant och självnedbrytande att endast prioriterat Desktop marknaden.
Jag tror WP kommer bli större för att sedan vara i närheten av iOS marknadsandel om 3 år kanske men jag har svårt att se just nu att de kommer vara i närheten av Android på väldigt länge, sen kommer det ju säkerligen fler uppstickare som Tizen.
WP behöver mer publicitet och marknadsföring för de potentiella kunderna, massan har nog inte ens hört talas om Windows Phone eller egentligen vet hur det fungerar om de tar en snabbtitt eftersom det är helt olikt traditionellt utseende (skrivbordet, live tiles). Vi är i ett skede där OS på marknaden inte har några påtagliga svagheter och det är blir allt svårare att motivera folk att byta från ett annat operativsystemet till ett annat, det var helt klart lättare förr då allt detta var nytt och färskt där användare stabiliserar sig. Microsoft uppdaterar rätt friskt och det är deras plan numera, så jag litar på att vi kommer få se mer bra förbättringar ganska kontinuerligt, vid det här laget så vågar de prova ny idéer.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vilken statistik man använder, jämför man olika källor och olika sorters statistik så växer ju Windows Phone, dessutom är tillväxten på företagssidan ännu starkare. Att man dessutom börjar få fotfäste på nya marknader såsom Indien är ju enbart positivt.

Så allt som allt ser det ljust ut för WP.

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Beror ju helt på vilken statistik man använder, jämför man olika källor och olika sorters statistik så växer ju Windows Phone, dessutom är tillväxten på företagssidan ännu starkare. Att man dessutom börjar få fotfäste på nya marknader såsom Indien är ju enbart positivt.

Så allt som allt ser det ljust ut för WP.

Då är frågan hur trovärdiga dessa är? IDC brukar vara något att lita på så när de säger att det minskar så gör det nog det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är frågan hur trovärdiga dessa är? IDC brukar vara något att lita på så när de säger att det minskar så gör det nog det.

Det behöver inte betyda att IDC har fel utan snarare hur man räknar, vissa mätföretag tar med tillväxten av marknaden i siffrorna och då kan man se att WP ökar, räknar man som IDC dock så blir siffrorna annorlunda, statistik är ju alltid lurigt då man kan vinkla det på olika sätt så det bästa brukar vara att kombinera olika sorters mätdata.