Behöver hjälp, pajjade datorn med kryptering

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp, pajjade datorn med kryptering

Jag bestämde mig för o leka lite med kryptering, o använde ngt som heter symantec encryption. Installerade programmet, allt verkade frid o fröjd o valde mitt krypteringslösenord etc o krypterade båda mina hårddiskar. Tog en bra stund att göra det, efter allt var färdigt startade jag om datorn. Får då upp ett symantec-meddelande att skriva in lösenordet, vilket jag gjorde, men så ger den mig ett felmeddelande att jag helt plötsligt inte kan boota windows. Typ att nån ändring i soft/hårdvara gjort att jag inte kan boota windows längre.

Kan lite om datorer men är ingen expert direkt och speciellt inte inom kryptering, gick in i bios o pillade en del o efter x antal reboots o försök att få igång windows igen (windows 7) så kommer jag bara till nåt som heter "bootguard", typ som en dosprompt som blinkar o det står bara bootguard, går inte o göra någonting.

Lägger in en windowsskiva o lyckas installera om windows på en av mina partitioner, av nån jävla anledning stod det att jag har 500gb/500gb ledigt på båda mina hårddiskar?! som att den har formaterat dom båda utan att jag nånsin gett tillåtelse till det, just nu har jag jag en helt nyinstallerad windows jag skriver ifrån och båda mina hårddiskar här har fullt utrymmet, vilket är helt sjukt, hade massa viktig information på min gamla windows som jag skulle behöva komma åt. Hur kan allt ha formaterats, och om det inte har formaterats, hur kan jag ha två partioner med fullt ledigt utrymme just nu?

Jag provade att installera om samma program för att avkryptera, men när den startade om efter installationen då så blir det samma felmeddelande, att den inte kan boota, så var tvungen att installera om windows IGEN. Finns det något sätt jag kan få tillbaks allt eller är det helt kört? Fattar dock inte hur allt kan ha formaterats, det verkar inte logiskt möjligt att den kan ha gjort det, vet heller inte riktigt hur kryptering fungerar men misstänker att båda mina hårddiskar med den informationen jag hade förut är krypterad fortfarande. Hur ska jag gå till väga för att få tillbaks allt?

Fråga gärna om det är något oklart, detta är ganska komplicerat/avancerat, då jag inte begriper det minsta lilla hur jag kan ha båda mina hårddiskar ha full kapacitet just nu utan att jag gett någon medgivelse till någon slags formatering av något slag, samt hur säker kan kryptering vara om det bara är att installera ett nytt windows för att komma in på datorn igen? även fast inga av mina gamla filer finns kvar, nja jag är helt lost här.

Så genom att jag installerat detta program, krypterat mina hårddiskar, och sedan rebootat så har mina hårddiskar formaterats och allt där försvunnit? Eller finns dom på något hemligt sätt kvar och är fortfarande krypterade?

Språkbruk.
Permalänk
Medlem

Ladda ner t.ex AVG PC tune-up Det innehåller ett rescue-program. Sedan sätter du igång och ber till gud, fast i ditt fall så tror jag bönen är obesvarad.
Du har redan pulat för mycket. Men jag säger aldrig, aldrig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

installerat "symantec krypto bla bla bla" formaterar och installerar Windows igen. ja den del som är överskriven av Windows är nog borta.
den del som är tom/fritt där finns krypteringen kvar lika oåtkomlig som innan, den är efter formateringen markerad som "ledig partition/skrivbar"
går att läsa med just återställnings program, symantec har såna också.

nästa gång kör något backup program innan till en extern hdd.
kryptera hela hårddisken är nog mest stora företag som har användning av. vanliga Svensson uppgifter kan ju göra skada i form av kapad identitet. men inte förlust av miljontals kr i hemligheter.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Eftersom du krypterade datan på hårddisken så är troligtvis allt borta. Du skulle väl kunna prova ett formaterings recovery program men kommer nog inte hjälpa eftersom som sagt datan är krypterad och det kommer bara vara skräp information som inte ditt operativ system vet vad de skall göra med.

Och det som är grejen med kryptering, att din data skall vara säker även om din HDD tas ur och flyttas till en annan dator, den kommer inte känna igen datan eller partitionen om du inte låser upp den. Och det var nog så det blev formaterat eftersom ny installationen inte kände att du hade någon relevant data.

Kryptering är inte dator eller operativsystem åtkomst riktigt, utan att skydda informationen som finns. Kanske nån mer kunnig kan ge dig hjälp, men jag skulle säga att du just har förlorat allt du hade om du inte kan låsa upp krypteringen. Kanske du skulle kunna läsa dig fram till hjälp på symantecs hemsida. Oftast så skapar man någon form av recovery grej på en usb sticka eller en skiva men antar att du inte gjorde det.

Permalänk
Rekordmedlem

Troligen har kryptoprogrammet "gömt" data på diskarna, det är en vanlig funktion för att göra det svårare att komma åt innehållet, du installerade väl inte om win på en partition som var krypterd ? för gjorde du det är det stor risk att du förstört innehållet.
Enligt dokumentationen så bör man skapa ett recoverymedia direkt för att kunna låsa upp disken om det händer något med installationen och har du inte gjort det så är det nog svårt att få tillbaka datan.
http://www.symantec.com/content/en/us/enterprise/white_papers...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta det nu väldigt lugnt och ta ut dessa två diskar med viktig information på och installera sedan om Windows på en tredje hårddisk, sedan kan du stoppa in de andra två diskarna och försöka öppna dom med den mjukvaran som du krypterade allt med.

Disken du installerade windows på och då skrev över massor av information kan ha blivit mongo. Om du har jätteviktiga dokument med t.ex. lösenord på så kan du nog ganska enkelt återskapa dem med diverse hjälpprogram för det. Filmer program och dylikt är rätt så knepiga att få tillbaka och inte värt besväret.

Du behöver nog inte ha skapat någon rescue-usb eller liknande, ska inte spela någon roll, det är bara för att kunna boota från dem, men du ska ju boota från en tredje hårddisk nu så...

Permalänk
Medlem

Jag installerade windows på en av partionerna som ja hade krypterat ja.. så antar att jag just nu skriver över mer och mer "gammal" data, symantec har ett recovery/decrypt program jag inte provat än dock, är rädd för att boota upp den ifall jag måste installera om windows än en gång, installerat om windows typ 5 ggr och är riktigt trött på det.

Egentligen var det ju inga katastrofsaker jag förlorade.. mest lite nostalgiska saker.

§1, TMI.
Permalänk
Medlem

Symantec.... hehe , du borde körde bitlocker istället om du vill kryptera dina diskar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara rädd om du kopplar ur de 2 diskarna och köper en 3:e disk som du installerar Windows på. Du kopplar ur både så att du inte råka klanta dig och så att Win DVD inte kan lägga / använda något på andra disken som Windows behöver för att starta.

Då blir det som att avkryptera lagrings diskar som borde vara enklare. Just nu känns det som om du sitter på samma gren som du försöker såga av. Även om du hela tiden installerat om på en separat partition så är det fortfarande samma disk.

Jag hoppas du inte klickat för snabbt och missat något alternativ/steg i programmet när du försökt avkryptera.