Säkert att lämna bild på legitimation?

Permalänk
Inaktiv

Säkert att lämna bild på legitimation?

Jag har en annons på min Macbook på Blocket och blev igår kontaktad av en kille som behövde den skickad (inom Sverige).

Han ville dock ha en bild på min legitimation och datorn tillsammans, men är det säkert (för min del) att lämna ut något sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det skulle jag inte göra (har använts i div. bedrägerier tidigare). Däremot skulle jag gå med på att skicka en bild på datorn tillsammans med valfri dagstidning (där datumet tydligt framgår).

Vill köparen inte gå med på dina villkor så kan du alltid vänta på nästa...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buffer:

Det skulle jag inte göra (har använts i div. bedrägerier tidigare). Däremot skulle jag gå med på att skicka en bild på datorn tillsammans med valfri dagstidning (där datumet tydligt framgår).

Vill köparen inte gå med på dina villkor så kan du alltid vänta på nästa...

Det räcker kanske inte med att sudda ut de fyra sista siffrorna? Tack för din input, det uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det räcker kanske inte med att sudda ut de fyra sista siffrorna? Tack för din input, det uppskattas.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Här är ett exempel på vad som kan hända. Var alltid försiktig med personnummer och legitimation.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buffer:

Nej. Här är ett exempel på vad som kan hända. Var alltid försiktig med personnummer och legitimation.

Helt sjukt. Jag har skrivit tillbaka med alternativa bekräftelser. Är han inte nöjd med det så får han vända sig någon annanstans, helt enkelt.

Tack för din upplysning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skicka ALDRIG bild på ditt legitimation till NÅGON, bedrägeri sker varje dag, vänta på ny köpare som en annan bad dig göra, vi kan ej stoppa dig från att skicka bilden MEN gör det inte, arbetar i butik och sker nästan dagligen att någon kommer in med annans ID med den personens bild på.

TLDR: Gör inte det!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoneZ87:

Skicka ALDRIG bild på ditt legitimation till NÅGON, bedrägeri sker varje dag, vänta på ny köpare som en annan bad dig göra, vi kan ej stoppa dig från att skicka bilden MEN gör det inte, arbetar i butik och sker nästan dagligen att någon kommer in med annans ID med den personens bild på.

TLDR: Gör inte det!!!

Seriöst? Kan man göra så mycket med ett legitimation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Seriöst? Kan man göra så mycket med ett legitimation?

Skickades från m.sweclockers.com

TLDR: Ja.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Använd blockets direktbetalning, skyddar både köparen men framförallt säljaren. Går han inte med på det så be han fara o flyga.

Direktbetalningen innebär att du får pengarna på en gång och legitimerar dig mot blocket med mobilt bank id.
Om du sen blåser köparen så kommer blocket ge denne pengarna tillbaka och anmäla dig för bedrägeri.

Vad gäller skicka ID så är det inte så smart men om vi ska vara krassa så lever vi i Sverige och jag kan få kopia på ditt pass, deklaration, skolbetyg, lumpbetyg, fordonsuppgifter, tidigare besiktiningar, dommar samt förundersökningar osv osv osv på en eftermiddag.

Permalänk
Inaktiv

En liten uppdatering;

Killen ville inte göra affär när jag nekade honom en bild på min legitimation, fast jag kunde erbjuda alternativ som en lapp med hans namn och en uppsjö andra möjligheter.

Han ville heller inte ange sin adress, sluta skicka mail via en proxy i USA eller erbjuda legitimation som han själv krävde.

Jag tackade för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Segas:

En liten uppdatering;

Killen ville inte göra affär när jag nekade honom en bild på min legitimation, fast jag kunde erbjuda alternativ som en lapp med hans namn och en uppsjö andra möjligheter.

Han ville heller inte ange sin adress, sluta skicka mail via en proxy i USA eller erbjuda legitimation som han själv krävde.

Jag tackade för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Fast den som beviljar något lån eller annat mot en bild på en legitimation begår ett fel.
Om det är ditt personnummer han är ute efter finns det enklare sätt att hitta det.

Jag skulle dock inte heller gjort affär på det sätter, jag hade erbjudit honom att använda någon av de säkra betaltjänster som finns på nätet. Duger inte det skulle jag gjort affärer med någon annan.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Avstängd

Använd inte blocketpaketet och skicka aldrig något innan du fått pengar så slipper du problem.
Istället för leg kan du skriva ditt eller hans namn på en lapp och datum så vet han att du har datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Använd inte blocketpaketet och skicka aldrig något innan du fått pengar så slipper du problem.
Istället för leg kan du skriva ditt eller hans namn på en lapp och datum så vet han att du har datorn.

Exakt, blockets direktbetalning är det som gäller, enda sättet som skyddar säljare och köpare.
Men det där andra har redan avhandlats.

Permalänk

Sudda ut 4 sista siffrorna och kontrollrummet eller vad det heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB