Exe filer , problem allt öppnas

Permalänk
Medlem

Exe filer , problem allt öppnas

Hej jag lyckades på ngt otroligt sätt ändra så en massa program startas med ett program ( Skype / Windows media center ) och nu vet jag inte hur jag ska kunna få tillbaka det till normalt igen. Exempel så när jag trycker på Google chrome så kmr bara media center upp.

Hoppad ngn förstår ;p tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Hej jag lyckades på ngt otroligt sätt ändra så en massa program startas med ett program ( Skype / Windows media center ) och nu vet jag inte hur jag ska kunna få tillbaka det till normalt igen. Exempel så när jag trycker på Google chrome så kmr bara media center upp.

Hoppad ngn förstår ;p tack

Skickades från m.sweclockers.com

Gissningsvis har TS ändrat så att .exe eller .lnk (alltså genvägar) ska öppnas med media center.
För de flesta filtyperna kan man ställa om detta enkelt i kontrollpanelen under default programs, men för .lnk-filer går det inte att ställa om så lätt, tyvärr. Om jag inte minns fel är det lika meckigt att ställa rätt .exe för de finns inte med i default programs.

Yes, you can blame microsoft for this! För det finns absolut ingen som någonsin skulle behöva öppna .lnk-filer eller exe med andra program. Och kan man inte heller ställa tillbaka det lätt så borde microsoft ta bort möjligheten att göra det här misstaget!

Åtgärd: Sök efter restore .lnk association eller restore .exe associatiation.
Exempel på lösning är här:
http://support.microsoft.com/kb/172053

Innebär att du behöver rota lite i regedit, eller återställa ditt användarkonto på datorn.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Gissningsvis har TS ändrat så att .exe eller .lnk (alltså genvägar) ska öppnas med media center.
För de flesta filtyperna kan man ställa om detta enkelt i kontrollpanelen under default programs, men för .lnk-filer går det inte att ställa om så lätt, tyvärr. Om jag inte minns fel är det lika meckigt att ställa rätt .exe för de finns inte med i default programs.

Yes, you can blame microsoft for this! För det finns absolut ingen som någonsin skulle behöva öppna .lnk-filer eller exe med andra program. Och kan man inte heller ställa tillbaka det lätt så borde microsoft ta bort möjligheten att göra det här misstaget!

Åtgärd: Sök efter restore .lnk association eller restore .exe associatiation.
Exempel på lösning är här:
http://support.microsoft.com/kb/172053

Innebär att du behöver rota lite i regedit, eller återställa ditt användarkonto på datorn.

Allstå när jag öppnae visa Windows "mappar" kontrollpanel etc då kmr ju skiten upp igen , så vissa går inte. On jag återställer mitt konto kmr min hårddisk vara kvar med alla filer , bokmärken etc ? Hur återställer jag kontor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Allstå när jag öppnae visa Windows "mappar" kontrollpanel etc då kmr ju skiten upp igen , så vissa går inte. On jag återställer mitt konto kmr min hårddisk vara kvar med alla filer , bokmärken etc ? Hur återställer jag kontor

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt "visa windwos mappar i kontrollpanelen". Men antar att det är en genväg du öppnat med annat program och att det därmed är .lnk filer som öppnas med detta program.
Det medför exempelvis att hela startmenyna är fyll av ingångar till samma program man valt för hela startmenyn är en snabblänksamling egentligen.

Aja. Skit samma.
Det som händer om du återställer ditt konto är samma sak som att du skapar ett nytt konto. Så att skapa ett nytt användarkonto kanske är det listigaste. Då finns ju allt gammalt kvar iaf. Inställningar för filassociationer sparas per användarprofil så ny profil gör att du slipper problemet. Så smäll upp en ny användarprofil i windows och använd det nya kontot istället. Ifrån det nya kontot kan du ju hämta in allt du vill ha kvar från ditt gamla användarkonto.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förstår inte riktigt "visa windwos mappar i kontrollpanelen". Men antar att det är en genväg du öppnat med annat program och att det därmed är .lnk filer som öppnas med detta program.
Det medför exempelvis att hela startmenyna är fyll av ingångar till samma program man valt för hela startmenyn är en snabblänksamling egentligen.

Aja. Skit samma.
Det som händer om du återställer ditt konto är samma sak som att du skapar ett nytt konto. Så att skapa ett nytt användarkonto kanske är det listigaste. Då finns ju allt gammalt kvar iaf. Inställningar för filassociationer sparas per användarprofil. Så smäll upp en ny användarprofil i windows och använd det nya kontot isället. Ifrån det nya kontot kan du ju hämta in allt du vill ha kvar från ditt gamla användarkonto.

Nu gjorde jag ett till konto och nu så när jag installerar chrome på nya kontot så börjar det om igen , att Skype startas ):

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Hej jag lyckades på ngt otroligt sätt ändra så en massa program startas med ett program ( Skype / Windows media center ) och nu vet jag inte hur jag ska kunna få tillbaka det till normalt igen. Exempel så när jag trycker på Google chrome så kmr bara media center upp.

Hoppad ngn förstår ;p tack

Skickades från m.sweclockers.com

jag hade nog ett likande problem en gång i tiden där alla .exe öppnades som textfiler i notepad:P
blev ganska intressant när jag startade om datorn i hopp om att det skulle lösa sig....

men lösningen blev något jag hitta på google som jag tror de bara kallade för exe fix, som någon skapade för detta endamål.
var väl nån batchfil som skrev i registret tror jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Nu gjorde jag ett till konto och nu så när jag installerar chrome på nya kontot så börjar det om igen , att Skype startas ):

Skickades från m.sweclockers.com

Åkej. Då är det ett annat problem än filassociationer. De inställningarna är bundna per användarkonto i windows.

Behövs nog en lite mer utförlig förklaring av vad det är som är fel i så fall. Ge några specifika exempel med förklaring av vad du gör och vad som händer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrPe:

jag hade nog ett likande problem en gång i tiden där alla .exe öppnades som textfiler i notepad:P
blev ganska intressant när jag startade om datorn i hopp om att det skulle lösa sig....

men lösningen blev något jag hitta på google som jag tror de bara kallade för exe fix, som någon skapade för detta endamål.
var väl nån batchfil som skrev i registret tror jag

Yepp. Det var vad jag misstänkte först också. Men vilket program som ska öppna vilken fil är bundet till det specifika användarkontot i windows. Om nu Ts skapat ett nytt konto och problemet kvarstår så borde det vara något annat som är fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ladda ner filen Default_EXE.reg som finns här. Filen innehåller standardvärden för de registernycklar som hanterar exe-filer.

Öppna aktivitetshanteraren (Ctrl+Shift+Esc). Håll nere Ctrl och välj Arkiv->Ny aktivitet (Kör...).

I kommandotolken som öppnas, navigera (skriv cd /? för hjälp med detta) till katalogen där du sparade Default_EXE.reg.

Ge sedan följande kommando i kommandotolken: reg import Default_EXE.reg

Starta om datorn.

-----

Eftersom det finns malware som bråkar genom att ändra exe-associationen så finns det säkert något anti-virus/anti-malware som kan ordna det. Prova olika onlinescanners från kända tillverkare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ladda ner filen Default_EXE.reg som finns här. Filen innehåller standardvärden för de registernycklar som hanterar exe-filer.

Öppna aktivitetshanteraren (Ctrl+Shift+Esc). Håll nere Ctrl och välj Arkiv->Ny aktivitet (Kör...).

I kommandotolken som öppnas, navigera (skriv cd /? för hjälp med detta) till katalogen där du sparade Default_EXE.reg.

Ge sedan följande kommando i kommandotolken: reg import Default_EXE.reg

Starta om datorn.

-----

Eftersom det finns malware som bråkar genom att ändra exe-associationen så finns det säkert något anti-virus/anti-malware som kan ordna det. Prova olika onlinescanners från kända tillverkare.

Allstå det funkade inte , alla exe filer är nu på Skype , så för varje program så startas en Skype session. Men det verkar bara vara en återställning kvar eller ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Allstå det funkade inte , alla exe filer är nu på Skype , så för varje program så startas en Skype session. Men det verkar bara vara en återställning kvar eller ?

Skickades från m.sweclockers.com

Provat att avinstallera Skype? Iofs kan det ju hända att avinstallationsprogramet är en exe-fil...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Provat att avinstallera Skype? Iofs kan det ju hända att avinstallationsprogramet är en exe-fil...

Testade funkade inte , när jag klickar på alternativ inne på kontrollpanelen så kmr ett liten ruta där det står att det inte går..

Jag kmr inte ens ut på webben på datan om jag ibte gör nytt konto

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem

Gäller det att exe-filer startar Skype eller att genvägar till program gör det?
Normalt startar man ju Chrome genom att klicka på en genväg på skrivbordet, aktivitetsfältet eller startmenyn och inte genom att leta upp Chrome-programmet i dess mapp och starta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Gäller det att exe-filer startar Skype eller att genvägar till program gör det?
Normalt startar man ju Chrome genom att klicka på en genväg på skrivbordet, aktivitetsfältet eller startmenyn och inte genom att leta upp Chrome-programmet i dess mapp och starta det.

Båda , jag har nu gjort nytt konto och försöker flytta över filer etc och får väl ta bort det gamla . För det verkar fungera på det nya :i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem

Finns registerfix för genvägar (.lnk) också:
https://registerhack.se/fix7.html#resetfilext

Eller, från kontot som fungerar, pröva med en systemåterställning till en tidpunkt innan det blev fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Finns registerfix för genvägar (.lnk) också:
https://registerhack.se/fix7.html#resetfilext

Eller, från kontot som fungerar, pröva med en systemåterställning till en tidpunkt innan det blev fel.

Aa får kolla på det , men det verkar OK nu med nya kontot. Tack för hjälpen !;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD