Digital speldistribution utgör 92 procent av PC-spelsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Digital speldistribution utgör 92 procent av PC-spelsmarknaden

Spel på skivor kan snart vara ett minne blott. Enligt en brittisk analysfirma sker mindre än tio procent av spelförsäljningen för PC-plattformen i fysiska butiker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte konstigt att det är den utvecklingen vi går mot. Frågan är väl egentligen bara om stortitlar fortfarande kommer att sälja i fysisk form eller om även de tids nog kommer att försvinna. Det finns väldigt många som hellre köar till en butik som har nattöppet och får spelet i handen än att förbeställer det online. Det är också betydligt roligare för barn att få ett riktigt paket i julklapp än ett kuvert med en digital nyckel i Men mina åsikter är säkert konservativa

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätteförvånad, senaste spelet jag köpte på skiva tror jag var Doom 3 när det kom. Har man Steam, Origin och uPlay samt en OK lina utan tak så är det enormt smidigt att ladda ner. Från Steam kan jag komma upp i 40 MB/s utan några större problem, så jag hinner lätt tanka ner snabbare än tiden det tar att åka till Webhallen.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

Bra utveckling!

Även om både musik och spel säljs till 100% över nätet kommer copyswede iallafall ta ut en avgift på lagringsmedia som går till svenska artister som var aktiva för 20 år sedan..

Permalänk

Det blev ingen cd

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk

Jag köper själv mer än 90% av mina spel digitalt men de där speciella och efterlängtade spelen har jag gärna en fysisk kopia av på hyllan.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte Steem, Origin eller något av det där. Jag litar absolut inte på "Molnet".. Kommer köra på fysisk media så länge det går och går det inte så får jag väl sluta spela helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själv har jag inte Steem, Origin eller något av det där. Jag litar absolut inte på "Molnet".. Kommer köra på fysisk media så länge det går och går det inte så får jag väl sluta spela helt enkelt.

Går du inte miste om många spel då, för de flesta spelen är väl endast igenom origin, uplay och steam?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Går du inte miste om många spel då, för de flesta spelen är väl endast igenom origin, uplay och steam?

De flesta AAA-spelen går att få tag på, och de flesta spel som min musik är med i brukar jag få gratis Offline-kopia på som tack, så det är inget jag märkt av. Senaste spelet jag köpte var Civilization V -complete edition och det fanns ju på skiva så det gick vägen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själv har jag inte Steem, Origin eller något av det där. Jag litar absolut inte på "Molnet".. Kommer köra på fysisk media så länge det går och går det inte så får jag väl sluta spela helt enkelt.

Varför litar du inte på "molnet" för?
Du kan ju alltid ha en kopia av "molnet" i din dator med, när de gäller typ sparfiler och sånt. Sen är de så mycket enklare, med att bara ladda ner spelet och börja spela, ingen CD skiva och sånt

Jag har inte ens en cd-läsare i datorn, har en extern ifall de behövs, men helst försöker jag alltid lösa saker online

Permalänk
Entusiast

Senaste spelet jag köpte fysisk kopia av var Starcraft 2 men det var bara för att det var Blizzard som vet hur man gör bra fysiska kopior. Massa rolig lore i instruktionsboken och så vidare. Tittar jag tillbaks på de andra spelen jag spelat de senaste två åren så tror jag bara ett annat ens går att köpa på skiva, resten finns bara digitalt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tja inte vidare förvånad faktiskt, stor del på grund av att majoriteten av spel inte går att få tag på något annat sätt en just digitalt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Själv har jag inte Steem, Origin eller något av det där. Jag litar absolut inte på "Molnet".. Kommer köra på fysisk media så länge det går och går det inte så får jag väl sluta spela helt enkelt.

För min del är det helt tvärtom - jag har inte ens haft någon cd-/dvdläsare de senaste 4 åren typ. Har inte varit i en fysisk spelbutik sedan tomten var ung. Steam och Origin är tokbra, och ett extra plus är att jag slipper hålla koll på en massa skivor och cd-nycklar

Jag har Windows installationsfil på ett usb-minne. De spel jag är sugen på att spela hämtas snabbt hem och övriga filer har jag lättillgänglig backup på. Livet kan inte bli enklare! För övrigt fick jag ett fodral med en spelkod i sist jag köpte fysiskt, så jag fick ändå ladda hem. Fail..

Permalänk
Medlem

Steam skattefuskar, hur kan de vägra ge ut försäljningsiffror?

Inte så konstigt igentligen att PC säljer mest digitalt då det i de fysiska versionerna bara är licensnycklen man betalar för som man måste regga på Steam/Uplay/Origin...

Sen verkar det mesta som säljs på PC vara sånt där indie-trams på steam för 50spänn eller så...skulle inte funka att ha sånt på skivor i fysiska butiker.

Permalänk
Medlem

Jag köper mestadels spel via steam, men vissa spel MÅSTE jag ha som fysisk kopia

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Själv har jag inte Steem, Origin eller något av det där. Jag litar absolut inte på "Molnet".. Kommer köra på fysisk media så länge det går och går det inte så får jag väl sluta spela helt enkelt.

Jag är nyfiken på varför du väljer bort molnet...

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Varför litar du inte på "molnet" för?
Du kan ju alltid ha en kopia av "molnet" i din dator med, när de gäller typ sparfiler och sånt. Sen är de så mycket enklare, med att bara ladda ner spelet och börja spela, ingen CD skiva och sånt

Jag har inte ens en cd-läsare i datorn, har en extern ifall de behövs, men helst försöker jag alltid lösa saker online

Personlig grej antar jag. Jag gillar inte att de med ett klick kan stänga av en och allt man köpt då blir värdelöst, och sedan så är det också en principsak.. Jag är nog lite gammalmodig av mig.

Jag har två optiska läsare och fortfarande diskettstation (som används åtminstonne ett par gånger i månaden) på datorn.

Skrivet av Sprawler:

För min del är det helt tvärtom - jag har inte ens haft någon cd-/dvdläsare de senaste 4 åren typ. Har inte varit i en fysisk spelbutik sedan tomten var ung. Steam och Origin är tokbra, och ett extra plus är att jag slipper hålla koll på en massa skivor och cd-nycklar

Jag har Windows installationsfil på ett usb-minne. De spel jag är sugen på att spela hämtas snabbt hem och övriga filer har jag lättillgänglig backup på. Livet kan inte bli enklare!

Tills tjänsten går ner eller de får för sig att stänga av din användare ja. Nu är det väl knappast "normalfallet" men principen av att de ens kan göra det stör mig oerhört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Var väll väntat. Fort har det gått.

Dags för stofil citat anno 2020+ "På min tid hade vi minsann EB games att handla i, de var goa tider det."

Permalänk
Medlem

Och ändå har 99% av moderna chassin 5.25" platser, trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De flesta AAA-spelen går att få tag på, och de flesta spel som min musik är med i brukar jag få gratis Offline-kopia på som tack, så det är inget jag märkt av. Senaste spelet jag köpte var Civilization V -complete edition och det fanns ju på skiva så det gick vägen

Litar inte på molnet, det fånigaste jag hört. Dom har ett flertal backuper på allting uppenbarligen det är då mycket större chans att din skiva pajar än att deras servrar gör det. Dessutom får du spel billigare i "molnet" och du behöver inte hålla reda på någon fysisk kopia. Funderat på att leva i 2000-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Personlig grej antar jag. Jag gillar inte att de med ett klick kan stänga av en och allt man köpt då blir värdelöst, och sedan så är det också en principsak.. Jag är nog lite gammalmodig av mig.

Jag har två optiska läsare och fortfarande diskettstation (som används åtminstonne ett par gånger i månaden) på datorn.

Tills tjänsten går ner eller de får för sig att stänga av din användare ja. Nu är det väl knappast "normalfallet" men principen av att de ens kan göra det stör mig oerhört.

Jag är inte här för att övertala dig och kan se kärleken till en fysik produkt. Jag har själv några LP-skivor, inte för ljudet utan för kopplingen till en fysisk produkt. Det är något speciellt med något som man kan ta i. Men jag måste kombinera med Spotify annars får jag det inte att fungera rent praktiskt. Köper du inte ens titlar som inte släpps i butik? Jag menar, det finns ju massor med roliga indiespel för knappt en 100kr som har gett mig mycket glädje.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Tja jag har ingen cd/dvd läsare längre och senaste fysiska spel jag handlade var nog Empire: Total war när det kom ut.... typ 2009?

Känns så meningslöst med skivor som ligger och skräpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tills tjänsten går ner eller de får för sig att stänga av din användare ja. Nu är det väl knappast "normalfallet" men principen av att de ens kan göra det stör mig oerhört.

Du nämde även förut att dom flesta AAA spelen går att köra utan steam eller dylikt men det har jag aldrig sett, står nästan alltid att det är krav på det ena eller andra och annars får man ladda ner ett crack men då är ju multiplayer ändå borta.

Kan förstå ditt resonemang utan tvivel men som jag ser det har man endast två val, antingen så skiter du i nästan alla AAA titlar eller så använder du dig av en tjänst.

Tredje är väl eventuellt att du då använder crack med risk för att bryta mot EULA eller något.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Megacrash:

Steam skattefuskar, hur kan de vägra ge ut försäljningsiffror?

Inte så konstigt igentligen att PC säljer mest digitalt då det i de fysiska versionerna bara är licensnycklen man betalar för som man måste regga på Steam/Uplay/Origin...

Sen verkar det mesta som säljs på PC vara sånt där indie-trams på steam för 50spänn eller så...skulle inte funka att ha sånt på skivor i fysiska butiker.

Hur är försäljningssiffror samma sak som skattefusk? Det är inget ovanligt att företag inte ger ut exakta siffror på försäljning. Hur många TV-apparater sålde Siba förra året? Hur många burkar Coca Cola såldes förra året?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Litar inte på molnet, det fånigaste jag hört. Dom har ett flertal backuper på allting uppenbarligen det är då mycket större chans att din skiva pajar än att deras servrar gör det. Dessutom får du spel billigare i "molnet" och du behöver inte hålla reda på någon fysisk kopia. Funderat på att leva i 2000-talet?

Är man en sån person som är intresserad av att plocka fram en skiva från ett 15-20 år gammalt spel och köra i en gammal dator man har hemma kan jag se hur man inte litar på molnet. Vem vet vad som händer om 20 år... De allra flesta spelföretagen är mycket yngre än så och kanske inte alls finns i den framtiden? Vi kanske gått ifrån internet som det ser ut idag och det inte ens går att ansluta dagens datorer till morgondagens internet.

Alternativt fungerar det utmärkt och då kan man ju känna sig dum som köpte spelet med en snygg låda att ställa på hyllan för 50 kronor extra :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Jag är nyfiken på varför du väljer bort molnet...

Det handlar i grunden om att jag ogillar att andra har kontrollen över mina egna prylar som jag har köpt. Och jag litar inte på folk. Om säkerhet, anonymitet, kvalitet och tillgänlighet skulle kunna garanteras hade jag gärna kört molnet, men nu kan de inte garantera något av det så då får det vara.

Skrivet av Friterad:

Litar inte på molnet, det fånigaste jag hört. Dom har ett flertal backuper på allting uppenbarligen det är då mycket större chans att din skiva pajar än att deras servrar gör det. Dessutom får du spel billigare i "molnet" och du behöver inte hålla reda på någon fysisk kopia. Funderat på att leva i 2000-talet?

Se ovan, samt allt handlar inte om pengar, och om 2000-talet handlar om att sätta allt det på spel så trivs jag bättre i 1900-talet faktiskt. Jag är inte så pigg på det här med smidighet när det nu har den tradeoffen den har.

Skrivet av bastardjim:

Jag är inte här för att övertala dig och kan se kärleken till en fysik produkt. Jag har själv några LP-skivor, inte för ljudet utan för kopplingen till en fysisk produkt. Det är något speciellt med något som man kan ta i. Men jag måste kombinera med Spotify annars får jag det inte att fungera rent praktiskt. Köper du inte ens titlar som inte släpps i butik? Jag menar, det finns ju massor med roliga indiespel för knappt en 100kr som har gett mig mycket glädje.

Sådant jag gillar köper jag fysiska skivor av, men jag kör också spotify men då mer för att strölyssna på någon enstaka låt ibland.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Du nämde även förut att dom flesta AAA spelen går att köra utan steam eller dylikt men det har jag aldrig sett, står nästan alltid att det är krav på det ena eller andra och annars får man ladda ner ett crack men då är ju multiplayer ändå borta.

Kan förstå ditt resonemang utan tvivel men som jag ser det har man endast två val, antingen så skiter du i nästan alla AAA titlar eller så använder du dig av en tjänst.

Tredje är väl eventuellt att du då använder crack med risk för att bryta mot EULA eller något.

Vad jag har märkt så krävs endast steamregistrering om man vill köra multiplayer online och det är jag inte så intresserad av. Det brukar mest bli LAN eller hotseat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det här är precis vad jag har sagt hela tiden och nu bekräftas det jag har sagt. Massa skit och mothugg fick jag ta emot. Död åt plastskivan, leve den digitala framtiden!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag har märkt så krävs endast steamregistrering om man vill köra multiplayer online och det är jag inte så intresserad av. Det brukar mest bli LAN eller hotseat.

Jaha, har du några exempel? (endast utav nyfikenhet inget mer:))

Skrivet av strejf:

Det här är precis vad jag har sagt hela tiden. Massa skit och mothugg fick jag ta emot. Död åt plastskivan, leve den digitala framtiden!

Vet inte vem som skulle ha sagt emot dig, verkar dumt, dom kanske var alldeles för inne i att diskutera win8 med dig;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jaha, har du några exempel? (endast utav nyfikenhet inget mer:))

Beror väl på hur man menar.. Om du menar spel som inte kräver ens ett konto blir det nog svårt, men nu senast kunde jag ju t. ex köpa Civ V complete edition på fysisk skiva. Men man måste nog ha ett steamkonto har jag för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.