Permalänk
Avstängd

MX Black VS. MX Red Switch

Tja! Ska införskaffa mig tangentbord och grubblar mellan röda och svarta brytare.
Har provat båda men inte under långa perioder, så min fråga till er är : Blir man trött i fingrarna av längre perioder på svarta brytare? Tänkte spelande, skrivande etc.
För vill ha lite tystare brytare som är linjära, och har då fått rätt för mig att dom svarta är tystare.
Tack!

Har kollat på TT Esports Meka G1 förresten, med svarta brytare.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

De röda är tystare än de svarta.
Jag sitter i lite samma tankar. Och lutar åt rött denna gång.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Tangentbordskonnässör

De röda låter ju mer än de svarta. Det enda som skiljer dem åt är att de svarta ha en styvare fjäder varvid man inte bottnar lika mycket eller hårt som med röda så därför låter de ofta lite mindre när man skriver. Annars är det ingen skillnad i ljudnivå mellan de två.

edit: nämen oj det var du igen. Hur många trådar har du startat här nu i din jakt på ett tangentbord? Kan du inte hålla dig till en tråd istället?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Frågan gällande Röda / Svarta och ljudnivå är väldigt svår att avgöra.

Tar du ut dem ur tangentbordet och klickar på dem var för sig, så tycker jag att röda ger ett högre ljud då jag bottnar lättare med dessa och därmed har högre "hastighet" när jag träffar botten.

Sen hur högljuda de faktiskt är i ett tangentbord är något helt annat. Ett rött tangentbord kan mycket väl vara tystare än ett svart, beroende på "resonanslåda" i chassi såväl som i keycap. Valet av plastmaterial gör också stor skillnad.

Det enda jag verkligen kan rekommendera är att du provar dig fram. Om du har möjlighet så låna av någon du känner i ett par dagar.

Jag kör själv svarta brytare och har inte några problem med att jag blir trött i fingrarna. Är visserligen ganska hårdhänt när jag skriver men är bättre nu med mekaniska än med "rubberdome". Har de flesta mx-varianter och gråa+vita matias switchar. Ska du spela och du inte är väldigt exakt så rekommenderar jag också att du köper linjära switchar.

Lycka till
// noesc

Permalänk
Avstängd

röda är skönare än svarta när man skriver, men inte är dom tysta iaf.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyss från ett Corsair K60 ( Röda brytare ) till ett Ducky Mini ( Svarta brytare ) och Bara efter en timmes surfande på FB och diverse forum så påpekade sambon att det nya va betydligt behagligare att höra då det inte rasslar lika mycket.

Och kan själv säga att Svarta är tystare just av tidigare nämnd anledning, Man slår inte hela vägen ner på samma sätt eller med samma hastighet/hårdhet.

Sen som en liten notis så tycker jag att ni ska sluta kolla runt på TT Esport och liknande plastiga skramlande tangentbord och istället lägga till några kronor och köpa er ett riktigt från Ducky. Skiljer visserligen några kronor MEN du får ett så BETYDLIGT mycket mer kvalitativt tangentbord för dina pengar. Och tangentbord är ju något man köper för att ha ett tag.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara flika in en extra detalj som jag glömde.

Sitter just nu på ett Ducky med bruna switchar (samma fjäder som i röda) och jag har ett litet enerverande "pjong-ljud" när man släpper på knapparna. Speciellt på de som jag använder med lill-fingrarna. Jag har inte uppmärksammat ljudet på mitt tangentbord med svarta switchar. Detta kan som sagt tidigare bero på kombinationen: fjäder / material (caps + chassi) / "volym" (caps + chassi).

Det kan vara något att ha i åtanke. Men som sagt tidigare, det absolut bästa är att prova lite olika modeller. Helst i den miljö du kommer använda tangentbordet.

// noesc

Permalänk
Medlem

Jag blev trött i fingrarna första veckan med svarta brytare men efter man vant sig är de underbara. Röda är på tok för lätta för mig och jag skriver ofta fel och bottnar ut hela tiden vilket låter förskräckligt. Och köp ett mekaniskt tangentbord med standard-layout på keycapsen så kan du byta ut till bättre keycaps (tex Duckys PBT caps) om du känner för det.

Permalänk
Medlem

Enkelt val, rött förstås,
Svarta är hemska tycker jag, på tok för tröga, nästan så man ser sig om efter en domkraft/tving eller liknade

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är mest upp till dig hur det känns. Om du vill ha tystare tangenbord borde du titta på Soft Landing Pads eller O-rings för dämpning. http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=elite%20keyboards%20soft

Svart eller röd kan du bara själv avgöra tyvärr. Sedan kan känslan sitta i chassit också på tangenbordet. Corsairs öppna tycker jag är rätt sköna och lätta att rengöra, men mitt Filco känns lite tightare...

Permalänk
Medlem

Att fråga vilken switch man ska ha är som att fråga om det ska va vaniljglass eller chokladglass. Jag har svarta, funkar bra. Men det är ju som sagt en smaksak.

Köp den här. http://www.mechkb.com/deck-cherry-mx-sampler
6 USD så får du 4 test brytare, en i varje kulör som du kan testa och avgöra själv.

EDIT: Frakten var ju inte nådig från MeckKB.com.
EDIT2:
EDIT3: Här! 7USD i frakt till Sverige:
http://www.maxkeyboard.com/max-keyboard-keycap-cherry-mx-swit...
http://www.maxkeyboard.com/max-keyboard-keycap-cherry-mx-swit...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

@bandite

Det är inte riktigt så enkelt som att köpa en test-switchar. Det skiljer sig väldigt mycket ifrån hur de känns lösa i handen jämnför med hur de känns i olika tangentbord. Det är det som gör tangentbord så spännande, exakt samma switch kan upplevas så olika!

// noesc

Permalänk
Medlem
Skrivet av noesc:

@bandite

Det är inte riktigt så enkelt som att köpa en test-switchar. Det skiljer sig väldigt mycket ifrån hur de känns lösa i handen jämnför med hur de känns i olika tangentbord. Det är det som gör tangentbord så spännande, exakt samma switch kan upplevas så olika!

// noesc

Förvisso men den rent mekaniska känslan får man ju ändå, motståndet, tactil mot icke-tactil.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst pga. massiv korspostning.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...