Köpte en kinesisk DVI-kabel, fungerar ej med XL2420T

Permalänk
Medlem

Köpte en kinesisk DVI-kabel, fungerar ej med XL2420T

Tjo boys, köpte för ett litet tag sedan ett gäng grejer från lightinthebox och däribland ett par DVI-kablar för att byta ut mina nuvarande.

Innan någon påpekar det så ja kabeln är från kina och särskilt en billig piratkopia bla bla men det hör inte till saken, alla kablar jag fått har fungerat felfritt.

Däremot när jag testade koppla en DVI-kabel mellan datorn och min BenQ XL2420T så får jag ingen bild på skärmen, jag tänkte att det bara var kabeln som var kina-skit men det var samma sak med den andra kabeln, testade sen kablarna på min lite äldre BenQ skärm och det funkade utan problem så jag tror inte att problemet ligger i att kablarna är dåliga.

Är det någon som har en aning om vad felet kan vara? Det är samma pins på kina-kablarna som det är på standard kabeln jag använder.

http://www.lightinthebox.com/sv/guldplaterade-dvi-m-m-kabel-et-3m-red-black_p534737.html Där är kabeln

Permalänk
Medlem

Har du provat med någon annan kabel i skärmen? Den kabeln skall ju vara DVI-D, så det bör väl fungera vad jag förstår.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jo, det har jag

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är en singel link kabel och du behöver en dual link ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Relik 📜

Benq XL2420T är väl en 144 Hz-skärm? Det betyder att det krävs enormt mycket mer bandbredd jämfört med en vanlig 60 Hz-variant, vilket kan förklara varför det går med din äldre modell. Kvaliteten på kabeln blir helt enkelt en faktor när såpass mycket data måste skickas, och det kan hända att dina importerade inte når upp till standard.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är en singel link kabel och du behöver en dual link ?

Det är mycket möjligt, det står inget specifikt om det på artikel-sidan :/

Skrivet av emilakered:

Benq XL2420T är väl en 144 Hz-skärm? Det betyder att det krävs enormt mycket mer bandbredd jämfört med en vanlig 60 Hz-variant, vilket kan förklara varför det går med din äldre modell. Kvaliteten på kabeln blir helt enkelt en faktor när såpass mycket data måste skickas, och det kan hända att dina importerade inte når upp till standard.

Det är 120Hz. Det var nästan det jag var rädd för :/ aja, tack för svaret iaf.

Permalänk
Rekordmedlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja enligt den där bilden så är båda Dual Link.

Permalänk
Rekordmedlem

Då kanske det är kabelkvaliten som spelar in, de klarar helt enkelt inte av det när upplösning och bildfrekvens blir högre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Piratkopia av vad? DVI är ju inte ett märke... Du har helt enkelt fått en dålig kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då kanske det är kabelkvaliten som spelar in, de klarar helt enkelt inte av det när upplösning och bildfrekvens blir högre.

Det är nog så det är :/

Skrivet av Appel99:

Piratkopia av vad? DVI är ju inte ett märke... Du har helt enkelt fått en dålig kabel

Piratkopia av [insert random tillverkare av datorkablar], det är inte så att du behöver komma in här och vara dryg.

Permalänk
Medlem

men vah? är han dryg för att han säger att DVI inte ett märke?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk

Testa att ställa ned upplösning och Hz och se om du kan få bild med den Kinesiska kabeln då.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak, fick en single link fast den hade alla pins som om den vore dual link.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

men vah? är han dryg för att han säger att DVI inte ett märke?

Det var ju uppenbarligen sättet han sa det på, hur går det med läsförståelsen?

Skrivet av Paddan1000:

Testa att ställa ned upplösning och Hz och se om du kan få bild med den Kinesiska kabeln då.

Skall testa!

Skrivet av phlopydisk:

Jag råkade ut för samma sak, fick en single link fast den hade alla pins som om den vore dual link.

Jobbigt :/

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är antagligen som skrivet ovan, en DVI-kabel som endast är single-link-kopplad men har full kontaktatering.

Rolig shop för övrigt. Fanns en del sladdar för kopplingar som aldrig kommer att fungera. Gäller att vara noga med att läsa vad som specas och det bör uttryckligen så "Dual Link" eller "DVI-DL" i informationen kring sladden du köper.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan tillägga att efter att jag besökt Lightinthebox och tittat på en kabel som inte alls fungerar (15 kronor, USB till ljud och kompositvideo) har Lightinthebox nu invaderad min Facebook-reklam där jag erbjuds köpa samma kabel för 15 euro...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Kan tillägga att efter att jag besökt Lightinthebox och tittat på en kabel som inte alls fungerar (15 kronor, USB till ljud och kompositvideo)

Kabeln är mest troligtvis till någon specifik enhet som skickar ut signaler på "fel" sorts port, bland annat projektorer är (eller var) kända för att ha konstiga specialkablar så som DVI till komponentvideo.

Här har du en USB-RCA som enligt beskrivningen och kommentarerna är till för videokameror för att kunna visa bilder på din TV eller dator: http://www.amazon.com/GSI-RCA-To-USB-Cable/dp/B003QA5LA0/ref=...
Gissningsvis skickar kameran ut USB-data på RCA-portarna, skum lösning helt klart men kanske är det för att spara plats och slippa ha en USB-port på kameran.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Bildexpert 📺

Jo, så kan det vara. Inte för att information ges från Lightinthebox i alla fall...

Brukar finnas lite sådana specialare på en del kameror. Sedan gäller det att tillverkare av kamera och tillverkare av sladd har tänkt lika så att man slipper testa sig fram på vilken kontakt som videosignalen faktisk ligger på. Själv har jag mest sett speciallösningar för detta så att det är en slags multi-utgång med egen typ av kontakt.

Misstänker dock att en hel del av försäljningen kommer av att köparen hoppas på att det fungerar med exempelvis laptopen och sedan inte orkar bråka om en sladd för 15 kronor (eller 15 euro, vad som nu gäller).

Permalänk
Testpilot

Jo lite info om att det troligtvis inte kommer att funka till det som köparen tror att det gör vore ju trevligt. Det är dock inte alltid det hjälper, jag har fått höra av en kompis som jobbade i en elektronikaffär att folk köpte DVI till kompositkablar trots att personalen varnade innan om att det inte kommer funka, kunderna visste tydligen bättre. Nån dag senare kom de och lämnade tillbaka kabeln

Billiga kablar kan vara ett väldigt lotteri, har köpt mycket skit men ibland får man grejer med riktigt bra kvalité. Tyvärr brukar inte alltid bilderna på exempelvis eBay motsvara den riktiga produkten utan chansen finns att man bara får nått liknande.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]