Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa detta:

http://www.ocbase.com/index.php/download

Kör du i powersuppy läge så belastar du både grafik och processor, du testar då om moderkortet klarar av att leverera ström till grafik/processor samtidigt om de båda är överklockade, precis som multiman påpekade tidigare. Du kan även testa grafikkort och cpu separat, linpack är jobbigast för processorn...

Permalänk
Medlem

På min nuvarande 3770k så fick jag fel på Prime95 efter 32h på Large FFT. Så kört 36h på både den och Small FFT. Skär med 36h just nu som standar. Testade bara 15h senast på blend och bara 10gb ram.

Körde upp till 64h. på amd64 tiden. Men var mer vanligt att man inte var hemma under de tider så.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av netbuddy:

Spänningen varierar som sagt beroende på processor, vissa har tur i silikon lotteriet.

Nu är det ju inte silikon i processorerna utan det är kisel.
På engelska har kisel (eng. silicon) och silikon (eng. silicone) snarlika namn, men det är inte samma sak och på svenska blir det ju heltokigt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Svaret är hur lätt som helst. Din CPU är inte stabil.
12h i Prime95 betyder inte att processorn är stabil. Måste köra flera olika tester, XTU (Intel burn test) är bra för CPU beräkningsstabilitet. Prime är bättre för IMC & L3. Kör en kombination och det enda som verkligen är det godkända testet är att du drar en hård och tung runda "real-world usage", dvs spelar spel och dylikt.

Tolv timmar i Prime95 bevisar bara att datorn är stabil nog för tolv timmar av Prime95. Att spela och att låtsas testa datorns syntetiska kapacitet att vara stabil nog för det blir aldrig jämförbart.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu är det ju inte silikon i processorerna utan det är kisel.
På engelska har kisel (eng. silicon) och silikon (eng. silicone) snarlika namn, men det är inte samma sak och på svenska blir det ju heltokigt ;).

Haha, jo, det är sant... Tänkte på engelska där.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Isse00:

Tolv timmar i Prime95 bevisar bara att datorn är stabil nog för tolv timmar av Prime95. Att spela och att låtsas testa datorns syntetiska kapacitet att vara stabil nog för det blir aldrig jämförbart.

Ursäkta va?
Har läst din sista mening 3-4gånger nu och förstår verkligen inte vad du vill ha sagt, Känns som att det saknas minst ett ord eller kommatecken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Ursäkta va?
Har läst din sista mening 3-4gånger nu och förstår verkligen inte vad du vill ha sagt, Känns som att det saknas minst ett ord eller kommatecken.

Ska man spela så testar man datorn genom att spela, inte Prime95 i en evighet.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd

prime occt intelburn osv är bra test för cpu både för att se max temp och stabilitet för spel når oftast inte 100% load på en vettig cpu så klarar dom några timmar i dom testen skulle jag säga det är stabilt och en bsod efter ha gått igenom test är stor chans att det är nått annat som NB mosfets minne gpu agg eller nått åt det hållet

och vist är spel bra att testa som battlefield har tex alltid fått ostabila burkar att dyka snabbt problemet är bara att spelet är jävligt opålitligt och kan dyka iaf så nej spel är inte bättre och 3dmark vantage är med rätt bra på att få burkar att dyka men är lite samma där att det kan krångla för en del med så enkla program som tuggar är det som jag kör iaf

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Isse00:

Ska man spela så testar man datorn genom att spela, inte Prime95 i en evighet.

Nej det gör man ju klart inte, vad sa jag för något då?
"Kör en kombination och det enda som verkligen är det godkända testet är att du drar en hård och tung runda "real-world usage", dvs spelar spel och dylikt."

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu är det ju inte silikon i processorerna utan det är kisel.
På engelska har kisel (eng. silicon) och silikon (eng. silicone) snarlika namn, men det är inte samma sak och på svenska blir det ju heltokigt ;).

Lite ot men silikon är väll om jag inte minns fel, just kisel. Kanske därav de lätt hopblandade engelska orden.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ustzeust:

Lite ot men silikon är väll om jag inte minns fel, just kisel. Kanske därav de lätt hopblandade engelska orden.

Ja, det stämmer.
Silikon består av kisel och syre i föreningar.
Men att säga att Silikon är kisel är lika tokigt som att påstå att silikon är syret vi andas ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det gör man ju klart inte, vad sa jag för något då?
"Kör en kombination och det enda som verkligen är det godkända testet är att du drar en hård och tung runda "real-world usage", dvs spelar spel och dylikt."

Hellre ser jag att det funkar för ens specifika ändamål än att slösa tiden på annat. Men allt är relativt i den bedömningen.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz