tv och radiotjänst

Permalänk
Medlem

tv och radiotjänst

Hejsan hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska göra denna tråd så jag gör den i konsumenträtt.

Vi får inte in några kanaler alls hemma, är vi fortfarande skyldiga att betala?

Fråga för mer info

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Det är innehavet av en TV-mottagare som avgör avgiftsplikten, inte huruvida ni kan ta in kanaler eller inte. Har ni TV ska ni betala.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Axellie:

Vi får inte in några kanaler alls hemma, är vi fortfarande skyldiga att betala?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Citat:

Undantag från avgiftsskyldigheten
-
-
5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

6 § Radio- och TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1.-
2.-
3.-
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar vad gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2009:1235).

Så om Tv'n inte fungerar, så borde det gå att av-anmäla sitt innehav till Radiotjänst, och därefter slippa avgift..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att det vore rimligt ja, men så fungerar inte radiotjänst. Det finns gott om tillfällen där folk hävdat att deras teve är trasig och de får betala ändå. Det är enklare att säga att man inte har nån teve.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Så om Tv'n inte fungerar, så borde det gå att av-anmäla sitt innehav till Radiotjänst, och därefter slippa avgift..

Undantaget som du citerade gäller inte för bostäder...

Citat:

5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Tack för svar, nu vet jag!

Visa signatur

Intel core i5 4690k 4.5Ghz | 2st EVGA GTX 970 SC | Corsair Vengeance 1600MHz 4Gb x4 | Corsair GT SSD 120Gb, 3 st hdds 1tb|1tb|300gb | HAF X | Corsair TX750M | Gigabyte z97x-Gaming 3 |

Permalänk
Medlem

Räcker att du har någonting som kan ta emot radio också

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Räcker att du har någonting som kan ta emot radio också

Nej det tror jag inte stämmer. Eller?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Räcker att du har någonting som kan ta emot radio också

Nej, det finns inte längre någon avgift för radio i Sverige. Den är inbakad i TV-avgiften, så de med TV betalar för både Radio och TV. Så har du bara Radio men ingen TV så behöver du inte betala någon avgift.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Räcker att du har någonting som kan ta emot radio också

Stämmer inte så posta inte om du inte vet.

Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Stämmer inte så posta inte om du inte vet.

Avgiftsskyldighet

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Vad är en TV-mottagare, rent tekniskt? Det sitter exempelvis en sådan i en inspelningsbar DVD, enligt Radiotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Räcker att du har någonting som kan ta emot radio också

Radio är avgiftfri

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Hur kan du inte få in TV-kanalerna i Sverige?? Kvalitet kan ju variera men att inte få in alls är väl ändå omöjligt? Felriktad antenn eller dålig antenn? Antennförstärkare? Digitalbox?

Skrivet av SoilBleed:

Vad är en TV-mottagare, rent tekniskt? Det sitter exempelvis en sådan i en inspelningsbar DVD, enligt Radiotjänst.

En TV-mottagare är en enhet som kan ta emot TV-signalen så som en TV, en dator, en mobiltelefon, en surfplatta, ett TV-kort, en digital-box. Vad sedan radiotjänst anser att en TV-mottagare är har de egna regler för.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Vad är en TV-mottagare, rent tekniskt? Det sitter exempelvis en sådan i en inspelningsbar DVD, enligt Radiotjänst.

En anteningång skulle jag tror räcker för att något ska klassas som tv-mottagare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Vad är en TV-mottagare, rent tekniskt? Det sitter exempelvis en sådan i en inspelningsbar DVD, enligt Radiotjänst.

Rent tekniskt vet inte Radiotjänst själva vad en TV-mottagare är, det är ju bara se på hur det var med datorer...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Vad är en TV-mottagare, rent tekniskt? Det sitter exempelvis en sådan i en inspelningsbar DVD, enligt Radiotjänst.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Men hur sjuttan man kan ta emot tv-sändningar på mobiler och surfplattor vet jag inte? Play-apparna finns ju... men det är en helt annan sak.

Finns konstiga kinesiska mobiler med inbyggd analog tv-mottagare.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Datorn måste ha ett "TV-kort" installerat för att kunna klassas som "TV-mottagare". Själva TV-kortet i sig är väl också licens-pliktigt antar jag om de hårdrar reglerna.

Men hur sjuttan man kan ta emot tv-sändningar på mobiler och surfplattor vet jag inte? Play-apparna finns ju... men det är en helt annan sak.

Ifall man idag har en TV UTAN mottagardel så är den EJ licenspliktig.

Nej, det måste den inte. Det är en TV-motagare när den kan ta emot TV-signaler. Det vill säga att man kan titta på exempelvis SVT i den. Eftersom att kanalerna streamas via SVT-play så är det en TV-mottagare, ett TV-kort gör enbart att man kan ta in analoga signaler i datorn. Men om den sedan är avgiftsbelagd eller ej är en annan sak. Samma sak gäller surfplattor och mobiler.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nej, det måste den inte. Det är en TV-motagare när den kan ta emot TV-signaler. Det vill säga att man kan titta på exempelvis SVT i den. Eftersom att kanalerna streamas via SVT-play så är det en TV-mottagare, ett TV-kort gör enbart att man kan ta in analoga signaler i datorn. Men om den sedan är avgiftsbelagd eller ej är en annan sak. Samma sak gäller surfplattor och mobiler.

Har du missat domslutet som kom i somras? Radiotjänst återbetalar nu pengar till folk som betalade på grund av Dator/platta/mobil. Att kunna motta streamad TV räknas inte , troligtvis på att den inte är "särskillt avsedd" för att ta emot TV sändningar. Ett TV kort i datorn är dock fortfarande licenspliktigte

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/Pressmeddelande-20140616/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nej, det måste den inte. Det är en TV-motagare när den kan ta emot TV-signaler. Det vill säga att man kan titta på exempelvis SVT i den. Eftersom att kanalerna streamas via SVT-play så är det en TV-mottagare, ett TV-kort gör enbart att man kan ta in analoga signaler i datorn. Men om den sedan är avgiftsbelagd eller ej är en annan sak. Samma sak gäller surfplattor och mobiler.

Den här tråden gällde väl betalningsskyldigheten så det är värt att notera att högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att datorer och smarta mobiler ej är avgiftspliktiga. Radiotjänst har börjat betala tillbaka licensavgiften som de krävde folk med datorer på eftersom man kunde använda svtplay på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit :cheben hann före ...

Permalänk
Medlem

Ring bara och säg att du har gjort dig av med TV'n då du inte kan få in några kanaler längre så slipper du massa frågor.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Har du missat domslutet som kom i somras? Radiotjänst återbetalar nu pengar till folk som betalade på grund av Dator/platta/mobil. Att kunna motta streamad TV räknas inte , troligtvis på att den inte är "särskillt avsedd" för att ta emot TV sändningar. Ett TV kort i datorn är dock fortfarande licenspliktigte

http://www.radiotjanst.se/sv/Om-Radiotjanst/Press-och-media/Pressmeddelande-20140616/

Skrivet av guermantes:

Den här tråden gällde väl betalningsskyldigheten så det är värt att notera att högsta förvaltningsdomstolen har slagit fast att datorer och smarta mobiler ej är avgiftspliktiga. Radiotjänst har börjat betala tillbaka licensavgiften som de krävde folk med datorer på eftersom man kunde använda svtplay på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit :cheben hann före ...

Jösses! Ja jag har definitivt koll på vad en TV-mottagare är enligt Radiotjänst! Men nu va det inte direkt TS fråga jag riktade mig mot utan snarare SoilBleeds fråga som lydde "vad en TV-mottagare är rent tekniskt". Jag skrev dessutom som svar att vad Radiotjänst inte anser att alla dessa räknas med av olika anledningar. Så, innan vi kommenterar ett svar så kanske vi ska läsa diskussionen, eller? Tack

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jösses! Ja jag har definitivt koll på vad en TV-mottagare är enligt Radiotjänst! Men nu va det inte direkt TS fråga jag riktade mig mot utan snarare SoilBleeds fråga som lydde "vad en TV-mottagare är rent tekniskt". Jag skrev dessutom som svar att vad Radiotjänst inte anser att alla dessa räknas med av olika anledningar. Så, innan vi kommenterar ett svar så kanske vi ska läsa diskussionen, eller? Tack

Men... Rent tekniskt är en TV-mottagare en apparat som kan ta emot TV-utsändningar. Dvs. en apparat som har en kanalväljare. En dator/surfplatta/telefon utan ett TV-kort är således inte någon TV-mottagare, rent tekniskt!
"TV" som sänds via webben är inga utsändningar. En utsändning är en signal som går till alla. För att titta på "TV" via webben krävs det att den som vill titta begär att få materialet skickat, detta är således ingen utsändning.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Lyfter den här tråden lite. Jag har sagt upp mitt viasat abonnemang och skaffat telia play+ istället.
Måste jag fortfarande betala tv avgift? Med tanke på att man kan kolla på play+ på datorn t ex, utan en tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Lyfter den här tråden lite. Jag har sagt upp mitt viasat abonnemang och skaffat telia play+ istället.
Måste jag fortfarande betala tv avgift? Med tanke på att man kan kolla på play+ på datorn t ex, utan en tv.

Du måste betala tv-avgift om du har en tv-mottagare hemma.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Lyfter den här tråden lite. Jag har sagt upp mitt viasat abonnemang och skaffat telia play+ istället.
Måste jag fortfarande betala tv avgift? Med tanke på att man kan kolla på play+ på datorn t ex, utan en tv.

Ingen som bryr sig om tjänsten.

Det är innehavet av något med en TV-tuner som räknas.
Har du en TV, videobandspelare, TV-kort till dator etc etc.

Kort och gott någon enhet du kopplar in antennkabel i för att få bild skall du betala TV-licens.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Jag tog ur det lilla kretskortet i tvn som antenningången satt på, så nu år det som en monitor och jag sa upp tv-licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag tog ur det lilla kretskortet i tvn som antenningången satt på, så nu år det som en monitor och jag sa upp tv-licensen.

Har fungerat en gång i tiden men det är inte giltig anledning längre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Har fungerat en gång i tiden men det är inte giltig anledning längre.

Tunern funkar ej då det bara blir error