Permalänk
Medlem

Tja

Jag måste säga att du har ett grymt snyggt projek som jag absolut kommer att följa.

När det gäller plexiglas så kanske jag kan rekommendera Polykarbonat

Jag jobbar som CAD/CAM Programmerare och CNC Programmerare och har kört i mycke plast. Och den plast som jag fick bäst resultat på är Polykarbonat

Visa signatur

format C:

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av baguette_2:

Schysst modell, ska följas!
Måste ha varit en dryg assembly, miljoner parts!

Känner du dig inte låst med Inventor? SolidWorks är ju mycket smidigare imo.
Sen den röda färgen för vattnet, är det en stock-material/textur eller är det något du gjort själv? Hittar inte den i Keyshot 3.

/baguette_2

Mja? Låst vet jag inte? Hur menar du då? Den klassiska Inventor vs Solidworks är ju en strid som ingen kommer att vinna. De är ju bättre på olika saker så att säga. Har testat lite i solidworks men har aldrig kommit igång riktigt då jag känner att navigeringen är jobbig jämte inventor (vanesak såklart).

Det finns som sagt 2 läger, tänker inte diskutera vilket som har rätt. Men båda är väldigt kraftfulla program.

Skrivet av Equilibrium:

Ser jätte fint ut bara en liten sak som slog mig ganska hårt, den ser otroligt besvärlig ut att transportera. Lådan är ju en nästan perfekt fyrkant och jag ser inga som helst hantag eller liknande, hoppas du inte tar det på fel sätt men det borde kanske lite tänkas om på den fronten!

Det är inte riktigt tänkt att vara ett "praktiskt" chassi. Det är ganska litet 360*360*360mm (typ). Så det går ju att bära under så att säga. Men här har form fått tagit lite mer utrymme än funktion. Är inte ett praktiskt chassi att gå runt med ändå då plexi är ganska känsligt för repor etc.

Skrivet av DeGreeZ:

Så... Hur ser planerna ut för massproduktionen undrar jag och många fler!

Mja, inga planer alls. Men jag ska hålla lite bättre koll på vad allt kostar så jag kan ge ett pris om någon skulle vilja beställa. Men jag lovar att det kommer att bli dyrt...

Skrivet av ugv7821:

Ett problem är väl kabelhanteringen...

Nej, allt det är utklurat. Kommer bli hur cleant som helst. Vet vart varje kabel ska gå. Det är dock inte utritat på renderingarna då det är drygt som satan att göra kablar och sådant i Inventor. I alla fall så som jag gör det.

Skrivet av eXinter:

Tja

Jag måste säga att du har ett grymt snyggt projek som jag absolut kommer att följa.

När det gäller plexiglas så kanske jag kan rekommendera Polykarbonat

Jag jobbar som CAD/CAM Programmerare och CNC Programmerare och har kört i mycke plast. Och den plast som jag fick bäst resultat på är Polykarbonat

Supertack för tipset, skriver ett PM till dig med lite frågor om det är okej. Om du har erfarenhet och är villig att dela så är jag mer en gärna villig att ta del

Edit: Kul att jag fått dig att skriva ditt första inlägg på sweclockers sedan du gick med 2003!!!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Entusiast

I vanliga fall när folk lägger upp sånt här är det ganska trist. Och det blir aldrig något av det. Men med tanke på ditt förra bygge så finns det väl inget annat att göra än att ta fram popcornen.

Permalänk

Dear santa...

Permalänk
Medlem

Detta ser så jävla brutalt ut så även om chassiet skulle kosta 3k skulle jag köpa det så jävla snyggt :')

Visa signatur

Chassi: Fractal design define r4 svart, GPU: Msi gtx 980 twinfrozr @1300mhz, Cpu: 4670k @4,5ghz, CPU kylare:Noctua NH U14-S, MOBO: Msi Z87-G45, Ram: Crucial Ballistix 8gb @1866mhz, PSU: EVGA supernova G2 750w. SSD: Crucial m500 240gb, HDD: Seagate Barracuda 1tb, Skärm : Asus VG248QE 144hz :)

Permalänk
Medlem

PC har lite fördelar över akryl (Plexi) men om jag vore du skulle jag kolla på Plexiglass Optical då det har en hård repskyddsbeläggning på ena sidan, både PC och vanligt Plexi blir väldigt lätt repigt med tiden när man gör rent.

Vad gäller att fräsa i plast är det väldigt tacksamt, kör en enskärig pinne och hitta en matning som är lagom för maskinen för att få en bra yta. Kör du för långsamt så blir ytan/spånen geggiga och för fort så får du små "urslag" i fräsytan. Kör du en 3 millimeters fräs så kan 10-12k på spindeln och 2500-3800 mm/m i matning kanske vara en bra utgångspunkt om maskinen klarar det.

Riktigt coolt projekt, ska bli kul att se det sen när du börjar bygga!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Renderingar från det kommande projektet Cubed. Tanken är att min CNC-fräs som jag designat ska bli klar nu till julen 2014 och att projektet ska kunna börja till sommaren.

Det har skett lite ändringar och förbättringar rent designmässigt sedan renderingarna gjordes. Så det ser inte exakt ut som nu (kabelhållare, hur plexiglasen fästes i ramen etc).

Konstruktiv kritik och förslag på förbättringar är alltid välkommet!

Cubed Project (Renderingar)

Bövelen vilket mästerverk.
Om du hittar ett smidigt sätt att bygga det där chassit på, så lär du ju lätt ta upp beställningar. Även flera storlekar hade varit trevligt så att vi som gillar att knöka in fullstora ATX moderkort med QuadSLI/QuadCF också kan få njuta av att vila ögonen på denna skapelse. Om inte annat så lär en handfull chassitillverkare mer än gärna vara intresserade av din design. Det du skapat kan sälja, ha det i åtanke.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Osäker om detdär kommer fungera med kablar och annat skrot man måste få in. Men renderingarna var snygga och riktigt trevliga. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Kommer bli grymt om de blir verklighet. Fattar dock inte att du har så mycket tålamod så du orkar sitta å skapa sug 1 år innan du kan börja

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

En av mina tankar var vikten, kommer väl väga en hel del med så pass mycket och tjock akryl ? Samt alla andra komponenter och vattenkylning. Dock är väl det ganska oviktigt, bara en tanke.

Hursomhelst, blir det utan tvekan att följa byggloggen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Riktigt fin ide på chassi !
Är själv inne på att skapa vattenkylning på mitt nästa bygge och fick en hel del inspiration från detta

Funderar lite på vart reservoaren kommer vara för hela systemet, kommer det vara ifram i plexiglas delen ?
Och vart fyller du på systemet ifrån början ? allting verkar vara helt slutet och klart på bild

Sedan om du kommer börja med projektet nästa sommar, då DDR-4 minnen och allt annat kommer finnas på marknaden.
Är det ngt du kommer att investera istället ? eller är det design före prestanda på detta bygget ?

Permalänk
Medlem

Jag är helt mållös! Detta är någonting helt nytt och unikt du lyckats rita och det ska bli grymt spännande att se detta växa fram irl.

-Hur fräser du kanalerna för vatten i plexiskivorna så att de får en fin polerad yta?
-Hur gör du för att limma ihop o-ringsnörena till rätt längder så att dom håller tätt?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Har sen några år byggt en väldigt liknande modell med vatten kylning men jag satte radiatorerna överst då värme stiger om jag för står din uppsättning tänker du suga ner värmen och ut, det största svårigheten i din konstruktion jag kan se är att få stabiliteten på moderkorts hyllan jag gjorde min i 1,5 mm aluminium det fungerar precis. Lycka till med bygget

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av rmd:

Osäker om detdär kommer fungera med kablar och annat skrot man måste få in. Men renderingarna var snygga och riktigt trevliga. Bra jobbat!

Skrotet som ska in är kablar Det är lugnt. Allt är i huvudet och allt är planerat för. Ska inte vara några problem. Kabelkanaler och hållare är redan inritade.

Skrivet av NallenBus:

Riktigt fin ide på chassi !
Är själv inne på att skapa vattenkylning på mitt nästa bygge och fick en hel del inspiration från detta

Funderar lite på vart reservoaren kommer vara för hela systemet, kommer det vara ifram i plexiglas delen ?
Och vart fyller du på systemet ifrån början ? allting verkar vara helt slutet och klart på bild

Sedan om du kommer börja med projektet nästa sommar, då DDR-4 minnen och allt annat kommer finnas på marknaden.
Är det ngt du kommer att investera istället ? eller är det design före prestanda på detta bygget ?

Res ser du fram på renderingen. Om du kollar noga upp till höger så ser du ett hål där fyllning sker. Komponenter, ptja vi får väl se vad som är på marknaden när det är dags för det.

Skrivet av euf0ria:

Jag är helt mållös! Detta är någonting helt nytt och unikt du lyckats rita och det ska bli grymt spännande att se detta växa fram irl.

-Hur fräser du kanalerna för vatten i plexiskivorna så att de får en fin polerad yta?
-Hur gör du för att limma ihop o-ringsnörena till rätt längder så att dom håller tätt?

Tror man kan beställa olika längder. Annars ska det väl gå att limma. Det ska inte vara ett problem. Om jag fattat rätt så ska det vara möjligt att få ett fint skär i plexit och om det blir allt för dåligt så får man väl bara polera för hand. Det är problem som jag får lösa som det kommer. Blir ju att köra lite test innan man kör "live" så att säga.

Skrivet av vilse.se:

Har sen några år byggt en väldigt liknande modell med vatten kylning men jag satte radiatorerna överst då värme stiger om jag för står din uppsättning tänker du suga ner värmen och ut, det största svårigheten i din konstruktion jag kan se är att få stabiliteten på moderkorts hyllan jag gjorde min i 1,5 mm aluminium det fungerar precis. Lycka till med bygget

Fläktarna trycker in luft från botten (dvs under chassit) och upp genom radiator och in i chassit och ut i toppen. Moderkortsplåten är i 3mm och bockad. Kommer att vara väldigt styv så det är inga problem alls. Funkade utmärkt på Model 01 och då är det inte ens bockat

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Master of Overkill

Tycker du ska ta bort dom 3 hålen på baksidan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Folk som gnäller på att chassiet inte är praktiskt har nog missat hela grejen med det här.

Ställer mig tveksam till att Brodholm tänker åka runt och lana med den här pjäsen.

Skrivet av Enberg:

Detta ser så jävla brutalt ut så även om chassiet skulle kosta 3k skulle jag köpa det så jävla snyggt :')

Inte för jag kan något om det här med tror notan kommer passera 3k och en bit till

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Med tanke på att han har fyra fläktar som suger in luft och nätaggregatet är det enda som suger ut luft så kan det nog vara bra med något mer hål som luften kan ta sig ut genom så att det inte blir för stort övertryck i lådan

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Till och börja med vill jag säga att det ser ut att kunna bli ett riktigt läckert bygge! Model 01 var ett riktigt högklassigt bygge och jag tvivlar inte på att du kan lyckas med detta heller.

Tycker det känns genomtänkt, dock är ju kabeldragningen lite av ett frågetecken eftersom den inte är med i renderingarna. Antar att du längdanpassar alla kablar så det blir så lite överflöd som möjligt. Hur är tanken att 24-pin kabeln skall dras? Mellan pumparna och i centrum framför moderkortsplåten? Genom hålet framför SATA-portarna? Drar du genom hålet täcker du ju SATA-portarna.

Tycker reservoaren "eller vad det är" på framsidan sticker lite i ögonen, att den känns lite blaffig i jämförelse med dom andra fint avvägda kanalerna. Detta är ju absolut en smaksak, men det kanske finns något alternativ som ser lite nättare ut.

Gillar logotypen, finurlig men samtidigt clean!

Vad har du själv för funderingar?

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tvelander:

Mja, vill ha kvar de. Tänkt att luft ska tränga ut där och då passera SSD, diskarna så det får lite flytande luft. Om det var de du menade?

Skrivet av Sweede:

Folk som gnäller på att chassiet inte är praktiskt har nog missat hela grejen med det här.

Ställer mig tveksam till att Brodholm tänker åka runt och lana med den här pjäsen.

Inte för jag kan något om det här med tror notan kommer passera 3k och en bit till

Lan blir det nog inte så mycket

Ptja, kollade vad ett "sheet" med plexiglas i 15mm kostade. Man behövde köpa en pjäs på 1.5*2m. Med ett pris på ca 1600kr/m^2. Så det blir typ dvs 4800 + moms!!! Måste försöka få tag på mindre bitar tror jag

Skrivet av Vigge50:

Med tanke på att han har fyra fläktar som suger in luft och nätaggregatet är det enda som suger ut luft så kan det nog vara bra med något mer hål som luften kan ta sig ut genom så att det inte blir för stort övertryck i lådan

Det är även spalt på 15mm på varje sida om moderkortsplåten så det går ut en del i toppen.

Skrivet av NysoO:

Till och börja med vill jag säga att det ser ut att kunna bli ett riktigt läckert bygge! Model 01 var ett riktigt högklassigt bygge och jag tvivlar inte på att du kan lyckas med detta heller.

Tycker det känns genomtänkt, dock är ju kabeldragningen lite av ett frågetecken eftersom den inte är med i renderingarna. Antar att du längdanpassar alla kablar så det blir så lite överflöd som möjligt. Hur är tanken att 24-pin kabeln skall dras? Mellan pumparna och i centrum framför moderkortsplåten? Genom hålet framför SATA-portarna? Drar du genom hålet täcker du ju SATA-portarna.

Tycker reservoaren "eller vad det är" på framsidan sticker lite i ögonen, att den känns lite blaffig i jämförelse med dom andra fint avvägda kanalerna. Detta är ju absolut en smaksak, men det kanske finns något alternativ som ser lite nättare ut.

Gillar logotypen, finurlig men samtidigt clean!

Vad har du själv för funderingar?

Resorvaren vet jag inte riktigt. Gillar den och har inga idéer på hur jag skulle kunna lösa det annars om inte reservaren ska vara där? Är öppen för förslag.

Alla kablar blir längdanpassade. SATA går själva i deras kanal (hål) och pcie-ström och 24 pin går i centrum på plåten i hållare och sedan mellan skivan och pumpar.

Är själv nöjd med loggan (AF)

Funderingar och funderingar, ptjaaa... Vill bara att folk ska försöka "poke holes" så det inte är något jag missat.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Det är även spalt på 15mm på varje sida om moderkortsplåten så det går ut en del i toppen.

Är det helt öppet i toppen då eller ser man bara inte hålen du har gjort längst upp så väl?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

H*lvete va snyggt!
5 stjärnor utan tvekan

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Grymt och verkligen unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Konstruktiv kritik och förslag på förbättringar är alltid välkommet!

Cubed Project (Renderingar)

Går inte ge någon kritik då allt redan är perfekt, kör hårt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men lägg av. Jag skäms ju nu. Ruggigt jävla snyggt. 10K/5 poäng.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Shit pommes... så att säga.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort och bra ide..

väntar med spänning på slutresultat

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

That is a piece of good styling.
I don't like the blood feel it has thought, I would personally prefer a UV sensitive liquid, white, blue or gold. (No mater that, it still looks awesome with red.)

Also, I hope it has a really good fan-filter, it looks like it takes a wile to take apart to clean up. If I had one of these, I would pack it in a isolated, impossible dirt resistant aquarium as the computer case is so awesome.

Would absolutely buy!

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem

Kylvattenskanal i väggen är ju en jättehäftig idé, men jag undrar om man kommer att kunna se så bra genom den främre väggen.

Jag är också nyfiken på att se hur monoblocket över CPU, minne och moderkortskomponenter monteras. En riktigt cool idé! (som jag vill ta efter, efter att jag har sett hur du gör )

Jag skulle nog valt att montera SSD:erna vertikalt istället för horisontellt för bättre luftflöde emellan dem ut ur chassit bakom dem. Dessutom skulle det möjliggöra att man exponerar loggan på den första SSD:n.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hjälpsam

Som alla andra gillar jag skarpt idén med kylvattenkanalerna. Riktigt nice.

Lite att tänka på innan start dock;
Det ser redan lite plottrigt ut med många lite spretiga element
Kablaget skall till, ser inte direkt några kabelgömmor
Kombinerat med att renderingarna ger lite väl transparent tolkning av akrylplasten

Efter montering är det risk att det kan bli rätt stökigt i det annars awesome konceptet.

Vad har du för plan till kablaget?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Skitgrymt, coolaste modden ever! Hoppas det går bra

Skrivet av tvelander:

OMG! Shit pommes asså din dator O.O hur tusan! den är det grymmaste ever!

Citera flera