HP Stream 14 är Chromebook-utmanare för under 2 000 kronor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, inte jag heller, så frågan är ju då varför Microsoft bryr sig. Vill man ha en billig men ändå rapp och pigg dator som kräver onlinekonto så köper man en Chromebook.

Är det så "man gör" då? Köper en chromebook. Vet alla om det?

Sen att du inte bryr dig kan väl inte stämma?
-"Gissningsvis lär väl den här laptopen kräva att man har ett sådant där Satans Microsoft-konto."

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, inte jag heller, så frågan är ju då varför Microsoft bryr sig. Vill man ha en billig men ändå rapp och pigg dator som kräver onlinekonto så köper man en Chromebook.

Har du ens testat Windows 8 på klenare hårdvara? Det är inte slött. En dator med Windows har massor med fördelar gentemot en Chromebook, och att säga att man för mer för pengarna av att köpa en Chromebook är för mig bara ett stort ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Vad kör du på din V11P alt. vad har du för stationär om det rullar på lika snabbt på båda???

Har också en V11P och allt som använder Modern UI rullar ju på minst lika bra som motsvarande appar på iPad. Tycker också det är acceptabel prestanda i deskop-läge, med tangentbordsdockan är detta en rätt trevlig 11" laptop. Men så enkla saker som att surfa med icke Metro IE är märkbart segare på V11P än vad det är på en Core-baserad laptop med SSD.

Mullins/BayTrail-T är designade för att vara billiga och strömsnåla (V11P har ju >10 timmars batteritid och närapå det dubbla med tangentbordsdockan), men prestandamässigt ligger de efter även de långsammaste Core-baserade CPUerna i det man typiskt gör på skrivbordet.

Ptja, jag använder ju min V11P som en surfmaskin snarare än för något slags arbete än så länge (Lite lätt spelande så som Hearthstone) och det ligger väl kanske lite i det du säger för när jag provade Chrome för desktop så var upplevelsen inte riktigt perfekt.
Jag tycker dock att IE-appen fungerar helt okej och är bra anpassad för en touchskärm så jag saknar inte riktigt Chrome.

Men det är ju lite av det fina med Modern UI att förutom att det passar bra till touchenheter så är det även väldigt resurssnålt och rappt.
Min V11P gör exakt vad jag vill och har som du säger en väldigt bra batteritid.
Modern UI+BayTrail har gjort underverk för 2 in 1-enheter! Det enda jag har att klaga på är väl Microsofts halvtaskiga utbud av appar fortfarande...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Nej, inte jag heller, så frågan är ju då varför Microsoft bryr sig. Vill man ha en billig men ändå rapp och pigg dator som kräver onlinekonto så köper man en Chromebook.

Varför? Då blir man ju låst till ett jävla Google-konto istället för ett jävla Microsoft-konto. På köpet kan man heller inte välja fritt vilka program man installerar och man slipper Officepaketet som alla är vana vid. Vad talar egentligen för en Chromebook för en medelsvensson om de för samma pris får en dator med Windows, en plattform de är mer vana vid?

Förstår inte riktigt hur du får ihop kritiken mot diverse konton. Hur hade du tänkt dig att en molnlösning utan användarkonton skulle fungera? Dropbox kräver ju ett jävlas Dropbox-konto och Box.com kräver ett jävla Box.com-konto. Det är svårt att komma runt rent praktiskt. Skulle nog gå att lösa med certifikat som lagras lokalt på datorn men då ska du släpa med dig ett USB-minne med certifikat på överallt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Du kan alltid slänga in ett SD kort...

Visst, om man tål att det går långsamt.

Skrivet av Söderbäck:

Är det så "man gör" då? Köper en chromebook. Vet alla om det?

Sen att du inte bryr dig kan väl inte stämma?
-"Gissningsvis lär väl den här laptopen kräva att man har ett sådant där Satans Microsoft-konto."

Det jag menar är att det nog är få som lär se någon fördel i det hela. På samma hårdvara är ju Chrome OS snabbare än Windows 8.

Skrivet av Feeku:

Har du ens testat Windows 8 på klenare hårdvara? Det är inte slött. En dator med Windows har massor med fördelar gentemot en Chromebook, och att säga att man för mer för pengarna av att köpa en Chromebook är för mig bara ett stort ?

Som vad då? Med 32GB lagringsutrymme blir det ju inte mycket plats kvar att installera traditionella program, som väl är en av de stora fördelarna med Windows.

Skrivet av Zotamedu:

Varför? Då blir man ju låst till ett jävla Google-konto istället för ett jävla Microsoft-konto. På köpet kan man heller inte välja fritt vilka program man installerar och man slipper Officepaketet som alla är vana vid. Vad talar egentligen för en Chromebook för en medelsvensson om de för samma pris får en dator med Windows, en plattform de är mer vana vid?

Förstår inte riktigt hur du får ihop kritiken mot diverse konton. Hur hade du tänkt dig att en molnlösning utan användarkonton skulle fungera? Dropbox kräver ju ett jävlas Dropbox-konto och Box.com kräver ett jävla Box.com-konto. Det är svårt att komma runt rent praktiskt. Skulle nog gå att lösa med certifikat som lagras lokalt på datorn men då ska du släpa med dig ett USB-minne med certifikat på överallt.

I och med låsningen så förlorar Windows sin fördel tycker jag. Man får ju inte ens tillräckligt med utrymme för att kunna installera program, så det de har gjort är egentligen samma sak som google, bara att det är Microsoft istället, och då kvittar det väl?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, inte jag heller, så frågan är ju då varför Microsoft bryr sig. Vill man ha en billig men ändå rapp och pigg dator som kräver onlinekonto så köper man en Chromebook.

Microsoft vill väl tillbaka till "netbook"eran igen antligen eftersom billiga bärbara är på tapeten igen.
Förstår fortfarande inte vart du vill komma ..

Billig - check
Rapp - check
"onlinekonto" - check (varför nu detta är så viktigt för dig).
Då har man alltså två alternativ.
Låst ChromeOS eller ett fullstort Windows.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Visst, om man tål att det går långsamt.

Det jag menar är att det nog är få som lär se någon fördel i det hela. På samma hårdvara är ju Chrome OS snabbare än Windows 8.

Som vad då? Med 32GB lagringsutrymme blir det ju inte mycket plats kvar att installera traditionella program, som väl är en av de stora fördelarna med Windows.

I och med låsningen så förlorar Windows sin fördel tycker jag. Man får ju inte ens tillräckligt med utrymme för att kunna installera program, så det de har gjort är egentligen samma sak som google, bara att det är Microsoft istället, och då kvittar det väl?

Så låsning för Microsoft är en nackdel men inte exakt samma sak för Google?

Fördelarna med en dator med Windows är att alla Windowsprogram fungerar rakt av. Vill jag spela Hearthstone på en HP Stram 14 så installerar jag det och kör. Vill jag spela Hearthstone på en Chromebook måste jag först installera en annan Linuxdist och sedan installera Wine som i sin tur behöver lite konfigurationer. Farsan sitter på massa Exceldokument för lite allt möjligt. De fungerar inte i den extremt funktionssåla versionen som Google har. Hur ska han få in Microsoft Office på en Chromebook? Skype då? Googles förslag är att inte använda Skype utan be folk köra Hangouts istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, om man tål att det går långsamt.

Det jag menar är att det nog är få som lär se någon fördel i det hela. På samma hårdvara är ju Chrome OS snabbare än Windows 8.

Som vad då? Med 32GB lagringsutrymme blir det ju inte mycket plats kvar att installera traditionella program, som väl är en av de stora fördelarna med Windows.

I och med låsningen så förlorar Windows sin fördel tycker jag. Man får ju inte ens tillräckligt med utrymme för att kunna installera program, så det de har gjort är egentligen samma sak som google, bara att det är Microsoft istället, och då kvittar det väl?

Varför finns AMD när vi har Intel, varför Geforce när Radeon finns? Sen när blev fler valmöjligheter dåligt?

Chrome OS är väl bland de mest nedlåsta OS som finns?

Permalänk
Medlem

för priset e ju detta asbra om man bara behöver något riktigt enkelt o kunna skriva på. blir nog en sån till exet i julklapp. chromebook kändes aldrig intressant då den konstant krävde uppkoppling, och en sak som driver mig till vansinne i detta ilands-problems-samhälle är den här ständigt kåta drivet på att allting ska va uppkopplat 24/7. o sen har vi inte riktigt sett vad de långtidseffekter av all dess 3g/4g strålning gör mot oss, men tester nu visar att det är farligt, och sen hjälper det inte när alla statliga organ höjer denna strålningsgräns hela tiden. de som vart strålfarligt för 10 år sen har liksom hamnat i "safe for Babies" kategorin.

nee men ja tror de gör bra med detta. en fyrkärnig amd känns roligare än en singlecore celeron liksom.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

blä vad jag hatar hp's design på bärbara datorer. skitfult

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Batman:

Om chromebooks nu är så pass populära som det sägs, varför gapar det då tomt i dom stora elkedjornas butiker? Är det så att enbart e-handlare står för försäljningen? Har än så länge inte sett skymten av en. Tror det här konceptet snart kommer fallera, dom är roliga och intressanta, och framförallt billiga, till en början tills man inser att kraften inte räcker till etc.
Praktiska för vissa, absolut. Men jag tror ändå inte det kommer att hålla i längden, bara en sån enkel grej att förklara för någon okunnig vad Chrome OS är:
Ja alltså, du sköter allting på internet. Google du vet, så funkar det. eller nåt.
Ett sidospår, hela det här känns lite som trenden med smarta klockor för tillfället, alla påstår att dom säljer jättebra och att dom är så fantastiska, men det är knappt att man ser nån. Till dagens dato har jag sett en enda som gått runt med en smart klocka.

Har varit flera artiklar om att skolor i USA börjat omvärdera beslutet att använda iPads i undervisningen, Chromebooks har visat sig både lede till bättre produktivitet (barnen ser iPad mest som en portabel spelkonsol) och lägre administrationskostnader.

Google nämnde vid presentationen av deras Q2 resultat att man sålt ca 1M Chromebooks till skolor förra kvartalet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så låsning för Microsoft är en nackdel men inte exakt samma sak för Google?

Fördelarna med en dator med Windows är att alla Windowsprogram fungerar rakt av. Vill jag spela Hearthstone på en HP Stram 14 så installerar jag det och kör. Vill jag spela Hearthstone på en Chromebook måste jag först installera en annan Linuxdist och sedan installera Wine som i sin tur behöver lite konfigurationer. Farsan sitter på massa Exceldokument för lite allt möjligt. De fungerar inte i den extremt funktionssåla versionen som Google har. Hur ska han få in Microsoft Office på en Chromebook?

Funkar inte Libre Office Calc att öppna exceldokumenten med?
https://www.rollapp.com/app/localc

Har man behov att köra något speciellt windowsprogram så är förstås windows ett bättre val, men ofta finns det alternativa program som fyller samma syfte. Kan tänka mig det finns massor av andra meningslösa spel att spela bort sin tid med även om man har en chromebook. Och om man nu lägger in en linuxdist så är chansen stor att exceldokumenten funkar i LibreOffice även där. Visst Libre Office finns även för Windows så det är väl inget argument som sådant men det känns lite omständigt att vara tvungen att använda just Microsoft Office när det finns andra program som gör samma sak.

Permalänk
Medlem

Här har vi ju potential för en fin HTPC:-) kul att lite instanGo modeller hittar ut, har inte sett någon tidigare men heller inte letat så det är kanske vanligt nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har varit flera artiklar om att skolor i USA börjat omvärdera beslutet att använda iPads i undervisningen, Chromebooks har visat sig både lede till bättre produktivitet (barnen ser iPad mest som en portabel spelkonsol) och lägre administrationskostnader.

Google nämnde vid presentationen av deras Q2 resultat att man sålt ca 1M Chromebooks till skolor förra kvartalet.

Om man bortser från skolor, jag syftade på privatpersoner i första hand, så tycker jag det inte säger så mycket.
Det är en väldigt enkel instegsmodell för dom helt utan data(or)vana absolut, men för oss vanliga konsumenter så har jag svårt att se vad fördelarna egentligen är jämfört med en vanlig pc.
Som en föregående talare så, hur blir det med kompatibiliteten osv?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Batman:

Om man bortser från skolor, jag syftade på privatpersoner i första hand, så tycker jag det inte säger så mycket.
Det är en väldigt enkel instegsmodell för dom helt utan data(or)vana absolut, men för oss vanliga konsumenter så har jag svårt att se vad fördelarna egentligen är jämfört med en vanlig pc.
Som en föregående talare så, hur blir det med kompatibiliteten osv?

Vad använder en väldigt stor andel användare sin dator till? På vilket sätt skulle de inte klara hantera FB, e-mail och surfa via en Chromebook? Fördelen är att du har något som är lika enkelt att hantera som en pekplatta men applikationer är mer anpassade till mus+tangentbord.

Jag skulle rent teoretisk klara alla mina arbetsuppgifter och det jag gör privat med en Chromebook så länge det finns tillgång till en Linux-maskin via SSH. Skulle i så fall köra allt utom programutveckling på Chromebook-maskinen, vilket är hur jag använder Windows idag (där kör jag även Linux virtualiserat, vilket också går att göra under ChromeOS via t.ex. Cruton).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad använder en väldigt stor andel användare sin dator till? På vilket sätt skulle de inte klara hantera FB, e-mail och surfa via en Chromebook? Fördelen är att du har något som är lika enkelt att hantera som en pekplatta men applikationer är mer anpassade till mus+tangentbord.

Jag skulle rent teoretisk klara alla mina arbetsuppgifter och det jag gör privat med en Chromebook så länge det finns tillgång till en Linux-maskin via SSH. Skulle i så fall köra allt utom programutveckling på Chromebook-maskinen, vilket är hur jag använder Windows idag (där kör jag även Linux virtualiserat, vilket också går att göra under ChromeOS via t.ex. Cruton).

Jag har inte sagt att att den inte sklle klara av dom enklaste sakerna, dom du nämner bland annat. Det jag ställer mig frågande till är kompatibiliteten för alla program, bara en sån enkel sak att använda skype verkar kunna förbli svårt verkar det som, finns många trådar om problem osv. Alla vill inte heller tvingas över till ex hangouts. Det är bara ett exempel, men det finns säkert fler om man gräver lite.
Den här punkten berör nog nästan enbart privatanvändarna, inte elever osv som fått datorn genom skolan...

Man verkar vara helt låst till chrome som webbläsare, vilket kanske kan antydas av namnet. Men för den oinsatte som kanske har suttit med ex Firefox eller gamla hederliga Explorer kan det säkert vara lite irriterande.
Offline läget vilket kräver att ständigt 24/7 uppkoppling för respektive programs kompatibilitet, vilket kräver att utgivarna själva lägger till stöd för offlinestöd, kommer säkerligen komma bra exempel på program som i efterhand väntar på att få ett offlinestöd. Alla vill inte vara uppkopplade mot molnet jämt och ständigt, trots dess fördelar och nackdelar för den delen.

Chrome os känns så oerhört instängt och låst för tillfället, lättar man på vissa saker så har det god chans att plocka lite marknadsandelar på sikt tror jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst har tekniken gått frammåt, det har den absolut. Men jag tror inte att de angivna specifikationerna räcker för att dra runt Windows. Och 32/64GB lagringsutrymme? Nej, det kommer inte bli en hit.

win8 plattor med atom och 32gb lagring fungerar ju helt ok. Speciellt om man håller dig till sånt en chromebook skulle klara av.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, om man tål att det går långsamt.

Det jag menar är att det nog är få som lär se någon fördel i det hela. På samma hårdvara är ju Chrome OS snabbare än Windows 8.

Som vad då? Med 32GB lagringsutrymme blir det ju inte mycket plats kvar att installera traditionella program, som väl är en av de stora fördelarna med Windows.

I och med låsningen så förlorar Windows sin fördel tycker jag. Man får ju inte ens tillräckligt med utrymme för att kunna installera program, så det de har gjort är egentligen samma sak som google, bara att det är Microsoft istället, och då kvittar det väl?

Hur tänkte du med Sweclockers då? Det kräver ju ett satans Sweclockerskonto.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur står sig en sån här prestandamässigt mot en gammal Core Duo ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Hur tänkte du med Sweclockers då? Det kräver ju ett satans Sweclockerskonto.

Ja hur tänkte jag. Är ju ingen skillnad alls på ett Sweclockerskonto och ett konto som monitorerar hela ditt liv och där du har dina privata filer. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja hur tänkte jag. Är ju ingen skillnad alls på ett Sweclockerskonto och ett konto som monitorerar hela ditt liv och där du har dina privata filer. :/

Då lär du älska Windows 8 då du kan köra med ett lokalt konto tillskillnad från chromebooken. :3

Permalänk
Medlem

Det ska krävas sagolika koncentrationsläger för att pressa priserna såhär lågt. Därför länder som Sverige ska främja och behålla sin industri. Här kan arbetsförhållande och miljökrav hållas. Tjänstesamhället är ingen idyll. Hälften av innovationen sker i den industriella processen. //rant off

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Funkar inte Libre Office Calc att öppna exceldokumenten med?
https://www.rollapp.com/app/localc

Har man behov att köra något speciellt windowsprogram så är förstås windows ett bättre val, men ofta finns det alternativa program som fyller samma syfte. Kan tänka mig det finns massor av andra meningslösa spel att spela bort sin tid med även om man har en chromebook. Och om man nu lägger in en linuxdist så är chansen stor att exceldokumenten funkar i LibreOffice även där. Visst Libre Office finns även för Windows så det är väl inget argument som sådant men det känns lite omständigt att vara tvungen att använda just Microsoft Office när det finns andra program som gör samma sak.

Han har testat lite andra program som påstås vara kompatibla men det fungerar aldrig bra. Samma sak med att försöka öppna Word-dokument i andra program. Formateringen blir alltid fel. Det är ju knappt att Microsoft klarar av att hålla kompatibiliteten mellan sina egna versioner så helt andra mjukvaror har inte en chans.

Fast det är ju omständigt att behöva bygga om massa rätt avancerade excelark från början bara för att av ren princip köra en Chromebook när det nu finns alternativ i samma prisklass där det funkar rakt av. Det där med att hålla kompatibiliteten med gammal skit är viktigt för många. Ofta är man inte intresserad av något annat med analog funktion utan man vill ha det man använt tidigare. I fallet Skype är det ju inte alltför hjälpsamt att byta till Hangouts även om funktionen är helt analog då det kräver att man även får alla andra att byta. Många sitter på ett rätt bekvämt användarmönster som de lärt sig med diverse program de är vana vid. Då är det svårt att motivera att leta reda på en rad nya program som gör samma sak som det man redan gjorde.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan jag få den utan chrome och google för samma pris ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Kan jag få den utan chrome och google för samma pris ?

Ja då det är en Windows maskin som det står i artikeln.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Perfekt till barn under 8 år och 80 åringar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Perfekt till barn under 8 år och 80 åringar.

Nja under 5 och över 65