Permalänk
Medlem

Bottleneck?

Om jag har ett 290x och en i7 860 på 2.9-3.0GHz~

Jag får samma FPS oavsett vilket spel jag spelar FÖRUTOM battlefield 4 i campaign (har ej testat mantle) där får jag mer fps om jag kör lägre.

SC2 - Low - Ultra är samma fps.
Dota2 - Lägsta till högsta är samma fps.

Är detta resultatet av flaskhals? tycker det är jätte udda då min cpu aldrig ligger på hög load.

Permalänk
Medlem

Vad får du för fps då? Kollat belastning på grafikkortet? Kollat temp på processor och grafikkort?

edit: Hur är det med belastningen på processorn egentligen? HT kan få det att se ut som att ingen kärna går i taket, när det egentligen är precis det som händer.

Permalänk
Medlem

Till att börja med: Är FPS:en 60 oavsett? Isåfall beror det på att du har v-sync på och kör med en 60 hz-skärm.

Annars om FPS:en är densamma med lägsta som högsta grafikinställningar är det antagligen CPU:n som flaskar.
Testat med v-sync av/på?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

V sync av. FPS börjar högt i t.ex dota2 men går sedan ner till 70~ och ligger där omkring, stiger ibland lite. temperaturen är 60~ på vram och allt annat generellt, har aftermarket cooler. problemen var där innan jag bytte kylare också. Belastningen på kortet går från 0-100% hela tiden. CPUn ligger på 60-75% load som max med bara dota2 igång så tror inte det är bottleneck men alla "symptom" pekar på det?

Permalänk
Medlem

Hade ett 6870 innan där jag låg på 120 fps hela tiden stabilt. Kanske för att cpun inte bottlenecka gpun? men i mina ögon går det inte ihop. Bytar från ett sämre till ett bättre och få sämre prestanda? say wat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vingo:

Hade ett 6870 innan där jag låg på 120 fps hela tiden stabilt. Kanske för att cpun inte bottlenecka gpun? men i mina ögon går det inte ihop. Bytar från ett sämre till ett bättre och få sämre prestanda? say wat.

Gamla drivisar som ligger o spökar?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av vingo:

Hade ett 6870 innan där jag låg på 120 fps hela tiden stabilt. Kanske för att cpun inte bottlenecka gpun? men i mina ögon går det inte ihop. Bytar från ett sämre till ett bättre och få sämre prestanda? say wat.

Du kan aldrig få sämre FPS med bättre grafikkort pga CPU flaskhals, I absolut värsta fall så får du samma FPS som med ditt gamla kort, Så det är något annat som strular, Gamla drivrutiner eller liknande brukar vara ett vanligt problem, Ta bort alla grafikdrivare och tanka senaste från AMD

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Gjorde en fresh install windows 8 med det nya graffet så fanns inga gamla drvivisar