Permalänk

Frågor om OEM

Hej! Förbereder datorbygget, men har några frågor om operativsystemet!

Måste det vara OEM version på operativsystemet när man ska bygga en dator?

Vad är det för skillnad på OEM och "full version" på Windows?

Om man installerar Windows 8.1 med OEM, kan man då byta operativsystem senare?

Permalänk
Sötast

OEM levereras oftast med färdigbyggda datorer.

Man kan köpa OEM licenser till egenbyggda maskiner också men då låses licensen till den hårdvaran vid byggtillfället.

Det går i princip att klura sig ur den fällan om det senare behövs, men det är generellt rekommenderat att helt enkelt köpa en 'vanlig' licens som du sedan kan använda på vilken hårdvara som helst!

Permalänk
Skrivet av ocatfemniofem:

Hej! Förbereder datorbygget, men har några frågor om operativsystemet!

Måste det vara OEM version på operativsystemet när man ska bygga en dator?

Vad är det för skillnad på OEM och "full version" på Windows?

Om man installerar Windows 8.1 med OEM, kan man då byta operativsystem senare?

OEM är det oftast bara om det är märkesdatorer / bärbara.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Original_Equipment_Manufacturer

hur får du tag på giltig OEM licens ?
följer väl med koden. så länge du sparar licens koden så.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Allexz:

OEM levereras oftast med färdigbyggda datorer.

Man kan köpa OEM licenser till egenbyggda maskiner också men då låses licensen till den hårdvaran vid byggtillfället.

Det går i princip att klura sig ur den fällan om det senare behövs, men det är generellt rekommenderat att helt enkelt köpa en 'vanlig' licens som du sedan kan använda på vilken hårdvara som helst!

Min kompis har en skiva med Win 7 som troligtvis inte är OEM, kan man använda den till bygget?

Btw, kan alla moderkort ha alla os?

Permalänk
Sötast
Skrivet av ocatfemniofem:

Min kompis har en skiva med Win 7 som troligtvis inte är OEM, kan man använda den till bygget?

Btw, kan alla moderkort ha alla os?

Kan, ja. Men det anses fel/ogiltligt och ses mest troligt som piratkopiering. Det kan kanske bli problem senare också om båda är online vid samma tidpunkt men det är bara en gissning.

Ja, i princip så bör alla operativsystem fungera på 'alla' moderkort (ej tillräknat OSX vilket är lite speciellt)
Det som om något skulle kunna skapa kompatibilitetsproblem är väl isåfall gamingmoderkort med speciella nätverkskort/ljudkort eller liknande men stödet i t.ex Linux är så pass bra att man sällan stöter på patrull om man använder någorlunda nya versioner

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Kan, ja. Men det anses fel/ogiltligt och ses mest troligt som piratkopiering, kan kanske bli problem senare också om båda är online vid samma tidpunkt men det är bara en gissning.

Ja, i princip så bör alla operativsystem fungera på 'alla' moderkort (ej tillräknat OSX vilket är lite speciellt)
Det som om något skulle kunna skapa kompatibilitetsproblem är väl isåfall gamingmoderkort med speciella nätverkskort/ljudkort eller liknande men stödet i t.ex Linux är så pass bra att man sällan stöter på patrull om man använder någorlunda nya versioner

Inget problem om båda datorerna är online samtidigt. Den kör kontrollen en gång, sen om man ändrar mycket med drivers/hårdvara, så kan den vilja göra en kontroll till (men ytterst sällsynt). typ byter grafikkort/driver 20/50 gånger typ

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte en polares OEM-licens från hans butiksbyggda dator eftersom han ville ha Win 7 och inte 8. Var tvungen att köra windows aktivering via tlfn med en automatiserad tlfn-svarare. Första och hittills enda gången jag behövt göra det. Va lite meckigt men funkade. Till mina tidigare datorbyggen har jag bara köpt OEM-licenser, fast då direkt från butik, och inte haft något problem när jag uppgraderat moderkort, grafikkort etc.

Permalänk
Medlem

Jag fick en liten genomgång av inet och de sa att OEM på Windows 8/8.1 inte är låst till hårdvara (därför är prisskillnaden så liten mellan OEM och retail på 8/8.1 så liten). På Windows 7 ser det annorlunda ut (där skiljer det mer också)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag fick en liten genomgång av inet och de sa att OEM på Windows 8/8.1 inte är låst till hårdvara (därför är prisskillnaden så liten mellan OEM och retail på 8/8.1 så liten). På Windows 7 ser det annorlunda ut (där skiljer det mer också)

Fast även med Win 7 så är ju licensen "låst till hårdvaran" med viss modifikation. Jag hade en Win 7 OEM-licens som jag använde genom ett antal datorbyggen och hårdvaruuppgraderingar utan problem. Tricket är att inte klistra fast OEM-stickern på chassit

Till OP så skulle jag bara rekommendera att ta det som är billigast, oavsett OEM eller Retail. I Win 8 kan man även fritt byta språk i basutgåvan så du kan ju även titta på erbjudanden på ex. Win 8 (Eng) etc. Är du student (eller känner någon som är) så har MS även ganska frikostiga rabatter på bl. a just Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag köpte en polares OEM-licens från hans butiksbyggda dator eftersom han ville ha Win 7 och inte 8. Var tvungen att köra windows aktivering via tlfn med en automatiserad tlfn-svarare. Första och hittills enda gången jag behövt göra det. Va lite meckigt men funkade.

Att du lyckas aktivera en OEM-licens efter flytt till en annan dator innebär inte att licensen är giltig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

OEM levereras oftast med färdigbyggda datorer.

Man kan köpa OEM licenser till egenbyggda maskiner också men då låses licensen till den hårdvaran vid byggtillfället.

Det går i princip att klura sig ur den fällan om det senare behövs, men det är generellt rekommenderat att helt enkelt köpa en 'vanlig' licens som du sedan kan använda på vilken hårdvara som helst!

OEM för privatpersoner är System Builders License, som är tänkt för privatpersoner som bygger egen dator. När man skaffar ny hårdvara måste man avaktivera licensen först och sen aktivera i det nya systemet.
Skulle man glömma avaktivera den så går det att lösa snabbt och lätt via en automatiserad telefontjänst som microsoft har, där man knappar in sin nyckel och lite koder man får upp på skärmen.

Finns ingen anledning att köpa full licens när man ändå bygger nytt, bättre att spara lite pengar och köpa OEM.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Att du lyckas aktivera en OEM-licens efter flytt till en annan dator innebär inte att licensen är giltig.

"Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC." Står det om OEM-licenser för privat bruk, så visst är den giltig i det här fallet.
http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/w...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Sötast
Skrivet av hoski:

OEM för privatpersoner är System Builders License, som är tänkt för privatpersoner som bygger egen dator. När man skaffar ny hårdvara måste man avaktivera licensen först och sen aktivera i det nya systemet.
Skulle man glömma avaktivera den så går det att lösa snabbt och lätt via en automatiserad telefontjänst som microsoft har, där man knappar in sin nyckel och lite koder man får upp på skärmen.

Finns ingen anledning att köpa full licens när man ändå bygger nytt, bättre att spara lite pengar och köpa OEM.

Jag bestämde mig för att söka lite på nätet om det för att få upp aktuell och korrekt information åt oss, det gav verkligen inte något vidare bra resultat.

Största delen av träffarna var artiklar om hur dåliga microsoft var på att delge denna information samt att de hade raderat alla gamla spår.
Jag frågade till och med supporten på MS och även om jag inte kunde se hans ansikte så kände jag hur han stirrade rakt ut i luften med ett totalt likgiltligt ansiktsuttryck

Sista väggen var att man var tvungen att registrera sig som OEM partner och det orkade jag helt enkelt inte göra

Skrivet av hoski:

"Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC." Står det om OEM-licenser för privat bruk, så visst är den giltig i det här fallet.
http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/w...

Läser du längre upp på din egen länk så ser du:

1* you are building a system for your personal use or installing an additional operating system in a virtual machine, you will need to purchase Windows 8 software or a Microsoft retail version of Windows 8.1 software.

2 * Windows 8.1 and Windows 8.1 Pro "Full packaged retail product is needed." Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC.

Fast microsoft är mästare på att förvirra!

Under Windows 8/8Pro licensen så står det : "OEM System builder product may be purchased." samt Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC.

Nåja, om Microsoft faktiskt hade brytt sig om hur deras privatkunder faktiskt använder deras diverse licenser så hade de nog kommunicerat deras regler bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

"Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC." Står det om OEM-licenser för privat bruk, så visst är den giltig i det här fallet.
http://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/Pages/w...

Missa inte detta som står några rader högre upp:

Citat:

Windows 8.1 and Windows 8.1 Pro
Full packaged retail product is needed.

Alltså inte en OEM-licens av Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fast microsoft är mästare på att förvirra!

Under Windows 8/8Pro licensen så står det : "OEM System builder product may be purchased." samt Can be transferred to new hardware, if removed from the prior PC.

Nåja, om Microsoft faktiskt hade brytt sig om hur deras privatkunder faktiskt använder deras diverse licenser så hade de nog kommunicerat deras regler bättre.

Ja, Microsoft försökte ändra licenstyper för Windows 8 men folk verkade bli mer förvirrade så de återgick till det gamla när de introducerade 8.1.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Att du lyckas aktivera en OEM-licens efter flytt till en annan dator innebär inte att licensen är giltig.

Går utmärkt att flytta. Handlar inte om tur. Utan går 10 gånger av 10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar