Permalänk

ALS Ice Bucket Challange

Permalänk
Medlem

Emil och Jonas MINST

Permalänk
Hjälpsam

Swec antog med bravur!

De i sin tur utmanade Webbis, HeatoN och FZ

Webbis svarar, donerar och utmanar Inet, Dreamhack och Komplett;

Komplett svarar, donerar och utmanar Dustin, NiP och Fractal Design;

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ReZZiE:

Vad är egentligen poängen?

Hälla en hink med iskallt vatten över huvudet för att uppmärksamma folk om ALS?

Kunde man inte ha gjort någonting vettigare?

Som att donera till forskning och uppmana att donera till forskning? Bidragen i USA (där detta började) har fått 16ggr mer bidrag än samma period förra året. Webhallen och Komplett donerar 15.000kr var, Dreamhack 20.000 etc.

Totalt sett så är det många fler nu som känner till sjukdomen och definitivt många fler som har donerat till forskningen kring den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Vad är egentligen poängen?

Hälla en hink med iskallt vatten över huvudet för att uppmärksamma folk om ALS?

Kunde man inte ha gjort någonting vettigare?

Man häller isvatten över huvudet för att sprida det vidare sen donerar man en slant. Började med en kompis till en med ALS som hällde en hink över huvudet sen har det bara eskalerat, vilket är kul då det inte finns något att göra för folk med denna sjukdom och dom kan till slut inte ta hand om sig själva tex Stephen Hawking.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Man häller isvatten över huvudet för att sprida det vidare sen donerar man en slant. Började med en kompis till en med ALS som hällde en hink över huvudet sen har det bara eskalerat, vilket är kul då det inte finns något att göra för folk med denna sjukdom och dom kan till slut inte ta hand om sig själva tex Stephen Hawking.

Stephen Hawking är intressant att nämna, då han väl får anses vara den absolut mest kända personen med sjukdomen, men egentligen är en rätt "skev" representant för ALS då han är ett extremfall i statistiken: han blev diagnosticerad när han var 21 år gammal och lever än idag, 51 år senare. Han fick som de flesta andra med diagnosticerad ALS först beskedet att han troligen hade absolut max 5 år kvar att leva.

Stephen Hawking serves as role model for ALS patients [CNN] — kort artikel på temat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Vad är egentligen poängen?

Hälla en hink med iskallt vatten över huvudet för att uppmärksamma folk om ALS?

Kunde man inte ha gjort någonting vettigare?

Man måste såklart donera pengar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man måste såklart donera pengar också.

Egentligen inte en "deal" av utmaningen.

Utmaningen är ju att hälla en kall hink med vatten över sig inom 24 timmar. Klarar man inte det så ska man donera.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket av att det hela blivit mer "attention grabbing" än något som folk gör för att donera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron