Guide: Streama mkv från dator till xbox

Permalänk
Inaktiv

Guide: Streama mkv från dator till xbox

Tjena,

Har länge försökt få detta att fungera men i och med att xboxens "vanliga" media spelare inte stöder mkv hade jag nästan gett upp. Men skam den som ger sig
Nu rullar 1080p mkv filer som smort på xboxen. Tänkte jag skulle dela med mig om hur jag gjorde.

Det som behövs är:
1 xbox 360
1 dator med windows media center
1 paket med codecs

Så här gör du för att få det att fungera:

1. Avinstallera alla codec paket du har på datorn.
2. Installera codec paketen ovan. Först 32bit versionen och sen addonen för 64bit om du kör det.
3.Gå in i inställningar för codec och kryssa i rutan för att använda dom rekommenderade inställnngarna. (om man inte vill pilla massa själv)
4. Nu ska windows media center både hitta och kunna spela upp mkv filer. Testa på datorn innan du går vidare.
5. Starta xboxen och starta appen för windows media center.
6. Följ instruktionerna och skriv ner koden som kommer fram på xboxen.
7. Starta windows media center på datorn och välj "add media extender"
8. Följ anvisningarna och skriv in koden du fick från xboxen.
9. Vänta medan windows media center konfigurerar och kopplar sig samman med xboxen.
10. Voila! Nu kan du streama alla dina mkv filer från din dator till din xbox. Det enda man behöver göra är att lägga till dom i media biblioteket på datorn först.

Kan tillägga att jag kör med kabel både från dator->router och xbox->router. Går kanske köra trådlöst men 1080p är nog lite för tungt för det.

Hoppas någon har nytta av denna guide.

Permalänk
Lego Master

Finns många sätt att göra detta. Själv använder jag Tversity som mediaserver på datorn, och har lagt till mina mediamappar däri. Startar automatiskt med datorn, och kan transcoda till Xboxen ifall den inte klarar att spela upp filerna native. Dock ingen textning, vilket är surt om man tittar på nåt annat än svenskt/engelskt. Min spanska och tyska är rostig. =/

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Finns många sätt att göra detta. Själv använder jag Tversity som mediaserver på datorn, och har lagt till mina mediamappar däri. Startar automatiskt med datorn, och kan transcoda till Xboxen ifall den inte klarar att spela upp filerna native. Dock ingen textning, vilket är surt om man tittar på nåt annat än svenskt/engelskt. Min spanska och tyska är rostig. =/

Vet att det funkar med tversity och ps3 media server, dock som du sa att den behöver transcoda filmen först vilket leder till att man försämrar kvaliteten. Med denna metoden funkar det direkt utan att behöva transcodea

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon172162:

Vet att det funkar med tversity och ps3 media server, dock som du sa att den behöver transcoda filmen först vilket leder till att man försämrar kvaliteten. Med denna metoden funkar det direkt utan att behöva transcodea

Fråga: om inte Xboxen kan spela MKV native (typ direkt från en NAS), och Tversity måste transcoda, hur funkar det med WMC? Nånting måste ju göras med filerna för att krysslådan ska kunna spela upp filer som den normalt inte kan, eller? Och blir då inte det en form av transcoding?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Fråga: om inte Xboxen kan spela MKV native (typ direkt från en NAS), och Tversity måste transcoda, hur funkar det med WMC? Nånting måste ju göras med filerna för att krysslådan ska kunna spela upp filer som den normalt inte kan, eller? Och blir då inte det en form av transcoding?

Bra fråga. Det enda man installerar är ju ett gäng codecs. Ingen direkt mjukvara för att kunna transcodea. Däremot upplevde jag samma problem när jag skulle streama mkv till min panasonic vt30. Kopplade man in en extern hdd med mkv filer gick det galant att spela upp dom. Försökte man spela upp genom att streama genom windows media player gick det inte. Stod bara unsupported format konstigt nog. Dock efter installation av rätt codecs går det nu att streama direkt genom WMP istället för att behöva lägga dom på en extern hdd varje gång. Hur det funkar rent praktiskt vet jag faktiskt inte. Dock verkar det ju som att det beror på vilka codecs man har installerade på datorn och inte vad som stöds native.(eftersom TVn kunde spela upp mkv via extern HDD)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon172162:

Bra fråga. Det enda man installerar är ju ett gäng codecs. Ingen direkt mjukvara för att kunna transcodea. Däremot upplevde jag samma problem när jag skulle streama mkv till min panasonic vt30. Kopplade man in en extern hdd med mkv filer gick det galant att spela upp dom. Försökte man spela upp genom att streama genom windows media player gick det inte. Stod bara unsupported format konstigt nog. Dock efter installation av rätt codecs går det nu att streama direkt genom WMP istället för att behöva lägga dom på en extern hdd varje gång. Hur det funkar rent praktiskt vet jag faktiskt inte. Dock verkar det ju som att det beror på vilka codecs man har installerade på datorn och inte vad som stöds native.(eftersom TVn kunde spela upp mkv via extern HDD)

Min spontana tanke är att WMC helt enkelt innehåller en enkel generell transcoder för Xbox som gör sitt jobb utan knussel och inställningar, men det är en gissning.
Angående TVn, så om du ska streama via WMP så använder du ju de codecs som finns tillgängliga för streamern, dvs inte rätt till att börja med. Först när WMP vet hur den ska hantera filerna kan den skicka vidare dem, så där hade TVn rätt codecs (och stödde dem native från HDDn), men streamingen gick via en slags transcoder i WMP som inte visste hur den skulle hantera filerna, förrän du gav den rätt codecs. Så felet där var inte i TVn, utan i streamern. Skulle du använda TVs egna avkodare så skulle du behövt skyffla råfilerna, alltså inte via en streamer utan via en filserver eller så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det är WMC som "transcodar"/omkodar (eller vad man vill kalla det ) till Xboxen och det är därför du installerar codecpacket på datorn (så att WMC kan läsa filen som inte stöds per default i Windows).

Jag har provat detta själv över wifi och det fungerade väldigt knackigt, plus att det var ganska prestandakrävande för datorn.

Skaffade mig en Dlink Boxee istället och är ohyggligt nöjd, den sköter all avkodning själv och behöver bara ha fil-access till datorn. Väldigt smidigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Min spontana tanke är att WMC helt enkelt innehåller en enkel generell transcoder för Xbox som gör sitt jobb utan knussel och inställningar, men det är en gissning.

Skrivet av henkiii:

Det är WMC som "transcodar"/omkodar (eller vad man vill kalla det ) till Xboxen och det är därför du installerar codecpacket på datorn (så att WMC kan läsa filen som inte stöds per default i Windows).

Jag har provat detta själv över wifi och det fungerade väldigt knackigt, plus att det var ganska prestandakrävande för datorn.

Skaffade mig en Dlink Boxee istället och är ohyggligt nöjd, den sköter all avkodning själv och behöver bara ha fil-access till datorn. Väldigt smidigt

Jag har ingen aning hur det fungerar jag är bara glad att det gör det Stämmer ju förmodligen det ni säger att WMC har något inbyggt som sköter detta. Känns dock smidigare än både ps3 media server och tversity.
Att det skulle vara särskilt prestandakrävande har jag inte märkt av. Satt och spelade BF3 för fulla muggar idag medan frugan kollade på en 1080p film och det var ingen skillnad direkt. Kanske var det att du körde via trådlöst som gjorde att det blev så knackigt?

Visst är en NAS eller en Boxee eller dyl kanske en smartare lösning men tänkte bara tipsa dom som inte har något sådant alternativ. Kör själv bara en nätverkskabel direkt i TVn som sedan har tillgång till alla filer på datorn. Så slipper man någon mellanliggande lösning över huvud taget

Permalänk
Medlem

Möjligt att det var på grund av Wifi eller på grund av min äldre trötta dator (eller t o m dåligt codecpack). Jag gav mig inte in på någon djupare felsökning då kontentan av några få googlingar var "det funkar i bästa fall halvdåligt".

Men det är ju bra att du är nöjd

Permalänk
Medlem

TS, har du fått textning att fungera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motsols:

TS, har du fått textning att fungera?

Har bara kört med filmer med hårdkodade subs och inte med separata srt filer. Läst dock någonstans att det ska fungera med någon inställning i för codecen. Kan återkomma när jag har testat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Fråga: om inte Xboxen kan spela MKV native (typ direkt från en NAS), och Tversity måste transcoda, hur funkar det med WMC? Nånting måste ju göras med filerna för att krysslådan ska kunna spela upp filer som den normalt inte kan, eller? Och blir då inte det en form av transcoding?

Skrivet av henkiii:

Det är WMC som "transcodar"/omkodar (eller vad man vill kalla det ) till Xboxen och det är därför du installerar codecpacket på datorn (så att WMC kan läsa filen som inte stöds per default i Windows).

Jag har provat detta själv över wifi och det fungerade väldigt knackigt, plus att det var ganska prestandakrävande för datorn.

Skaffade mig en Dlink Boxee istället och är ohyggligt nöjd, den sköter all avkodning själv och behöver bara ha fil-access till datorn. Väldigt smidigt

Fick en fråga iadg hurvida man kan köra detta på lite äldre hårdvara. Var en som hade problem med att datorn kunde spela upp 1080p i datorn men när PMS skulle transcode orkade den inte med. Satte igång en 1080p film på xboxen och gick till datorn för att kolla hur mycket processoranvändningen var. Till min förvåning låg rörde den sig knappt från 0 och några enstaka turer upp till 5%. Visserligen har jag processorn klockad till 4.6GHz men om den nu skulle transcodea borde väl belastningen varit betydligt högre? Även grafikkortet var i idle, vilket det inte är när man spelar upp på datorn, så det är inte heller boven. Borde man då inte kunna anta att det är xboxen som sköter uppspelningen helt?
PS Körde även över Wifi idag och det funkade kalas även det. Dock kabel från dator-> router och sen wifi till xboxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Fick en fråga iadg hurvida man kan köra detta på lite äldre hårdvara. Var en som hade problem med att datorn kunde spela upp 1080p i datorn men när PMS skulle transcode orkade den inte med. Satte igång en 1080p film på xboxen och gick till datorn för att kolla hur mycket processoranvändningen var. Till min förvåning låg rörde den sig knappt från 0 och några enstaka turer upp till 5%. Visserligen har jag processorn klockad till 4.6GHz men om den nu skulle transcodea borde väl belastningen varit betydligt högre? Även grafikkortet var i idle, vilket det inte är när man spelar upp på datorn, så det är inte heller boven. Borde man då inte kunna anta att det är xboxen som sköter uppspelningen helt?
PS Körde även över Wifi idag och det funkade kalas även det. Dock kabel från dator-> router och sen wifi till xboxen

Hur "tungt" det är kan säkert delvis bero på hur filmen är encodad från början.
Men det är mycket tyngre att decoda och encoda en film till det format xboxen vill läsa, än att bara spela upp den "som vanligt" på datorn.

På min förra dator (Intel C2D Q9550 ) märktes det ganska väl när jag test streamade, även om jag kunde använda datorn för lättare saker samtidigt.
För en polares något sämre dator ( mellan Intel C2D E6000 och E8000 vill jag minnas ) så låg processorn på 90%-100% load när han streamade 720p material och det var "omöjligt" att ens surfa samtidigt.
Det är dock ett ganska stort kliv från dessa två processorer till din överklockade 2700K, lite ferrarri mot traktor känsla

Men kanske är nyare processorer någon hårdvaru funktion som gör att de är mycket bättre på att transcoda(utöver att de är starkare) än äldre,eller så har mjukvaran blivit mycket bättre. Jag kan bara spekulera.

Den främst anledningen jag köpte Xboxen var att min dvd spelare dog och jag tänkte att ett media center kunde va kul.
Men utöver problemen med olika format och streaming så klarar min Xbox inte ens av att läsa över hälften av alla mina gamla dvdfilmer, så jag är minst sagt lite luttrad.
Men nu ska jag inte ösa på allt för mycket med mina gamla fördomar och bitterhet.

Det vore ju intressant och veta hur cpu förbrukningen ser ut på datorn som har problem med 1080 material.
Även om han kör Wifi eller kabel mellan datorn, routern och Xboxen.
Det borde fungera bättre med 720 material om det nu är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Finns det något program som klara av att streama Mkv till xbox och att även .str textfilen funkar , så man kan ha undertext ?

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Finns det något program som klara av att streama Mkv till xbox och att även .str textfilen funkar , så man kan ha undertext ?

Jag får det att funka med textning.
http://www.sweclockers.com/forum/84-spelkonsoler-och-konsolspel/1315131-guide-att-kora-alla-filmformat-pa-en-xbox-360-1080p/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.