Kan inte aktivera Windows på nyköpt dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Och vad står det när du klickar på "Läs mer om varför det här problemet har uppstått"?

Klickar jag där så kommer jag hit http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/why-activate-win...

Permalänk
Medlem

Det är en OA3.0 OEM: DM-nyckel för 8:a Core, sen finns troligtvis licensnyckeln som Windows ska se/verifiera mot i BIOS/UEFI. Generiska nycklar används vid installation av tillverkarna. Det ska inte finnas någon COA med nyckel vid denna licenstyp, du ska dock kräva att det fungerar och att säljaren gör rätt på för sig. Du har rätt att få det ni avtalat om. Du ska aldrig behöva skriva in nyckeln som finns lagrad i hårdvaran, men det går att läsa ut med RWEverything t.ex. Från en tabell som heter MSDM. För att datorn ska vara licensierad brukar det också behöva sitta en liten Windowsflagga på den. Enligt Microsofts licenskrav är det ju också säljaren/tillverkaren du ska ställa dina supportkrav emot. Har du en licens ska du såklart inte köpa nycklar som inte får säljas vidare, som inte är fulllicenser eller liknande från nätet.

Permalänk
Medlem

I övrigt ska de kostnadsfritt avhjälpa felet om den inte går att aktivera. Att du har en timme till närmaste serviceställe köper nog ingen. Säljaren ska leverera varan som det avtalades om, den ska överensstämma med beskrivningen. För det flesta ligger servicestället i någon närbutik, tobaksaffär, matvarubutik och liknande. Är den uppgraderad till 8.1 så lär den inte fungera att aktivera.

Du klagar först om 200kr sen börjar du prata om att köpa Windows i butik för 990kr, det är inte seriöst. Vänd dig till säljaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I övrigt ska de kostnadsfritt avhjälpa felet om den inte går att aktivera. Att du har en timme till närmaste serviceställe köper nog ingen. Säljaren ska leverera varan som det avtalades om, den ska överensstämma med beskrivningen. För det flesta ligger servicestället i någon närbutik, tobaksaffär, matvarubutik och liknande. Är den uppgraderad till 8.1 så lär den inte fungera att aktivera.

Du klagar först om 200kr sen börjar du prata om att köpa Windows i butik för 990kr, det är inte seriöst. Vänd dig till säljaren!

Windows i butik kan jag välja faktura på om jag skicka efter, därför skulle jag kunna ha råd med det.

Skrivet av Petterk:

Att du har en timme till närmaste serviceställe köper nog ingen.

Vill du att jag postar vägbeskrivning med tid för bussar osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wirai:

Windows i butik kan jag välja faktura på om jag skicka efter, därför skulle jag kunna ha råd med det.

Vill du att jag postar vägbeskrivning med tid för bussar osv?

Säljaren har ansvar att leverera en vara som motsvarar beskrivningen enligt KKöpL. Utan kostnad för dig vid reklamation av dito skäl.

Nej, men ort räcker. Det är få orter som har en timmes kollektivtrafik till postens serviceställen. Att bo på fel sida stan låter inte som en riktig förklaring.

Permalänk
Medlem

En annan person från butiken har kontaktat mig, han skriver att han tänker skicka återställningsskivor som ska göra det möjligt för mig att återställa Windows och samtidigt aktivera det. Jag hoppas att detta löser problemet.

Permalänk
Medlem

Om du trycker winflagga+r, och sedan skriver slui 4, väljer sverige i listan. Får du upp ett installations-ID på 9 grupper om 6 siffror?
Då kan du förmodligen telefonaktivera windows och allt är löst efter det. 5 minuter med ett gratisnummer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Neonodia:

Fråga? Varför ska kunden Dvs TS behöva köpa en egen nyckel på egen bekostnad när han köpt den via en butik.. Det är väl ändå Infocare som skall lösa detta. Infocare är för övrigt ett företag som jobbar med Lenovo, dell, hp etc och köper in stora kvantiteter av gamla använda datorer när stora företag byter ut sin befintliga utrustning.

Skrivet av Wirai:

Ska jag kräva att de ger mig en ny produktnyckel då alltså?

Jag beskrev det i respektive situation som alternativ, och hur man kan agera i respektive situation.
"Om Windows skulle ingå" respektive "Om Windows inte skulle ingå".
När man köper en begagnad dator är det inte självklart att ett operativsystem ingår.

Som en del andra skriver kan det hända att det är en Windows 8 -försedd dator, där produktnyckeln ligger inbakad i själva maskinmjukvaran (Firmware / BIOS / UEFI ). Den nyckeln (SLIC) kan inte användaren se utan specialprogram. I denna situation räcker det med att bara installera Windows 8, och installationen skall hitta denna inbakade nyckel helt automatiskt utan att användaren behöver ange något, och användaren behöver aldrig bekymra sig om vad som är vad. Kort och gott: Installera och le. Det räcker. Windows är direkt aktiverat och klart efter installation.

Men för datorer som inte har Windows-nycklar preparerad i maskinmjukvaran, så är det en separat licensnyckel i form av en klisterlapp som man gjorde med tidigare Windows-versioner som gäller, alternativt en liten papperslapp som agerar äkthetsbevis OCH har en tillhörande aktiveringsnyckel angiven.

Hur som helst är detta information som InfoCare skall förse sin kund med. Visst, i deras fall är de "enklast" att kunden skickar in datorn, och de blåser den och knölar in en standard-installation som aktiveras av InfoCare själva, på något mystiskt vis.
Men skall kunden då behöva göra detta varje gång denne skall installera om?

Det bästa är då att InfoCare ger kunden den information och/eller installationmedier som behövs för en proper installation på den aktuella maskinen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)