Microsoft tillkännager Windows 9 i september

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Vill och vill. I fallet MS så släpper man dåliga produkter så tvingas man väl uppgradera dem i form av nya OS oftare, helt sonika.

10.0 Cheetah 24.03.01 - Windows XP 25.10.01
10.1 Puma 25.09.01
10.2 Jaguar 24.08.02
10.3 Panther 24.10.03
10.4 Tiger 29.04.05
10.5 Leopard 26.10.07 - Windows Vista 30.01.07
10.6 Snow Leopard 08.06.09 - Windows 7 22.10.09
10.7 Lion 20.07.11
10.8 Mountain Lion 25.08.12 - Windows 8 26.10.12
10.9 Mavericks 22.10.13
10.10 Yosemite "hösten 2014 - Windows 9 "våren 2015"

Oftare än vadå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1337sweden:

Känns nästan som PC-industrin inte kunde fixa problemen dom haft med sina Pekplattor/Touchpads att alla är så små, usel respons och dålig multi-touch... så dom beslutade sig att använda touchskärmar gimmick istället för det också säljer.

Fast riktigt så är det ju inte.
Touchbaserade Windowsenheter är ju riktigt bra. Jag har tre st med både i3 och i5 processorer och det fungerar alldeles ypperligt. Hur många bärbara eller stationära Mac- burkar eller Linux burkar har vi med touch? Jag tror inte touchskärmar är en gimmick, snarare är det så vi kommer använda våra skärmar i framtiden. Kanske inte fullt ut, kanske är MS lite före sin tid med just den biten, men som ett bra element. Typ ljud.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Fast riktigt så är det ju inte.
Touchbaserade Windowsenheter är ju riktigt bra. Jag har tre st med både i3 och i5 processorer och det fungerar alldeles ypperligt. Hur många bärbara eller stationära Mac- burkar eller Linux burkar har vi med touch? Jag tror inte touchskärmar är en gimmick, snarare är det så vi kommer använda våra skärmar i framtiden. Kanske inte fullt ut, kanske är MS lite före sin tid med just den biten, men som ett bra element. Typ ljud.

Fast det är inte prestandan som är problemet med windows touch.

Framtiden av windows är att dom satsar på tablet-hybrider för det verkar ju som MS satsar på. (enda orsaken för touch skärmarna idag.. man inte sitter flera timmar om dagen och pekar på sin skärm rakt frammifrån bortsätt från de timmarna man använder den som surfplatta då man har den i liggande läge). Dom som inte är hybrider, dvs. inte kan koppla ur skärmen så det blir en surfplatta ser jag som en gimmick, det det är bara för marknadsförningssyfte.

Varför skulle man vilja ha stationära datorer med touch? Det är därför man har surfplattor. Sen att skillnaden att Apple har renrasiga produkter istället för blandrasiga (Phonelet, Hybrid-Tablet) som MS/Övriga är deras olika sätt att försöka få tab i mellan-marknaden. Själv ser jag att blandrasiga kan fungera bra såvida det INTE man tappar funktionallitet eller användningen av det; som Windows 8 har failat med.

Finns flertal Linux-gränsnitt med touch osv. Gnome 3 är ett av dom som kan användas universalt för tablets.

Skrivet av Damodred:

kanske är MS lite före sin tid med just den biten, men som ett bra element. Typ ljud.

Vad menar du med ljud?...Drivrutiner på Windows?. Ljud för tablets?.. musikproduktion? Ljudenheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1337sweden:

Fast det är inte prestandan som är problemet med windows touch.

Framtiden av windows är att dom satsar på tablet-hybrider för det verkar ju som MS satsar på. (enda orsaken för touch skärmarna idag.. man inte sitter flera timmar om dagen och pekar på sin skärm rakt frammifrån bortsätt från de timmarna man använder den som surfplatta då man har den i liggande läge). Dom som inte är hybrider, dvs. inte kan koppla ur skärmen så det blir en surfplatta ser jag som en gimmick, det det är bara för marknadsförningssyfte.

Varför skulle man vilja ha stationära datorer med touch? Det är därför man har surfplattor. Sen att skillnaden att Apple har renrasiga produkter istället för blandrasiga (Phonelet, Hybrid-Tablet) som MS/Övriga är deras olika sätt att försöka få tab i mellan-marknaden. Själv ser jag att blandrasiga kan fungera bra såvida det INTE man tappar funktionallitet eller användningen av det; som Windows 8 har failat med.

Finns flertal Linux-gränsnitt med touch osv. Gnome 3 är ett av dom som kan användas universalt för tablets.

Vad som blir får nog tillverkare av datorer och köparna avgöra, skulle jag säga. Det kan ju bli som med minidatorn, den kom den såg den försvann Ser det definitivt inte som en gimmick
Vet inte om du har tillgång till en bärbar med touch. Det är faktiskt ganska smidigt att kombinera, allt som oftast sitter jag exempelvis med en dator i knät i vardagsrummet och scrollar på en sida via skärmen istället för att böja handleden och göra det på musplattan. Bara en sån enkel grej gör att det blir värt det. Att gå framåt och bakåt i webbläsaren genom att svepa är också mycket enklare, med mus högerklickar jag i regel och väljer framåt eller bakåt.

Det som du anser att Windows 8 "failat" med, är helt subjektivt då du kan ta dig runt problemet väldigt enkelt. Själv kör jag med Start8, som visserligen kostar några kronor, men det finns även gratisalternativ. Jag tappar INTE funktionaliteten från touch där jag kan använda touch, samtidigt som jag får ett operativsystem som är snabbare och drar mindre resurser än Windows 7, samt tillgång till ModernUI vid behov, tillgång till konto och synkronisering, integrationen med OneDrive - till och med min bakgrundsbild synkroniseras. På sistone har jag installerat tre datorer med Windows 8, samtliga har automatiskt synkats med en redan existerande burk gällande program och annat. Ytterst smidigt.

Skrivet av 1337sweden:

Vad menar du med ljud?...Drivrutiner på Windows?. Ljud för tablets?.. musikproduktion? Ljudenheter?

Oj ja, jag ser att det blev lite luddigt
Menar bara att touch kanske ska ses som en feature snarlik ljudutgång.
Det gör inte datorn sämre att inte ha högtalare inkopplade men finns där när/om man behöver det.

Tillägg:

De som verkligen avskyr Windows 8, det är ju ett antal, till er undrar jag - vad sjutton ska ni med Windows 9? Det kommer antagligen bara vara ännu mer av det ni ogillar.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Det som du anser att Windows 8 "failat" med, är helt subjektivt då du kan ta dig runt problemet väldigt enkelt. Själv kör jag med Start8, som visserligen kostar några kronor, men det finns även gratisalternativ. Jag tappar INTE funktionaliteten från touch där jag kan använda touch, samtidigt som jag får ett operativsystem som är snabbare och drar mindre resurser än Windows 7, samt tillgång till ModernUI vid behov, tillgång till konto och synkronisering, integrationen med OneDrive - till och med min bakgrundsbild synkroniseras. På sistone har jag installerat tre datorer med Windows 8, samtliga har automatiskt synkats med en redan existerande burk gällande program och annat. Ytterst smidigt.

Oj ja, jag ser att det blev lite luddigt
Menar bara att touch kanske ska ses som en feature snarlik ljudutgång.
Det gör inte datorn sämre att inte ha högtalare inkopplade men finns där när/om man behöver det.

Det windows 8 har failat med är marknaden, dom påtvingar touch för användare som inte vill ha det. Den funktionalliteten skapar problem, onödiga all-dags problem eftersom att funktionalliteten förstör skrivbordets funktionallitet... massfolket väljer då hellre Windows 7 istället för att mixa med system att installera Start8 eller andra alternativ. Dock verkar Windows 9 verkar ju fixa detta, lite grann iallafall.

OneDrive, Google Drive, iCloud, Ubuntu One (om det ens finns kvar?) osv.... allt det är bra såvida man har enheter som passar ihop. Själv kör jag de mesta i iCloud, Google Drive för övriga filer då ex. ljud/film kan streamas direkt från webben genom att dela länk....

AirPlay finns ju, funkar väldigt bra för musik själv väntar jag på denna prylen, :
https://www.kickstarter.com/projects/2022604828/sprout-hifi-s...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1337sweden:

Det windows 8 har failat med är marknaden, dom påtvingar touch för användare som inte vill ha det. Den funktionalliteten skapar problem, onödiga all-dags problem eftersom att funktionalliteten förstör skrivbordets funktionallitet... massfolket väljer då hellre Windows 7 istället för att mixa med system att installera Start8 eller andra alternativ. Dock verkar Windows 9 verkar ju fixa detta, lite grann iallafall.

OneDrive, Google Drive, iCloud, Ubuntu One (om det ens finns kvar?) osv.... allt det är bra såvida man har enheter som passar ihop. Själv kör jag de mesta i iCloud, Google Drive för övriga filer då ex. ljud/film kan streamas direkt från webben genom att dela länk....

AirPlay finns ju, funkar väldigt bra för musik själv väntar jag på denna prylen, :
https://www.kickstarter.com/projects/2022604828/sprout-hifi-s...

Tyvärr kan jag inte hålla med för fem öre.
Vi verkar ha helt olika definition av vad "påtvingad" betyder. Vill jag inte använda touch, nej då använder jag det inte. Vill jag inte ha ljud, nej då använder jag det inte. Vill jag inte använda IE11, nej då använder jag det inte. Vill jag inte använda MediaPlayer, nej då använder jag det inte - listan kan göras hur lång som helst. Tyvärr verkar det som att folk slutat tänka själva efter Windows 7 och bara klagar istället. Visst är ModernUI annorlunda, men vad tror man om man suttit med Skrivbordet sedan Win95 och nu får på sin höjd några månader med Modern? ModernUI, om man anpassar det, blir väldigt mycket bättre än vad det ser ut från början. Det kan verkligen ge en del WTF- ögonblick i början men om man släpper tanken på att sitta vid en "dator", på samma sätt som att många har svårt att släppa kombinationen "app" och "mobil" så kommer man långt.

Jag kan heller inte hålla med om att Win8 misslyckats med marknaden, man har defacto sålt näst flest licenser i Microsofts historia - baserat på totalt antal sålda enheter (och inte reda antal Windows- licenser). Marknaden kräver också en Store, titta på Apple och Google, de drar in miljarder per månad i sina butiker. Här vill självlkart MS vara med, men man ska ha klart för sig att medan Win8 kom 2012 så har de andra haft några års försprång till att förfina sig.

Vad Win9 kommer göra vet vi tyvärr inte, än så länge är det bara önsketänkande och rykten. För sakens skull hade det väl varit bra med en startmeny för datorer utan touch, valbart för datorer med touch - uppenbarligen är det ett problem för gemene man

Edit

Glömde lägga till den här bilden.
Bocka lite bland dessa rutor och man kommer långt

Permalänk
Medlem

Extremt tråkigt, varför.

Permalänk
Medlem

wtf varför så bråttom ms? är då kvar på ws7. undra om dem har dåligt om cash eller nåt?

Permalänk
Skrivet av Obduro:

wtf varför så bråttom ms? är då kvar på ws7. undra om dem har dåligt om cash eller nåt?

Känns inte som att Microsoft har mer bråttom än vanligt. Vista kom 2006, 7:an kom 2009, 8:an 2012 och 9:an alltså 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Snarare varannan hatad / varannan älskad

Det också.. Men ett operativsystem som hatas av så många att det säljer sämre än sin föregångare skulle inte jag kalla för "bra" precis

Skrivet av flashen:

Precis, blir att prova Win9, skippade win8 helt och hållet... Tar inte ens med tång i skiten

Jag har tagit i det utan tång, men det blev att tvätta händerna i kaustiksoda efteråt.

Skrivet av Damodred:

Uhm nej? De enda som tycker Win8 är dåligt är de som inte får som de vill eller inte är kapabla att anpassa sig och använda lösningarna som finns.

Eftersom det tydligen rör sig om så pass många användare att Microsoft tar bort de hatade elementen (fullskäms-startmeny, appar i fullskärm, charms...) så skulle inte jag säga att det är användarna det är fel på. Och det tror jag inte du tror heller, innerst inne. Eller du kanske är en sådan där härlig programmerare som envist hävdar att "om programmet är för långsamt är hårdvaran för klen."?

Operativsystemet är, för helvete, till för användarna. Om de tycker att det är skit så är det skit.

Citat:

Tar vi Windows Millenium Edition så var det ett genuint och defacto dåligt operativsystem, Windows 8 är bara dåligt för att du tycker det. Det finns ingenting i Windows 8 som är defacto sämre än samma sak i Windows 7, det finns heller inget du måste använda i åttan som defacto gör det sämre.

Visserligen vill jag gärna föreställa mig att jag ensam har stort inflytande över Microsoft och dess produktutveckling, men så är det inte. Sanningen ligger närmare att Windows 8 är bara dåligt för att jag och en majoritet av användarna tycker det

Citat:

Sedan förstår jag inte vilken anledning du skulle ha till att vilja ha Windows 9. Det kommer vara ännu mer molnbaserat än åttan.

Lokalt konto som standard på desktop
Appar i fönster på desktop
Startmeny som inte är i fullskärm
Ingen charmsbar

Och så vidare... Jag tycker snarare det låter som att Microsoft försöker anpassa Windows efter vilken enhet det körs på, vilket är vettigt. Jag vill inte ha ett mobiloperativ på desktop, lika lite som jag vill ha ett desktopoperativ på min mobil.

I och med att Windows ME och Vista dragits upp som andra exempel kan jag väl nämna som kuriosa att Windows 8 är det ENDA konsumentoperativet i Microsofts historia som tappat marknadsanelar innan en ny version släppts.. http://betanews.com/2014/08/01/still-in-reverse-windows-8-x-loses-market-share-for-second-consecutive-month/ Men du får gärna fortsäta låtsas att jag är den enda som inte gillar Windows 8.

Skrivet av Oneone:

Håller med dig helt, Windows 8.1 är det bästa MS har tagit fram någonsin rent tekniskt, det enda som skiljer är AERO samt en Startskärm, det får folk att gå i taket... orkar inte ens ta upp diskutionen längre men när windows 9 kommer så kommer alla WOW VILKET BRA OS shiiiiiiiiiiiiiiiiiiet Windows 8 sög Windows 9 är bäst! när det är exakt samma OS fast med en startmeny...

Ingen har någonsin argumenterat emot Windows 8's tekniska överlägsenhet. Det man blir ledsen i ögat av är Microsoft's "brute force" metoder att försöka ta marknadsandelar mobilt. Jag hade gärna köpt Windows 8 om man kunde välja en start_meny_ från Microsoft, skippa store, charms, och allt "mobil-trams" på desktop. Men det går inte utan tredjepartsverktyg så då får det vara.

Sedan finns det också en irritation över att Microsoft mycket väl känner till att folk stör sig på de här grejerna, men har vägrat att backa. Oj vi fick en startknapp.. Verkligen det vi bad om, eller inte. Microsoft har bara sig själva att skylla för det fiasko som Windows 8 har blivit, och det är jävligt billigt av folk att skylla på användarna, när det är användarna som i slutändan avgör en produkts öde.. Som sagt, om användarna inte gillar helhetsintycket de får av en produkt, så är produkten som helhet inte bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Uhm nej? De enda som tycker Win8 är dåligt är de som inte får som de vill eller inte är kapabla att anpassa sig och använda lösningarna som finns. Tar vi Windows Millenium Edition så var det ett genuint och defacto dåligt operativsystem, Windows 8 är bara dåligt för att du tycker det. Det finns ingenting i Windows 8 som är defacto sämre än samma sak i Windows 7, det finns heller inget du måste använda i åttan som defacto gör det sämre.

Sedan förstår jag inte vilken anledning du skulle ha till att vilja ha Windows 9. Det kommer vara ännu mer molnbaserat än åttan.

Samma här, kör 8.1 på många maskiner och ser fram emot att se utvecklingen. Ska bli intressant att se, även om jag personligen inte kommer uppdatera för ens 9.1 (eller motsvarande) kommer.

Exakt, minnet är kort. Windows 7 före SP1 var väl inte heller så där superballt egentligen.

Faktum är att undantaget Windows 7 så är Windows 8 det bäst säljande operativsystemet genom tiderna. Man ska också ha i åtanke att antalet sålda datorer, från sommaren 2012 och framåt, har sakta men säkert minskat i antal - mycket på grund av konkurrens från iPads och Androidplattor.

ModernUI är ju inget måste att använda, en snabb googling genererar flera träffar på hur man åtgärdar det mesta. Förståeligt att man inte gillar det men det är inget argument egentligen då det finns riktigt bra lösningar. Lite som att vägra installera en annan webbläsare bara för att IE är den som medföljer kan jag tycka. Man ska också komma ihåg att Windows 8 antagligen är det mest innovativa operativsystemet på väldigt länge, med tanke på integreringen i Store och kontohantering osv. Det är nog på det stora hela omöjligt att "få till det" på första försöket, men också naivt att tro att det inte kommer utvecklas och förändras.

Uh nej? Det finns bara ett enda operativsystem under de senaste 20 åren som varit standardoperativsystemet under längre tid än så här och det är Windows XP. Annars har tiden varit någonstans mellan två och tre år. Windows 10 är säkerligen tillgängligt runt 2018.

Vista var inte en fail utan på sin höjd missförstått. Med de funktioner vi fick i Vista tog utvecklingen enorma kliv och lade grunden för Windows 7. Men sjuan var inte särskilt bra vid release, då var ett uppdaterat Vista bättre. Först efter SP1 var sjuan bra nog.

Håller med dig helt, Windows 8.1 är det bästa MS har tagit fram någonsin rent tekniskt, det enda som skiljer är AERO samt en Startskärm, det får folk att gå i taket... orkar inte ens ta upp diskutionen längre men när windows 9 kommer så kommer alla WOW VILKET BRA OS shiiiiiiiiiiiiiiiiiiet Windows 8 sög Windows 9 är bäst! när det är exakt samma OS fast med en startmeny...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

För de flesta vanliga användare är det interfacet som spelar roll. Den stora massan skiter i om Windows X är 8% snabbare än Windows Y. Om interfacet suger så tycker de med rätta att OS:et suger.

Det är inget fel med förändring, däremot är det fel med förändring som ett självändamål särskilt om folk upplever att produkten faktiskt blir sämre.

Mitt i prick! Och efter det inlägget ser man att några individer ur ursäktspatrullen dök upp och som brukligt försöker trivialisera ner något viktigt som en liten anekdot. Vilket ju verkligen hjälpt under två år... NOT! Att folk saknar förmågan att inse att Win 8/8.1 är en flopp är ofattbart. Vi var många som ansåg vista awesome, men vi vet likväl att det tidigt visade sig vara en flopp. Win8-vurmarna borde växa upp nu för nu när Microsoft bevisligen fattat sina misstag i floppen så finns inget att försvara längre. Diskussionen är nu överflödig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. Mycket av funktionerna i 9:an skulle dock Microsoft ha haft med redan i win 8 och då hade floppen garanterat inte infunnit sig. Att försöka vinna tablet andelar genom att tvinga desktopanvändarna till ett tablet GUI på desktop var alltid dömt att vara ett misslyckande och det som var bra med 8:an drunkade tyvärr i detta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Damodred:

Fast riktigt så är det ju inte.
Touchbaserade Windowsenheter är ju riktigt bra. Jag har tre st med både i3 och i5 processorer och det fungerar alldeles ypperligt. Hur många bärbara eller stationära Mac- burkar eller Linux burkar har vi med touch? Jag tror inte touchskärmar är en gimmick, snarare är det så vi kommer använda våra skärmar i framtiden. Kanske inte fullt ut, kanske är MS lite före sin tid med just den biten, men som ett bra element. Typ ljud.

Har både en 2-in-1 enhet, där är touchskärm en självklarhet då det inte blir en pekplatta annars, och en laptop med touchskärm.

Problemet med touchskärm är att för de som inte har någon användning av den är att bara det faktum att den finns betyder att BOM är några 100-lappar högre, en laptop verkar bli 50-150g tyngre, skärmen blir någon eller några millimeter tjockare och batteritiden minskas med någon timme på en enhet som ligger runt 10 timmar batteritid. Rent tekniskt kräver inte pekskärm att ytan är "glossy", men i praktiken är det enklare (=billigare) att helt skippa matta skärmar och frågan är om den matta ytan inte skulle bli blanksliten på vissa ställen efter ett tag på en pekskärm som faktiskt används.

Har faktiskt väldigt svårt att se någon användning överhuvudtaget för den pekskärm jag har på laptopen. Om touchpadden hade varit lika usel idag som den väldigt läge var på PC-laptops långt efter att MBP/MBA fick sin nuvarande touchpad så kunde jag förstå om man skulle använda touchskärmen i ren frustration, men numera finns det många modeller med riktigt bra multitouch och gesture-stöd.

Känns ju lite surt att betala extra både i kr, vikt och batteritid för något man inte har någon användning för. Nu ska inte MS ha all skit här, Intel har dragit ett rätt stort strå till stacken när man införde krav på pekskärm för att få använda namnet "ultrabook".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Obduro:

wtf varför så bråttom ms? är då kvar på ws7. undra om dem har dåligt om cash eller nåt?

MS plan är kortare cykler för att underlätta underhåll och hålla användare på senaste versioner, framförallt på företag. Dom satsar på 2-3 år på all mjukvara. Vilket i verkligheten blir lite som att varannan version är en sp-version.
Detta för att undvika hopp som xp windows 7, som gör att företag inte vågar uppdatera för det är så stort steg. Så kort intensiv period där man genomför mycket stora ändringar för att komma fram till den plattform som man vill jobba på.
Det har dom sagt många gånger på konferenser, och man ser det på många produkter, office, ERP-system, windows.
Samtidigt jobbar man framåt i samma takt med Surface, wp osv.
Mindre uppdateringar och billigare. Det kostar riktigt dyrt med folk som ligger kvar på XP, mycket ekonomi i att flytta med användare framåt.

2018 har jag gör mig dom hade satt som tidsgräns för när stommen för "framtiden" skulle ligga på plats för de flesta produkterna, men tror det var från en sådan där powerpoint som man inte får fotografera eller berätta om. Fram tills dess skulle dom nog bara plöja dom pengarna som krävs.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Är mer intresserad av hur W9 blir på telefoner än PC. Windows har funkat på samma sätt länge, om än med små förändringar i arbetssätt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanto64:

Virtuella skrivbord uppskattas, men snälla Microsoft, varför så sent ?

De flesta öppna skrivbordsmiljöer för unix och linux har ju haft det där sedan urminnes tider....

Klagar när det inte finns och klagar när det äntligen läggs in.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Snälla, kom igen nu.
ModernUI är ett grafiskt interface som ligger över de olika enheterna, dvs stationära, bärbara, plattor, xbox, telefoner, med mera. Ett grafiskt formspråk som ska gå över hela kunddatabasen som Microsoft besitter. Det är mycket mer än bara datoranvändarna. Det ska innehålla Store och kontohantering över plattformar. Windows 8 är uttalat riktat mot hemanvändare och användare på språng, hur vi har slutat sitta vid gråa ATX torn gömda under skrivbordet och istället tagit med oss datorn på tåget, på toaletten, på puben osv. Om man högerklickar på aktivitetsfältet finns det alternativ för att inaktivera delar av ModernUI. Om man googlar på alternativ till ModernUI så finns det både gratis och betalalternativ för att inaktivera ModernUI helt.

Det är helt otroligt hur man kan tycka att det är "sjukt skruvat", det finns inte en enda logisk förklaring i ditt resonemang. ModernUI är väldigt bra på enheter med touch. Med mus och tangentbord, ja men avaktivera ModernUI så är problemet löst. Din slutsats är dessutom helt felaktig.

Det är bara ett enda operativsystem som levt i fem år utan att ha en efterföljare, Windows XP. De flesta andra versionerna har haft en livscykel på runda slag 2½ år, precis där vi är nu med möjlig release av Win9 våren 2015. Efter ungefär ett år, kanske 18 månader, har ett Service Pack kommit. Windows 8 lever ett helt normalt Windows- liv skulle jag säga.

Svep in från vänster så har du aktiva fönster/appar

Modern var och är gjort för mobila enheter. Finns få/inga appar för desktop. Flesta apparna är länkar till företagetas hemsida. Jag gillar inte ett extra lager över skrivbordet (känns bara ivägen). Blir bara trött när det kommer upp en animation om man öppnar en bild och inte ändrat till skrivbordsprogram. Vill ha en direkt och responsiv os.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man längtar efter ett OS. Det är bara ett os som möjliggör att du kan köra de program och spel du är intresserad av... Som utvecklare däremot ser det intressant ut och de som vill komma bort från w8..

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Mycket som händer i september:
HTC
Nvidia
Samsung
Microsoft

Mycket god läsning framöver!

Apple 9 September !

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Intresserad av vad dom kan hitta på denna gången.
Det var ett tungt beslut att gå ifrån XP när Windows 7 var nytt, kan Microsoft lyckas att få mig att byta igen?!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1337sweden:

Verkar dom vill göra som Apple?... istället för att släppa nytt OS var 5te år som skapar en massa problem vid uppgradering så kanske det blir mindre OS uppdateringar varje år fram över med Windows också?...

Virtuella skrivbord är väntat. Har känt mig väldigt begränsad i Windows i många år om man arbetar på en laptop jämfört med Mac och Linux. Hoppas bara det är bra implementerat, tog ju ett par år inann Mac/Linux fick till det riktigt perfekt som det är idag (att fönstrena är i real-tid osv. exempelvis om man visar en film eller dra-o-släpp så spelas innehållet som det skall osv.).

Nu måste Windows också bara fixa en bra fönsterhantering (ironi med namnet windows) som i linux/mac har med "Expośe" där man kan se aktiva/minimerade fönste... at ha musen över ikonerna i aktivitetsfältet eller AeroFlip 3D är ganska värdelöst i jämförelse, bara riktigt irriterande.

Ja det är deras uttalade strategi att komma med tätare uppdateringar där varje ny version blir en mindre uppdatering men också billigare. Tätare uppdateringscykler är modernt nu.

Skrivet av Yoshman:

Har både en 2-in-1 enhet, där är touchskärm en självklarhet då det inte blir en pekplatta annars, och en laptop med touchskärm.

Problemet med touchskärm är att för de som inte har någon användning av den är att bara det faktum att den finns betyder att BOM är några 100-lappar högre, en laptop verkar bli 50-150g tyngre, skärmen blir någon eller några millimeter tjockare och batteritiden minskas med någon timme på en enhet som ligger runt 10 timmar batteritid. Rent tekniskt kräver inte pekskärm att ytan är "glossy", men i praktiken är det enklare (=billigare) att helt skippa matta skärmar och frågan är om den matta ytan inte skulle bli blanksliten på vissa ställen efter ett tag på en pekskärm som faktiskt används.

Har faktiskt väldigt svårt att se någon användning överhuvudtaget för den pekskärm jag har på laptopen. Om touchpadden hade varit lika usel idag som den väldigt läge var på PC-laptops långt efter att MBP/MBA fick sin nuvarande touchpad så kunde jag förstå om man skulle använda touchskärmen i ren frustration, men numera finns det många modeller med riktigt bra multitouch och gesture-stöd.

Känns ju lite surt att betala extra både i kr, vikt och batteritid för något man inte har någon användning för. Nu ska inte MS ha all skit här, Intel har dragit ett rätt stort strå till stacken när man införde krav på pekskärm för att få använda namnet "ultrabook".

Det där verkar vara högst personligt. Min syster har en hybrid som hon använder väldigt flitigt och hon är väldigt nöjd med pekskärmen även när den används som ren laptop. Till exempel scrollar hon ofta med touchskärmen även när hon kör den som laptop vilket betydde mycket kladd på min skärm när hon lånade min laptop en stund. Hon var så van vid touchskärm nu att hon satt och var irriterad över att min laptop inte hade touch.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det här kommer nog bli ett låååångt inlägg....

Skrivet av Ozzed:

Det också.. Men ett operativsystem som hatas av så många att det säljer sämre än sin föregångare skulle inte jag kalla för "bra" precis

Det är defacto det näst bäst säljande operativsystemet genom tiderna. Det ligger, tror jag, ca 15% före långköraren XP. Att det inte säljer lika bra som Windows 7 betyder inte att det är ett fiasko. Kan liksom inte riktigt förstå den här svartvita världen folk lever i.

Citat:

Eftersom det tydligen rör sig om så pass många användare att Microsoft tar bort de hatade elementen (fullskäms-startmeny, appar i fullskärm, charms...) så skulle inte jag säga att det är användarna det är fel på. Och det tror jag inte du tror heller, innerst inne. Eller du kanske är en sådan där härlig programmerare som envist hävdar att "om programmet är för långsamt är hårdvaran för klen."?

Operativsystemet är, för helvete, till för användarna. Om de tycker att det är skit så är det skit.

Det du måste förstå är att det handlar inte om att "backa" eller inse att "oj vad fel vi gjorde, vi lägger oss platt för internetmobben". Vad det handlar om är att det man utvecklade från Windows 7 till Windows 8 utvecklas vidare från Windows 8 till Windows 9. Du sitter här och på sin höjd önskedrömmer om avsaknaden av fullskärmsmeny, appar och charms - inget av det vet du är saker som kommer försvinna. Ta och se dig omkring lite, exakt alla dina argument bygger än så länge på antingen helt felaktiga grunder eller på ren ovilja att anpassa dig eller lösa dina problem - som du antagligen är mycket kapabel att göra.

Skrivet av Ozzed:

Visserligen vill jag gärna föreställa mig att jag ensam har stort inflytande över Microsoft och dess produktutveckling, men så är det inte. Sanningen ligger närmare att Windows 8 är bara dåligt för att jag och en majoritet av användarna tycker det

Lokalt konto som standard på desktop
Appar i fönster på desktop
Startmeny som inte är i fullskärm
Ingen charmsbar

Och så vidare... Jag tycker snarare det låter som att Microsoft försöker anpassa Windows efter vilken enhet det körs på, vilket är vettigt. Jag vill inte ha ett mobiloperativ på desktop, lika lite som jag vill ha ett desktopoperativ på min mobil.

Ja, på dina argument låter det som så, faktiskt. Men det hade varit en liten dröm om det nu hade fungerat
Jag skulle jättegärna se din statistik som säger att du och majoriteten tycker att Windows 8 är skit. Allt jag ser är en naturlig utveckling. Hur kan jag tycka så, tänker du. Jo, hade det varit en "flopp" som du vill få det till, med startmeny som huvudargument, då hade Microsoft vid valfritt tillfälle valt att släppa en uppdatering för detta. Men vet du vad, man gjorde inte det. Det ryktades om en Startmeny med 8.1, det ryktades om en vid Update 1 och det ryktades om en nu till hösten - men den kom inte. Vi har sett tjogtalet av dessa Startmenys- återställare så vi vet att det går att göra i en handvändning. Så varför görs det inte? Jo för att det inte bedöms att det behövs.

Och så dina andra argument - lokalt konto, lär dig installera Windows istället så löser du det. Jag har dessutom redan visat dig hur man gör åtminstone två gånger. Men ditt problem är nog inte där utan att du bara har satt på foliehatten. Precis som du skrev ovanför, hade det varit du som dikterat villkoren för Windows, på samma sätt så är det ingen glasögonprydd nörd som manuellt ens skulle försöka (om det är möjligt) att titta specifikt på dina nakenbilder, kreditkortsuppgifter eller vad det nu är du oroar dig över. Opponera att det skulle finnas ett övervakningssystem, då är du förhoppningsvis inte en person som går i dess radar. Men jag tycker hela grejen faktiskt är ganska konservativ.

Appar i fönster - ja det hade väl varit bra. Personligen förstår jag inte vad jag ska med appar till alls på stationärt. Är det bärbart kör jag vid behov två appar parallellt med varandra.

Startmeny som inte är i fullskärm - Här är ett tydligt tecken på vad iPhone generationen gjort med datoranvändarna. Lösningen finns där ute. Använd den. Enda jag ser om Micosoft "fixar" detta är att när detta är ett av huvudargumenten då har man faktiskt en riktigt bra produkt.

Skrivet av Ozzed:

I och med att Windows ME och Vista dragits upp som andra exempel kan jag väl nämna som kuriosa att Windows 8 är det ENDA konsumentoperativet i Microsofts historia som tappat marknadsanelar innan en ny version släppts.. http://betanews.com/2014/08/01/still-in-reverse-windows-8-x-loses-market-share-for-second-consecutive-month/ Men du får gärna fortsäta låtsas att jag är den enda som inte gillar Windows 8.

Nej du är verkligen inte den enda. Men du är den enda som kommer med helt osakliga anledningar som helt enkelt grundar sig i att du faktiskt inte gillar Windows 8. Det är helt ok, men du har som sagt inga argument som är diskuterbara. Du tycker bara så och så är det med det. Som i de andra trådarna där svaret på ovanstående redan förklarats för dig så är tappet på grund av industrisemestern som ännu råder. Med stor sannolikhet kommer vi se en ökning av Windows 8 användningen igen i september och ännu mer i oktober.

Skrivet av Ozzed:

Ingen har någonsin argumenterat emot Windows 8's tekniska överlägsenhet. Det man blir ledsen i ögat av är Microsoft's "brute force" metoder att försöka ta marknadsandelar mobilt. Jag hade gärna köpt Windows 8 om man kunde välja en start_meny_ från Microsoft, skippa store, charms, och allt "mobil-trams" på desktop. Men det går inte utan tredjepartsverktyg så då får det vara.

Det du kallar Brute Force...ja herre gud...MS är först i världen med ett formspråk som sträcker sig över olika enheter. OS X med Yosemite i höst kommer göra precis samma sak. Allt ditt "mobil-trams" slipper du på desktop - om du är beredd att göra något åt dina problem. Vilket du inte är enligt din sista mening. I ditt fall är det helt på användarens sida för du besitter antagligen kompetensen till att lösa det. Jag skulle gärna se din Windowsinstallation för så som du resonerar kör du enbart program från Microsoft och fullständigt vägrar annat.

Skrivet av Ozzed:

Sedan finns det också en irritation över att Microsoft mycket väl känner till att folk stör sig på de här grejerna, men har vägrat att backa. Oj vi fick en startknapp.. Verkligen det vi bad om, eller inte. Microsoft har bara sig själva att skylla för det fiasko som Windows 8 har blivit, och det är jävligt billigt av folk att skylla på användarna, när det är användarna som i slutändan avgör en produkts öde.. Som sagt, om användarna inte gillar helhetsintycket de får av en produkt, så är produkten som helhet inte bra.

Windows 8 är inte ett fiasko. Inse det. Det enda det inte är är att det sålt bättre än Windows 7. Är det ett fiasko? Självklart inte. PCn hade sin absoluta topp under Windows 7- tiden. I många fall är det användarna det är fel på, speciellt när det handlar om en enkel googling för att lösa sina problem. På samma vis är Windows 8 det första operativsystemet som har ett inbyggt antivirusprogram - gnälls det om det? Gnälls det om att Windows 7 inte har ett antivirusprogram? Nej det gör det inte. Om jag var med i Microsoft så hade jag idag varit ganska så nöjd med utvecklingen av Windows 8 och vilka resultat och svar man har fått under dess livstid. Man har fått igång det som den moderna användaren vill ha, dvs just formspråket, store och väldigt mycket enklare datorer. För er som anser er som "power users" så finns det ett ännu bättre tekniskt operativsystem där under och för er så är det en smal sak att komma in i.

Skrivet av KTL:

Mitt i prick! Och efter det inlägget ser man att några individer ur ursäktspatrullen dök upp och som brukligt försöker trivialisera ner något viktigt som en liten anekdot. Vilket ju verkligen hjälpt under två år... NOT! Att folk saknar förmågan att inse att Win 8/8.1 är en flopp är ofattbart. Vi var många som ansåg vista awesome, men vi vet likväl att det tidigt visade sig vara en flopp. Win8-vurmarna borde växa upp nu för nu när Microsoft bevisligen fattat sina misstag i floppen så finns inget att försvara längre. Diskussionen är nu överflödig.

Det finns inga saklig argument för att Windows 8 är en flopp. Som jag skrivit flera gånger tidigare, Windows 8 är det näst bäst säljande operativsystemet genom tiderna. Jag är rätt övertygad om att inte heller Windows 9 kommer slå Windows 7 på den punkten. Det är inte ofattbart att förstå, för att det helt enkelt inte var en flopp. Däremot är det en desillusionerad åsikt bland användare. Det handlar inte om att fatta sina misstag utan att vidareutveckla sitt koncept. På samma sätt finns det inte en Startmeny som ser likadan ut i något operativsystem.

Skrivet av Yoshman:

Har både en 2-in-1 enhet, där är touchskärm en självklarhet då det inte blir en pekplatta annars, och en laptop med touchskärm.

Problemet med touchskärm är att för de som inte har någon användning av den är att bara det faktum att den finns betyder att BOM är några 100-lappar högre, en laptop verkar bli 50-150g tyngre, skärmen blir någon eller några millimeter tjockare och batteritiden minskas med någon timme på en enhet som ligger runt 10 timmar batteritid. Rent tekniskt kräver inte pekskärm att ytan är "glossy", men i praktiken är det enklare (=billigare) att helt skippa matta skärmar och frågan är om den matta ytan inte skulle bli blanksliten på vissa ställen efter ett tag på en pekskärm som faktiskt används.

Har faktiskt väldigt svårt att se någon användning överhuvudtaget för den pekskärm jag har på laptopen. Om touchpadden hade varit lika usel idag som den väldigt läge var på PC-laptops långt efter att MBP/MBA fick sin nuvarande touchpad så kunde jag förstå om man skulle använda touchskärmen i ren frustration, men numera finns det många modeller med riktigt bra multitouch och gesture-stöd.

Känns ju lite surt att betala extra både i kr, vikt och batteritid för något man inte har någon användning för. Nu ska inte MS ha all skit här, Intel har dragit ett rätt stort strå till stacken när man införde krav på pekskärm för att få använda namnet "ultrabook".

Mjae visst det är inte för alla men om man försöker lära sig ett nytt beteende så ser man snart nyttan med det. Touchen är ett smidigt alternativ många gånger. Som konsument kan jag tycka att man har ett egenansvar att kolla upp sånt här på. Folk köper prylar för tusentals kronor men bryr sig tydligen inte om att läsa på. Sedan gnälls det över att man är fattig veckan innan lönen... om 50g är en dealbreaker då är det inte en dator man ska ha utan ett gymkort. Vad jag menar är bara att om man tappar 10% av batteritiden, om datorn blir en mm tjockare och tycker detta är väldigt viktigt - välj då en laptop utan touch. Jag kan liksom inte förstå hur svårt detta ska vara. Medan du säkerligen har helt rätt i det du skriver så förstår inte jag hur detta kan ha blivit ett så stort problem. Jag kan åtminstone inte se skillnaden på en mm, jag skulle inte känna av en viktskillnad på 100g och skulle antagligen inte reflektera över om jag har nio eller tio timmars batteritid.

Om jag exempelvis ligger på rygg i soffan med datorn på magen då är jag glad att det finns touch på skärmen, just för att böjen ned mot musplattan ger mig värk i handleden. En sån smal sak gör att jag hellre har touch och använder det lite, än att det inte finns. Men alla har så klart inte behov för det och då är min rekommendation att köpa en dator utan touch.

Skrivet av Broken-arrow:

Modern var och är gjort för mobila enheter. Finns få/inga appar för desktop. Flesta apparna är länkar till företagetas hemsida. Jag gillar inte ett extra lager över skrivbordet (känns bara ivägen). Blir bara trött när det kommer upp en animation om man öppnar en bild och inte ändrat till skrivbordsprogram. Vill ha en direkt och responsiv os.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om du kallar Xbox för mobil men jag gör det nog inte. Det är fel att säga att det är gjort för mobila enheter när det är gjort för enheter med touch. Stor skillnad. Angående få/inga appar för desktop - här är en klassisk tankevurpa som jag skrev om tidigare. Man måste inte ha en "app" bara för att det finns i Store eller till desktop. Man skulle i både teori och praktik kunna sälja riktiga program via Store, exempelvis Adobe Photoshop, Office paketet eller vad som helst. Detta är något som är riktigt smidigt, när jag installerade ett par datorer förra helgen så fick jag frågan om jag ville sykronisera de nya datorerna med mina gamla och när jag svarade ja så laddades de program jag hade via Store också in på de nya, inkl mitt val att ha startmeny (se den kom som default) i toppen. Vill du ha ett direkt och responsivt OS, ja men välj då¨Windows 8 och installera något av de program som avaktiverar ModernUI eller bocka av lite alternativ som jag visade på bilden ovanför. Det är vida överlägset Windows 7 på den tekniska biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är defacto det näst bäst säljande operativsystemet genom tiderna. Det ligger, tror jag, ca 15% före långköraren XP. Att det inte säljer lika bra som Windows 7 betyder inte att det är ett fiasko. Kan liksom inte riktigt förstå den här svartvita världen folk lever i.

Varför pratar du ens om försäljningssiffror? Windows Vista var det näst bäst säljande operativet efter XP när det kom ut, men det ses ändå som en flopp. Det är den allmäna opinionen som definierar vad som är en flopp, inte siffror.

Citat:

Det du måste förstå är att det handlar inte om att "backa" eller inse att "oj vad fel vi gjorde, vi lägger oss platt för internetmobben". Vad det handlar om är att det man utvecklade från Windows 7 till Windows 8 utvecklas vidare från Windows 8 till Windows 9. Du sitter här och på sin höjd önskedrömmer om avsaknaden av fullskärmsmeny, appar och charms - inget av det vet du är saker som kommer försvinna. Ta och se dig omkring lite, exakt alla dina argument bygger än så länge på antingen helt felaktiga grunder eller på ren ovilja att anpassa dig eller lösa dina problem - som du antagligen är mycket kapabel att göra.

Mary Jo Foley har aldrig fel.

Sedan är ju bilden på startmenyn faktiskt fråb Microsoft Build conference, så jag ser det inte som troligt att e inte återinför startmenyn. De backar visst. Deras tänk med Windows 8 var helt enkelt fel. Allt skulle köras i appar som default, och gärna i fullskärm, oavsett inmatningsmetod. En vidareutveckling på det hade snarare varit att slopa Win32-api't helt och bara köra på Windows Runtime, men nu gör de precis tvät om. De backar och inget annat.

Citat:

Ja, på dina argument låter det som så, faktiskt. Men det hade varit en liten dröm om det nu hade fungerat
Jag skulle jättegärna se din statistik som säger att du och majoriteten tycker att Windows 8 är skit. Allt jag ser är en naturlig utveckling. Hur kan jag tycka så, tänker du. Jo, hade det varit en "flopp" som du vill få det till, med startmeny som huvudargument, då hade Microsoft vid valfritt tillfälle valt att släppa en uppdatering för detta. Men vet du vad, man gjorde inte det. Det ryktades om en Startmeny med 8.1, det ryktades om en vid Update 1 och det ryktades om en nu till hösten - men den kom inte. Vi har sett tjogtalet av dessa Startmenys- återställare så vi vet att det går att göra i en handvändning. Så varför görs det inte? Jo för att det inte bedöms att det behövs.

Vänta här nu.. Du tror alltså inte på att startskärmen försvinner på desktop och att Startmenyn kommer tillbaka? Visserligen är inget hugget i sten och bekräftat men en mängd källor från olika håll säger ju att det blir så. Jag kan inte bara avfärda det som "rykten".

Citat:

Och så dina andra argument - lokalt konto, lär dig installera Windows istället så löser du det. Jag har dessutom redan visat dig hur man gör åtminstone två gånger. Men ditt problem är nog inte där utan att du bara har satt på foliehatten. Precis som du skrev ovanför, hade det varit du som dikterat villkoren för Windows, på samma sätt så är det ingen glasögonprydd nörd som manuellt ens skulle försöka (om det är möjligt) att titta specifikt på dina nakenbilder, kreditkortsuppgifter eller vad det nu är du oroar dig över. Opponera att det skulle finnas ett övervakningssystem, då är du förhoppningsvis inte en person som går i dess radar. Men jag tycker hela grejen faktiskt är ganska konservativ.

Personligen har jag kompetensen, ja, men det döljs saftigt, och det gillar jag inte.

Sedan att jag skulle vara ointressant i övervakningssammanhang är ju upp till den som vill övervaka att avgöra. Poängen är att det inte skall gå, oavsett om de vill eller inte, och oavsett om jag för stunden är intressant eller ointressant.

Citat:

Appar i fönster - ja det hade väl varit bra. Personligen förstår jag inte vad jag ska med appar till alls på stationärt. Är det bärbart kör jag vid behov två appar parallellt med varandra.

Det är en av nyheterna i Windows 9, och en av sakerna som gör att jag faktiskt kan tänka mig använda appar. Om man tar bort fullskärmstvånget så är man så gott som hemma.

Citat:

Startmeny som inte är i fullskärm - Här är ett tydligt tecken på vad iPhone generationen gjort med datoranvändarna. Lösningen finns där ute. Använd den. Enda jag ser om Micosoft "fixar" detta är att när detta är ett av huvudargumenten då har man faktiskt en riktigt bra produkt.

Som sagt.. Helhetsintrycket är det som räknas. Jag tycker, som de flesta andra, att Windows 8 är överlägset Windows 7 rent tekniskt. Men Windows för desktop ska ha en startmeny från Microsoft, punkt slut. Tredjepartsprogram går bort.

Citat:

Nej du är verkligen inte den enda. Men du är den enda som kommer med helt osakliga anledningar som helt enkelt grundar sig i att du faktiskt inte gillar Windows 8. Det är helt ok, men du har som sagt inga argument som är diskuterbara. Du tycker bara så och så är det med det. Som i de andra trådarna där svaret på ovanstående redan förklarats för dig så är tappet på grund av industrisemestern som ännu råder. Med stor sannolikhet kommer vi se en ökning av Windows 8 användningen igen i september och ännu mer i oktober.

Eh.. Va? ett tapp på grund av insustrisemestern? De flesta som kör Windows 8.x är hemanvändare, och då borde snarare andelen öka under en industrisemester.. Hur tänker du här?

Citat:

Det du kallar Brute Force...ja herre gud...MS är först i världen med ett formspråk som sträcker sig över olika enheter. OS X med Yosemite i höst kommer göra precis samma sak. Allt ditt "mobil-trams" slipper du på desktop - om du är beredd att göra något åt dina problem. Vilket du inte är enligt din sista mening. I ditt fall är det helt på användarens sida för du besitter antagligen kompetensen till att lösa det. Jag skulle gärna se din Windowsinstallation för så som du resonerar kör du enbart program från Microsoft och fullständigt vägrar annat.

Det är knappast mitt problem om jag inte gillar Microsofts produkter, snarare Microsofts. Men som sagt, de rättar ju till allt jag "gnällt" på i Windows 9, så jag tror jag kommer bli nöjd

Citat:

Windows 8 är inte ett fiasko. Inse det. Det enda det inte är är att det sålt bättre än Windows 7. Är det ett fiasko? Självklart inte. PCn hade sin absoluta topp under Windows 7- tiden. I många fall är det användarna det är fel på, speciellt när det handlar om en enkel googling för att lösa sina problem. På samma vis är Windows 8 det första operativsystemet som har ett inbyggt antivirusprogram - gnälls det om det? Gnälls det om att Windows 7 inte har ett antivirusprogram? Nej det gör det inte. Om jag var med i Microsoft så hade jag idag varit ganska så nöjd med utvecklingen av Windows 8 och vilka resultat och svar man har fått under dess livstid. Man har fått igång det som den moderna användaren vill ha, dvs just formspråket, store och väldigt mycket enklare datorer. För er som anser er som "power users" så finns det ett ännu bättre tekniskt operativsystem där under och för er så är det en smal sak att komma in i.

Och ungefär någonstans i mitten på den fetmarkerade meningen försvann lusten att diskutera det här vidare.

Om det är användarna det är fel på så får man väl göra ett operativsystem som passar dem. Annars blir det ju helt galet.

"Nä, vi har ingen hiss i det här hyreshuset, OCH VI TÄNKER FAN INTE TA BORT NÅGRA TRÖSKLAR! det är inte vårt fel att en majoritet av våra hyresgäster är rullstolsburna".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Enbart 64-bitars version med Windows 9?

Permalänk
Medlem

Ozzed, FFS du markerar i slutet varför han inte är värd att diskutera med. Blockera via forumet och glöm han (jag läser inte ens hans svammel längre). Det finns absolut INGET att vinna på Damodred när han inte ens klarar av att inse något så grundläggande i en produkts marknad som att det är kunden som avgör en produkts framgång, inte producenten. Det här har varit fakta sen ekonomi uppfanns. Microsoft vet det till och med.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hoppas linux kommer på frammatch i stället. GL är snäppet vassare och uppdateras oftare än DX.

Man kan inte riktigt jämföra OpenGL och DirectX då OpenGL bara är för grafik, medan DirectX tar hand om ljud, nätverk, input, etc.
Så då vore det mer rättvist att jämföra OpenGL mot Direct3D eller SDL mot DirectX.

Skrivet av 1337sweden:

Synd bara att Ubuntu ännu är ganska förstört sen Cononical valde att skapa sitt egna Unity. Inte konstigt att Linux Mint är mer populär nu då dom utvecklade ett gränsnitt mer likt Windows (Cinnamon). Sen finns det ElementaryOS som tatt fart senaste, då det gränsnittet är mer likt OSX. (Både Mint/ElementaryOS är gjort på ubuntu/debian... personligen avskyr jag allt med debian-baserat bortsätt att apt-get har mycket paket/program vilket är det enda bra med den pakethanteraren)

Ja, jag är inte heller stormförtjust i Unity, även om det har blivit mycket bättre sedan det först introducerades och då var rätt hemskt och jag fick mycket avsmak för det och det fick dåligt rykte.

Själv kör jag Ubuntu men installerar gnome-session-flashback vilket gör att man får ett utseende och upplevelse som liknar den som Ubuntu hade innan dom introducerade Unity gränssnittet.

Cinnamon är intressant, men jag har inte testat det på länge. Sist jag testade det så hade den en irriterande delay när man skulle öppna startmenyn. Men jag har hört att Cinnamon blivit bättre. Förhoppningsvis är det mer responsivt numera, jag borde kolla in det igen.

Elementary OS har jag inte provat, men det ser snyggt ut. Dock så kommer den några månader efter en Ubuntu release, så den känns alltid något utdaterad när den släpps. Jag skulle vilja se komponenterna som Elementary OS består av, dvs Plank, Pantheon, mfl paketerade i Debian så man kan använda dom i Ubuntu också.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Win9 reas ut om man förbokar?
Via Sweclockers fick man reda på att Amazon UK sålde retailversioner av Win7 med 64% rabatt.
Klockrent!
Använder den ännu.
Men nu känns det som det kanske är dags att uppgradera OS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Enbart 64-bitars version med Windows 9?

Ja tack!

Det mesta man ser av 32-bitarsversioner idag är ju folk som råkat installera det av misstag och undrar hur man byter. Plus att det skulle öka motivationen för folk att utveckla rena 64-bitarsprogram istället.. Och vem klarar sig på 2GB minne idag?

Skrivet av KTL:

Ozzed, FFS du markerar i slutet varför han inte är värd att diskutera med. Blockera via forumet och glöm han (jag läser inte ens hans svammel längre). Det finns absolut INGET att vinna på Damodred när han inte ens klarar av att inse något så grundläggande i en produkts marknad som att det är kunden som avgör en produkts framgång, inte producenten. Det här har varit fakta sen ekonomi uppfanns. Microsoft vet det till och med.

Jag bemöter hellre dumheter än låtsas om att de inte existerar.

Som ett bevis på att det är just dumheter.. Ponera följande.

Om Microsoft skulle släppa ett operativsystem vars enda input var en powershell-terminal, finns det nog få som skulle kunna hända att det inte var "tekniskt överlägset" sina föregångare, då powershell är ett förbannat kraftigt verktyg och vet man hur man handskas med det kan man göra det mesta snabbare än på skrivbordet. Men hur många skulle orka lära sig hantera det?.. Troligen en ytterst begränsad skara, men det innebär inte att det är fel på användarna.

Windows utvecklas för att "alla" ska kunna använda det. Det är en bred målgrupp, visst, men när de flesta som ingår i målgruppen föredrar föregångarens sätt att navigera så är det såklart inte ett bra operativsystem, oavsett hur tekniskt fantastiskt det är "under huven" så att säga. Det är som sagt fakta att en produkts förträfflighet knappast avgörs av producenten, utan av köparna.

Betamax var tekniskt överlägset VHS på varenda plan. Och det måste då enligt vissa alltså vara "fel" på kunderna eftersom VHS vann tillslut, eller?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja tack!

Det mesta man ser av 32-bitarsversioner idag är ju folk som råkat installera det av misstag och undrar hur man byter. Plus att det skulle öka motivationen för folk att utveckla rena 64-bitarsprogram istället.. Och vem klarar sig på 2GB minne idag?

Jag bemöter hellre dumheter än låtsas om att de inte existerar.

Som ett bevis på att det är just dumheter.. Ponera följande.

Om Microsoft skulle släppa ett operativsystem vars enda input var en powershell-terminal, finns det nog få som skulle kunna hända att det inte var "tekniskt överlägset" sina föregångare, då powershell är ett förbannat kraftigt verktyg och vet man hur man handskas med det kan man göra det mesta snabbare än på skrivbordet. Men hur många skulle orka lära sig hantera det?.. Troligen en ytterst begränsad skara, men det innebär inte att det är fel på användarna.

Windows utvecklas för att "alla" ska kunna använda det. Det är en bred målgrupp, visst, men när de flesta som ingår i målgruppen föredrar föregångarens sätt att navigera så är det såklart inte ett bra operativsystem, oavsett hur tekniskt fantastiskt det är "under huven" så att säga. Det är som sagt fakta att en produkts förträfflighet knappast avgörs av producenten, utan av köparna.

Betamax var tekniskt överlägset VHS på varenda plan. Och det måste då enligt vissa alltså vara "fel" på kunderna eftersom VHS vann tillslut, eller?

Jag inser väl din metodik och likväl inser jag hur pantade hans skriverier är. Skillnaden på dig och mig är väl att jag inte anser min tid är värd att slösa bort på de här individerna. Diskussion är helt OK med folk. Men när vissa inte ens förstår många grundläggande principer eller ens vill erkänna att en produkt har fundamentala brister ser jag ingen mening med det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro