Minsta möjliga chassi för ett mATX Asus AM1M-A (Kabini)?

Permalänk
Medlem

Minsta möjliga chassi för ett mATX Asus AM1M-A (Kabini)?

UPDATE2: Skälet till att jag var intresserad av detta specifika mobo är att det stöder ECC (!!)-minnen. Men har tyvärr bara två SATA-kontakter och jag vill ha en så liten server som möjligt (helst ju NUC size med 2st 2.5" hdd och en 1.8" SSD alt M.2 SSD) och inte stoppa in ett extra SATA I/O-kort...

UPDATE: Kommer icke att köpa detta mATX Kabini men ev. är några andra intresserade av ett svar på spörsmålet så tråden får väl vara kvar...

############
Behöver plats för maximalt två st 3.5" hdd (gärna antivibrationsupphängning men inget krav) men varken floppy eller optisk drive.
CPU blir en AMD Athlon 5350 (4 kärnor) boxed.
Skall minimum ha ett styck USB3-uttag på fronten (ev. sidan). Samt gärna en lättåtkomlig reset-knapp.
Moderkortet är på 226 x 170 mm (http://www.asus.com/Motherboards/AM1MA/overview/)
Formatet - dvs Cube, Tower eller Desktop - kvittar lika.
Skall *inte* ha ett externt grafikkort
Ev så det enda PCIe-kort som kan behövas är ett Intel NIC (har ju högre kvalitet bättre än det inbyggda Realtek-"skräpet")
Kylningsbehoven med Kabini är ju mycket små så troligen räcker det enbart med PSU-utsugsfläkten.
Burken skall (mestadels) fungera som backupserver (ev FreeNAS/ZFS alternativt Linux/btrfs)

Letar och letar men har inte hittat något tillräckligt smått nog ännu...

Permalänk
Medlem

Chieftec FN-01W/FN-01B/FN-02B.

Moderkortet är bara djupt som ett mini-ITX, så det är möjligt att det ryms i vissa mini-ITX - chassin.
SilverStone Raven RVZ01 skulle eventuellt kunna funka, men man kanske få fixa lite för att hänga upp den andra 3.5"-disken. Nackdelar är också högt pris och att den är ful.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Silverstone Milo ML04, ca 16.2 L med plats för 2/3 st 3.5-tum

Finns inte så många jättebra om man verkligen ska ner i volym.

Permalänk
Medlem

Detta kanske, behändig storlek men får plats OK kylare osv http://www.inet.se/produkt/6909315/silverstone-sugo-sg10b-sva...
Funderar på den själv om jag bestämmer mig för ett mATX system.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det chassit är bra, har det till min huvuuddator hemma men tänk på att det är verkligen marginellt mindre än många för full-ATX-moderkort, eg. bara lägre på höjden. Men ganska ljudisolerat det är det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Det chassit är bra, har det till min huvuuddator hemma men tänk på att det är verkligen marginellt mindre än många för full-ATX-moderkort, eg. bara lägre på höjden. Men ganska ljudisolerat det är det.

Jo, men i fall ts vill ha ett tystare, hyfsat rymligt. kunna dra kablar snyggt.

Bör vara mindre än mitt R4 chassi i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Master of Overkill

Parvum :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det dumma med den är att det är en desktoplåda med bästa luftintaget på ovansidan. Det tror jag därför är svårt att placera. Om den gick att ställa upp (och inte var så ful på undersidan) så vore det ett bättre alternativ.

Jag har också letat efter ett litet µATX-chassi ett tag, men jag tror att jag blir tvungen att gå ner till mini-ITX för att kunna få något som är någorlunda litet, och där så är det mest blaffiga lådor för gamers som överklockar eller pyttesmå lådor med extern PSU för HTPC - nästan aldrig någon "medel"-PC där man inte behöver expansionskort men vill ha en någorlunda bra processorkylare.
Det bästa jag hittat bland mITX är Chieftec BT-04B, men den har bara en plats för 3.5" HD, förutom en för 2.5" och slim-DVD. 350W-PSU:n som följer med den varianten ska vara 80+ och rätt tyst också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Det dumma med den är att det är en desktoplåda med bästa luftintaget på ovansidan. Det tror jag därför är svårt att placera. Om den gick att ställa upp (och inte var så ful på undersidan) så vore det ett bättre alternativ.

Jag har också letat efter ett litet µATX-chassi ett tag, men jag tror att jag blir tvungen att gå ner till mini-ITX för att kunna få något som är någorlunda litet, och där så är det mest blaffiga lådor för gamers som överklockar eller pyttesmå lådor med extern PSU för HTPC - nästan aldrig någon "medel"-PC där man inte behöver expansionskort men vill ha en någorlunda bra processorkylare.
Det bästa jag hittat bland mITX är Chieftec BT-04B, men den har bara en plats för 3.5" HD, förutom en för 2.5" och slim-DVD. 350W-PSU:n som följer med den varianten ska vara 80+ och rätt tyst också.

Den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1268167 finns ju t.ex och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2244026

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det dumma med den är att det är en desktoplåda med bästa luftintaget på ovansidan. Det tror jag därför är svårt att placera. Om den gick att ställa upp (och inte var så ful på undersidan) så vore det ett bättre alternativ.

Jag har också letat efter ett litet µATX-chassi ett tag, men jag tror att jag blir tvungen att gå ner till mini-ITX för att kunna få något som är någorlunda litet, och där så är det mest blaffiga lådor för gamers som överklockar eller pyttesmå lådor med extern PSU för HTPC - nästan aldrig någon "medel"-PC där man inte behöver expansionskort men vill ha en någorlunda bra processorkylare.
Det bästa jag hittat bland mITX är Chieftec BT-04B, men den har bara en plats för 3.5" HD, förutom en för 2.5" och slim-DVD. 350W-PSU:n som följer med den varianten ska vara 80+ och rätt tyst också.

Den är absolut inte helt optimal, jag drog upp den främst för att kubchassin är dubbelt så stora (volymmässigt) och liknande. Gillar inte heller att man ser (synliga) 5.25" platser eller slot-in platser i chassin som förmodligen inte kommer använda dessa. Det beror ju helt på vad de ska användas till kubchassin eller små towers har säkert ofta bättre plats för kylare, de kan ibland vara enklare att placera. På min HTPC som kör mATX har jag 5.25" platsen ockuperad, men det är ett också i ett lågbudgetchassi jag inte skulle rekommendera någon. Till typ filserver har man ju för det mesta alternativet med mITX, chassin som Fractal Design Node 304, även till spelriggar finns ofta små mITX-chassin runt 20L-25L.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Parvum :3

Nice chassi

Hade köpt om det fanns dammfilter med

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Den är absolut inte helt optimal, jag drog upp den främst för att kubchassin är dubbelt så stora (volymmässigt) och liknande. Gillar inte heller att man ser (synliga) 5.25" platser eller slot-in platser i chassin som förmodligen inte kommer använda dessa. Det beror ju helt på vad de ska användas till kubchassin eller små towers har säkert ofta bättre plats för kylare, de kan ibland vara enklare att placera. På min HTPC som kör mATX har jag 5.25" platsen ockuperad, men det är ett också i ett lågbudgetchassi jag inte skulle rekommendera någon. Till typ filserver har man ju för det mesta alternativet med mITX, chassin som Fractal Design Node 304, även till spelriggar finns ofta små mITX-chassin runt 20L-25L.

tal om node http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282733 det kanske vore nått för TS denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555009 ska fungera i chassit (om siffrorna på maxhöjd stämmer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Japp. Jag räknar dem i kategorin "blaffiga lådor för gamers som överklockar". Båda är förresten samma chassi inuti, den utan 5.25"-lucka har t.om 5.25"-platsen kvar inuti.

Riktigt bra! Litet µATX-chassi, bara lite djupare än det mITX-chassi jag hade föreslagit, plus inbyggd air duct och stöd för dammfilter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Snorlena:

Nice chassi

Hade köpt om det fanns dammfilter med

Behövs inga, ialfall inte i mitt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Japp. Jag räknar dem i kategorin "blaffiga lådor för gamers som överklockar". Båda är förresten samma chassi inuti, den utan 5.25"-lucka har t.om 5.25"-platsen kvar inuti.

Riktigt bra! Litet µATX-chassi, bara lite djupare än det mITX-chassi jag hade föreslagit, plus inbyggd air duct och stöd för dammfilter.

Vet mycket väl det. Men vissa gillar kanske inte handtagen. Så stor är väll inte lådan? Vist lite bred. Men då får det plats kylare.

Vet inte vad ts ska kläma in om han kör stock kylare eller tredjepart. Den är mindre än det första jag länka i tråden i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Riktigt bra! Litet µATX-chassi, bara lite djupare än det mITX-chassi jag hade föreslagit, plus inbyggd air duct och stöd för dammfilter.

Ett inte alls så dumt minimalt chassi inkl en Haswell-klar PSU.
Följande lånat från Neweggs användar-recensioner: Det största minuset verkar vara avsaknad av vibrationsdämpning för hårddiskarna (samt ingen plats för fläktkyln av desamma = Alltid VIKTIGT)... PSU:n är inte absolut toppkvalitet heller
----
Men en del kan kanske moddas tillrätta samt med 2.5"-diskar får man ned disktempen (alternativt 3.5" 5400rpm-diskar) samt möjlighet lägga in antivbra på egen hand.
- Inga USB3-uttag på fronten (men hela 4 st USB2 - men chassit släpptes ju 2009 så det förklarar kanske det hela...)
Dock http://www.in-win.com.tw/Corporate/en/goods.php?act=view2&id=...
• Optional USB 3.0 x 2
• Optional IEEE 1394
- Ingen resetknapp

Ett bygge kan ses här på YT https://www.youtube.com/watch?v=QZmfHLEh2a0

Permalänk
Medlem

UPDATE:
Har just skickad in en förfrågan till Komplett.no som är reggade som officiell ÅF av In Wins Corporate-produkter som aktuellt chassi underligt nog är listat under!

#####
Men In WIn CE685 http://www.in-win.com.tw/Corporate/en/goods.php?act=view&id=C...
är modernare med frontala 2xUSB3 & 2xUSB2, resetknapp m.m. samt bara 96 mm på tjocken för 4st Low Profile PCIe instickskort. Newegg kommentarer: http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168111081...

TFX PSU synes ej certifierat (Haswell-problem?) --> Men på http://www.amazon.com/IN-WIN-Desktop-Case-Cases-CE685-FH300TB...
står det att PSU supports Haswell samt - ännu bättre - på http://www.cfd.co.jp/pc_case/in_win/iw-ce685_300p.html
finner man 300W TFX 80PLUS PLATINUM 電源を標準搭載 (省電力機能C6 State対応) översätts av G.Translate till (C6 State respektive energisparfunktion) standard med makt

Chassifläkten 90mm lite "noisy" samt hindrar fullt utnyttjande av externa 3.5"-utrymmet (Grrrr)

En recension http://www.sff-tek.com/in-win-ce685-review/

Slipsjappe-video https://www.youtube.com/watch?v=TFH6_1Qq9CM

MEN: tyvärr hittar inte undertecknad den här i Svennestan.