Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Ja fy fan för dessa flugor. Var borta fredag-måndag förra helgen och något gammalt måste ha varit kvar i köket trots att man tömde sopor och gjorde hyfsat i ordning innan man stack... Kom hem och möttes av en hel armé flugor i köket! Tog upp striden beväpnad med dammsugaren och har fortsatt med det under veckan, igår kväll efter jobbet kunde jag bara hitta tre överlevare så det verkar som om krigsgudarna står på min sida.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

En riktig skitdag på jobbet.
Kör lastbil, och har 16 stopp där jag ska lasta och lossa under dagen. Och på VARJE ställe jag varit på änsålänge har det varit kö. Jobbat sen 5 imorse och lossat 2 ställen bara.
Aja bara köat 45 min på detta stället änsålänge.....

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pear4Life:

Suck... Nu har bananflugshelvetena vaknat till liv igen... Men skit i det nu! På lördag e det kräftskiva å då ska jag nog ta å bli berusad

Skrivet av Zicsoen:

Ja fy fan för dessa flugor. Var borta fredag-måndag förra helgen och något gammalt måste ha varit kvar i köket trots att man tömde sopor och gjorde hyfsat i ordning innan man stack... Kom hem och möttes av en hel armé flugor i köket! Tog upp striden beväpnad med dammsugaren och har fortsatt med det under veckan, igår kväll efter jobbet kunde jag bara hitta tre överlevare så det verkar som om krigsgudarna står på min sida.

Häll ner lite vinäger och diskmedel i en liten kopp som ni sedan ställer på lämpligt ställe i köket. Ni kommer garanterat att bli imponerade av resultatet!

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk

Jahopp, då sitter man hemma och tycker att livet är surt. 215m2 hus med allt man vill ha som fina sovrum, har bio-rum, kontor och server rum. Allt detta ska man bli av med, stor altan och fin tomt. Ett garage som skulle rymma min hobbybil, med oljegrop mm.

Just nu är den andra hälften en tickande bomb, det går inte att prata eller att resonera med henne. Hon ser enbart sig själv och saknar helt empati och medkänsla. Vilket är jobbigt att se, då det inte är min fru jag pratar med utan det känns som en helt annan person. Vilket gör det hela ännu svårare. Vad jag än gör eller säger blir fel och hon vinklar allt så att det är dåligt.

Jag önskar att jag kunde känna hat och ilska, det skulle göra allt mycket lättare, men älskar henne för mycket. Det finns liksom inte i mig att kunna vara så mot henne.

Hon vill att vi ska ha kvar huset ett tag till så att hon är säker på att hon tar rätt beslut, men det är ändå slut? Hon har inte skickat in papper om skilsmässa till tingsrätten. Då vi har en dotter på 2år så är det 6 månaders betänketid. Varför skjuta upp på det?

Är s¨sjukt mycket konstigt som snurrar i mitt huvud, snart så ska jag stå själv och ha min dotter varannan vecka helt själv.
Då jag inte är beroende av att bo på ett visst ställe så ger jag henne chansen att välja kommun i sthlm. Något hon inte ens har funderat på, men hon vill ändå sälja huset? Vi ska kanske först hitta två lgh i samma område för att underlätta för vår dotter.

Så måste innom den närmsta tiden hitta en ny lgh och antingen hitta en 2'a och ge dottern sitt egna rum och sova på en bäddsoffa. Det ger mig lägre månadsavgift och jag kan lägga pengarna på en rolig hobby bil. Eller så skaffar jag en 3'a och sitter hemma och tycker synd om mig själv.

Jag ska nu helt plötsligt bo ensam, vilket jag aldrig ha gjort och då även varannan vecka ha ansvaret för vår dotter. Känns så overkligt, jag är inte en dålig pappa, men mitt självförtroende är inte direkt på topp just nu.

Min fru ger andra bilden av att inte något har hänt, hon umgås med vänner och shoppar. Hon har det roligt och verkar inte alls må dåligt utåt.

Nu tänker säker alla att jag ska lämna kärringen och hitta något bättre, önskar att det vore så enkelt......

fan vad kärlek sätter spel på känslor.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Fan också. Har tränat i flera dagar nu inför ölhäfv och under träningen så har det i stort sett alltid gått jävligt bra. Ikväll vad det dags för stora tävlingen och vårat lag får en sjukt bra tid, klara långt före alla andra. Men det visar sig att vi till slut får alldeles för mycket tilläggstid för att vi lämnat kvar för mycket öl och vi missar pallplatsen. Så jävla besviken på mig själv för jag vet att jag nog bidrog till väldigt många av dom extrasekunderna vi fick. Så drygt när man har tränat så mycket inför något och allt går bra och sen när det är dags för tävling så skiter det sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Riktigt knas ikväll. Kan varken sova och har två tentamen att se fram emot, som jag ej har studera till. Första är imorgon. Den här stambytetgår mig till nerverna och jag kommer inte till ro. Håller mig från att lägga mig för att då far tankar åt alla håll.
Känns mycket negativt just nu. Det är åtminstone en säng som delas med en annan, vilket är det enda positiva just nu....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Sant, livet suger kuk ibland. Jag har vänt på dygnet totalt under semestern.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen för att min dator stängs av hela tiden, vem vet kanske händer nu??!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DasBoot_swe:

Jahopp, då sitter man hemma och tycker att livet är surt. 215m2 hus med allt man vill ha som fina sovrum, har bio-rum, kontor och server rum. Allt detta ska man bli av med, stor altan och fin tomt. Ett garage som skulle rymma min hobbybil, med oljegrop mm.

Just nu är den andra hälften en tickande bomb, det går inte att prata eller att resonera med henne. Hon ser enbart sig själv och saknar helt empati och medkänsla. Vilket är jobbigt att se, då det inte är min fru jag pratar med utan det känns som en helt annan person. Vilket gör det hela ännu svårare. Vad jag än gör eller säger blir fel och hon vinklar allt så att det är dåligt.

Jag önskar att jag kunde känna hat och ilska, det skulle göra allt mycket lättare, men älskar henne för mycket. Det finns liksom inte i mig att kunna vara så mot henne.

Hon vill att vi ska ha kvar huset ett tag till så att hon är säker på att hon tar rätt beslut, men det är ändå slut? Hon har inte skickat in papper om skilsmässa till tingsrätten. Då vi har en dotter på 2år så är det 6 månaders betänketid. Varför skjuta upp på det?

Är s¨sjukt mycket konstigt som snurrar i mitt huvud, snart så ska jag stå själv och ha min dotter varannan vecka helt själv.
Då jag inte är beroende av att bo på ett visst ställe så ger jag henne chansen att välja kommun i sthlm. Något hon inte ens har funderat på, men hon vill ändå sälja huset? Vi ska kanske först hitta två lgh i samma område för att underlätta för vår dotter.

Så måste innom den närmsta tiden hitta en ny lgh och antingen hitta en 2'a och ge dottern sitt egna rum och sova på en bäddsoffa. Det ger mig lägre månadsavgift och jag kan lägga pengarna på en rolig hobby bil. Eller så skaffar jag en 3'a och sitter hemma och tycker synd om mig själv.

Jag ska nu helt plötsligt bo ensam, vilket jag aldrig ha gjort och då även varannan vecka ha ansvaret för vår dotter. Känns så overkligt, jag är inte en dålig pappa, men mitt självförtroende är inte direkt på topp just nu.

Min fru ger andra bilden av att inte något har hänt, hon umgås med vänner och shoppar. Hon har det roligt och verkar inte alls må dåligt utåt.

Nu tänker säker alla att jag ska lämna kärringen och hitta något bättre, önskar att det vore så enkelt......

fan vad kärlek sätter spel på känslor.....

Jotack det vet vi.. Tjejen är likadan. När hon är arg på mig tar det flera dar innan hon pratar med , ig, men utåt till familj och vänner är allt normalt.. Hon tycks skita totalt i en.

Jag hoppas allt löser sig för er och inte minst eran dotters skull.

Permalänk
Medlem

Tagit steget att sluta snusa efter ett beroende som varat i drygt sjutton år. Lite smått yr men framförallt tung och trött i skallen samt lite rastlös i benen och lite småsvårt att hålla full koncentration på vad man gör. Men annars känns det bra tycker jag, ser fram emot att bli nikotinfri efter alla dessa år!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Så jävla äcklad över att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Min cykel blev stulen idag, mitt på ljus dagen, fastlåst i metallrör mellan husen på campus i Norrköping. Ställde cykeln där åtta på morgon och när jag skulle hem klockan fem på eftermiddagen så var den borta. Gått runt och letat typ hela dagen men inte hittat något. Polisanmälde händelsen men polisen kommer ju självklart inte att göra något för att hjälpa.

Så jävla deppig just nu. Inte ätit middag ännu ens. Är inte hungrig, ingen matlust, orkar inte laga mat, orkar inte göra något. Fan hade jag inte gått på medicin så hade jag tamigfan supit mig redlös ikväll...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har ingen kontakt med mina föäldrar och taskig kontakt med min syster.
Och igår råkade jag skicka "tjo i stugan"

Fick ett normalt svar tillbaka.
Sen svarade jag att jag råkade skicka till fel person, helt plötsligt tillbaka att jag är helt sjuk i huvudet osv......underbar syster man har.
Antar hon tagit parti för farsan som bett mig dra åt helvete och jag förtjänar ingen respekt från han.

Suck nåja.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Så jävla äcklad över att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Min cykel blev stulen idag, mitt på ljus dagen, fastlåst i metallrör mellan husen på campus i Norrköping. Ställde cykeln där åtta på morgon och när jag skulle hem klockan fem på eftermiddagen så var den borta. Gått runt och letat typ hela dagen men inte hittat något. Polisanmälde händelsen men polisen kommer ju självklart inte att göra något för att hjälpa.

Så jävla deppig just nu. Inte ätit middag ännu ens. Är inte hungrig, ingen matlust, orkar inte laga mat, orkar inte göra något. Fan hade jag inte gått på medicin så hade jag tamigfan supit mig redlös ikväll...

Helt sjukt, jag haffade för någon vecka sedan grabb som bara hoppade upp på en cykel som en man precis hade parkerat sin cykel. Skällde ut han efter noter:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Helt sjukt, jag haffade för någon vecka sedan grabb som bara hoppade upp på en cykel som en man precis hade parkerat sin cykel. Skällde ut han efter noter:)

Ja usch fy fan för cykeltjuvar.

Ser ni en sån där, fast mer sliten, något klistermärke, utan reflexer och andra däck, så hör av er till mig. Borde inte finnas så väldigt många kvar eftersom det är en väldigt gammal modell. Jag har själv aldrig sett någon annan med en likadan cykel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag och min far diskuterade lite inför mitt säljande om bostadsrätt.

Jag ska ju skatta på vinsten, köpte den för 370 000 och säljs den för över det priset så skattar jag för det, eller hur?
T.ex. om den säljs för 400 000:- så vinstskattar jag för dom 30 000:-?

Farsan menar att man ska skatta för hela beloppet så om den säljs för 400 000 så ska det skattas på hela det beloppet, vilket låter helt absurt.

Hur man än försökte övertala honom så vägrade han inse att jag har rätt, för det har jag väl?

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara vinsten man skattar för inte hela beloppet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Jag och min far diskuterade lite inför mitt säljande om bostadsrätt.

Jag ska ju skatta på vinsten, köpte den för 370 000 och säljs den för över det priset så skattar jag för det, eller hur?
T.ex. om den säljs för 400 000:- så vinstskattar jag för dom 30 000:-?

Farsan menar att man ska skatta för hela beloppet så om den säljs för 400 000 så ska det skattas på hela det beloppet, vilket låter helt absurt.

Hur man än försökte övertala honom så vägrade han inse att jag har rätt, för det har jag väl?

Du skattar 22% av vinsten du gör. Sen kan du göra avdrag för mäklare och renovering mm..

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk

Att ha levt troligtvis mer än halva livet i celibat och med de vackraste medborgarna runt omkring en.
Det är smått deprimerande att man är totalt värdelös på något som borde vara normalt.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Allt blir bara fel jämt.

Köpte nytt tangentbord för det gamla började bli dåligt och tog då tillället i akt att göra om min datorhörna med nytt tangentbord utan numerisk del så att avståndet mellan där jag har händerna när jag skriver och musen blir mindre. Jag tycker om den numeriska delen när jag ska mata in siffror men tycker det är dumt att det är på höger sida eftersom jag då hela tiden måste flytta handen mellan tangentbordet och musen om jag ska hoppa mellan många fält. Letade efter tangentbord på prisjakt och det fanns en del utan numerisk del och som dessutom vara av lite kompaktare modell enligt någon konstig siffra jag kommit fram till efter att ha mätt på mitt vanliga tangentbord. Det fanns ett tangentbord som passade bra med min ihopdrömda siffra och dessutom var det billigt. Layouten såg dessutom bra ut. Det var dock trådlös via Bleutooht och jag har ingen mottagare idatorn. Dessa är dock billiga och firman som hade tangentbordet billigast hade en sån till lågt pris. Därför köpte jag tangentbordet och en BT dongle samt ett löst numeriskt tangentbord som jag kunde ha på vänster sida.
Fick grejorna idag och packde upp och insåg att tangenterna var väldigt lika laptop tangenter, något som jag sett på bilden men inte tält hela vägen. Provade det och insåg då att det var kilformat utan någa fötter som gcik att fälla in. Jag har nästan alltid fötterna infälda på tangentbord men det här hade fast lutning, jag vill helst ha plant. Försker titta på websidor om ergonmin , HP har en ok men känns jättesvårt att verkligen följja regeln om att händerna inte får vila mot skrivbordet när man skriver utan de ska vara i luften. Desperat att något jag köpt kanske är oanvändbart bestämmer jag för att montera tangetbordshyllan jag köpte för rätt länge sedan men aldrig använt. Detta innebär dock att jag måste höja skrivbordet för annars får jag inte plats. En annan fördel med att höja skrivbordet är att jag då kan höja det så att det blir lika högt som ett mindre bord vid sidan så att det blir plant mellan dom.
Röjer bort allt på skrivbordet och börjar höja det, något som är VÄLDIGT jobbigt och ansträngande. Efter väldigt mycket möda får jag skrivbordet i kanske ok höjd. Att montera tangentobrdshylla är jättebesvärligt och tar jättelång tid och blir väl kanske ok. Sätter dit skärm och dator och kopplar deet nödvändigaste. Provar tangentbordet och vinkeln är fortfarande inte så bra. Kopplar in ett annat tangentbord som jag har sedan tidigare och som går att göra plant. Det funkar bättre och är dessutom ganska kompakt och har en rätt bra layout. Har jag då köppt grejor som jag inte vill ha och behöver? Är pengarna i sjön eller går det använda ånger rätt, fast då kan jag inte prova tangentbordet för att se om jag verkligen inte tycker om det. Pengar i sjön? Frakt tillbaka kostar lite så det blir en del förlust ändå samt merarbete med att kontakt om retur, packa och skicka och vänta på penar. Viss ansträngning.

Katastrofen blir dock att med ett högre borde så hamnar skäremn för högt. Tidigare var det i kanske perkfekt höjd mu nu är den för högt och jag ommedvetet höjer nacken vilket kan bli ansträngande i längden. Tyvär går inte skärmen att höja och sänka, Ska jag behöva sänka bordet igen med den stora möda det innebär (jag får ju i alla falll motion)? Om jag ska göra det måste jag ta bort tangentbordshyllan, en massa slit i onödan alltså samt ännu en pryl som inte används.

Slutresultatet kan alltså bli att jag slitit en massa i onödan, är pengar fattigare för returfrakt som förhoppningsvis kommer fram och godkänns samt för den onödiga frakt till mig från början som jag inte får tillbaka. Allt detta för att sitta med ett "nytt" tangentbord som jag redan hade.
Den här texten skrev jag på det trådlösa tangentbordet så nu går det väl inte att skicka tillbaka heller. Behåller jag det så blir det väl så att jag får besvär av strålningen från BT-grejset. Dessutom upptäckte jag att trådlösa tangentbordet har numeriska tangenter på bokstäver och att de aktiveras istället när num-lock är på. Detta betyder att det lösa numeriska tangentbord jag köpt inte går att använda med det trådlösa om jag vill kunna skriva både text och sifftor. Retur eller kanske pengarna i sjön. Om jag bara returnerar det så är frakten nog dyrare än varan, alltså kanske jag blir sittande med ännu en pryl i onödan. Som om jag inte hade nog med skrot i skåp och lådor!

Såhär går det när man försöker vara smart och göra något bra. Det går fel, och det gör det för att jag är jag.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Suck nu kan jag inte längre göra kunvagnar åt folk på Inet. För att göra detta krävs nämligen att man har ett konto och det kan man bara skapa om man är bosatt i Sverige eller åtminstone har en svensk mobiltelefon.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ja usch fy fan för cykeltjuvar.
http://i.imgur.com/loBPzB8.jpg

Ser ni en sån där, fast mer sliten, något klistermärke, utan reflexer och andra däck, så hör av er till mig. Borde inte finnas så väldigt många kvar eftersom det är en väldigt gammal modell. Jag har själv aldrig sett någon annan med en likadan cykel.

Det som gjorde mig mest förvånad var att det var mitt inne i centrala Göteborg, en måndags morgon. Jag såg när ägaren kom på sin cykel, hoppa av och parkerade och ställde sig och snackade med någon som jag antar att han kände i en dörröppning. Så kommer den en lallare, går förbi cykeln, tvärvänder och rycker åt sig den och hoppar upp. Fick tag i styret, och frågade vad fan han höll på med.

Rätt säker på att jag har en likadan, fast blå. Kommer inte ihåg märket dock. Inköpt 05-06 någon gång

Edit: Tror min är av märket Wheeler. Men designen är likadan

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

För ungefär första gången i mitt liv känns det som jag är ensammast i världen. Min flickvän och jag börjar glida ifrån varandra och jag är rädd att vi snart kommer göra slut. Jag fortsätter träna boxning även fast motivationen inte ens finns längre, gör det bara rör att det känns som mina föräldrar skulle bli besvikna om jag slutade fast dom nog inte alls skulle bli det. Och det som är jobbigast är att jag inte har någon att prata om mina problem med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

gör det bara rör att det känns som mina föräldrar skulle bli besvikna

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, varför hålla på med något för att föräldrarna inte ska bli besvikna.
Blir som det, så blir dom.

Gör något som du själv vill osv, så ska du se att motivationen finns.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat gymnasiet nu och är fruktansvärt sur då jag har hamnat på helt fel ställe.

Jag är otroligt intresserad av datorer och andra tekniska prylar, främst datorhårdvara. Iallafall så vill jag då går någon slags utbildning som har med datorer att göra, helst att bygga/meka med datorer.

Jag var på studiebesök på Kattegattskolan i Halmstad i 9:an och då besökte jag 2 program, Teknikprogrammet och El &Energi. Jag var väldigt hypad för Teknik, med det blev en stor besvikelse för de grejade inte alls med datorer så som jag trodde, hursomhelst så verkade El & Energi trevligt, de berättade lite om programmet och vi fick prova några saker där, bland annat att programmera någon slags maskin att driva andra maskiner, det var helt okej men jag hörde även de nämna bygga datorer någon gång under dagen så jag diskuterade detta hejvilt med MoP (Mamma o Pappa) när jag kom hem och de sa att det är en linje som man blir elektriker på, jag tänkte att ja... kanske det men...? osäker som man var så lyssnade man ju på MoP då de redan har gått gymnasiet, de övertalade mig att välja en teknisk linje.

En av mina polare berättar några veckor senare att han hittat en linje som han tycker verka skitnajs, nämligen Spelutveckling som är en teknisk linje på LBS (Ljud och Bildskolan). Jag följer med han dit och bestämmer mig för att välja det (Det finns ju ingen linje som man får lära sig om och bygga/meka med datorer trodde jag då). Nu går jag på LBS och mina kompisar som valde El berättar att de får bygga datorer på lektionerna. Jag har frågat rektorn på vår skola om jag får byta till deras men det är tydligen fullt där... med 16 pers i ena klassen och 13 i den andra! Så nu sitter man här med matematik över öronen till ingen nytta då man inte är något som helst intresserad av kursen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

Jag har precis börjat gymnasiet nu och är fruktansvärt sur då jag har hamnat på helt fel ställe.

Jag är otroligt intresserad av datorer och andra tekniska prylar, främst datorhårdvara. Iallafall så vill jag då går någon slags utbildning som har med datorer att göra, helst att bygga/meka med datorer.

Jag var på studiebesök på Kattegattskolan i Halmstad i 9:an och då besökte jag 2 program, Teknikprogrammet och El &Energi. Jag var väldigt hypad för Teknik, med det blev en stor besvikelse för de grejade inte alls med datorer så som jag trodde, hursomhelst så verkade El & Energi trevligt, de berättade lite om programmet och vi fick prova några saker där, bland annat att programmera någon slags maskin att driva andra maskiner, det var helt okej men jag hörde även de nämna bygga datorer någon gång under dagen så jag diskuterade detta hejvilt med MoP (Mamma o Pappa) när jag kom hem och de sa att det är en linje som man blir elektriker på, jag tänkte att ja... kanske det men...? osäker som man var så lyssnade man ju på MoP då de redan har gått gymnasiet, de övertalade mig att välja en teknisk linje.

En av mina polare berättar några veckor senare att han hittat en linje som han tycker verka skitnajs, nämligen Spelutveckling som är en teknisk linje på LBS (Ljud och Bildskolan). Jag följer med han dit och bestämmer mig för att välja det (Det finns ju ingen linje som man får lära sig om och bygga/meka med datorer trodde jag då). Nu går jag på LBS och mina kompisar som valde El berättar att de får bygga datorer på lektionerna. Jag har frågat rektorn på vår skola om jag får byta till deras men det är tydligen fullt där... med 16 pers i ena klassen och 13 i den andra! Så nu sitter man här med matematik över öronen till ingen nytta då man inte är något som helst intresserad av kursen.

Ojoj, lugna sig lite här nu. Vad vill du bli när du blir stor? Du måste tänka lite långsiktigt också. Nu vet jag inte exakt hur det nya gymnasiesystemet ser ut men jag satt då och byggde datorer på lektioner och jag gick naturvetenskapsprogrammet. När jag skulle välja linje så hade jag samma tankar som dig, var riktigt intresserad av datorhårdvara och ville meka datorer osv dagarna i ända. Men föräldrarna lyckades styra mig över till naturvetenskapsprogrammet för det var en bredare utbildning som skulle ge mig fler möjligheter senare i livet. Mitt intresse för datorer och datorhårdvara dog typ ut i mitten av första året för jag hade hållt på med det så mycket på fritiden redan och jag hade liksom lärt mig det mesta. Det man gjorde i skolan var på en så barnslig nivå att man bara tyckte det var jobbigt. Liksom, sitta med på lektioner där dom pratar om de olika delarna i datorn, att grafikkortet skickar bildsignalen till skärmen, processorn gör beräkningar, hårddisken lagrar saker på magnetiska plattor osv. Sådana simpla saker liksom. Samtidigt hade jag mycket matte och fysik. Under högstadiet hatade jag matte och fysik och jobbade aldrig på lektionerna. När jag kom upp på gymnasiet så blev det mycket roligare för man hade en mer likasinnad klass och det var liksom en mognare stämning och klasskamraterna hade en mognar inställning till plugg.

I stort sett oavsett vad du vill bli (om du aspirerar att ha ett kul jobb med bra lön) så måste du plugga på högskola/universitet efter gymnasiet. Om vi nu förutsätter att ditt brinnande intresse för datorhårdvara hänger sig kvar efter ytterligare tre år så är det typ civilingenjör i datateknik eller elektronikdesign du ska läsa antar jag. Dessa är utbildningar med mycket fokus på matematik och delvis fysik, just för att man faktiskt ska verkligen kunna förstå hur saker fungerar och även ta fram nya grejor osv. Läser du elprogrammet så måste du gå tekniskt basår för att kunna plugga till civilingenjör och det är ett bortkastat år samt att du i princip kastat bort en massa tid på gymnasiet genom att läsa en massa elektronikkurser du inte behöver.

Sedan kan jag säga att alla kurser förutom matte, engelska, svenska, fysik osv är bortkastad tid på gymnasiet. Det är fortfarande viktigt att du läser dom och får bra betyg i dom just för betygpoängens skull. Till exempel läste jag Programmering A på gymnasiet vilket är en bortkastad kurs. Läser man något på högskola/universitet som kräver programmeringskunskaper så kommer du då läsa programmeringskurser högskola/universitet och i dessa så förutsätter dom att man inte har någon tidigare kunskap. T.ex så läser jag grundkurs i C++ nu och det är ca 30% av klassen som programmerat förut och ~5% som hållit på med C++ förut. Visst, dom som har hållit på med det förut kanske kan slappa lite mer första veckorna/månaderna men dom som aldrig programmerat förut klarar det lika gallant dom också med lite mer arbete bara.

Jag gick som sagt naturvetenskap och läste alla matte och fysikkurser så att jag fick just högsta behörighetsgrad. Utöver detta läste jag kurser som Datorkommunikation A (typ nätverk osv) och Persondatorer A (meka datorer). Båda dessa var 100p kurser (alltså 100h) och kunskaperna jag fick med mig där var väldigt lite och jag kommer nog aldrig ha nytta av dom igen och dom kommer aldrig ge mig något försprång inom något under min nuvarande utbildning (Civilingenjör i medieteknik).

Alltså, jag vill säga, att sök inte gymnasieprogram utefter vad du tycker är kul att göra på fritiden. Sök gymnasieprogram så att du får tillräcklig behörighet för att plugga det du vill på högskola/universitet. Meka datorer kan du enkelt lära dig hemma på en dag eller två och vill du gå in lite djupare så finns det nog massor av artiklar eller kanske till och med böcker du kan läsa om det på fritiden.

Jag skulle gärna snacka lite mer med dig om detta för jag har så många kompisar som valde fel gymnasieprogram och har i princip slösat bort en massa år bara därför.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Sen att välja line efter vad föräldrarna övertalat till en.
Tanken är väl vad du vill och inte dom?

Tänk om dom hade velat att du valde bärplockning?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Mitt i en tung skiljsmässa så vart frugans farmor sämre och hennes cancer har blivit värre så nu kommer hon inte att få komma hem något mer, samt att hon har fått en stroke. Så idag blir det ett sista besök för mig och dottern i alla fall. Känns lagom kul när livet redan är surt som det är. Just nu så önskar jag att jag kunde ha åkt tillbaka i tiden och börjat om livet. Varje dag är ett helvete att ta sig igenom, när jag inte har dottern så jobbar jag tills jag somnar dvs 7-22. Tycker inte att något är kul, men jobbet får en att tänka på annat. Är kul att vara med dottern men tungt då det påminner en om en massa annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Vägledare
Skrivet av DasBoot_swe:

Mitt i en tung skiljsmässa så vart frugans farmor sämre och hennes cancer har blivit värre så nu kommer hon inte att få komma hem något mer, samt att hon har fått en stroke. Så idag blir det ett sista besök för mig och dottern i alla fall. Känns lagom kul när livet redan är surt som det är. Just nu så önskar jag att jag kunde ha åkt tillbaka i tiden och börjat om livet. Varje dag är ett helvete att ta sig igenom, när jag inte har dottern så jobbar jag tills jag somnar dvs 7-22. Tycker inte att något är kul, men jobbet får en att tänka på annat. Är kul att vara med dottern men tungt då det påminner en om en massa annat

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt tråkigt att läsa Men som man säger, tiden läker alla sår. Nu har jag inte barn eller fru/ex-fru men min farfar gick bort i cancer för ett tag sedan och det var jävla jobbigt framför allt för att vi precis hann lära känna varandra bättre innan cancern tog över hans kropp.
En resa utomlands med eller utan dottern kanske kan hjälpa. Kommer ihåg att när mina föräldrar skiljdes så åkte jag och farsan till Hamburg över en helg. Det var hur trevligt som helst och fick oss båda att må bättre och komma på andra tankebanor

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Ahh just another day in paradise, bara sitter här och tänker på livet. Kommer jag någonsin kunna bli som en normal människa någongång. Har typ 1.3 meter ärr på överkroppen, ångest nästan varje dag. Försöker vara stark och fortsätta leva, men något i mig fortsätter säga att jag aldrig kommer sitta på en strand, eller vara självsäker med en tjej naken. Har hänt så sjukt många gånger att jag suttit med drömtjejen, allt klickar och min fartfyllda hjärna blir lugn för en gångs skull. Men sen tar rädslan över, vad ska man göra när allt är så perfekt. Drar jag av mig tröjan kommer de bli rädda. Men som quoten går: Face your biggest fear and youll be free, kan ligga något i det. Men hur fan ska man kunna älska någon om man inte kan älska sig själv ens.

Sen finns det stunder där allt är perfekt, förmodligen med en tjej jag gillar. Men man bara vet att universum står bakom hörnet med en rolig punchline, typ att man kommer skrämma iväg tjejen med ärren. Eller att man blir dissad trots att de inte vet om ärren. Det värsta är när man träffar en tjej som kollar på en som man vore en pizza eller något. Man känner sig så självsäker och glad, och man bara har roligaste stunderna med varandra och man vet att det är exakt vad jag behöver. Men sen kommer man ihåg alla felen med en och vet att dom kommer lämna en på direkten.

Sitter och bara försöker samla energin tillbaka, och be att livet blir bättre och man kan lyckas känna sig levande igen. Menmen, jag ger inte upp. Bara hålla i ett tag och hoppas man kan få ärren fixande, och börja träna under den perioden. Det är bättre och kunna säga att man försökte i alla fall än att inte göra något alls.

Får man fråga vad det är för ärr du har som låter så hemska?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Vill tyvärr inte gå in på det

Okej, men jag tror att du bryr dig mer om ärren än vad brudarna gör. Försök att inte tänka så mycket på det. Tjejer brukar ju säga att självförtroende är väldigt attraktivt så har du det så kanske inte ärren spelar någon roll, dom gillar dig ändå helt enkelt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare