Microsoft tar bort skrivbordsmiljön från Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar bort skrivbordsmiljön från Windows RT

Det ARM-baserade operativsystemet Windows RT lever vidare och stora förändringar är att vänta med nästa version, som kan bli utan det klassiska skrivbordet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, varför inte... Så länge skrivbordet finns kvar till x86-versionera som mer eller mindre är som en laptop minus touchpad/tangentbord, så ser jag inte skada i det hela. Jag skulle inte sakna skrivbordet på en RT-version iallafall, så länge det finns alternativa filhanterare.

Permalänk
Medlem

Mja, ingen större fara.
Enda jag använder skrivbordet till på RT är att dra över filer från usb minnen till skrivbordet direkt för att man är lat men det kommer man ju inte sakna så mycket ändå.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Microsofts största misstag har varit villfarelsen om att "ett gränssnitt fungerar överallt, oavsett inmatningsmetod", och det är bra att de rättar till det.

Mobila enheter skall ha helskärm och stora tydliga pekvänliga ytor (t. ex Modern UI)
Stationära enheter skall ha ett gränssnitt som passar till precissionsverktyg så som en datormus (skrivbordet och startmenyn) och eftersom skärmarna är större ska allt köras i fönster som standard, punkt slut.

Och detta kunde jag talat om för Microsoft från början. Men det märks tydligt att nötterna som ville gröta ihop allt fått sparken och Microsoft är nu äntligen på rätt spår igen. Jag tror det kan bli jättebra det här

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord säger Microsoft att ARM inte hör hemma i laptops /desktops. Dumt dumt!

Permalänk

Blir intressant att se vad dom hittar på med Office då, kommer det en Modern UI excel?
Använder Office mycket på min RT med tangentbord och mus (dvs som en laptop utan fläktar och 20h batteri)
Skulle egentligen säga att även om det nog kan vara det som gör att den sticker ut från alla andra plattor, men det är nog för erfarna användare, lite mer dator-känsla, men däremot så tillför ju skrivbordet ingenting.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hade detta kommit som en uppdatering till min Surface PRO så hade jag sneat sönder. Använder nästan uteslutande Skrivbordsmiljön på den.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Hade detta kommit som en uppdatering till min Surface PRO så hade jag sneat sönder. Använder nästan uteslutande Skrivbordsmiljön på den.

Men nu gäller det ju RT.. Nog för att det mesta Microsoft har gjort har varit till nackdel för användarna sedan Windows 8 släpptes, men att ta bort skrivbordet på Surface-pro, som är x86-baserad, vore rent vansinningt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förvånad att det tog så pass med tid. På RT var dekstop bara utrymmesätande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Så med andra ord säger Microsoft att ARM inte hör hemma i laptops /desktops. Dumt dumt!

>Modifierar sitt OS för att även passa ARM-enheter
>Anpassar ARM-versionen av sitt OS för att funka så bra som möjligt till de enheter som kommer nyttja OS:et

Hur får du detta till att de påstår att ARM inte ska finnas i laptops/desktops? De har endast anpassat sitt OS bättre för de enheter som nyttjar det... Är de seriös???

Permalänk

Bara jag som tolkade rubriken som att Microsoft skulle lägga ner RT helt?

Bra att dom gör detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Lägg ner skräpet..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Så den enda fördelen med RT (Office) kommer nu inte fungera. Finns det någon anledning utöver just Office man skulle vilja köpa sig en RT istället för en IOS eller Linux enhet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

(RT+WP)/2

"Anledningen till detta tillskrivs att skrivbordet har begränsad funktionalitet med Windows RT och att de enda applikationer som tillhandahålls för operativsystemet är File Explorer, Internet Explorer samt Microsoft Office."

En annan anledning kan väl vara att RT och WP slås ihop?

Permalänk
Avstängd

En annan anledning lär vara att Office borde komma som WinRT-app snart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Ja, varför inte... Så länge skrivbordet finns kvar till x86-versionera som mer eller mindre är som en laptop minus touchpad/tangentbord, så ser jag inte skada i det hela. Jag skulle inte sakna skrivbordet på en RT-version iallafall, så länge det finns alternativa filhanterare.

nya "Start Menyn" är ju som ett skrivbord så när jag kör på min w8.1 maskin så känns de "dumt" att ha genvägar å ikoner på skrivbordet, har nästan inga där utan sorterat och grupperat i Start menyn istället, så ja ska man behålla "nya" start menyn så kan ju man slopa DeskTop / skrivbordet, blir dock inga bakgrundsbilder då för dem med RT???

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Bara de inte tar bort Internet explorer(skrivbordsversionen) eller officepaketet så får man väl vara nöjd antar jag. Likaväl som i Windows 8 använder jag sällan modern UI på min surfplatta... tyckte faktiskt skrivbordet var något som gjorde den unik. Men nu ska det liknas mer en vanlig surfplatta. Jaja, jag har aldrig gillat surfplattor egentligen... men kan man fortfarande surfa som innan ska jag väl inte klaga, även om jag tycker allt är lättare att hålla koll på genom skrivbordet... var glad att den liknande en vanlig dator, men tydligen gick det väl inte hem som försäljningsargument... gillade anteckningar och att man kunde sortera filer som en vanlig dator, med bilder etc... men nu ska det tas bort... använder aldrig appar så... jag lär bli besviken om man inte kan få samma tillgång som innan.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så den enda fördelen med RT (Office) kommer nu inte fungera. Finns det någon anledning utöver just Office man skulle vilja köpa sig en RT istället för en IOS eller Linux enhet.

Om du läser artikeln så står det klart och tydligt att office kommer att fungera även i fortsättningen.

Citat:

...de enda applikationer som tillhandahålls för operativsystemet är File Explorer, Internet Explorer samt Microsoft Office.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Avstängd

Nu kommer det ju starka ARMv8 64-bitar processorer som man skulle kunna köra på skrivbordet också.

ARM har traditionellt mest använts på inbyggda små enheter, men på senaste så har det satsat rätt mycket på servrar också.

Nvidia Tegra K1 och eventuella efterföljare är så starka så man skulle kunna köra dom på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

"Hur kan vi göra RT ännu lite mindre populärt? Vi tar bort den enda funktionen någon gillade!"

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Om du läser artikeln så står det klart och tydligt att office kommer att fungera även i fortsättningen.

I stand Corrected. Konstigt beslut men antar det var det enda de kunde göra.

Skrivet av crumpets:

"Hur kan vi göra RT ännu lite mindre populärt? Vi tar bort den enda funktionen någon gillade!"

Även om det finns personer som tyckte om skrivbordet så var det helt värdelöst iaf på plattor jag dragit finger på. Inte alls anpassat för finger och helt meh i känsla. Metro känns bra mycket bättre där men det finns inga appar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Nä nu snubblade ni allt, Microsoft. Ni skulle ju ta bort RT-miljön från skrivbordsversionen och inte tvärtom! Gör om, gör rätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nä nu snubblade ni allt, Microsoft. Ni skulle ju ta bort RT-miljön från skrivbordsversionen och inte tvärtom! Gör om, gör rätt.

Tänk om, tänkt rätt.

Desktop läget har ingen betydelse på en RT-platta, det finns bara där men du kan inte göra något med det.

Permalänk
Inaktiv

Skönt, efter förra nyheten var jag något oroad över att skrivbordet även skulle försvinna från de x86-baserade plattorna. Det hade snudd på varit en katastrof.

Nu hoppas jag bara att Alina blir klar med RMA'n på min Toshiba Encore, saknar den skapligt vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att RT ens hade någon skrivbordsmiljö var just pga Office. Ganska logiskt att MS skulle ta bort skrivbordsmiljön när den beryktade Gemini-releasen av Office släpps med Modern UI. Med det sagt så känns hela RT ganska lönlöst i och med Intels Baytrail och ytterligare advances med strömsnålhet. Antar att MS vill ha RT kvar pga satsningen på mindre surfplattor. Kanske väntar dom med den lilla Surfacen, som det snackades om innan Surface Pro 3 eventet, för att släppas samtidigt med nya RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tänk om, tänkt rätt.

Desktop läget har ingen betydelse på en RT-platta, det finns bara där men du kan inte göra något med det.

Läs om, läs rätt. Jag syftade på att den vanliga Windows-versionen, den för bland annat stationära datorer, inte behöver något touchvänligt GUI. Att de tar bort desktop i RT bryr jag mig inte ett dugg. Men om de ändå håller på och bantar ner RT så tycker jag att de även kan släppa en renodlad desktop-version där man slipper det nya gränssnittet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Läs om, läs rätt. Jag syftade på att den vanliga Windows-versionen, den för bland annat stationära datorer, inte behöver något touchvänligt GUI. Att de tar bort desktop i RT bryr jag mig inte ett dugg. Men om de ändå håller på och bantar ner RT så tycker jag att de även kan släppa en renodlad desktop-version där man slipper det nya gränssnittet.

Är det något som borde skrotas så är det väl desktop-tänket, har vi inte kommit längre än 1985? (Windows 1.0)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Är det något som borde skrotas så är det väl desktop-tänket, har vi inte kommit längre än 1985? (Windows 1.0)

Fram tills det att det kommit något bättre så nej, tyvärr. Men har du idéer som kan revolutionera sättet vi använder idag så go for it

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Är det något som borde skrotas så är det väl desktop-tänket, har vi inte kommit längre än 1985? (Windows 1.0)

Varför ändra på ett vinnande koncept? Och exakt vad gör Metro för att underlätta det för användaren som ett desktop-gränssnitt inte klarar av? Går ju inte ens att ändra ikoner utan att lämna det nya gränssnittet och appar körs alltid i fullscreen, vilket gör multitasking totalt värdelöst då man bara kan ha uppe två program åt gången. Det är ett lämpligt gränssnitt för en surfplatta, men fan inte en stationär dator.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Så med andra ord säger Microsoft att ARM inte hör hemma i laptops /desktops. Dumt dumt!

ARM + Windows hör inte hemma i desktop eller "laptop", utom i enklare surfplatte-liknande saker med tangentbord.
Finns absolut INGET som kan köras på det, eller fungera på det, då så lite intresse finns.
Inga spel, inga gamla program, inget du har i desktopläge från x86 fungerar.
Du kan utan problem tekniskt sett köra moderna x86 datorer med gamla program, eller många gamla x86 datorer med moderna program och OS, något ARM inte kan rakt av.

I Linux världen är det annorlunda, och där kan lite mer kraftfulla maskiner troligen vara av intresse, men ARM har fortfarande enorma nackdelar utanför sin egen lilla mobila värld, då allt måste skrivas om och kodas om för att passa dem. Nu har iaf ARM en standardisering mellan versionerna som gör det betydligt bättre, så framtiden får avgöra vad som sker där.

Tills ARM börjar acceptera att de måste ha lite bakåtkompatibilitet, så tror jag aldrig det kommer kunna användas till något generiskt OS under längre tid. Utan det blir som tex Android är idag, varje enhet byggs helt unikt och där tillverkarna inte stöder något efter 1-2 år, sen måste 3:e part göra om allt. Detta är möjligt med Android och Linux, pga deras öppenhet, men inte Windows.