Permalänk
Medlem

Trasig G3258 från fabrik?

Tja! Köpte en Pentium G3258 idag, och när jag packade upp den så såg jag att två komponenter saknas.
Har inte installerat den än.

Bild: http://imgur.com/CXkOZe8
Bättre bild på undersidan: http://imgur.com/o1VtfQn
Går det på garanti?

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prolle:

Tja! Köpte en Pentium G3258 idag, och när jag packade upp den så såg jag att två komponenter saknas.
Har inte installerat den än.

Bild: http://imgur.com/CXkOZe8
Går det på garanti?

Vad menar du..?

Permalänk
Medlem

Menar du de två guldiga kontakterna som inte sitter på eller vad är det som saknas?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Hör med butik om reklamation då du inte testat prollen utan såg undersidan och att den var skadad efter att ha öppnat kartongen. bifoga länk till bild på en gång på skadan.
komponenterna är små capacitorer så det kan påverka hur stabil eller hur bra den överclockar i värsta fall. den kan även behöva högre spänning beroende på hur högt du pressar processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Vad menar du..?

Två komponenter saknas, kolla bild

Skrivet av Trizones:

Menar du de två guldiga kontakterna som inte sitter på eller vad är det som saknas?

Det jag tror är kondensatorer saknas på undersidan

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prolle:

Två komponenter saknas, kolla bild

Det jag tror är kondensatorer saknas på undersidan

Jag ser faktiskt inte vad som är fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Hör med butik om reklamation då du inte testat prollen utan såg undersidan och att den var skadad efter att ha öppnat kartongen. bifoga länk till bild på en gång på skadan.
komponenterna är små capacitorer så det kan påverka hur stabil eller hur bra den överclockar i värsta fall. den kan även behöva högre spänning beroende på hur högt du pressar processorn.

Får höra med Webhallen, ganska störigt att jag inte kan använda den nu dock...

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Jag ser faktiskt inte vad som är fel..

Kolla: http://imgur.com/HYtMS4W

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Får höra med Webhallen, ganska störigt att jag inte kan använda den nu dock...

Verkar som det saknas 2 kondensatorer om man jämför med bilder på nätet.

Kontakta Webhallen så löser dom det garanterat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prolle:

Aha sorry, missade att det var tomt där. Ja det där ser ju lite tokigt ut. Om det inte finns någon vettig förklaring så är det ju solklart garanti/reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Verkar som det saknas 2 kondensatorer om man jämför med bilder på nätet.

Kontakta Webhallen så löser dom det garanterat

Får bli så, första gången något sånt händer faktiskt.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk

Vad är det som säger att det är fel? Jag har byggt många datorer och aldrig varit med om att en processor har varit felaktig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

känns som det är extra punkter för motstånd eller nått och jag har med svårt att tro att den är trasig då jag aldrig råkat på nån ny trasig cpu på ett par hundra burkar jag byggt men är väll inte omöjligt men kan nästan sätta ett finger på att det ska vara så där ...nästan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

känns som det är extra punkter för motstånd eller nått och jag har med svårt att tro att den är trasig då jag aldrig råkat på nån ny trasig cpu på ett par hundra burkar jag byggt men är väll inte omöjligt men kan nästan sätta ett finger på att det ska vara så där ...nästan

Om man jämför med andra bilder från internet så ser man att det ska sitta saker där

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Om man jämför med andra bilder från internet så ser man att det ska sitta saker där

Du jämför med en pentium i samma klass? Kan ju vara så att vassare CPU:er kräver de extra men att de kan snåla in på de här billiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du jämför med en pentium i samma klass? Kan ju vara så att vassare CPU:er kräver de extra men att de kan snåla in på de här billiga

Kollade på samma cpu, komponenterna saknades inte på dom

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Så du tror att den är trasig, men tänker inte kolla om den faktiskt är trasig eller inte innan du försöker skicka tillbaka den?
Du är medveten om att alla processorer stabilitetstestas innan de säljs? Dvs så länge kartongen inte är mosad och delar knäckts loss så är den i princip garanterat hel.

Bilderna du hittat på nätet lär ju vara en annan batch/revision bara. Inte konstigare än så. De återanvänder samma PCB, men monterar inte fler ytmonterade komponenter än vad som behövs.
Det var mest ES som gick ut till recension, och fotades av de större sidorna. Och ES skiljer sig ju alltid från den riktiga modellen.

Ploppa in den och kör på bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Så du tror att den är trasig, men tänker inte kolla om den faktiskt är trasig eller inte innan du försöker skicka tillbaka den?
Du är medveten om att alla processorer stabilitetstestas innan de säljs? Dvs så länge kartongen inte är mosad och delar knäckts loss så är den i princip garanterat hel.

Bilderna du hittat på nätet lär ju vara en annan batch/revision bara. Inte konstigare än så. De återanvänder samma PCB, men monterar inte fler ytmonterade komponenter än vad som behövs.
Det var mest ES som gick ut till recension, och fotades av de större sidorna. Och ES skiljer sig ju alltid från den riktiga modellen.

Ploppa in den och kör på bara...

Det syns att det har suttit komponenter fastlödda där, så jag tror fortfarande att de har gått av någon stans på vägen.
Jag kommer fortfarande se vad Webhallen har att säga iallafall

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Entusiast

För att fylla på det som Genesis skrev:

Många gånger använder man inte alla platserna för ytmonterade komponenter. Vissa skippas helt och hållet för att de inte behövs för den aktuella produkttypen ifråga. Detta gäller även samma typ av produkter, men där revisionerna skiljer sig.

...och vad jag kan se på bilden ser inte lödpunkterna "brutna" ut, utan man har helt skippat komponenterna vid monteringen. Medvetet av fabriken alltså.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Så du tror att den är trasig, men tänker inte kolla om den faktiskt är trasig eller inte innan du försöker skicka tillbaka den?
Du är medveten om att alla processorer stabilitetstestas innan de säljs? Dvs så länge kartongen inte är mosad och delar knäckts loss så är den i princip garanterat hel.

Bilderna du hittat på nätet lär ju vara en annan batch/revision bara. Inte konstigare än så. De återanvänder samma PCB, men monterar inte fler ytmonterade komponenter än vad som behövs.
Det var mest ES som gick ut till recension, och fotades av de större sidorna. Och ES skiljer sig ju alltid från den riktiga modellen.

Ploppa in den och kör på bara...

Tycker inte det är orimligt att skicka en bild till butiken och fråga om det är som det ska då inte jag heller lyckats gräva upp en enda bild på en g3258 i skick som denna. För även om den bootar så kommer avsaknaden av resistorerna/kondensatorerna mest troligt påverka på något vis om det nu är så att de saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

För att fylla på det som Genesis skrev:

Många gånger använder man inte alla platserna för ytmonterade komponenter. Vissa skippas helt och hållet för att de inte behövs för den aktuella produkttypen ifråga. Detta gäller även samma typ av produkter, men där revisionerna skiljer sig.

...och vad jag kan se på bilden ser inte lödpunkterna "brutna" ut, utan man har helt skippat komponenterna vid monteringen. Medvetet av fabriken alltså.

Har den framför mig, och om jag kollar från sidan så sticker lödtennet upp lite.

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Det syns att det har suttit komponenter fastlödda där, så jag tror fortfarande att de har gått av någon stans på vägen.
Jag kommer fortfarande se vad Webhallen har att säga iallafall

... varför tror du det?
Så du som lekman går alltså runt och väljer att tro att något är fel helt grundlöst och utan ens en tanke på att testa produkten innan du går tillbaka till butiken och bråkar?

Mejla Webhallen och kolla. Men testa processorn först, för det kommer ju självklart vara deras första fråga.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Har den framför mig, och om jag kollar från sidan så sticker lödtennet upp lite.

Ja det är inte onormalt. Resultat av en lödmetod som kallas för "Wave Soldering". Fullständigt normalt.
Så länge det inte finns tydliga brytmärken / brottanvisningar i lödpunkterna ifråga.
Oanvända komponentplatser får alltid et liten ö med lödtenn, vare sig man vill eller ej.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Ja. Mycket bättre bild. Nu ser man tydligare. Skulle varit med från början.
Nu ser det ut som om det faktiskt är en sort brottanvisning på lödpunkterna ifråga, vilket inte syntes alls i den första bilden.
Vore bra om ni kan få en ännu skarpare bild.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

den där är begagnad, lämna tillbaka den och såg att du fick den så, antagligen är den inte stabil och därför den är återlämnad!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

den där är begagnad, lämna tillbaka den och såg att du fick den så, antagligen är den inte stabil och därför den är återlämnad!

Kartongen var oöppnad, så begagnad kan den väl inte va?

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

den där är begagnad, lämna tillbaka den och såg att du fick den så, antagligen är den inte stabil och därför den är återlämnad!

Vad baserar du detta på? På det faktum att det ligger två pyttesmå partiklar damm eller hudflagor på processorn?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av prolle:

Kartongen var oöppnad, så begagnad kan den väl inte va?

Dubbelkolla plomberingen. Kan det vara vara någon som "fulat" med plomberingen och lyckas få förpackningen att se obruten ut, och sedan lämnat tillbaka produkten med ångerrätt. Har själv varit med om det, där någon fuling lämnat tillbaks en bruten förpackning och återplomberat med en snyggt skuren transparent tejp ovanpå den ordinarie plomberingen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr.Borka:

Vad baserar du detta på? På det faktum att det ligger två pyttesmå partiklar damm eller hudflagor på processorn?

Det är fortfarande otydligt, men själv känner jag igen "bortslitna" ytmonterade komponenter. De lämnar efter sig en något mattare och planare yta på lödtennet, än om det bara hade varit en utelämnad löd-ö före lödningen.
Därav efterfrågade jag en ännu skarpare bild där man tydligare kan se det. Svårt att avgöra ännu.

Dammet/partiklarna ni ser har inget med saken att göra. Titta på de utelämnade komponentplatserna istället.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)