ASUS - konsumentverket

Permalänk
Rekordmedlem

Det är underligt att det finns de som klagar så hårt på Asus istället för på MM som är de som ska sköta om allt och dessutom är kundens motpart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kan meddela att vi absolut inte skiter i sofha/kunden. Jag hade personligen gärna sett vi hade kunnat ge en ny dator varenda gång en kund får problem, men tyvärr är där regler vi måste hålla oss efter.
Anledningen till varför dessa regler finns är för att våra marginaler inte är så stora som många tror. Faktum är att vinsten vi gör på en dator oftast äts upp av kostnaden för första gången en dator skickas på service.

Vi håller oss till konsumentreglerna och tillverkarnas marginaler är baserade på dessa regler. Skulle reglerna säga att datorn alltid ska bytas ut direkt oavsett fel så hade priserna behövt vara mycket högre för att tillverkarna skulle våga sälja sina produkter.

I just detta ärende är där massor av aspekter att ta hänsyn och jag ska försöka förklara varför den ännu inte kan godkännas för kreditering.

Det fel som denna produkt primärt har varit inskickad för är pekplattan som sluta fungera varje gång datorn vakna från viloläge. Infocares rapporter bekräftar att pekplattan fungerade felfritt efter varje ominstallation, så ett 3:e-parts program måste ha varit inblandat. För att ytterligare styrka detta påstående så ska det poängteras att moderkortet som styr denna funktion, har bytts ut mot ett helt nytt och ändå påstår kunden att problemet kvarstår.
Eftersom datorn varit inne flera ggr för touchpaden så har infocare testat detta extra noga sist den var inne och ändå har de inte hittat felet.

Fläkten har infocare testat noga med många timmar av olika stresstester och inte en enda gång har fläkten uppfört sig onormalt.

Datorn har även har haft problem med varierande skärmljusstyrka, men detta har endast varit känt av infocare vid två tillfällen. Detta eftersom felbeskrivningen infocare fick, inte har nämnt detta vid två tillfällen. Som jag förstår det så är det inte alltid felet uppstår. Då är det svårt för infocare att hitta problemet och det är inget som går att mäta med deras testprogram.

Missförstå mig inte. Jag är på kundens sida och även om detta hade varit min kompis så hade jag inte kunnat säga något annat än det jag säger här och nu.

Infocare har ett försök till att åtgärda problemet med skärmen enligt konsumentreglerna.

Det ska dock inte bortses från att kunden har lämnat in datorn vid fyra tillfällen till Mediamarkt och om det kunden säger stämmer, så har mediamarkt känt till de flesta felen vid alla dessa tillfällen. Därför har både Mediamarkt och Infocare delat ansvar för hur det har gått med detta ärende.

Både Mediamarkt, Elgiganten, Siba och i stort sett alla tillverkare använder sig av infocare för deras reparationer. Av den enkla anledning att de är störst i Norden. Det är dessutom smidigast för de stora elbutikerna att använda infocare då de kan skicka många av deras olika produkter till samma verkstad. Det ska även tilläggas att det inte finns så många alternativ att välja på och hade ASUS reparerat utomlands så hade reparationerna tagit längre tid. Tro det eller ej men de flesta ärende klaras upp både snabbt och på första försöket.

Kunden har stor chans till att få antingen en ny produkt eller pengarna tillbaka om Mediamarkt kontaktas och alla bevis läggs fram.

Jag förstår att alla ser oss som det stora stygga företaget när en kund lägger fram ett ärende som detta. Det är inte så att vi gömmer oss bakom Mediamarkt och försöker frånsäga oss allt ansvar. Med den fakta jag har så kan jag faktiskt inte se vilken annan tillverkare som skulle ge en ny dator då det inte är vi/ASUS som har gjort fel. Hade ASUS varit att skylla här så hade jag inte tvekat att ge kunden kompensation.

I detta har senaste inlägger helt rätt i vem ansvaret ligger hos.

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är underligt att det finns de som klagar så hårt på Asus istället för på MM som är de som ska sköta om allt och dessutom är kundens motpart.

Grymt dåligt skött Media Markt! Så, tror du missförstår kritiken lite, det är nog ingen som inte tycker MM skött detta dåligt.

Jag tolkar det hela som att kund har haft kontakt med media markt flertalet gånger utan vidare lycka att få en ny dator eller problemen lösta där. Nu är vi här och tillverkaren av den (antaget) defekta produkten har en representant här. ASUS kan snabbt och smidigt lösa problemet (det är deras produkt) på flera sätt men väljer att spendera massor med tid att argumentera för hur de har rätt istället för att lösa problemet för kund.

Jag vill förtydliga att jag inte anser ASUS ha något krav på sig att lösa detta problemet, hårddrar man det så är det Media Markts problem att lösa, men den dagen man själv står där med en reklamation och återförsäljaren bråkar så vore det trevligt om leverantören brydde sig om mitt problem mer än att påpeka att det är min återförsäljares fel att mitt problem ej är löst.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

TS, har använt lite kontakter och fått bekräftelse på att någon tittar på detta. Vad det betyder och leder har jag inte någon information om men jag önskar dig lycka till!

Permalänk
Avstängd

Vill poängtera en sak här faktiskt som jag märkt med min Asus - som är nyinköpt. Efter att jag satte den i Hibernate så kan jag inte scrolla med två fingrar längre på touchpaden. Jag fick köra en omstart. Så detta verkar vara ett större problem än på bara den datorn som det diskuteras i tråden. Asus måste ju ta ansvar för vilka program som finns förinstallerade på en dator så att de funkar fullt ut även efter Hibernate mode!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Hade problem med min zenbook startknappen var det glapp i löste det genom att sätta klister samt tejp på en kabel som det var glapp i! Har funkat perfekt sen dess!
Har förövrigt jobbat i butik som använde sig av infocare och större idioter får man leta efter. En kund kom in och skulle hämta sin laptop HELA luckan var repad... Nu snackar vi inte om 1-2 repor utan 20-30 mindre samt några större. Vart alltid beskymmer med fuktskador hit och dit samt återställning. Jag gjorde alltid återställning DIREKT i butik för att kunna begränsa ärrendetiden och kanske slippa skicka vidare den!
Skrev varje gång i ärendet: Tekniker har återställt dator/mobil samt uppdaterat mjukvaran men problemet kvarstår samtliga drivrutiner installerade. 7/10 fall kom skiten tillbaka ändå Telefon/dator återställd och uppdaterad mjukvara ok!

NEJ den funkar fortfarande inte. Tyckte fan synd om folk, varje gång jag köper något kollar jag om dem använder sig av infocare eller inte. Bara jobba ihop med dem ger en huvudvärk tänk att vara kund jisses.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Som många i tråden redan har sagt så är du Mediamarkts kund. Det är Mediamarkt som har sålt datorn till dig och enligt svensk konsumentlag är det dem du ska kräva en lösning av. Mediamarkt får sedan i sin tur lösa det med oss eftersom de är vår kund.

Jag hoppas detta har varit till hjälp och jag önskar verkligen att ni lyckas komma fram till en lösning.

MVH, ASUS Anders

Stort företag kan inte gå ner på individnivå, för hårt styrda från hemlandet eller ovilja?

Skrivet av mrqaffe:

Det är underligt att det finns de som klagar så hårt på Asus istället för på MM som är de som ska sköta om allt och dessutom är kundens motpart.

Underligt, inte alls. Får man ingen hjälp eller gehör från den som ska hjälpa får man ju gå på tillverkaren.

Asus kan faktiskt hjälpa berörd person, om de hade velat och brytt sig om även den lilla kunden.

Aldrig igen att jag väljer en produkt från Asus.

Till Sofha; Ta ärendet till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Till Sofha; Ta ärendet till ARN.

Eftersom jag inte får någon hjälp från MM och ASUS inte heller hjälper mig på något sätt, så har jag kontaktat konsumentvägledaren. Alla papper från samtliga service samt alla mailkonversationer är postade till henne. Jag hoppas och tror att det kommer ge resultat, men jag är väldigt besviken att det måste gå så här långt för att något ens ska ske. Jag är väldigt nyfiken på vad som händer, och hur både MMs och ASUS respons blir på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

TS, har använt lite kontakter och fått bekräftelse på att någon tittar på detta. Vad det betyder och leder har jag inte någon information om men jag önskar dig lycka till!

Tack så mycket för att du har hjälpt till, betyder väldigt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Eftersom jag inte får någon hjälp från MM och ASUS inte heller hjälper mig på något sätt, så har jag kontaktat konsumentvägledaren. Alla papper från samtliga service samt alla mailkonversationer är postade till henne. Jag hoppas och tror att det kommer ge resultat, men jag är väldigt besviken att det måste gå så här långt för att något ens ska ske. Jag är väldigt nyfiken på vad som händer, och hur både MMs och ASUS respons blir på det.

Tyvärr ska du nog inte vänta dig allt för mycket av konsumentvägledaren, de är mest till för rådgivning och kan endast kontakta företagen för att trycka på lite. Jag tvivlar på att det kommer hända så mycket. Dock tycker jag det är bra att du försöker den vägen innan du går vidare. Om du inte kommer någonstans med MM så är nästa steg ARN. Tänk dock på att hålla Asus utanför det hela om du går vidare med ärendet, Asus har inget ansvar mot dig och varken ARN eller ev. tingsrätt kommer bry sig om dem, utan det är MM som har ansvaret gentemot dig.

Hoppas det löser sig för dig och att du får den hjälp du har rätt till!

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Asus gör 100% rätt och ser ingen anledning varför dom ska kompensera.
Tycker det är larvigt att en del säger "buhu aldrig mer asus!!!!" för att Asus inte ger med sig och daltar.

Permalänk

Låter bedrövligt det där sofha. Jag hade inte lämna butiken innan dom hade fixat laptopen

Jag har faktiskt reklamerat en produkt på MM (260 kr en mus), tog pengarna tillbaks. inget problem då hade nästan 2 år gått. Men hoppas du får ordning på det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Känns som om Media Markt har ansvaret här. Självklart oerhört frustrerande när man inte får den hjälp som man önskar.

Kan bara prata bra om Asus för egen del. Har en mängd av deras hårdvara i min burk och har så haft i många år. Aldrig några problem, fram tills för ca 2 månader sedan då moderkortet började spöka.

Kontaktade Asus support och fick direkt besked att lämna in den hos försäljaren eftersom det antagligen var en strömkrets som felade. Bifogade mailkonversationen och nu får jag ett nytt moderkort utan några större problem. Får dessutom ett 2 år nyare moderkort än det som jag hade.

Bra hanterat av både Asus och återförsäljaren.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd

Infocare är helt värdelösa. Det påståendet ASUS kommer med att utomlandsservice hade tagit längre tid behöver inte alls stämma. Har haft telefoner hos Infocare i 14+ dagar. Ta detta i jämförelse med en Acer-laptop jag hade en gång som skärmen dog på. Upphämtning/avlämning vid dörren och den var borta 10 dagar. I Tyskland.

Till på köpet så blir det ordentligt lagat. Det är helt klart en kostnadsfråga för ASUS, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

... då det inte är vi/ASUS som har gjort fel.

Jo tjena, det är ju ni ASUS som har tillverkat denna laptop som tydligen allt är fel på. Och den har konstigt nog slinkigt igenom er usla kontroll. Ni är av stor moralisk partner att skylla på här.

I vilket fall som hällst, denna dator har kostat er mer skit och pengar en vad det hade varit värt att ge TS en ny för. Ni gjorde helt enkelt en dålig deal i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Eftersom jag inte får någon hjälp från MM och ASUS inte heller hjälper mig på något sätt, så har jag kontaktat konsumentvägledaren. Alla papper från samtliga service samt alla mailkonversationer är postade till henne. Jag hoppas och tror att det kommer ge resultat, men jag är väldigt besviken att det måste gå så här långt för att något ens ska ske. Jag är väldigt nyfiken på vad som händer, och hur både MMs och ASUS respons blir på det.

Glöm inte att dokumentera all den tid du lagt på detta samt alla resor som du sen ska kräva ersättning för.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Asus och MediaMarkt inte kan talas vid och gemensamt försöka hjälpa kunden? Varför ska man ibland som kund behöva göra precis allting själv? Seriösa företag ska hjälpa sina kunder fullt ut, och inte bara vara intresserad av att tjäna pengar! Ska man hårdra saker, förtjänar man inte att tjäna pengar om man inte gör det på ett etiskt och moraliskt rätt sätt!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

företag som media markt, elgiganten och liknande är riktiga svin. har själv haft problem med en dator som jag köpte ifrån media markt och en mobil som jag köpte ifrån elgiganten. mobilen fick jag hävt köp men efter några månader av klagande och "arbete".

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Då kommer man aldrig mer att köpa något på Media Markt eller någon produkt av märket ASUS.

Det är rätt enkelt att se vilka tillverkare som värderar sina kunder högt om man kikar i "problemtrådar" här på SweC. Tyvärr verkar ju inte ASUS vara en av dem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Äckliga Mediamarkt, 0% kundservice! Inte konstigt att de backade 680 millar när de behandlar kunder så som de gör

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Tack så mycket för att du har hjälpt till, betyder väldigt mycket!

Två veckor har gått. Har det hänt något nytt eller står allt stilla?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Om man köper en ny dator och den har fel moderkort, borde man inte då kunna häva köpet och inte behöva acceptera att ett nytt stoppas in? Köper man en fabriksny dator vill man ju ha en fabriksny dator och inte en "reparerad", men jag antar att det inte är så logiskt i den "juridiska verkligheten".

Att det får skötas så här uselt är upprörande!

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt är det Media Markt som är sofhas avtalspart, och det är de som ska ersätta varan, inte ASUS per say. Det mesta av vikt har tagits upp redan, men i framtiden bör du gå till din avtalspart (butiken) och kräva att få köpet hävt när det gått så här långt, personligen skulle jag gjort det långt tidigare. Vägrar de går du till ARN för att få igång processen som kan ta lite tid, vänta inte på konsumentinformationen. Lycka till!

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasshopper519:

Det finns tillverkare som det tar 2-3 arbetsdagar för att få fram en reparationsstatus. Bla "världens största datortillverkare". Där har ni en problematisk support/kundtjänst, det vill jag lova.

"Världens största datortillverkare"?

Vilken menar du, HP eller Fujitsu. Om det är någon av dessa så undrar jag vad du har upplevt för jag har definitivt inga problem med någon av dessa. Haft ca 2000 serviceärenden hos HP samt kanske 250 hos Fujitsu. Ca 500 hos övriga märken.

Håller med om att Asus har bra support. Problemet i denna tråden är att MediaMarkt inte tar sitt ansvar.

Vill man ha bra service och kundtjänst så köper man INTE av varken Elgiganten eller MediaMarkt, punkt slut!!

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Det största problemet är att man som köpare är utlämnade till försäljningsstället, de anställda på MM verkar ju inte lyckats skicka in en felbeskrivning korrekt. Det är oftast inte värt att spara lite pengar på att köpa produkterna hos MM och andra platser med inkompetent personal. Det svenska systemet fungerar ju just så att köparen kan ställa sina krav mot försäljningsstället då det är de 2 parterna som ingått avtalet.

Om TS däremot har kvar papper på att felbeskrivningen varit densamma all gånger har h*n ju stöd för att få häva köpet. Det största problemet i denna härva har nog varit att fulla apor är mer kompetenta servicetekniker än de på InfoCare, förstår inte varför företag fortfarande anlitar dessa skojare då det måste ge massvis med upprörda kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är underligt att det finns de som klagar så hårt på Asus istället för på MM som är de som ska sköta om allt och dessutom är kundens motpart.

I slutändan är det ändå ASUS som bestämmer över serviceärendet, MM kan bara försöka övertala dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northbane:

I slutändan är det ändå ASUS som bestämmer över serviceärendet, MM kan bara försöka övertala dem.

Ja tex genom att inte sälja deras produkter om de får mycket reklamationer, om tillverkarna förvränger försäljarnas uppfattning om antalet reklamationer lär de kunna fortsätta sälja dåliga produkter, själv skulle jag aldrig acceptera att inte handlaren löser problemet så länge det ligger inom reklamationsrätten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ursprungliga felet finns i Windows 8, har haft exakt samma jävulskap med min Toshiba
Installera Windows 7 och inga problem längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

MM får väll ersätta han med en ny dator eller repererad på deras kostnad. Sen får väll dom ta fight med tillverkare eller vad det nu är eftersom det har kunden inget med att göra. Kvittar ju vad en tillverkaren säger igentligen då återförsäljaren måste lyda under svensk lag, konsumentköplagen i detta fall.

Permalänk
Medlem

har varit intressant att följa. Vill gärna se fortsättningen om Sofha hittar tillbaka till tråden.

Riktigt stor kred för att ASUS kommer ut och säger rakt av hur det är istället för att ge med sig bara för att nån höjer rösten (inte dig sofha, utan svaren på denna tråd), för jag skulle helt klart skylla på Infocare i denna historia med det bevis som finns upplagda här.

Och jag skulle nog säga att det är infocare som ska stå för detta då dem tydligen använde fel moderkort samt att dem inte ens installerade ram minnet? det verkar helt enkelt som dem har haft riktigt oflyt vilket är mänskligt men tyvärr drabbar kunden.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM