Kört memtest, diskcheck, DBAN, köpt windows, tempkontroll, omplacerat minnen, uppdaterat drivrutiner men fortf random bluescreen

Permalänk
Medlem

Kört memtest, diskcheck, DBAN, köpt windows, tempkontroll, omplacerat minnen, uppdaterat drivrutiner men fortf random bluescreen

Tjena!

Jag har haft problem med bluescreens sedan jag köpte min dator och har nu tröttnat på det, så vänder mig hit då jag har fått slut på idéer och tappat all energi till att fortsätta googla på eventuella lösningar. Jag har försökt med allt och vet bara inte vad jag ska göra mer. Kört memtest, diskcheck, DBAN, köpt windows, tempkontroll, omplacerat minnen, uppdaterat drivrutiner och det blir fortfarande random bluescreens. Jag har försökt tänka på när dom inträffar men det är helt random.

Jag har kört DBAN flera gånger, formaterat om datorn, installerat om Windows (köpt) och försökt ladda ner alla windows updates, men på många står det bara att installationen misslyckats. Har testat ominstallera alla updates och ibland funkar det, och ibland inte. Jag har även kört memtest över natten på alla minnen (4 st) och den hittade fel på två, så plockade bort dom och körde enbart 2, men fortfarande blue screens. Har testat omplacera dom också men utan framgång. Temperaturen i datorn är det inga konstigheter med.Jag har sett till att hålla drivrutiner uppdaterade på allt som går uppdatera, men det verkar inte heller hjälpa. Vet inte om det beror på att komponenterna inte skulle vara kompatibla, men har svårt att tro det.

Jag har nyligen formaterat datorn så har inte kvar många av dumpfilerna. Försökte komprimera dom jag har för att ladda upp på filefactory, men det står bara:

"WinRAR: Diagnostic messages"!

C:\Users\William\Desktop\New folder.rar: Cannot open C:\Users\William\Desktop\New folder\062614-16863-01.dmp
Access is denied.

C:\Users\William\Desktop\New folder.rar: Cannot open C:\Users\William\Desktop\New folder\062614-17487-01.dmp
Access is denied.

Det händer när jag försöker komprimera dumpfilerna, och det som dyker upp i WhoCrashed ser ut såhär:

System Information (local)

computer name: WILLIAM-PC
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
Hardware: MS-7752, MSI, Z77A-S01 (MS-7752)
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz Intel586, level: 6
8 logical processors, active mask: 255
RAM: 8541249536 total
VM: 2147352576, free: 1984720896

Crash Dump Analysis

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Thu 2014-06-26 20:20:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062614-16863-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8003A7F670, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2014-06-26 20:20:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8003A7F670, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2014-06-26 12:58:36 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062614-17487-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8003A7F670, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Conclusion

3 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Connsider using WhoCrashed Professional which offers more detailed analysis using symbol resolution. Also configuring your system to produce a full memory dump may help you.

Det här är min dator:

* 500GB Western Digital Caviar Black 1 st
* Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC 1 st
* Fractal Design Newton R2, 800W 80+ Modulär 1 st
* Innehåll i Uppgraderingspaket Intel Core i7 3770K (Ivy Bridge)
* MSI Z77A-S01 ATX 1 st
* Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) 1 st
* Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART 1 st

Jag är oerhört tacksam för svar och är det någonting som saknas i tråden så kan jag lägga in det omgående.

Med vänliga hälsningar
William

Permalänk
Inaktiv

Står ju i loggen att minnet strular. Kompatibilitetsproblem? ...med i åtanke att du kört memtest (förhoppningsvis minst en hel natt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bluescreen viewer kan också ge en hint...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Segas :

Jaa, jag anar med det. Japp, körde memtest under natten och lite till och två minnen var det fel på, men de andra syntes inget på. Skulle det kunna vara kompatibilitetsproblem? Kan det vara minnena som inte går ihop sig med resten?

candycraver:

Är bluescreen viewer ett program att analysera dumpfiler i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willz0rz:

Tjena!

Jag har haft problem med bluescreens sedan jag köpte min dator och har nu tröttnat på det, så vänder mig hit då jag har fått slut på idéer och tappat all energi till att fortsätta googla på eventuella lösningar. Jag har försökt med allt och vet bara inte vad jag ska göra mer. Kört memtest, diskcheck, DBAN, köpt windows, tempkontroll, omplacerat minnen, uppdaterat drivrutiner och det blir fortfarande random bluescreens. Jag har försökt tänka på när dom inträffar men det är helt random.

Jag har kört DBAN flera gånger, formaterat om datorn, installerat om Windows (köpt) och försökt ladda ner alla windows updates, men på många står det bara att installationen misslyckats. Har testat ominstallera alla updates och ibland funkar det, och ibland inte. Jag har även kört memtest över natten på alla minnen (4 st) och den hittade fel på två, så plockade bort dom och körde enbart 2, men fortfarande blue screens. Har testat omplacera dom också men utan framgång. Temperaturen i datorn är det inga konstigheter med.Jag har sett till att hålla drivrutiner uppdaterade på allt som går uppdatera, men det verkar inte heller hjälpa. Vet inte om det beror på att komponenterna inte skulle vara kompatibla, men har svårt att tro det.

Jag har nyligen formaterat datorn så har inte kvar många av dumpfilerna. Försökte komprimera dom jag har för att ladda upp på filefactory, men det står bara:

"WinRAR: Diagnostic messages"!

C:\Users\William\Desktop\New folder.rar: Cannot open C:\Users\William\Desktop\New folder\062614-16863-01.dmp
Access is denied.

C:\Users\William\Desktop\New folder.rar: Cannot open C:\Users\William\Desktop\New folder\062614-17487-01.dmp
Access is denied.

Det händer när jag försöker komprimera dumpfilerna, och det som dyker upp i WhoCrashed ser ut såhär:

System Information (local)

computer name: WILLIAM-PC
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
Hardware: MS-7752, MSI, Z77A-S01 (MS-7752)
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz Intel586, level: 6
8 logical processors, active mask: 255
RAM: 8541249536 total
VM: 2147352576, free: 1984720896

Crash Dump Analysis

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Thu 2014-06-26 20:20:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062614-16863-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8003A7F670, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2014-06-26 20:20:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8003A7F670, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2014-06-26 12:58:36 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\062614-17487-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA8003A7F670, 0xFFFF, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Conclusion

3 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Connsider using WhoCrashed Professional which offers more detailed analysis using symbol resolution. Also configuring your system to produce a full memory dump may help you.

Det här är min dator:

* 500GB Western Digital Caviar Black 1 st
* Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC 1 st
* Fractal Design Newton R2, 800W 80+ Modulär 1 st
* Innehåll i Uppgraderingspaket Intel Core i7 3770K (Ivy Bridge)
* MSI Z77A-S01 ATX 1 st
* Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) 1 st
* Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART 1 st

Jag är oerhört tacksam för svar och är det någonting som saknas i tråden så kan jag lägga in det omgående.

Med vänliga hälsningar
William

Dold text
Skrivet av Segas:

Står ju i loggen att minnet strular. Kompatibilitetsproblem? ...med i åtanke att du kört memtest (förhoppningsvis minst en hel natt).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Willz0rz:

Segas :

Jaa, jag anar med det. Japp, körde memtest under natten och lite till och två minnen var det fel på, men de andra syntes inget på. Skulle det kunna vara kompatibilitetsproblem? Kan det vara minnena som inte går ihop sig med resten?

candycraver:

Är bluescreen viewer ett program att analysera dumpfiler i?

BSOD 0x1A kan även i vissa fall även vara grafikkortsminnet.
BluescreenViewer är inte helt dumt och visar involverade filer/komponenter. Det är ett standalone-program.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:
Dold text

BSOD 0x1A kan även i vissa fall även vara grafikkortsminnet.
BluescreenViewer är inte helt dumt och visar involverade filer/komponenter. Det är ett standalone-program.

Okej, kan man på något vis säkert få reda på att det är grafikkortsminnet som strular? Om det är så, går det byta eller måste jag köpa nytt grafikkort?

Ok, får testa BluescreenViewer också!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willz0rz:

Okej, kan man på något vis säkert få reda på att det är grafikkortsminnet som strular? Om det är så, går det byta eller måste jag köpa nytt grafikkort?

Ok, får testa BluescreenViewer också!

Tack!

http://mikelab.kiev.ua/index_en.php?page=PROGRAMS/vmt_en

Man får fixa lite med inställningarna för hur man startar programmet t ex att sätta en gräns på hur mycket minne som ska testas.

T ex: vmt.exe 1280 /TestType:0 /TestSet:2 -640 +32

Med ovan sträng testar du 1280MB. Kör ett fullt test i 32bitar och skippar en fråga om att köra i 640x480 upplösning.
Sätter du värdet för hur mycket minne som ska testas för högt (mer än vad som är tillgängligt) så startar inte testet.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

http://mikelab.kiev.ua/index_en.php?page=PROGRAMS/vmt_en

Man får fixa lite med inställningarna för hur man startar programmet t ex att sätta en gräns på hur mycket minne som ska testas.

T ex: vmt.exe 1280 /TestType:0 /TestSet:2 -640 +32

Med ovan sträng testar du 1280MB. Kör ett fullt test i 32bitar och skippar en fråga om att köra i 640x480 upplösning.
Sätter du värdet för hur mycket minne som ska testas för högt (mer än vad som är tillgängligt) så startar inte testet.

Ok, då får jag testa det och se vad som händer! Precis nyss fick datorn en ny blue screen, och nu står det såhär:

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sun 2014-08-24 09:07:06 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0xA (0xFFFFFA801E299010, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002D44CB6)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Någon aning om vad det innebär? :S

Permalänk
Medlem

Ytterligare en :/

On Sun 2014-08-24 13:22:35 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\082414-16614-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0x1BD5)
Bugcheck code: 0x24 (0xC08A5, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT File System Driver
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Permalänk
Medlem

chkdsk /f

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willz0rz:

Ok, då får jag testa det och se vad som händer! Precis nyss fick datorn en ny blue screen, och nu står det såhär:

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sun 2014-08-24 09:07:06 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0xA (0xFFFFFA801E299010, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002D44CB6)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Någon aning om vad det innebär? :S

Skrivet av Willz0rz:

Ytterligare en :/

On Sun 2014-08-24 13:22:35 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\082414-16614-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0x1BD5)
Bugcheck code: 0x24 (0xC08A5, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT File System Driver
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Dold text

Så nu har du BSOD's för: minne, disk och adresseringsproblem/kommunikation mellan komponenter. Detta börjar bli lite väl.
Hur ofta sker det och vad gjorde du när de två senaste BSOD's hände?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:
Dold text

Så nu har du BSOD's för: minne, disk och adresseringsproblem/kommunikation mellan komponenter. Detta börjar bli lite väl.
Hur ofta sker det och vad gjorde du när de två senaste BSOD's hände?

Jaa, det är minst sagt väldigt frustrerande. Jag har under dagen bara suttit inne på olika hemsidor, facebook, reddit, youtube etc, samt lyssnat på spotify. Gick även ifrån datorn under en timme eller så och fick en BSOD, då var även webbläsaren och spotify avstängt.

Så det kan alltså vara fel på minnen, hårddisken samt att det är kompatibilitetsproblem? :S

Tack för svaren, det är mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willz0rz:

Så det kan alltså vara fel på minnen, hårddisken samt att det är kompatibilitetsproblem? :S

Tack för svaren, det är mycket uppskattat!

Nej, jag tror knappast att det är fel på alla de komponenterna, men att felmeddelandena är inkonsekventa innebär att det förmodat är något som har hand om mycket som t ex CPU eller minne. Kanske även sydbrygga på moderkortet. Så, jag skulle rekommendera att du strippar ned din dator till minimum för att kunna göra det du gjorde senast: surfa och lyssna på musik.
Plocka ur grafikkortet och 3 st av dina minnesstickor. Händer det igen, byt den minnesstickan du har i datorn mot en annan. Fortsätt så tills du gått genom alla eller att du inte får problem.
Får du problem med alla stickorna när du bara har en i åt gången blir det svårare.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Nej, jag tror knappast att det är fel på alla de komponenterna, men att felmeddelandena är inkonsekventa innebär att det förmodat är något som har hand om mycket som t ex CPU eller minne. Kanske även sydbrygga på moderkortet. Så, jag skulle rekommendera att du strippar ned din dator till minimum för att kunna göra det du gjorde senast: surfa och lyssna på musik.
Plocka ur grafikkortet och 3 st av dina minnesstickor. Händer det igen, byt den minnesstickan du har i datorn mot en annan. Fortsätt så tills du gått genom alla eller att du inte får problem.
Får du problem med alla stickorna när du bara har en i åt gången blir det svårare.

Ok, det är värt att prova och se vad som händer. Det får bli ett projekt någon av de kommande helgerna! Återkommer med svar så snart som möjligt.

Tack för hjälpen!