Gigabyte R9 280x, en säck med problem. [LÖST]

Permalänk

Gigabyte R9 280x, en säck med problem. [LÖST]

Hejsan!

Nu är det såhär att jag installerade ett nytt grafikkort till en vän igår, vi bytte samt moderkort, ram och chassi.

Sedan installationen har vännen upplevt screen tearing i en mängd olika spel. Jag har läst att dom olika leverantörerna gillar att klocka upp dom icke-referens korten till ostabila hastigheter för att dom ska se mer maffiga ut, men orsakar just screen tearing och andra problem.

Min vän har laddat ner dom senaste drivrutinerna, alltså Catalyst 14.4

Någon som kan hjälpa oss?

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk

Testat att klocka ner kortet? Skillnad isf?

Permalänk
Medlem

om ett kort inte är stabilt i frekvensen de har satt det i från fabrik får det anses vara defekt i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av versions:

om ett kort inte är stabilt i frekvensen de har satt det i från fabrik får det anses vara defekt i mina ögon.

Absolut! Men det är ett sätt att felsöka..

Permalänk

Kan ju också bero på att skärmen inte kommunicerar ok med kortet...

Permalänk
Skrivet av Brannigan:

Testat att klocka ner kortet? Skillnad isf?

Prövade klocka ner det utan effekt, dock kunde jag inte klocka ner under 1ghz..

Skrivet av versions:

om ett kort inte är stabilt i frekvensen de har satt det i från fabrik får det anses vara defekt i mina ögon.

Jo, så ska det vara.

Skrivet av Melodylekfull:

Kan ju också bero på att skärmen inte kommunicerar ok med kortet...

Hur menar du?

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem

vad använder du för skärmkabel? Min kompis hade liknande problem med sitt 280x och för han var det bara att byta skärmkabel så försvann det. Han använde först en VGA men bytte sen till en HDMI.

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

vad använder du för skärmkabel? Min kompis hade liknande problem med sitt 280x och för han var det bara att byta skärmkabel så försvann det. Han använde först en VGA men bytte sen till en HDMI.

Vedebörande har DVI till VGA adapter, kan kanske vara problemet? han ska iallafall köpa en ny DVI kabel imorgon, kan återkomma med resulatat.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuffingpågatan:

Vedebörande har DVI till VGA adapter, kan kanske vara problemet? han ska iallafall köpa en ny DVI kabel imorgon, kan återkomma med resulatat.

analog kan vara lite sådär med en dålig kabel. köp inte en kabel så snabbt tycker jag, har du ingen extra? jag har hur många som helst. screen tearing är väl dock inget konstigt, försvinner det med v-sync på?

Permalänk
Skrivet av versions:

analog kan vara lite sådär med en dålig kabel. köp inte en kabel så snabbt tycker jag, har du ingen extra? jag har hur många som helst. screen tearing är väl dock inget konstigt, försvinner det med v-sync på?

Enligt honom, nej. Det händer ingenting när han sätter på V-Sync.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Avstängd

Vilken överasking att det var Gigashit kort som strular. Jag med flera vänner har bara haft problem med deras kort.
Fabriksöverklockade kort är instabila från Gigabyte. Vet inte vad dom håller på med.
Inte ska man klocka ner sitt kort för att det skall fungera. Bara göra en RMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuffingpågatan:

Enligt honom, nej. Det händer ingenting när han sätter på V-Sync.

jaha ja. han har ingen hdmi-kabel som sitter i tv:n, kanske inkopplad i en dvd-spelare eller spelkonsol?

Permalänk

Det visade sig vara något fel på kabeln, roligt att en kabel kan orsaka så mycket problem.

Han är väldigt nöjd med kortet!

Tack alla för hjälpen.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710