Permalänk

dammig dator (ska bli galleri senare)

hej nu är datorn jag har byggt färdigställd men extremt dammig. hur gör jag ska jag ha vanliga damsugar munstycket med plast fransar på och damsuga den?
ska jag koppla hur cpu fläkten innan jag börjar damsuga? je lite tips på det så bör det komma ett galeri ikväll tror jag

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Du ska aldrig damsuga i en dator, använd tryckluft istället.

Går att köpa lite varsom t.ex. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=143851

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john00133:

hej nu är datorn jag har byggt färdigställd men extremt dammig. hur gör jag ska jag ha vanliga damsugar munstycket med plast fransar på och damsuga den?
ska jag koppla hur cpu fläkten innan jag börjar damsuga? je lite tips på det så bör det komma ett galeri ikväll tror jag

Använd inte dammsugare på elektronik. De är otroligt bra på att bygga upp potentialskillnad vilket lätt leder till ESDskador.
Mer om ESDskador på följande länk:
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1316080-statisk-ele...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Dammsug aldrig en dator!

Tryckluft är det enda någorlunda säkra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ok men aa då får den va dammig kan plocka bort den värsta dammet med fingrarna

men någon som kan ett namn på program för att testa ett lite äldre 256mb grafikkort och där man kan se värme på cpu och gpu

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

ok men aa då får den va dammig kan plocka bort den värsta dammet med fingrarna

men någon som kan ett namn på program för att testa ett lite äldre 256mb grafikkort och där man kan se värme på cpu och gpu

Nej det gör du inte då även du själv kan bygga upp statisk elektricitet.
Blås ur med tryckluft, sen skaffar du dammfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

ok men aa då får den va dammig kan plocka bort den värsta dammet med fingrarna

men någon som kan ett namn på program för att testa ett lite äldre 256mb grafikkort och där man kan se värme på cpu och gpu

***bort/moderator***

Grafikkort kan du testa med MSI Afterburner och Kombustor. CPU med Intel Burn Test tex, CoreTemp för att hålla koll på temperaturer. Beror iofs vilken processor du har också kanske, prime95 med SmallFFT funkar också.

språkpolis §1.6
Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

kan man inte använda ett ESD band med om man ska plocka damm med fingrarna?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

kan man inte använda ett ESD band med om man ska plocka damm med fingrarna?

Köp en billig burk med tryckluft på tex Clas Ohlson eller Teknikmagasinet eller vad du har nära dig.

Jag stör mig inte på din stavning, ville bara uppmärksamma det (konstruktiv kritik). Om du skriver bättre så ser det lite bättre ut.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dammsug aldrig en dator!

Har dammsugit mina datorer (ena av dom är snart 8 år gammal) cirka 1 gång i månaden sen jag köpte den första. Har aldrig haft några problem.
Ungefär 2-3 gånger om året så delar jag på komponenter för att komma åt under kylflänsar och annat.
Använder dock inget lull lull som borstar och annat och håller munstycket ca 1-2 cm över kortet jag rengör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch1p:

Har dammsugit mina datorer (ena av dom är snart 8 år gammal) cirka 1 gång i månaden sen jag köpte den första. Har aldrig haft några problem.
Ungefär 2-3 gånger om året så delar jag på komponenter för att komma åt under kylflänsar och annat.
Använder dock inget lull lull som borstar och annat och håller munstycket ca 1-2 cm över kortet jag rengör

Bara för att du har gjort det i 8 år betyder det inte att det är rätt. Det är allmänt känt att man inte skall göra det pga elektrostatiska urladdningar på upp till 10.000V (rätta mig om jag har fel) som lätt kan steka komponenter. Oftast ger det upphov till problem som du inte hittar orsaken till och som du kanske skyller på något annat.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort nedlåtande text/språkpolis plus svar.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

On-topic:
Ta gärna en titt på denna ESD-FAQ, finns mycket matnyttigt i den tråden: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1316080-statisk-ele...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

jag brukar köra med sambons turbo hårfön, sen kan man dammsuga efteråt (med munstycket "långt" ifrån komponenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

jag brukar köra med sambons turbo hårfön, sen kan man dammsuga efteråt (med munstycket "långt" ifrån komponenterna

Fast det lär inte vara bättre, även en hårfön skapar statisk elektricitet. Plast eller metall i samband med accelererade luft- och dammpartiklar är ett säkert recept för ESD. Dessutom lär dammsugaren inte göra någon nytta om du håller det så långt ifrån som man bör för att undvika skador. Har ni aldrig gjort experiment i fysiken i skolan med stavar i olika material och dukar av tex sämskinn?

Det är väldigt många här som borde läsa på mer om ESD och hantering av komponenter. Men visst, vill ni riskera att kassera komponenter för tusentals kronor, varsågoda.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

[QUOTE="netbuddy;14814297"]Köp en billig burk med tryckluft på tex Clas Ohlson eller Teknikmagasinet eller vad du har nära dig.
Jag har ju clas ohlsson i stan så kan ju ta moppen ditt o kolla om dem har tryckluft på burk. Vill nämligen att datorn ska vara ren o snygg när jag lämnar över den.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Fast det lär inte vara bättre, även en hårfön skapar statisk elektricitet. Plast eller metall i samband med accelererade luft- och dammpartiklar är ett säkert recept för ESD. Dessutom lär dammsugaren inte göra någon nytta om du håller det så långt ifrån som man bör för att undvika skador. Har ni aldrig gjort experiment i fysiken i skolan med stavar i olika material och dukar av tex sämskinn?

Det är väldigt många här som borde läsa på mer om ESD och hantering av komponenter. Men visst, vill ni riskera att kassera komponenter för tusentals kronor, varsågoda.

Jag vill ju verkligen inte förstöra dessa enda komponenter vi har så jag ska skaffa tryckluft på burk imorgon eller på måndag tack för tiped med.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Dammsuger alltid mina datorer och har gjort i 10 år typ. Har aldrig haft problem med det

(Blåser med tryckluft också för den delen)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Jag vill ju verkligen inte förstöra dessa enda komponenter vi har så jag ska skaffa tryckluft på burk imorgon eller på måndag tack för tiped med.

finns på kjell också.

Permalänk

Har dammsugit, Tvättat under rinnande vatten, använt olika elektronik rengörings spray, Har hällre aldrig haft något problem.
Mina komponenter har inte gått sönder ännu, Har kvar skit i familjen eller hemma som är 10 år gamla som fungerar än.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Har dammsugit, Tvättat under rinnande vatten, använt olika elektronik rengörings spray, Har hällre aldrig haft något problem.
Mina komponenter har inte gått sönder ännu, Har kvar skit i familjen eller hemma som är 10 år gamla som fungerar än.

man klarar sig kanske förmodligen men varför riskera det när man bara kan vara säker med ett esd-armband och en burk med luft? känns bara dumt, som att inte ha på sig säkerhetsbälte för att man minsann aldrig har kraschat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Dammsuger alltid mina datorer och har gjort i 10 år typ. Har aldrig haft problem med det

(Blåser med tryckluft också för den delen)

Skrivet av netbuddy:

Bara för att du har gjort det i 8 år betyder det inte att det är rätt. Det är allmänt känt att man inte skall göra det pga elektrostatiska urladdningar på upp till 10.000V (rätta mig om jag har fel) som lätt kan steka komponenter. Oftast ger det upphov till problem som du inte hittar orsaken till och som du kanske skyller på något annat.

Det finns komponenter på ditt moderkort som redan vid 2-5 volt statisk el kan bli skadade. Och dammsugare kan bygga upp flera tusen volt av statisk el.
Därför får min förstciterade knappast nobelpris i EL-intelligens direkt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Blås rent datorn med en kompressor! Har jag alltid gjort varannan månad.

Var dock extremt noggrann med att tömma tanken på vatten (kondens) innan du sätter igång, inte najs någonstans att få den vätskan på komponenterna!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Har dammsugit, Tvättat under rinnande vatten, använt olika elektronik rengörings spray, Har hällre aldrig haft något problem.
Mina komponenter har inte gått sönder ännu, Har kvar skit i familjen eller hemma som är 10 år gamla som fungerar än.

Vatten i sig är inte skadligt, du kan tvätta hur mycket du vill så länge du gör det på ett säkert sätt och låter det torka. Kör du destilerat vatten är det ännu bättre då du slipper mineraler och andra föroreningar som kan leda ström. Problemet är att dammet på komponenterna kan.

Skrivet av Bad Habit:

Dammsuger alltid mina datorer och har gjort i 10 år typ. Har aldrig haft problem med det

(Blåser med tryckluft också för den delen)

Skrivet av makn:

jag brukar köra med sambons turbo hårfön, sen kan man dammsuga efteråt (med munstycket "långt" ifrån komponenterna

Hur kan hårfön vara bättre?

Seriöst jag kan knappt förstå att folk kommer med "jag har gjort x det har funkat för mig i x antal år" Vad bra vissa kör utan bilbälte andra smugglar knark. En sak att man gör det på sina egna komponenter så länge man förstår risken på skador man kan skapa p.g.a. ESD Men kom inte och fråga efter hjälp sedan när datorn börjar fungera konstigt.

Som någon tidigare länkade:
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1316080-statisk-ele...

Videon är ganska intressant också i tråden, ta en titt på hela deras avsnitt på ESD. Wozniak tar upp ett intressant problem med ESD i slutet av sista delen där deras processor i apple datorn slutade fungera i deras nya design men fungerade i en tidigare modell p.g.a. ESD skador som den fick under tillverkning innan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vissa, oftast äldre, besserwissar kan vara på det sättet. Dom gör på sitt sätt för det funkade bra innan då man inte visste bättre. Men idag är vi bättre upplysta så ni som gjort fel men påstår att ni inte fått problem.. inte lär ni ut till era barn ett dåligt körsätt bara för ni inte krockat (än)...?

De som undrar hur man rengör elektronik från damm utgå bara från de i tråden som även hänvisar till källor till varför man använder ex. Tryckluft och inte dammsugare. Gör rätt från början är alltid bäst

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att luft på burk är säkrare? i båda fallen är det ju luftström genom munstycke av plast.
Hinner inte det inte byggas upp farlig spänning eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Hur kommer det sig att luft på burk är säkrare? i båda fallen är det ju luftström genom munstycke av plast.
Hinner inte det inte byggas upp farlig spänning eller hur funkar det?

Inte säker men jag tror att det beror på vad som faktiskt är i burken. Det är inte bara luft och det är komprimerat, om du sprutar för länge så blir burken iskall och går inte att hålla i.

Finns ltie mer info här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynkrygg:

Hur kommer det sig att luft på burk är säkrare? i båda fallen är det ju luftström genom munstycke av plast.
Hinner inte det inte byggas upp farlig spänning eller hur funkar det?

Är det inte så att laddningarna skapas när partiklar (typ damm) stryker mot plasten? Luft på burk är väl "ren" och innehåller inga partiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av watsug:

Är det inte så att laddningarna skapas när partiklar (typ damm) stryker mot plasten? Luft på burk är väl "ren" och innehåller inga partiklar.

Jag är tämligen säker på att det räcker med luftströmmen, men det är inte omöjligt att det går fortare med exempelvis damm i

Skrivet av netbuddy:

Inte säker men jag tror att det beror på vad som faktiskt är i burken. Det är inte bara luft och det är komprimerat, om du sprutar för länge så blir burken iskall och går inte att hålla i.

Finns ltie mer info här: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Kall tror jag den blir eftersom drivgasen är komprimerad, http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen. Men du har rätt i att det inte bara är luft, det brinner som %(¤%&(& om man sprutar på en låga..

Edit: Ont: Luften på burk brukar om inte annat vara bättre på att få loss skiten