Permalänk
Medlem

HDMI Problem.

Tjenare grabbar. Är så här att jag har varit och inhandlat mig en ny tv idag och jag får inte riktigt igång hdmin. Har dragit in en hdmi sladd från tvn till datorn, men datorn hittar ingen skärm. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på.. Om jag inte är riktigt blåst så sitter hdmi porten i grafikkortet och sitter med ett NVIDIA GeForce 9800 GT och tvn jag inhandlade idag var denna http://www.siba.se/product/16773512/andersson-l40210fdc-pvr-4... . Snabb hjälp uppskattas eftersom flickvännen är sugen på en film på nya tvn ikväll! Vet att det finns usb port men vill gärna få igång hdmi:n

Permalänk
Medlem

Har du kontrollera drivrutinerna?

Koppla allt sedan testar du att starta om datorn med kabeln kopplad till datorn

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

som han ovan även tipsade om så kolla att du monterat den lilla kabeln mellan grafikkortet och ljudkortets /ljudchippets Spdif port som krävs för att få ljud via hdmikabeln på de gammla korten som saknar inbyggd ljudkrets på grafikkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@BrusE @Rouge of Darkness , datorn hittar ju inte ens någon annan skärm?

Permalänk
Skrivet av brazzeb:

@BrusE @Rouge of Darkness , datorn hittar ju inte ens någon annan skärm?

bara tipsar om det när du väl fått igång det.

har för mig att HDMI porten delas med någon av DVI portarna (den närmast hdmi porten har jag för mig) dvs du kan inte ha 2 skärmar eller din skärm i den delade porten och tv på hdmi utan isf får du rycka den skärmen som sitter i dvi porten som delar utgång med hdmi porten.

dessa gammla kort stödjer bara 2 monitorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness , jaha okej! Har ju 2 dvi portar, 1 blå och 1 vit, den blåa använder jag och är även den som sitter närmast hdmi uttaget. Problemet är ju då att jag icke har en vit dvi kabel och kan byta, för när jag rycker den blåa händer ingenting men det är väl för att jag måste välja tvn som primär skärm genom den vita porten?

Permalänk

ta ett kort på hur du satt kablarna. svårt att veta hur just ditt kort ser ut på baksidan utan att veta vilket märke du har på kortet.

då det verkar kunna variera vad man har för portar beroende på vilket märke du har på 9800 kortet

om det ser ut såhär vilket det iaf låter som

så har du en hdmi port till vänster VGA port i mitten och DVI till höger

så vad har du kopplat i vilken port?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Förstod det som att du menade såhär. Från vänster, Vit dvi, blå vga och hdmi. Kan ta kort ifall du menade kablarna i också. Uppskattar din hjälp otroligt mycket.
http://gyazo.com/150833c07440890fbd5b9c37f0ebc4d0

Vad för märke menar du?

Permalänk
Skrivet av brazzeb:

Förstod det som att du menade såhär. Från vänster, Vit dvi, blå dvi och hdmi. Kan ta kort ifall du menade kablarna i också. Uppskattar din hjälp otroligt mycket.
http://gyazo.com/150833c07440890fbd5b9c37f0ebc4d0

Vad för märke menar du?

du har tv'n i hdmi porten antar jag och skärmen på VGA porten i mitten? isf är inte det problemet då VGA och DVI/hdmi inte är kompatibla med varandra pga olika signaler så min teori är inte problemet..

med märke menade jag om de va ett asus eller msi osv finns en hel upsjö som sålde dessa kort och alla hade typ olika portar på baksidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra! Nehe, det var ju lite tråkigt.. Tillbaks på ruta ett igen då.. Uppskattar ändå otroligt mycket att du har tagit dig tid och försökt att hjälpa mig.