Låg volym dator > reciever, behövs ljudkort?

Permalänk
Medlem

Låg volym dator > reciever, behövs ljudkort?

Har ett litet dilemma sen jag flytta till lägenhet. Har en dryga 10-15 meters ljudkabel (glömt bort längden) från datorn till min reciever. Det är en 3.5 mm's till 2xRCA av lite högre kvalité (clicktronic). Datorn har inget separat utan kör på det inbyggda, datorn är ca. 2 år gammal o jag själv som byggt med rätt bra ASUS moderkort (riggen i signaturen). Recievern är en onkyo 5.1 hemmabio-historia med drygt 3-4 år på nacken.

Problemet är då att ljudet från datorn blir väldigt lågt trots att ha maxat alla ljudinställningarna på datorn, ligger även strax över 100% i VLC vilket gör att jag tappar kvalite. Får kräma på så pass bra på recivern för att höra ok att det tom. börjar vina/pipa i högtalarna. Gillar inte att misshandla utrustningen på det sättet och vill dessutom kunna dra på musik högre än så, så vill ha häjlp att lösa detta.

Har provat byta ingång på recivern och provat byta utgång på datorn (finns ljudutgång fram o bak på datorn) utan framgång. Har ett par datorhögtalare inkopplade när jag inte kör via recivern och dem har inga sådana problem.

Risk att det är fel på kabeln eller ska jag prova fixa ett ljudkort?

Mvh,

EDIT: Provade nyss att lira med samma kabel fast tjejens laptop, då funkar det bra och ljudnivån hamnar där den bör vara. Ljudkort eller är de något annat fix på datorn jag bör göra?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alls säkert att ett ljudkort ger dig det resultat du vill ha. Ljudkortet har iofs ofta mer kraft, men har å andra sidan ofta också högre impedans, vilket gör att mer av detaljerna i ljudet försvinner.

Finns det ingen möjlighet att köra digitalt till receivern istället? Om inte så tycker jag att du ska köpa en extern DAC istället för ett ljudkort.

Här är en informativ Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=d1rXcJuEsy0

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Moderkortet har optisk utgång, köp (eller låna, eller rota reda på) en optisk toslink-kabel (S/PDIF) och testa, om du inte vill köra HDMI. Antar att den har båda. Digitalt är bättre anpassat för modern utrustning, men ljudkortet bör det inte vara något fel på i sig. Den har fullgod DAC i receivern, tar DD osv direkt.

Permalänk
Medlem

Ditt problem låter lite märkligt, är du HELT säker på att alla ljudinställningar är maxade på datorn?

Annars skulle jag rekommendera att dra en optisk eller hdmi-kabel istället för att få ut ljudet digitalt.
Bättre kvalitet och du borde du verkligen inte ha det problemet.

Känns betydligt mer värt än att köpa ljudkort eller DAC...

Permalänk
Medlem

Testa Equalizer APO.
Litet program som kan modifiera in/utgång till passande styrka.
Du kan lägga till GUI om du vill.

Skrivet av Kilroy:

Annars skulle jag rekommendera att dra en optisk eller hdmi-kabel istället för att få ut ljudet digitalt. Bättre kvalitet

"Rekommendera" Vad vinner han på digital kabel till en analog stereo?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför kör du inte digital till receivern och har du gjort en korrekt setup i receivern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

"Rekommendera" Vad vinner han på digital kabel till en analog stereo?

Det står att han har en Onkyo 5.1, iofs inte vilken modell, men man kan vara 99.9% säker på att den har både optisk spdif och hdmi ingångar.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Det står att han har en Onkyo 5.1, iofs inte vilken modell, men man kan vara 99.9% säker på att den har både optisk spdif och hdmi ingångar.

Saker är inte alltid som det ser ut att vara. Bara för att det finns är inte densamma som att du vinner nåt på det.

Jag såg nåt intressant då jag tittade runt på bilderna...
Ingen annan som känner att saknad av -E å CE märkt är dålig kombo?

Sen att skicka signalspänning bredvid styrspänning?

Efter x antal år, å samma typ av företag :/
Sluta köpa deras skit!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bloopy:

Saker är inte alltid som det ser ut att vara. Bara för att det finns är inte densamma som att du vinner nåt på det.

Jag såg nåt intressant då jag tittade runt på bilderna...
Ingen annan som känner att saknad av -E å CE märkt är dålig kombo?
http://www.se.onkyo.com/assets/1/9/8/3/1/A-9070__S__Rear_N999...

Sen att skicka signalspänning bredvid styrspänning?
http://www.se.onkyo.com/assets/1/9/8/2/2/A-9000R__S__top_off_...

Efter x antal år, å samma typ av företag :/
Sluta köpa deras skit!

Nu vet vi inte vad TS har för modell och det du visar på bilden är 2 olika integrerad förstärkare och inte nån receiver, vad menar du med saknar -e och ce märke? ce märkt är den och e märkning är en standard för fordon eller förpackningar och det är inte riktigt tillämplig.
Man vinner i de allra flesta fall ljudkvalitet på att använda en omvandlare som inte är inbyggd i datorlådan, en optiskt ansluten hembioreceiver brukar vara ett mycket bra val för att spela upp ljud.
Onkyo brukar dessutom klara sig bra i tester så de är inte "skit"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

"Rekommendera" Vad vinner han på digital kabel till en analog stereo?

Han slipper det problemet han har för tillfället t.ex och en kabel är antagligen billigare än en dac och liknande.
Han vinner bättre ljudkvalitet då signalen ifrån hans dator inte kommer påverka den negativt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem när jag ställde en gammal dator vid TV:n för att kolla Playprogram. Ljudnivån från datorn blev låg och då höjde jag ljudet på TV:n. Det fungerade ju tills man slog över till TV program. Då höll man på att spräcka fönstren. Jag snodde ihop en elementär förstärkare med två transistorer och trimmpot på utgången så jag fick samma ljudnivå både från datorn och TV:n. Jag slaktade ett gammalt PCI kort och satte ett labbkort på detta. Jag skar av alla anslutningar på PCI kortet utom jord och +12V för strömförsörjningen. Har för mej att jag satte filter på 12V för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

-e och ce märke?

-E, inte -e dvs jord å CE.
Oavsett om det är rätt eller ej, så är det där företaget´s topmodeller.
Att dom saknar jord ( -E ), samt skickar skickar högström tillsammans med signal kablage 3mm ifrån varandra... hmm

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

-E, inte -e dvs jord å CE.
Oavsett om det är rätt eller ej, så är det där företaget´s topmodeller.
Att dom saknar jord ( -E ), samt skickar skickar högström tillsammans med signal kablage 3mm ifrån varandra... hmm

Apparaten är dubbelisolerad, behövs ingen kontakt till jord då. Sen är detta bara en gissning, men jag tycker man kan utgå ifrån att de har en såpass bra design ur EMC perspektiv att signal och strömförsörjning inte påverkar varandra.

Permalänk
Medlem

Kul med så mycket respons, nästan så man får dåligt samvete för att man inte kikat in här senaste tiden! Receivern är en Onkyo TX-NR509 (länk till prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838398). Lär inte vara något fel på den iom. att den funkar med samma kabel och ingång men annan dator. Felinställd är väll också att utesluta då.

Digitalt ljud hade ju varit att föredra men hade en tillräckligt lång 3,5>2xRCA liggandes när det var dags för kabeldragningen så fick bli den. Har dragit sladdarna under socklar och lister så har ingen lust att riva upp för att dra en ny digital kabel då den jag har ska funka.

Felet måste ligga i datorn men kan inte förstå vad. Har laddat ned programmet som Bloopy tipsa om, ska prova de ikväll!

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

-E, inte -e dvs jord å CE.
Oavsett om det är rätt eller ej, så är det där företaget´s topmodeller.
Att dom saknar jord ( -E )

Vilka förstärkare har jordat?
Pioneer, Marantz, Yamaha, Harman Kardon och Sony har det inte heller på flera modeller, även över 10.000 kronor.
Och alla dom är också skit då?

Eller så är det så att du inte har en aning om vad du pratar om...