Stoppa i fler grafikkort UTAN sli för 3D-rendering, görbart?

Permalänk

Stoppa i fler grafikkort UTAN sli för 3D-rendering, görbart?

Hej.

Jag jobbar med 3D och börjar bli sugen på en renderare(otoy.com) som renderar på GPU istället för CPU. Så principen är...ju fler CUDA cores desto snabbare rendering av bilder och animationer får man.

Så jag funderar på om jag skulle köpa några (2 eller 3, men troligen 2) begagnade grafikkort med hyfsat många kärnor och stoppa in i min dator, och dom behöver alltså inte vara ihopkopplade med sli. Det kanske är så lätt som det låter att bara stoppa in två kort till och installera nån drivrutin, men jag kan tänka mig att det kan bli problem?Eller?
Jag har ett moderkort från EVGA med 7 st platser för grafikkort och idag kör jag på ett GTX 670, så det finns gott om plats iallafall. Sen har jag hittat två tilll 670 på blocket för 2000 spänn som lockar lite.

Så...två frågor.
1. Kommer det gå smärtfritt att stoppa in två gtx 670 kort eller andra gtx kort?
2. Kan jag stoppa i ett Quadro-kort som mitt "vanliga" grafikkort och använda Geforce till rendering? (drivrutinerna till GTX 670 är inte guld för en del av mina 3D-program som crachar lite för ofta)

Spec för datorn:
Moderkort "MK EVGA CLASSY SR-X"
Nätagg på 850 watt...kan bli ett problem kanske?
2 st "CPU Xeon E5-2680 8 kärnor @2,7 ghz"
32 gig RAM
1 st SSD 256 GB
1 st HDD 1 TB

Tack på förhand, ser verkligen fram emot att se vad ni säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HandsomeRibb:

Hej.

Jag jobbar med 3D och börjar bli sugen på en renderare(otoy.com) som renderar på GPU istället för CPU. Så principen är...ju fler CUDA cores desto snabbare rendering av bilder och animationer får man.

Så jag funderar på om jag skulle köpa några (2 eller 3, men troligen 2) begagnade grafikkort med hyfsat många kärnor och stoppa in i min dator, och dom behöver alltså inte vara ihopkopplade med sli. Det kanske är så lätt som det låter att bara stoppa in två kort till och installera nån drivrutin, men jag kan tänka mig att det kan bli problem?Eller?
Jag har ett moderkort från EVGA med 7 st platser för grafikkort och idag kör jag på ett GTX 670, så det finns gott om plats iallafall. Sen har jag hittat två tilll 670 på blocket för 2000 spänn som lockar lite.

Så...två frågor.
1. Kommer det gå smärtfritt att stoppa in två gtx 670 kort eller andra gtx kort?
2. Kan jag stoppa i ett Quadro-kort som mitt "vanliga" grafikkort och använda Geforce till rendering? (drivrutinerna till GTX 670 är inte guld för en del av mina 3D-program som crachar lite för ofta)

Spec för datorn:
Moderkort "MK EVGA CLASSY SR-X"
Nätagg på 850 watt...kan bli ett problem kanske?
2 st "CPU Xeon E5-2680 8 kärnor @2,7 ghz"
32 gig RAM
1 st SSD 256 GB
1 st HDD 1 TB

Tack på förhand, ser verkligen fram emot att se vad ni säger.

1.
Ja det går bra att stoppa i så många grafikkort man får plats med och använda dessa till olika program.
Kan ju t.ex köra flera renderingar samtidigt på olika kort.

2.
Det går oxå bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

"smartast" måste ända vara att få tag i 2-3st beg 7970/280x. Brukar gå för ca 1200-1500kr/st.
Överlägset snabbare än 670.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

"smartast" måste ända vara att få tag i 2-3st beg 7970/280x. Brukar gå för ca 1200-1500kr/st.
Överlägset snabbare än 670.

Dock är det få 3d program som kan använda AMD kort. De flesta kör CUDA.

Med t.ex. Iray kan du stoppa i så många som du vill, men eftersom hela scenen måste få plats i kortet begränsas du av det kort med minst minne.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

"smartast" måste ända vara att få tag i 2-3st beg 7970/280x. Brukar gå för ca 1200-1500kr/st.
Överlägset snabbare än 670.

De flesta programmen använder CUDA, så AMD är halvt värdelösa för rendering

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Är inte 590 o 580 ofta bättre i rendering?, kolla benchmark i de program du vill rendera i.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

I Iray (det enda jag använder så jag kan inte svara för något annat) kan du dessutom blanda kort friskt. Så länge det är Nvidia.

Du kan t.ex. ha ett 560, ett 780ti och ett 480 om du vill.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Tack för alla svar. Det känns ju som det var glada nyheter att allt borde funka.

Som sagt så är det bara Nvidia-kort som funkar för den renderaren som jag tänker använda. Jag har nått i bakhuvudet också att 590 och 580 ska vara lite snabbare, så det kanske är värt att kolla upp.

Egentligen borde jag nog gå på alt 2 och köpa ett quadro-kort så jag förhoppningsvis får ett stabilare system och ha mitt kort som rendering och sen fylla på när man behöver det och hittar något fynd på blocket eller dylikt. Problemet är bara att jag tror att det kan bli problem Jag köpte nämligen min dator ihopbyggd av Inet och efter några månader så bad jag dom byta mitt kort mot ett Quadro 2000, men dom fick det aldrig att funka (jag kommer inte ihåg vad själva problemet var). Så frågan är om jag ska våga köpa ett sånt kort och försöka stoppa in själv? Kan det vara så att ett visst grafikkort inte funkar med andra delar (moderkortet kanske?). Jag har aldrig satt in nått grafikkort eller byggt nån dator, har bytt minnen och hårddiskar på några macpro..typ så långt sträcker sig mina erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av HandsomeRibb:

Spec för datorn:
Moderkort "MK EVGA CLASSY SR-X"
Nätagg på 850 watt...kan bli ett problem kanske?
2 st "CPU Xeon E5-2680 8 kärnor @2,7 ghz"
32 gig RAM
1 st SSD 256 GB
1 st HDD 1 TB
.

Jösses, dessa specs gör att det pirrar i magen. Vill ha

Tänk på att den totala minnesmängden kommer begränsas av det kortet med minst minne!

Jo, det stämmer att GTX500-serien är bättre allt som oftast för (CUDA)rendering, tex Cycles och Octane

3GB-versionen av gtx580 är guld värd just därför, men dessa är lite smått ovanliga att hitta.

Jag vet inte hur den användbara minnesmängden påverkas ifall ditt viewport-kort (tex quadro) har mindre minne än redneringskorten, men jag är inte optimistisk till tanken.

De kommande Haswellkorten ska vara rätt bra för rendering, ifall du vill vänta på dom.

Jag vet inte hur Inet ställer sig till att man lägger till komponenter i deras datorer, ifall garantin bryts eller inte; jag tror dock att man får lov till detta, men ta inte mig på orden.

Kan även tillägga att Luxmark tar både Nvidia och AMD då det kör OpenGL!

EDIT:
Jag kollade lite fort med http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Och du kommer fort upp i 700w+ med dina specs och två st GTX580, så även om ditt nätagg nog räcker, så kommer du troligtvis inte ha nån marginal

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jösses, dessa specs gör att det pirrar i magen. Vill ha

Tänk på att den totala minnesmängden kommer begränsas av det kortet med minst minne!

Jo, det stämmer att GTX500-serien är bättre allt som oftast för (CUDA)rendering, tex Cycles och Octane

3GB-versionen av gtx580 är guld värd just därför, men dessa är lite smått ovanliga att hitta.

Jag vet inte hur den användbara minnesmängden påverkas ifall ditt viewport-kort (tex quadro) har mindre minne än redneringskorten, men jag är inte optimistisk till tanken.

De kommande Haswellkorten ska vara rätt bra för rendering, ifall du vill vänta på dom.

Jag vet inte hur Inet ställer sig till att man lägger till komponenter i deras datorer, ifall garantin bryts eller inte; jag tror dock att man får lov till detta, men ta inte mig på orden.

Kan även tillägga att Luxmark tar både Nvidia och AMD då det kör OpenGL!

EDIT:
Jag kollade lite fort med http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Och du kommer fort upp i 700w+ med dina specs och två st GTX580, så även om ditt nätagg nog räcker, så kommer du troligtvis inte ha nån marginal

Det är sant, trå prollar med 16 kärnor drar nog en hel del även om det bara är oklockade Xeon, jag hade minst kört 1000w även om 850w räcker så lär det gå på full rulle konstant

http://www.inet.se/produkt/6909978/evga-supernova-g2-1300w-80... Normalt sätt så tycker jag att det blir lät väl tilltaget att rekomendera agg för nära 2000 kr men 1300w är mycket watt för pengarna, sen när övriga riggen mer eller mindre kostar 20k så är det ingen större investering.

En liten alternativ lösning kan ju också vara
http://www.inet.se/produkt/6301344/phobya-24pin-2-way-psu-sta...

http://www.inet.se/produkt/6301344/phobya-24pin-2-way-psu-sta...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jösses, dessa specs gör att det pirrar i magen. Vill ha

Tänk på att den totala minnesmängden kommer begränsas av det kortet med minst minne!

Jo, det stämmer att GTX500-serien är bättre allt som oftast för (CUDA)rendering, tex Cycles och Octane

3GB-versionen av gtx580 är guld värd just därför, men dessa är lite smått ovanliga att hitta.

Jag vet inte hur den användbara minnesmängden påverkas ifall ditt viewport-kort (tex quadro) har mindre minne än redneringskorten, men jag är inte optimistisk till tanken.

De kommande Haswellkorten ska vara rätt bra för rendering, ifall du vill vänta på dom.

Jag vet inte hur Inet ställer sig till att man lägger till komponenter i deras datorer, ifall garantin bryts eller inte; jag tror dock att man får lov till detta, men ta inte mig på orden.

Kan även tillägga att Luxmark tar både Nvidia och AMD då det kör OpenGL!

EDIT:
Jag kollade lite fort med http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Och du kommer fort upp i 700w+ med dina specs och två st GTX580, så även om ditt nätagg nog räcker, så kommer du troligtvis inte ha nån marginal

Vad jag har hört av inet så är det inga problem att stoppa in nya delar. De sa dock att garantin bryts om man byter MB+CPU.

Skickades från m.sweclockers.com