Nätverk vill ej fungera -fel ipadress?

Permalänk
Medlem

Nätverk vill ej fungera -fel ipadress?

Halloj.
Jag har sedan tidigare en överbliven router som vi använt i familjen utan problem, och modellen är en Netgear CG3100 från ComHem. Nu har precis flyttat in i en studentlägenhet där 100mbit fiber ingick i hyran, men nu när jag försöker ansluta mig så fungerar det inte. Först fungerade ingenting alls, men nu efter att ha ändrat Windows ipadress (internetsinställningar) så fungerade kabel-nätet, men det var för att det gick rakt ut på nätet utan en router i mellan, och då var ändå routern ikopplad och i mellan väggen och datorn. Det jag menar är att routern mer känns som att den agerar switch just nu istället för router, för det enda som fungerar är just internet över kabel. Wifi funkar ej, routern vill ej fortsätta konfigurationen (när den blinkar i olika steg) osv... Jag kan inte heller logga in på routern för att ändra något.

Så skulle någon kunna hjälpa mig med detta? Jag får verkligen huvudverk och vet inte vad jag ska göra...
Tack på förhand för svar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Edit:
Jag har testat att återställa routern och startat om den och allt möjligt utan resultat.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det finns nog inget att göra. Om routern kommer från Comhem är den väl avsedd för coax och du pratar om fiber. Dvs den går inte att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det finns nog inget att göra. Om routern kommer från Comhem är den väl avsedd för coax och du pratar om fiber. Dvs den går inte att använda.

Jag tänkte det med efter ett tag, men när jag frågade pappa om hur vi hade kopplat den tidigare så var coax-sladden inte på tal. Men han kanske hade fel?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Jag tänkte det med efter ett tag, men när jag frågade pappa om hur vi hade kopplat den tidigare så var coax-sladden inte på tal. Men han kanske hade fel?

Även pappor kan ha fel eller också glömde han det. Du har ju ingen WAN ingång utan bara en coaxialkontakt som leder till kabelmodemet. Nätverkskontakterna (RJ-45) är alla på LAN-sidan.

Permalänk
Medlem

Det är en router för coax så du kan inte använda den till det du vill
http://www.netgear.com/service-providers/products/cable/gatew...
Där kan du läsa mer om den

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Även pappor kan ha fel eller också glömde han det. Du har ju ingen WAN ingång utan bara en coaxialkontakt som leder till kabelmodemet. Nätverkskontakterna (RJ-45) är alla på LAN-sidan.

Skrivet av vinylens:

Det är en router för coax så du kan inte använda den till det du vill
http://www.netgear.com/service-providers/products/cable/gatew...
Där kan du läsa mer om den

Hmm... Satan också. Då är ju frågan: finns det någon adapter från coax till rj-45? Eller är det lika bra att köpa en ny router? Samt, kan man chansa och surfa direkt via väggen utan router tills dess att man får tag på en?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hmm... Satan också. Då är ju frågan: finns det någon adapter från coax till rj-45? Eller är det lika bra att köpa en ny router? Samt, kan man chansa och surfa direkt via väggen utan router tills dess att man får tag på en?

Nej, det finns inte.
Surfa du direkt direkt via väggen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Även pappor kan ha fel eller också glömde han det. Du har ju ingen WAN ingång utan bara en coaxialkontakt som leder till kabelmodemet. Nätverkskontakterna (RJ-45) är alla på LAN-sidan.

Om vi ska vara riktigt noggranna så har routern självklart ett WAN interface.
Det är dock ett interface vars lägre nivåer är coax och DOCSIS.

Skrivet av vompen:

Hmm... Satan också. Då är ju frågan: finns det någon adapter från coax till rj-45? Eller är det lika bra att köpa en ny router? Samt, kan man chansa och surfa direkt via väggen utan router tills dess att man får tag på en?

Köp en ny router med ethernet-WAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om vi ska vara riktigt noggranna så har routern självklart ett WAN interface.
Det är dock ett interface vars lägre nivåer är coax och DOCSIS.

Köp en ny router med ethernet-WAN.

Tack för ett rakt på och enkelt svar! Funderar på en sån här isf: http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band
Men nu när vi ändå är igång så kan du gärna få tipsa om en grym router för max 500kr!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om vi ska vara riktigt noggranna så har routern självklart ett WAN interface.
Det är dock ett interface vars lägre nivåer är coax och DOCSIS.

Det är fråga om ett kombinerat modem och router. Så ska vi vara riktigt noggranna är coaxialkontakten ingången till modemet och routerns WAN-ingång är dold i apparatens innandöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är fråga om ett kombinerat modem och router. Så ska vi vara riktigt noggranna är coaxialkontakten ingången till modemet och routerns WAN-ingång är dold i apparatens innandöme.

Routern har två interface, ett LAN och ett WAN.
Så jo, routern har ett självklart ett WAN-interface.

En router med bara ett (1) interface är en rätt meningslös router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tack för ett rakt på och enkelt svar! Funderar på en sån här isf: http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band
Men nu när vi ändå är igång så kan du gärna få tipsa om en grym router för max 500kr!

Jag är inte så mycket för att tipsa om olika hårdvaror, det blir för mycket religion och subjektivt tyckande.
Men routern du länkar till kommer att funka och är nog inget dåligt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

kan man chansa och surfa direkt via väggen utan router tills dess att man får tag på en?

Missade din andra fråga:

Ja du kan absolut surfa "direkt via väggen" under förutsättning att du har en PC som är någorlunda uppdaterad och som har en firewall igång (windows inbyggda duger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Missade din andra fråga:

Ja du kan absolut surfa "direkt via väggen" under förutsättning att du har en PC som är någorlunda uppdaterad och som har en firewall igång (windows inbyggda duger).

Ingen fara!
Ja men dåså hehe har både Windows brandvägg, Microsoft essentials-skyddet, och malwarebytes antimalware pro

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Routern har två interface, ett LAN och ett WAN.
Så jo, routern har ett självklart ett WAN-interface.

En router med bara ett (1) interface är en rätt meningslös router...

Det är alltså en kombination av modem och router. Utgången från modemet att kopplat till WAN på routern. Problemet är att du inte kan komma åt WAN på ett enkelt sätt. Det är därför TS inte kan använda apparaten till bredband med fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du har ju ingen WAN ingång

Skrivet av Hubertus:

Det är alltså en kombination av modem och router. Utgången från modemet att kopplat till WAN på routern. Problemet är att du inte kan komma åt WAN på ett enkelt sätt. Det är därför TS inte kan använda apparaten till bredband med fiber.

Nu förstår jag inte vad du försöker säga eller varför du fortsätter tjata om detta.

Vi har för länge sedan konstaterat att routern har ett WAN-interface och att den inte går att använda eftersom det är fel typ av interface.

För du fortsätter väl inte att envisas med att den inte har en WAN-ingång?
Eller lever du i villfarelsen att ett WAN-interface måste vara "ethernet"?
Så är det inte, ett interface kan vara av många olika typer. Det kan vara DOCSIS, DSL, SFP, STM-1, wlan, usb, V35...

Menar du på fullt allvar att en router med ett wifi-interface inte har ett wifi-interface?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av madtop:

Nu förstår jag inte vad du försöker säga eller varför du fortsätter tjata om detta.

Vi har för länge sedan konstaterat att routern har ett WAN-interface och att den inte går att använda eftersom det är fel typ av interface.

För du fortsätter väl inte att envisas med att den inte har en WAN-ingång?
Eller lever du i villfarelsen att ett WAN-interface måste vara "ethernet"?
Så är det inte, ett interface kan vara av många olika typer. Det kan vara DOCSIS, DSL, SFP, STM-1, wlan, usb, V35...

Menar du på fullt allvar att en router med ett wifi-interface inte har ett wifi-interface?

Du får nog läsa det han skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nu förstår jag inte vad du försöker säga eller varför du fortsätter tjata om detta.

Vi har för länge sedan konstaterat att routern har ett WAN-interface och att den inte går att använda eftersom det är fel typ av interface.

För du fortsätter väl inte att envisas med att den inte har en WAN-ingång?
Eller lever du i villfarelsen att ett WAN-interface måste vara "ethernet"?
Så är det inte, ett interface kan vara av många olika typer. Det kan vara DOCSIS, DSL, SFP, STM-1, wlan, usb, V35...

Menar du på fullt allvar att en router med ett wifi-interface inte har ett wifi-interface?

Problemet är att du inte är så kunnig som du tror. Det är inte fel typ av interface eftersom coaxialkontakten är ansluten till ett modem och inte till routern. Routerns WAN-interface ligger mellan modemet och routern och är oåtkomligt utifrån. Att du jämför med wifi visar din okunnighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tack för ett rakt på och enkelt svar! Funderar på en sån här isf: http://www.inet.se/produkt/5404469/asus-rt-n53-n600-dual-band
Men nu när vi ändå är igång så kan du gärna få tipsa om en grym router för max 500kr!

Denna är OK, men betänk att den bara har 10/100Mbit

Vill du lite senare utöka ditt interna nätverk blir den en rejäl flaskhals, kan tyvärr inte rekommendera nån "grym" router för 500
Öka på budget nån eller några 100 så finns det en del att välja på

Idag skulle jag inte skaffa nått annat än med support för AC wifi förutom n och g samt 100/1000Mbit

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vompen:

Halloj.
Jag har sedan tidigare en överbliven router som vi använt i familjen utan problem, och modellen är en Netgear CG3100 från ComHem. Nu har precis flyttat in i en studentlägenhet där 100mbit fiber ingick i hyran, men nu när jag försöker ansluta mig så fungerar det inte. Först fungerade ingenting alls, men nu efter att ha ändrat Windows ipadress (internetsinställningar) så fungerade kabel-nätet, men det var för att det gick rakt ut på nätet utan en router i mellan, och då var ändå routern ikopplad och i mellan väggen och datorn. Det jag menar är att routern mer känns som att den agerar switch just nu istället för router, för det enda som fungerar är just internet över kabel. Wifi funkar ej, routern vill ej fortsätta konfigurationen (när den blinkar i olika steg) osv... Jag kan inte heller logga in på routern för att ändra något.

Så skulle någon kunna hjälpa mig med detta? Jag får verkligen huvudverk och vet inte vad jag ska göra...
Tack på förhand för svar!

Koppla in routern med en kabel mellan uttaget och använd en av portarna, koppla in datorn och logga in på routern och inaktivera DHCP.
Nu bör den fungera som en switch så du kan ansluta fler enheter, förutsatt att ditt bredband ger dig fler än en adress, normalt sett brukar man få ansluta 5 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Problemet är att du inte är så kunnig som du tror. Det är inte fel typ av interface eftersom coaxialkontakten är ansluten till ett modem och inte till routern. Routerns WAN-interface ligger mellan modemet och routern och är oåtkomligt utifrån. Att du jämför med wifi visar din okunnighet.

Enligt tillverkaren så har routern följande interface

Citat:

Physical Interfaces

  • LAN: Four 10/100/1000 Mbps auto-sensing ––MDIX, Auto Uplink™ RJ-45 ports

  • WAN Port: Coax F Connector

  • Wireless: 802.11n in the 2.4 GHz band - access point auto rate capable

  • FXS for analog phones (2 lines)

  • USB Host - 1 Port

http://www.netgear.com/service-providers/products/cable/gatew...

Du kan hålla på att yra om burkar inuti burken hur länge du vill.
Men faktum är att CG3100 har ett WAN interface och att det interfacet är av fel typ.

Och att du inte förstår jämförelsen med wifi är beklagligt.
Enligt ditt resonemang så består en wifirouter av en "routerdel" och en "wifidel", antennen är ansluten via en coax till en wifikrets som i sin tur är kopplad till "routern". Och routerns wifi-interface ligger mellan wifikretsen och routern och är oåtkomligt utifrån.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? WAN = Wide Area Network, Ett interface oavsett elektriskt utförande som kopplar ihop t.ex ett minde nätverk mot ett större nätverk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wide_Area_Network

Edit
WAN kan ju även vara en optiskt anslutning eller en radiolänk.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Enligt tillverkaren så har routern följande interface

http://www.netgear.com/service-providers/products/cable/gatew...

Du kan hålla på att yra om burkar inuti burken hur länge du vill.
Men faktum är att CG3100 har ett WAN interface och att det interfacet är av fel typ.

Och att du inte förstår jämförelsen med wifi är beklagligt.
Enligt ditt resonemang så består en wifirouter av en "routerdel" och en "wifidel", antennen är ansluten via en coax till en wifikrets som i sin tur är kopplad till "routern". Och routerns wifi-interface ligger mellan wifikretsen och routern och är oåtkomligt utifrån.

Problemet är att du inte läser de inlägg du svarar på. Du vill bara ha rätt. Diskussionen är avslutad för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Denna är OK, men betänk att den bara har 10/100Mbit

Vill du lite senare utöka ditt interna nätverk blir den en rejäl flaskhals, kan tyvärr inte rekommendera nån "grym" router för 500
Öka på budget nån eller några 100 så finns det en del att välja på

Idag skulle jag inte skaffa nått annat än med support för AC wifi förutom n och g samt 100/1000Mbit

Grym var kanske fel ordval, menade mer "en prisvärd router för 500kr" typ Hittade 3 andra routers också, och det är dessa D-Link N600, D-Link N300, och denna Netgear.
Första D-Linken har ju dualband och stöd för upp till 600mbps trådlöst, samt 100/1000mbit trådat. Den andra är ungefär densamma fast endast 300mbps trådlöst och antagligen lite sämre signal? Netgearen verkar ju vara bra den med, har bra rykte på prisjakt och andra sajter!

Skrivet av Skuggan74:

Koppla in routern med en kabel mellan uttaget och använd en av portarna, koppla in datorn och logga in på routern och inaktivera DHCP.
Nu bör den fungera som en switch så du kan ansluta fler enheter, förutsatt att ditt bredband ger dig fler än en adress, normalt sett brukar man få ansluta 5 enheter.

Tror inte du förstod frågan riktigt... Jag kan inte ens komma in på routerns login-sida pga något fel, och det ligger i att routern typ enkelt sagt inte kan få anslutning till nätet. Men tack ändå

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+