SubSeven (<7liter, 2700k@4.6GHz, GTX670, mITX, Noctua NH-L12, 450watt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrottan:

Tar upp denna tråd då jag undrar hur kylningen blev med NH-L12 och med denna processor i en liten låda. Funderar själv på om denna skulle kunna fungera på kommande Kaveri på TDP 95W. 2700k har bara 77W vad jag vet och att den går kall, men iom överklockning så kanske den kommer upp till nästan 95W, eller vad tror ni? Så Tullen hur fungerar ditt system gällande kylning och hur tyst går burken?

Sorry för ett sent svar. Bor inte där datorn är så har inte möjlighet att testa load just nu. Den ligger på 44 grader i idle när jag kollade, kan tänka mig att det var 24 grader i rummet. Att jag inte bor där datorn är är också en anledning till att jag inte färdigställt denna bygglogg. Har visserligen bilder och så för allt till och med eventuell dekal och överklockning. Ljudnivån är det också svårt att säga något om. Enligt mig är den mer högljudd än jag vill ha den men den är inte störande, och då är jag en sådan som föredrar absolut tystnad. Tror dock att grafikkortet och nätagget gör ganska mycket där. Men kolla in reviews på kylaren är nog mitt råd.

Om andra har frågor får ni gärna pm:a mig då jag tydligen inte fick meddelande om detta inlägg automatiskt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Såg just att CCWarlock fortfarande jobbar på sin kompakta dator och blev inspirerad att färdigställa denna bygglogg. Dator är redan ihopbyggd och har använts över ett år, även om den slutgiltiga loggan samt assessorerna inte är färdiga.

Undrar om det fortfarande finns något intresse för att jag ska färdigställa byggloggen. Bilder och funderingar finns i massor, bara inte skrivut och redigerat det till bloggform än. Nedan är en liten teaser. Om det finns tillräckligt stort intresse så kan jag tänka mig att slutföra den.

Så vad säger ni, vill ni har mer?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Jo men visst ska du fortsätta Är riktigt intresserad då jag själv funderat på att producera något liknande!
Kul att se olika lösningar till alla problem man stöter på när man optimerar!

Skrivet av DavidtheDoom:

Jäkla kul med små byggen.
iSw3de har ju lyckats bra med sin slenderbox so far. Den lär vara hyfsat liten.
Jag kör lite byggande med mitt Project Aurora.

Den är visserligen inte så liten (14.7l) men kommer husera ett mATX moderkort.
Uppskattar gärna kritik i den tråden.

Svarar på inlägg från över 1 år sedan då, min Slenderbox var långt ifrån liten (Hela 30 liter) och bara en gpu samt bara cpu kylning, jämfört med vad som komma skall, nästa projekt kommer bli 23 liter, full vattenkylning med SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Jo men visst ska du fortsätta Är riktigt intresserad då jag själv funderat på att producera något liknande!
Kul att se olika lösningar till alla problem man stöter på när man optimerar!

Svarar på inlägg från över 1 år sedan då, min Slenderbox var långt ifrån liten (Hela 30 liter) och bara en gpu samt bara cpu kylning, jämfört med vad som komma skall, nästa projekt kommer bli 23 liter, full vattenkylning med SLI

Kul att du vill ha mer :). Jo, har funderat på mATX med SLI och vattenkylning. Borde ju bli det mest volym/prestanda som man kan få till, fast är inte riktigt säker. Borde gå bra att få in ett Geforce Titan i en 10 liters burk, men antar att man kan få in två i en 15 liters :P. Kul iallafall. Hoppas du tänkt göra en bygglogg och lägga upp.

Har själv två idéer framöver. En burk på under fyra liter med snabbast tänkbara miniITX grafikkort (17cm) och snabb processor. Har redan en ritning färdig, dock kräver denna design en pci-riser. Inte säker på vart man kan få tag på sådana som man kan vara säker på med prestandan. Den andra är ett specialprojekt för min drömdator som bygger på en modifikation av ett existerande vattenkylningskit där jag tänker mig Broadwell-E, High-end grafikkort och enda fläktarna dom som sitter på Phanteks PH-TC14PE (som för övrigt skall kyla processorn medan det är vattenylning på grafikkortet). Denna skulle bli ca 15 liter, men då är fokus på att den ska vara helt tyst (ja inte helt då, men väldigt tyst) samtidigt som den har riktigt högpresterande komponenter samt är himla snygg.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Kul att du vill ha mer :). Jo, har funderat på mATX med SLI och vattenkylning. Borde ju bli det mest volym/prestanda som man kan få till, fast är inte riktigt säker. Borde gå bra att få in ett Geforce Titan i en 10 liters burk, men antar att man kan få in två i en 15 liters :P. Kul iallafall. Hoppas du tänkt göra en bygglogg och lägga upp.

Har själv två idéer framöver. En burk på under fyra liter med snabbast tänkbara miniITX grafikkort (17cm) och snabb processor. Har redan en ritning färdig, dock kräver denna design en pci-riser. Inte säker på vart man kan få tag på sådana som man kan vara säker på med prestandan. Den andra är ett specialprojekt för min drömdator som bygger på en modifikation av ett existerande vattenkylningskit där jag tänker mig Broadwell-E, High-end grafikkort och enda fläktarna dom som sitter på Phanteks PH-TC14PE (som för övrigt skall kyla processorn medan det är vattenylning på grafikkortet). Denna skulle bli ca 15 liter, men då är fokus på att den ska vara helt tyst (ja inte helt då, men väldigt tyst) samtidigt som den har riktigt högpresterande komponenter samt är himla snygg.

Problemet med att gå från en GPU till två är att man måste upp till ett ATX nätagg vilket ökar storleken mycket.
Självklart kommer bygglogg! Tror inte det går att göra mycket mindre än jag har gjort det, men får se om det kommer någon utmanare

Lite specs:
mATX
2x240 rad
SLI full length
Vatten på CPU och GPU
2 SSD platser
23 Liter

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Problemet med att gå från en GPU till två är att man måste upp till ett ATX nätagg vilket ökar storleken mycket.
Självklart kommer bygglogg! Tror inte det går att göra mycket mindre än jag har gjort det, men får se om det kommer någon utmanare

Lite specs:
mATX
2x240 rad
SLI full length
Vatten på CPU och GPU
2 SSD platser
23 Liter

Dold text

Vad innebär full leght mer exakt, hitta inte det som standard? Drömburken tänkte jag lämna ungefär för 27cm grafikkortet då det verkar vara i längsta laget. Då tanken är att det blir mitt ultimata bygge så ska den vara framtidssäkrad. Nu ser jag inte att jag kommer ha behov av SLI i framtiden, annars hade det blivit klurigare.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Vad innebär full leght mer exakt, hitta inte det som standard? Drömburken tänkte jag lämna ungefär för 27cm grafikkortet då det verkar vara i längsta laget. Då tanken är att det blir mitt ultimata bygge så ska den vara framtidssäkrad. Nu ser jag inte att jag kommer ha behov av SLI i framtiden, annars hade det blivit klurigare.

Full length är full längd (no shit) alltså, alla kort som finns i praktiken, de längsta, även dubbelkorten