PS4 spel på skiva eller PSN? vet inte vad som är bäst?

Permalänk
Entusiast

En fördel med fysiska spel är att man kan byta in dem.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Där det är billigast.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag köper endast på PSN. Gillar att kunna hoppa mellan vad jag spelar. En match Madden, sen en match Fifa, sen lite Last of Us kanske. Väldigt osmidigt att behöva hålla på och byta skiva. Skulle i dagsläget inte få för mig att köpa spel på skiva igen då fördelarna med skiva inte ens kommer i närheten av fördelarna med att köpa digitalt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Där det är billigast.

Skiva blir alltid billigast pga att man kan sälja spelet eller byta spelet mot ett annat.
Har hänt att jag köpt ett spel som jag spelat igenom för att sen sälja det för mer än vad jag betalade för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Skiva blir alltid billigast pga att man kan sälja spelet eller byta spelet mot ett annat.
Har hänt att jag köpt ett spel som jag spelat igenom för att sen sälja det för mer än vad jag betalade för det.

Säljer/byter aldrig spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Men ni som föredrar skivor, hur ställer ni er till rabatter på PSN? Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få spelet på skiva? Eller beror det helt på vad det är för spel?

Skaffade PS4 igår och började själv tänka i dessa banor, haha.

EDIT: Sorry för necro, men det kändes onödigt att öppna en ny tråd när denna fanns.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Men ni som föredrar skivor, hur ställer ni er till rabatter på PSN? Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få spelet på skiva? Eller beror det helt på vad det är för spel?

Skaffade PS4 igår och började själv tänka i dessa banor, haha.

EDIT: Sorry för necro, men det kändes onödigt att öppna en ny tråd när denna fanns.

jag föredrar skiva framför digital kopia av olika anledningar, men det hindrar mig inte från att köpa på PSN men då ska det vara billigare (helst mycket billigare) än prisjakt/fysisk kopia eller att man får med alla DLCer till ett bra pris. Vilket betyder att jag köper bara spel som antingen på rea eller har några år på nacken Nya spel köper jag bara på skiva då det är billigare i många fall. Exempel Bf4 på PSN ligger på runt 600kr (sist jag kollade) och fysisk kopia kostar 399 kr på Siba, jag väljer då fysisk kopia

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Väljer väl oftast det som är billigast. Men kostar båda ungefär lika mycket så köper jag på skiva mest för att jag tycker om att ha fodralet i bokhyllan. Däremot så kan jag se en hel del fördelar med att ha det via PSN och det är ju rätt trevligt att kunna byta mellan spelen utan att byta skiva.

Permalänk

Digitalt. Slippa byta skiva is king. Jag gillar även att det inte används material i onödan samt att det inte tar plats hemma hos mig.

Permalänk
Medlem

På ett sätt känner jag att jag hade velat ha alla spelen digitalt då det är, som vissa säger, skönt att bara kunna bläddra mellan olika spel, men å andra sidan så gillar jag verkligen att ha de fysiskt för då, hur konstigt det än låter, uppskattar jag de mer. Det känns mer som MITT spel eftersom jag kan hålla det i hand. Men jag testade faktiskt att köpa ett spel via PSN och det är ju väldigt smidigt. Blev Second Son (någon Edition) för 225kr Men jag tror att majoriteten av spel kommer att bli i fysiskt format för samlandets skull.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

På ett sätt känner jag att jag hade velat ha alla spelen digitalt då det är, som vissa säger, skönt att bara kunna bläddra mellan olika spel, men å andra sidan så gillar jag verkligen att ha de fysiskt för då, hur konstigt det än låter, uppskattar jag de mer. Det känns mer som MITT spel eftersom jag kan hålla det i hand. Men jag testade faktiskt att köpa ett spel via PSN och det är ju väldigt smidigt. Blev Second Son (någon Edition) för 225kr Men jag tror att majoriteten av spel kommer att bli i fysiskt format för samlandets skull.

Appropå PSN och second son, hörde att det ska vara gratisspelet under december. Stämmer det?

Permalänk
Skrivet av svinpepp:

Appropå PSN och second son, hörde att det ska vara gratisspelet under december. Stämmer det?

nästan.
Det är inte Second son som är PS+ spelet. Utan den fristående expansionen First light. dessutom för Januari

December:
Secret Ponchos
Injustice: Gods Among Us

Januari:
Infamous First Light
The Swapper

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

skaffade precis ps4 och googla hur man installerar och kom hit som första topic, vafan man kan inte köra utan skiva? segt o byta skiva hela tiden. Spelet installeras och tar upp en massa plats på disken så vad är meningen med att stoppa i en skiva? kommer dom ju till slut pajja för hur försiktig man än är med skivor så uppstår slit skador på dem om man använder ofta

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampo:

skaffade precis ps4 och googla hur man installerar och kom hit som första topic, vafan man kan inte köra utan skiva? segt o byta skiva hela tiden. Spelet installeras och tar upp en massa plats på disken så vad är meningen med att stoppa i en skiva? kommer dom ju till slut pajja för hur försiktig man än är med skivor så uppstår slit skador på dem om man använder ofta

Jag gissar att det är för att man inte ska kunna köpa spel, installera dem och sedan lämna tillbaka spelet på öppet köp och faktiskt behålla spelet på samma gång. Vill du inte ha skivor så lär du köpa via PSN.

Permalänk
Avstängd

Köper alla digitalt, smidigt och enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dampo:

skaffade precis ps4 och googla hur man installerar och kom hit som första topic, vafan man kan inte köra utan skiva? segt o byta skiva hela tiden. Spelet installeras och tar upp en massa plats på disken så vad är meningen med att stoppa i en skiva? kommer dom ju till slut pajja för hur försiktig man än är med skivor så uppstår slit skador på dem om man använder ofta

Det är för att konsolen verifierar vid start av ett spel att skivan sitter i, men sen att skivan inte används under spelets gång är en annan sak, men den måste likväl sitta i för att "bevisa" att du äger spelet. Så man t.ex. inte lånar en bekants skiva, lägger in spelet och sedan har det gratis utan att betala för det.

Skrivet av Nirono:

Jag gissar att det är för att man inte ska kunna köpa spel, installera dem och sedan lämna tillbaka spelet på öppet köp och faktiskt behålla spelet på samma gång. Vill du inte ha skivor så lär du köpa via PSN.

Precis

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är för att konsolen verifierar vid start av ett spel att skivan sitter i, men sen att skivan inte används under spelets gång är en annan sak, men den måste likväl sitta i för att "bevisa" att du äger spelet. Så man t.ex. inte lånar en bekants skiva, lägger in spelet och sedan har det gratis utan att betala för det.

Precis

Måste ju finnas ett smidigare sätt för oss som vill ha spel fodral me >.< typ att spelet/just den skivan är länkad till ens playstation konto. oh well ja får hoppas skivorna håller länge spel 649:- iofs blir 699:- om man ska ha rep skydd me, blir en dyr julklapp till mig själv i jul hehe

Visa signatur

Phenom II X4 965 @ 3415mhz || Asus M4A785TD-V Evo || Corsair XMS 2x2gb 1600mhz|| XFX Radeon HD 5770 || Hitachi 160gb 7200rpm 8mb || Corsair CX500w|| Benq 24" E2420HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dampo:

Måste ju finnas ett smidigare sätt för oss som vill ha spel fodral me >.< typ att spelet/just den skivan är länkad till ens playstation konto. oh well ja får hoppas skivorna håller länge spel 649:- iofs blir 699:- om man ska ha rep skydd me, blir en dyr julklapp till mig själv i jul hehe

Beror på vad för spel, tips är att kolla prisjakt på spel (om du ska köpa fysiskt) då det oftast finns bra erbjudanden på spel, och en hel del butiker inkluderar frakten i varans pris direkt med nu för tiden (ex, Spelbutiken, Komplett, NetOnNet osv)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Kör alltid skiva då jag och polarna lånar spel mellan varandra, samt att jag i den mån jag orkar (blocket, suck....) säljer av / byter spelen!

Jag kom fram till att min totala kostnad för att ha spelat 10 spel på ps4:an under det första året varit typ 800:-, så mindre än en hundring styck

Permalänk
Medlem

Till er som är trötta över att behöva byta skiva hela tiden! Bygg då en sådan här

fast till Playstation då

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Skiva skiva skiva, finns inget annat alternativ.
Utan en skiva känns det inte ens som att man köpt ett spel, det finns bara där utan att man kan ta på det, dessutom får man en fin samling i hyllan som man köper mycket

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Alltid på skiva.
Bara PC spel jag köper som downloaded då många av dem aktiveras via steam /origin eller annan tjänst som gör att skivan inte fyller funktion sen.

Jag är nog rätt gammalmodig då jag gärna vill ha spelen i hyllorna som jag sedan kan gå och titta på /låna ut/ sälja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Går det att installera spelen på HD som på 360 och slippa ha skivan snurrandes hela tiden?

ja du kan installera spelen, men du behöver ff skivan, men xboxet blir tystare för den slipper jobba lika mkt på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jag köper där det är billigast. De flesta gånger blir det fysisk då jag oftast finner att PSN är dyrare men ibland har de riktigt bra reor på äldre men bra titlar, håll koll kring jul för då kan man fynda mycket bra i 30-100kr klassen. Tror jag köpte en 10-12 titlar förra julen för 40-80kr styck. Var spel som dead space 2 o 3, dragon age 2 o 3, driver, need for speed most wanted, mirrors edge, ni no kuni white witch, mass effect 1 o 2, army of 2 devils cartel, crysis 2 o 3, dead rising 2, ssx, hitman absolution... var fler än 12 spel ser jag nu
Det ledde till att jag fick hotta in en 1tb disk i ps3an iaf

Iaf flera hade jag aldrig köpt annars men de flesta kostade 50kr ngt och är ändå helt vettiga spel. Typ de äldre kostade kanske 40, tror det bara var ett som kostade 80kr ngt minns dock ej vilket av dem det var.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Men ni som föredrar skivor, hur ställer ni er till rabatter på PSN? Hur mycket mer är ni villiga att betala för att få spelet på skiva? Eller beror det helt på vad det är för spel?

Skaffade PS4 igår och började själv tänka i dessa banor, haha.

EDIT: Sorry för necro, men det kändes onödigt att öppna en ny tråd när denna fanns.

Som samlartomte blir det framför allt skiva. Men trots att jag är konservativt lagd på den här fronten köper jag ändå en hel del från PSN. Jag går efter principen att "stora" spel ska jag ha på skiva, medan "små" spel tar jag gärna på PSN. Rent kvantitaivt har jag ungefär 50/50 på skiva resp. PSN.

Gör vissa undantag. Vissa "stora" spel som jag inte känner för att samla på eller så köper jag från PSN ändå för att det är betydligt billigare där.
Några entstaka spel som jag faktiskt helst skulle vilja ha från PSN, för att det känns mer rätt och behändigt, finns endast på skiva Exempelvis Start the party, ett Move-exklusivt spel i stil med EyeToy.

Ibland gör jag en ultracombo och köper ett spel fysiskt för att ha det i min condition, och hittar det senare på PSN för typ 40 kronor, hugger det där och behåller det fysiska i fabriksinplastning Lite crazy får jag medge...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Är köpet bundet till kontot?

Jag funderar också på att börja köpa spel online. Men om jag tex byter konto så blir väl spelen inte tillgängliga längre för mig? Dvs jag måste köpa om dem igen?

Permalänk
Medlem

spelen är låsta till kontot, men om det fungerar som på PS3 så kan du ladda ner spelet på ett konto, och spela det på ett annat, så länge båda finns på samma konsol.

Jag köper nästan alltid konsolspel på skiva, gillar att ha dom fysiskt. Fast här sitter jag även med över 300 spel på Steam.. Antar att jag köper spel digitalt om det är billigare..

Permalänk
Medlem

Hade personligen hellre köpt på skiva så att man kan sälja vidare allt en vacker dag (är inte en sådan som samlar på konsoler). Blir ju lite jobbigt att lämna över ett PSN konto än en hög med fysiska kopior.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gillar att ha spelen synliga i bokhyllan, byter skiva så pass sällan ändå är inte så jobbigt att lyfta röven ur soffan för att ta två - tre steg till konsolen.

Permalänk
Medlem

Skiva, dels spelsamlare och dels min paranoia över 3e parts ansvar och kontroll. Jag har denna notion att sekunden PS Storen går ner på PS3an och 4an, så har jag åtminstone skivan att vända mig till - för då är ansvaret liggandes på mig än någon annan att skivan håller för användning om 15-20 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch