IT-Sverige gör ALS Ice Bucket Challenge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det inte den där sjukdomen som Stephen Hawking lider av?

ja han har motonevronsykdom det e samma grupp som als

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket Intel har skänkt. De har ju råd att donera en rejäl slant om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Yepp, it seems soo. Han hade turen att överleva.

Turen? Vet inte man kan kalle det tur. Min mor åkte på ALS 1998. Det var sju år av helvete för henne och alla inblandade. Hon bad oss flera gånger om att hjälpa henne dö..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leyer32:

Du menar att om de inte häller ut vatten så går det vattnet till Afrika? Hela grejen men isen är ju för att sprida det mer, vilket de lyckades med.

-

Hittade även en till
Siba: https://www.youtube.com/watch?v=4c2McIH4lk4&list=UUuE8qgvaS-Z...

Inte mitt problem om du tolkar det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Turen? Vet inte man kan kalle det tur. Min mor åkte på ALS 1998. Det var sju år av helvete för henne och alla inblandade. Hon bad oss flera gånger om att hjälpa henne dö..

Ber om ursäkt, var självklart inte så jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på er? Man kan skänka pengar utan att hälla vatten på sig? För lite vatten i hinken? Det var ett förbannat whinande på folk. De skänker pengar (standard verkar vara 15 000 kr). Har ni inget bättre att gnälla över än att det skulle vara för små hinkar så kan ni ärligt talat hålla käften... Förstår ni inte poängen med att göra ett litet "jippo" av det så är inte inte omvärldens problem.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Det blir ju inte mer vatten i afrika om man inte häller vatten över huvudet....
Du har missat poängen lite...

vet jag väl var bara tvungen

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Deta var vad jag försökte förmedla med min kommentar tidigare. Tycker det är lite konstigt att man skulle behöver en "challenge" för att donera pengar om man tycker det är för en bra sak. Desutom verkar det lite back & fram, slösa vatten för att köpa vatten till de behövande ^^

Från början tror jag det var att man antingen skulle donera pengar eller hälla isvatten på sig. Verkar ha tagit en lite annorlunda vändning dock då båda delarna numera verkar ingå i fenomenet.
Sen handlar det inte om att köpa vatten till de behövande, utan att väcka uppmärksamhet kring ALS

Förövrigt är det lite fjantigt med alla som klagar på att det slösas vatten med tanke på hur relativt försvinnande liten mängd det är. Tror de flesta som tagit denna "challenge" förbrukar mer av att bara duscha varje dag.

Visa signatur
Permalänk

Tror de som whinar missat poängen med att de gör det till en utmaning, som innefattar att den som antar utmaningen gör något som är lite kul att titta på och därmed sprider utmaningen till en mycket större krets än vad som skulle agerat annars. Kommentarer som "man kan faktiskt skänka utan att göra ett jippo av det" känns bara torra och tråkiga. Jag menar, vem vet inte att det går att skänka ändå? Grejen är att nu uppmärksammas en sjukdom som annars är något av en doldis. Hade man bara gått ut med en uppmaning att skänka pengar, så skulle det generera en myycket klenare respons, då det finns otaliga behjärtansvärda saker att skänka pengar till, så att ännu en tenderar att drunkna i mängden. För att få bra respons, måste man synas i mediabruset, inse att det är så det är.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Ber om ursäkt, var självklart inte så jag menade.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog inte illa upp. Menar bara att de flesta som får ALS väljer att avsluta behandling eller stänga av respirator eller vad det nu är som må hålla igång personen för tillfället. Ett organ i taget slutar fungera.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Vilket jäääääääääävla gnäll, hade inte hela "ice bucket challenge" varit knytet till detta så hade nog inte forskningen fått in ens 5% av vad dem får i donationer idag tack vare detta.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Hajpat jippo eller ej, pengarna rullar in till forskningen och många människor som aldrig hört talas om sjukdomen blir medvetna. Så jag ger det hela en stor tumme upp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Det går åt ca 4L att spola en gång på en vanlig toalett. Något att tänka på innan man gnäller över en hink vatten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Detta är ju smart, hassa vatten och förstör mat i miljoner när barn i Afrika svälter, way to go world...

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av CryOutLoud89:

Ni missade Elgiganten och Media Markt

Kan du länka deras hittar dem inte

Ni missade SIBA´s https://www.facebook.com/photo.php?v=819842561382002&set=vb.1...

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equilibrium:

Detta är ju smart, hassa vatten och förstör mat i miljoner när barn i Afrika svälter, way to go world...

Ingen som hindrar dig från att ta ut dina besparingar, sälja föräldrahemmet och rädda Afrikas befolkning. Men det kanske är lättare att sitta och vara cynisk på andra sidan pölen via datorn - som du förövrigt också borde sälja för att rädda en by eller två. Ah just det, glöm förövrigt inte att du absolut inte får spola toaletten eller duscha hädanefter.

Eller så gläds du åt att så många blivit medvetna om ALS.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Det här har gått viral, ser det överallt i världen. Har verkligen inget emot detta, det jag har något emot är alla förbannade bandwagooners som hakar på för att det är viral.

Permalänk
Hjälpsam

De jag har sett i IT sverige
Coolstuff
Partykungen
Teknikmagasinet
Roligaprylar
Hobbex
Kjell & Co
Sweclockers
CDON
Webhallen
FZ
Inet
Komplett
Dreamhack

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Ingen som hindrar dig från att ta ut dina besparingar, sälja föräldrahemmet och rädda Afrikas befolkning. Men det kanske är lättare att sitta och vara cynisk på andra sidan pölen via datorn - som du förövrigt också borde sälja för att rädda en by eller två. Ah just det, glöm förövrigt inte att du absolut inte får spola toaletten eller duscha hädanefter.

Eller så gläds du åt att så många blivit medvetna om ALS.

Nä men jag bara säger att vi i Väst lever ett litet för bra liv i jämförelse. Och jo om jag skulle vinna på lotto så där som ett par miljoner så skulle jag tänka mig att donera till någon slags hjälpa barnen fond men tyvärr lever man själv inte i en sådan värld var det skulle vara möjligt. Eller hittils har jag inte haft den turen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Det enda som betyder något är att det här i slutändan resulterar i mer pengar till forskningen. Det finns inga dåliga sätt att uppmuntra folk att donera pengar till vägärenhet!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Slå gärna ett slag för prostatacancer med, Sveriges vanligaste och bland de dödligaste cancerformerna och underligt nog en av de minst uppmärksammade och "allmänsponsade"...dessutom inte heller föremål för någon form av kallelse och "screening" likt bröst cancer. Sjukt, jävligt sjukt. (Var är FI nu?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Den var bra!
Jag antar inte utmaningen att hälla isvatten över mig. Däremot så skänker jag en summa (som jag väljer själv) till Ulla-Carin Lindquist stiftelse

Permalänk
Medlem

Till er som undrar.
Grejen med isvatten är att man ska tillfälligt tappa förmågan att styra sin kropp för att under en väldigt kort tid känna hur det känns att ha ALS.

Utmaningen från början var häll isvatten över dig inom ett dygn och betala x pengar, gör det inte och betala x + y pengar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 9900K 5GHz AVX 1.26V LLC 7 | 16GB | Strix 2080 Super OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Undrar hur mycket Intel har skänkt. De har ju råd att donera en rejäl slant om man säger så.

Skulle inte förvåna mig att AMD har skänkt mer trots att dom inte har den summa pengar Intel har

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare