Het plötlisgt väldigt segt med program?

Permalänk
Medlem

Het plötlisgt väldigt segt med program?

Hejsan,

Helt plötsligt när jag startade min privata dator så är alla program konstiga och väldigt sega som att någon hällt sylt i maskineriet.
Jag har provat att göra den klassificering igen och den visar på 7,9 på samtliga. Hittar inget konstigt i datorn eller så.
Jag har drabbats av lite BSODs lite då och då tidigare och haft problem med SSdn något tips på vad man kan felsöka med?
Datorn jag har är det inget fel på prestandamässigt (se nedan)

Tacksam för hjälp och ideer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Hejsan,

Helt plötsligt när jag startade min privata dator så är alla program konstiga och väldigt sega som att någon hällt sylt i maskineriet.
Jag har provat att göra den klassificering igen och den visar på 7,9 på samtliga. Hittar inget konstigt i datorn eller så.
Jag har drabbats av lite BSODs lite då och då tidigare och haft problem med SSdn något tips på vad man kan felsöka med?
Datorn jag har är det inget fel på prestandamässigt (se nedan)

Tacksam för hjälp och ideer.

Prestandaklassificering i Windows är inget man felsöker med. funkar ju inte ens för det är till för, prestanda tester.

du kan starta Windows på skiva klicka dig fram till kommandotolken (CMD) skriva in "chkdsk C: /r" utan " "
om nu ssd/hdd är C:/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Prestandaklassificering i Windows är inget man felsöker med. funkar ju inte ens för det är till för, prestanda tester.

du kan starta Windows på skiva klicka dig fram till kommandotolken (CMD) skriva in "chkdsk C: /r" utan " "
om nu ssd/hdd är C:/

Jag ska testa detta, tack.
Återkommer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Prestandaklassificering i Windows är inget man felsöker med. funkar ju inte ens för det är till för, prestanda tester.

du kan starta Windows på skiva klicka dig fram till kommandotolken (CMD) skriva in "chkdsk C: /r" utan " "
om nu ssd/hdd är C:/

Jadu, det där fungerade inte alls... Den säger att jag inte har rättigheter och jag har kollat, och jag är administrator på mitt konto?
Några andra idéer?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid_83:

Jadu, det där fungerade inte alls... Den säger att jag inte har rättigheter och jag har kollat, och jag är administrator på mitt konto?
Några andra idéer?

Dra ut kommandotolken på skrivbordet, högerklicka och gå in i egenskaper och kör som administratör. Då går det att köra chkdsk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dra ut kommandotolken på skrivbordet, högerklicka och gå in i egenskaper och kör som administratör. Då går det att köra chkdsk.

Kom ett steg närmare.
Nu står det att volymen används av en annan process och jag kommer inte vidare?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Kom ett steg närmare.
Nu står det att volymen används av en annan process och jag kommer inte vidare?

ska ju komma upp förslag att det kan göras när datorn startas ?
annars högerklicka på C: i den här datorn. > Verktyg > egenskaper > felkontroll > kontrollera nu >klicka i båda rutorna > starta > schemalägg en diskkontroll.

detta kan ta ett bra tag 2-3 timmar. när du får ett svar fota av lägg upp bilden här

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ska ju komma upp förslag att det kan göras när datorn startas ?
annars högerklicka på C: i den här datorn. > Verktyg > egenskaper > felkontroll > kontrollera nu >klicka i båda rutorna > starta > schemalägg en diskkontroll.

detta kan ta ett bra tag 2-3 timmar. när du får ett svar fota av lägg upp bilden här

Tack, gick rätt fort att köra, men datorn startade om direkt när resultatet kom, hade inte en chans att ta ett kort =/
Ska försöka göra det igen och ta kort med kameran på 30b/s =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Tack, gick rätt fort att köra, men datorn startade om direkt när resultatet kom, hade inte en chans att ta ett kort =/
Ska försöka göra det igen och ta kort med kameran på 30b/s =/

startar den om så brukar det vara att filsystemet är fixat eller att hdd är ok...
är den snabbare nu ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

startar den om så brukar det vara att filsystemet är fixat eller att hdd är ok...
är den snabbare nu ?

Jag ska starta om några gånger.
Jag har kollat cpu-tempen och den är ok. Jag har kollat grafikkortet och den tempen är också ok. Cpun ligger på 30 grader i idle och gpu 40-60 grader beroende på work load.
Jag återkommer. Tack för hjälpen så länge.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

startar den om så brukar det vara att filsystemet är fixat eller att hdd är ok...
är den snabbare nu ?

Har testathär ett par dagar och jag märker faktiskt att den är lite bättre som den varit tidigare.

Däremot har jag ett annat problem som jag tänkte höra om ni har någon synpunkt på.

För ca 2-3 månader sedan installerade jag en 4TB HDD, WD green i datorn och rengjorde väldigt flitigt med tryckluft i alla utrymmen.
Efter det när jag ska starta datorn varje gång så går den igång, och efter 1sek stänger den av sig igen och startar snabbt därpå, detta sker alltid 2-3 ggr.
Någon ide vad det kan vara?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Har testathär ett par dagar och jag märker faktiskt att den är lite bättre som den varit tidigare.

Däremot har jag ett annat problem som jag tänkte höra om ni har någon synpunkt på.

För ca 2-3 månader sedan installerade jag en 4TB HDD, WD green i datorn och rengjorde väldigt flitigt med tryckluft i alla utrymmen.
Efter det när jag ska starta datorn varje gång så går den igång, och efter 1sek stänger den av sig igen och startar snabbt därpå, detta sker alltid 2-3 ggr.
Någon ide vad det kan vara?

kan du testa hdd´n i nån annan dator.?
annars köp en till för över allt. gå med kvittot till butiken. kan ju vara fel på den, vore inte kul om den kraschar 1mån efter att garantin är slut

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kan du testa hdd´n i nån annan dator.?
annars köp en till för över allt. gå med kvittot till butiken. kan ju vara fel på den, vore inte kul om den kraschar 1mån efter att garantin är slut

Det är nog inget fel på den nya HDDn.
Alla program och s är installarade på SSdn jag har oh den har alltid mer eller mindre strulat.
Funderar på att köpa en ny och installera om allting. Kruxet är att jag har en windows oem, hur gör man med en sådan om man vill installera om?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Det är nog inget fel på den nya HDDn.
Alla program och s är installarade på SSdn jag har oh den har alltid mer eller mindre strulat.
Funderar på att köpa en ny och installera om allting. Kruxet är att jag har en windows oem, hur gör man med en sådan om man vill installera om?

ska inte vara några problem då den är "bunden" till moderkortet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ska inte vara några problem då den är "bunden" till moderkortet.

Oh det var nyheter för mig!
Så du menar att jag bara kan installera om mitt windows OEM på en ny hdd?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Oh det var nyheter för mig!
Så du menar att jag bara kan installera om mitt windows OEM på en ny hdd?

japp ska vara så enkelt. ny hårddisk/ssd räknas inte som ny dator. medans nytt moderkort är ny "dator" så som operativsystemet ser det.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

japp ska vara så enkelt. ny hårddisk/ssd räknas inte som ny dator. medans nytt moderkort är ny "dator" så som operativsystemet ser det.

Tack!
Har du tips på snabb och stabil SSD?
Jag gillar inte den jag har nu, corsair force gt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Tack!
Har du tips på snabb och stabil SSD?
Jag gillar inte den jag har nu, corsair force gt.

Samsung pro 240 evo

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644