Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk

Någon som vet när HTC One M8 kommer? (Med WP, obviously)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Ush, dubbla fönster som på datorn med Windows 8.1 gillar jag inte,

Fast på telefonen lär de vara ett fönster uppe och nere, som på Samsungs Note lineup.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GeekySole9354:

Någon som vet när HTC One M8 kommer? (Med WP, obviously)

Är det ens bekräftat att den kommer till Sverige? Till en början är det väl enbart Verizon som kommer att sälja den en viss tid?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deeyay:

Är det ens bekräftat att den kommer till Sverige? Till en början är det väl enbart Verizon som kommer att sälja den en viss tid?

Den kommer som en internationell version också. Men vart och datum är okänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Den kommer nog bli trevlig hur som helst även om det känns lite som en "eftertanke" på sätt och vis. Det var det väl också visserligen men det blir nog bra. Men ska man köra WP så vill man nog fasen helst ha en telefon med Amoledskärm då WP gör sig absolut bäst med nattsvart svärta. Hade jag haft en med LCD så hade jag nog förmodligen kört på det ljusa temat istället.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Avstängd

Fick svar på varför program som tex "find my phone" inte kan skicka sms från datorn. Använder du ett program där du kan skriva sms på datorn till telefonen måste du sedan gå till telefonen och klicka på skicka. Bra eller dåligt att WP inte tillåter det, vad tycker ni? Tycker ni det är bra, betyder det att Android är ett mycket osäkert system?

Citat:

It is not allowed or developer to send and SMS without user interaction, this limitation is by Windows Phone SDK in order to protect the users form developer abuse, that's why Windows Phone is highly secured system.

Permalänk
Medlem

Betyder det att iOS8 är ett mycket osäkert system? Via Messages erbjuds det över plattformar då. Find My Phone är ju också en inbyggd funktion, som inte har något med tredjepartsprogram att göra. Att man integrerar tjänster är framtiden, även om det måste ut till telefonen och över telenätet. Att inte få alla meddelanden på samma plattform eller kunna skicka blir lite delat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Betyder det att iOS8 är ett mycket osäkert system? Via Messages erbjuds det över plattformar då. Find My Phone är ju också en inbyggd funktion, som inte har något med tredjepartsprogram att göra. Att man integrerar tjänster är framtiden, även om det måste ut till telefonen och över telenätet. Att inte få alla meddelanden på samma plattform eller kunna skicka blir lite delat.

Nej, citatet är angående tredjepartsutvecklares möjlighet att skicka sms utan någon form av bekräftelse från användaren. iMessages är Apples egna program/system. Eller läggs det till i iOS8 att appar kan skicka sms utan användarinteraktion?

Skrivet av johnjensen:

Fick svar på varför program som tex "find my phone" inte kan skicka sms från datorn. Använder du ett program där du kan skriva sms på datorn till telefonen måste du sedan gå till telefonen och klicka på skicka. Bra eller dåligt att WP inte tillåter det, vad tycker ni? Tycker ni det är bra, betyder det att Android är ett mycket osäkert system?

Citatet är varför de inte tillåter tredhepartsutvecklare att skicka SMS utan att användaren bekräftar. "Find my phone" är Microsofts tjänst. Det de flesta vill ha är ett officielt sätt att skicka sms från datorn genom telefonen.

Jag förstår att appar inte får skicka sms hur som helst utan att användaren vet om det. Skulle inte säga att Android är ett mycket osäkert system på grund av just det men det har ju hänt att appar har skickat sms utan användarens vetskap för att utvecklaren vill tjäna snabba pengar. Det är en bra begränsning, om de ändrar den hoppas jag att de har något bra system för att ge appen tillåtelse. Tror inte det skulle fungera bra med det system de har idag där användaren endast får se de resurces appen använder listade i "Store" och sedan acceptera om appen använder användarens plats.

Jag har aldrig kännt behov av att en app från en tredjepartsutvecklare ska kunna skicka sms utan att jag bekräftar det vilket är anledningen till att jag tycker det är en vettig begränsning eftersom den kan missbrukas. Men Microsoft får gärna implementera ett system för att skicka sms från datorn genom telefonen.

Varifrån kommer citatet förresten?

Permalänk
Medlem

Tycker att IOS8 verkar vara det bästa och mest kompletta OS som Apple skakat fram sedan starten. Känner mig faktiskt lockad. Om ryktena stämmer så är 5.5' för stor, men den andra skulle vara något mindre va? 4.7 eller vad jag läste. Sättet de har sytt ihop det med Mac och allt annat är imponerande faktiskt Jag har ingen Mac men är inte främmande för en fet 27' och en iPad, något jag heller aldrig haft. Är sugen på något nytt nu och i IOS8 så levererar de enligt mig något innovativt och fräsch och nytt. Läckert.

Nu verkar MS känna av detta så att de ska för-lansera sitt threshold i September är garanterat ingen tillfällighet. MS kan inte svara upp mot IOS8 med 8.2 eller något annat löjligt, det krävs något stort och radikalt. Så om nu MS tar fram sitt W9 med en helhetslösning så är det helt klart tänkbart. IOS8 kommer vara det mest sålda IOS nånsin, såpass bra är det. Google är brutal-snabba och kommer svara upp, det är MS som antingen´kan kommer ännu mer på efterkälken eller som genom 9-serien kan bli en värdig utmanare. Men det krävs något ännu större än steget från 8.0 till 8.1. Det krävs mycket mer. IOS8 kommer locka gamla som återvänder, det är ett nytt modernt Apple vi ser, Jobs kan känna sig stolt över vad de åstadkommit. Jag kan inte mycket, och av det lila jag sett, så verkar IOS8 erbjuda något i tiden. Trodde aldrig att jag ens skulle överväga Apple igen, och framförallt att de skulle erbjuda något som håller Jobs-klass.

Men, kontrar MS detta med sin 9-serie, vilket är ett måste, dels för att inte framstå som ännu mer off, och dels för att kunna bli en spelare på allvar, så är jag hellre kvar. Men inte av sympati eller att WP är annorlunda och bla bla bla, för nu är det ingen lek längre, fram med allt ni har så ni kan tävla på lika villkor, så de stora app-tillverkarna tar er på allvar. Det är så många som glömt att det lovades att i 8-serien så skulle app-explosionen komma då allt var på samma kärna, och massa löften haglade. Men är vi där idag? Nej. Så jag kan inte längre, men stolthet, visa upp WP, för det börjar bli som att man är en Nokia-lover (vilket stämmer) och att man mer har valt WP pga av bojkott av de andra. Inte för att WP i sig är extraordinärt. Så känner jag iaf.

Jag undrar om någon hört något om vad som ev kommer under hösten, rykten och annat om några modeller, helst efterträdare till 925/1020.

Om det jag läst om 1030 vore sant, så hade det, i kombo med WP9, varit den bomben som behövts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Just inställningar och copy/paste är något av de få saker jag inte gillar med Nokia/WP. Håller med pålis mycket starkt där

Vad är din bedömning om det efterlängtade aptx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Betyder det att iOS8 är ett mycket osäkert system?

Deras minst säkra hittills vad det verkar.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.564585/ios-8-oppnar-for-nya-...

OSX verkar vara ihåligt numera

http://macworld.idg.se/2.1038/1.548350/mycket-allvarlig-saker...

Permalänk
Medlem

Hmm ska man skaffa en M8 eller 930? Eller ska man vänta på att dom kanske presenterar nya lurar nu i Sept?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hmm ska man skaffa en M8 eller 930? Eller ska man vänta på att dom kanske presenterar nya lurar nu i Sept?

Beror väl på, är du otålig och sugen så köp, men det kommer ju minst en vassare lur än 930 inom 'kort'.

Permalänk
Medlem

Trolleri lite här. Allt har brister, men en funktion i sig är inte ickeönskvärd därför eller gör det mindre säkert än någon som hittar väger runt det hela.

Skrivet av betan:

Nej, citatet är angående tredjepartsutvecklares möjlighet att skicka sms utan någon form av bekräftelse från användaren. iMessages är Apples egna program/system. Eller läggs det till i iOS8 att appar kan skicka sms utan användarinteraktion?

Jag vet vad citatet svarar på, men frågan och frågeställningen var en annan. Den ligger närmare det jag skrev om.

Skrivet av johnjensen:

Fick svar på varför program som tex "find my phone" inte kan skicka sms från datorn. Använder du ett program där du kan skriva sms på datorn till telefonen måste du sedan gå till telefonen och klicka på skicka. Bra eller dåligt att WP inte tillåter det, vad tycker ni? Tycker ni det är bra, betyder det att Android är ett mycket osäkert system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ska du svara på en retorisk fråga får du gärna låta bli att felcitera eller förvränga.

Ingen av artiklarna har att göra med de nya funktionerna och konvergensen över enheter som införs i Messages. Inte att det skulle utgöra något specifikt hot eller något upptäckt hot. Den verkliga problematiken består av så mycket annat. Alternativet är ju att låta vissa användare köra jailbreak:at. På Android har du root och custom ROM. På Windows som är en ganska stor kodbas finns det gott om attackvägar och svagheter, även på de mobila och ARM-baserade grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Betyder det att iOS8 är ett mycket osäkert system? Via Messages erbjuds det över plattformar då. Find My Phone är ju också en inbyggd funktion, som inte har något med tredjepartsprogram att göra. Att man integrerar tjänster är framtiden, även om det måste ut till telefonen och över telenätet. Att inte få alla meddelanden på samma plattform eller kunna skicka blir lite delat.

Continuity har ju med detta att göra, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Continuity har ju med detta att göra, eller?

Problemet är ju iCloud i sin helhet, inte nya funktioner i Messages. Artikeln du länkar diskuterar inga specifika problem eller några hål i just Continuity-funktionen utan bara som möjliga attackytor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet är ju iCloud i sin helhet, inte nya funktioner i Messages. Artikeln du länkar diskuterar inga specifika problem eller några hål i just Continuity-funktionen utan bara som möjliga attackytor.

Problemet är inte bara iCloud.

"All in all, this new version really does seem like a complete overhaul on Apple’s existing development environment, which is exciting because it means newer and more innovative apps, including third-party keyboards, widgets, etc.

However, it’s a bit frightening as well, because with innovation comes more attack surface and more troubling attacks. As we alluded to above, if the new App Store is open for business in the way that Android is, then we may see more malicious applications moving forward."

Edit: Med risk för att vara både i och utanför ämnet, men efter att ha läst lite om IO8 och just det som är nytt och så, ex det med mac och messa och tredjepart och allt, är ju i antagligen en omöjlighet att erbjuda utan att tumma på säkerheten. Enligt ansedda säkerhetsexperter så är det helt klart mer brister i det nya pga av just det nya, men det är inget Android, än så länge. Så det går väl inte att öppna dörrar utan att även släppa in något. Men det verkar, om jag inte tolkat det helt fel, att Apple gjort vissa saker som kunnat genomföras smartare/säkrare, men med tanke på hur stort Android är, så är detta bara av godo för Apple. Företagen kanske inte jublar, men öppnare OS är öppnare på alla sätt. Ganska logiskt trots allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Vad är din bedömning om det efterlängtade aptx?

Ska väll inte funka i Cyan men kan testa. Ska ut på en kort promenad-runda ikväll om förkylningen och vädret tillåter. Man hör det genast i basen om det är aptx.

Testade nu och ingen aptx vad jag märkte. Men lite bättre ljud faktiskt är det men vad det beror på är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Ska väll inte funka i Cyan men kan testa. Ska ut på en kort promenad-runda ikväll om förkylningen och vädret tillåter. Man hör det genast i basen om det är aptx.

Testade nu och ingen aptx vad jag märkte. Men lite bättre ljud faktiskt är det men vad det beror på är något annat.

Har du 8.10.14147.180? Då har du det.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s183469644

Fy fasen, precis som du sa, basen är ju helt otroligt mycket tyngre och tydlig. Jag testade med aptx-hörlurar och iPhone och sedan med samma lurar, min 1020, och samma låt och jäklar vilket tryck, eller så som det låtit det senaste, men jäklar vad tydligt det blev med att jämföra så.

"The trick is testing the same pair of aptX-enabled headphones or speakers with two different phones, one with aptX, the other without, running the same audio files. To my knowledge, no one has done this" (jo, nu)

http://www.cnet.com/news/can-aptx-give-you-better-sound-over-...

Nu står WP med då de med 8.1 GDR1 eller högre har det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apt-X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Har du 8.10.14147.180? Då har du det.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s183469644

Fy fasen, precis som du sa, basen är ju helt otroligt mycket tyngre och tydlig. Jag testade med aptx-hörlurar och iPhone och sedan med samma lurar, min 1020, och samma låt och jäklar vilket tryck, eller så som det låtit det senaste, men jäklar vad tydligt det blev med att jämföra så.

"The trick is testing the same pair of aptX-enabled headphones or speakers with two different phones, one with aptX, the other without, running the same audio files. To my knowledge, no one has done this" (jo, nu)

http://www.cnet.com/news/can-aptx-give-you-better-sound-over-...

Nu står WP med då de med 8.1 GDR1 eller högre har det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apt-X

Jag har 8.10.12397.895 så får vänta på aptx

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Jag har 8.10.12397.895 så får vänta på aptx

Uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag undrar om någon hört något om vad som ev kommer under hösten, rykten och annat om några modeller, helst efterträdare till 925/1020.

Om det jag läst om 1030 vore sant, så hade det, i kombo med WP9, varit den bomben som behövts.

Det kommer en efterföljare till Lumia 1520 som heter 1525.

Consumers will have a new Windows Phone 8.1 phablet to consider. The Lumia 1525 will feature a 6-inch 1080p Full HD display and quad-core Qualcomm Snapdragon 801 processor.

Källa: http://www.techtimes.com/articles/9900/20140709/nokia-lumia-1...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Den är förvisso vass, men lite väl stor för min smak.

Jag lurar i vassen så länge.

IE 11 är en rejäl förbättring måste jag säga. Köpte en 635, och den saknar Glance, den saknar ju fan allt. Den ska jag ge bort. Men den är faktiskt riktigt snygg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Den är förvisso vass, men lite väl stor för min smak.

Jag lurar i vassen så länge.

IE 11 är en rejäl förbättring måste jag säga. Köpte en 635, och den saknar Glance, den saknar ju fan allt. Den ska jag ge bort. Men den är faktiskt riktigt snygg.

Blev du förvånad att den saknade Glance m.m?
Det har väl du varit med och diskuterat innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spotify-update!

Massa bra grejer, nu är den ju riktigt bra ju, plus aptx på det, mumma

Fasen vad roligt med alla dessa oväntade men ack så välbehövliga förbättringar. Nu är appen grym!

Om nu MS menar allvar med att man har W9 inom räckhåll och att det ska ena oss alla på plattformen, så kan jag lova er att MS blir att räkna med.

Räkna aldrig ut Bill Gates. Var han chef när Skypes köptes? Nä, men han gav order om det ändå. Så länge Bill är Bill så är jag Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Blev du förvånad att den saknade Glance m.m?
Det har väl du varit med och diskuterat innan.

Skickades från m.sweclockers.com

ja, faktiskt, det är uppenbarligen en sak att veta om det, och en helt annan att få det bekräftat rakt i trynet. Nu är jag så obota glad att jag inte köpte 930.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Telepati:

ja, faktiskt, det är uppenbarligen en sak att veta om det, och en helt annan att få det bekräftat rakt i trynet. Nu är jag så obota glad att jag inte köpte 930.

Så sjukt besviken på Lumia 930 just nu. Sitter och väntar i kö på att få returnera mitt 3'e exemplar pga skärmproblem.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telepati:

Uppdatera?

Telefonen säger sig ha senaste uppdateringen. Kör inte DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Telefonen säger sig ha senaste uppdateringen. Kör inte DP.

Sitter och lyssnar på atpx just nu, riktigt schyst faktiskt. Tack DP. Orka vänta, liksom.