AMD storvinnare på grafikmarknaden under årets andra kvartal – Nvidia tappar

Permalänk
Medlem

Hur definierar ni storvinnare? bara undrar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pesh:

Hur definierar ni storvinnare? bara undrar.

I det här fallet? Den som ökat sin andel av försäljningen av grafikkort mest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

I det här fallet? Den som ökat sin andel av försäljningen av grafikkort mest.

Med andra ord, något som inte är relevant på något sätt för oss konsumenter

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Med andra ord, något som inte är relevant på något sätt för oss konsumenter

Snälla säg att du skämtar...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Med andra ord, något som inte är relevant på något sätt för oss konsumenter

öh... Driver du nu eller?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Snälla säg att du skämtar...

Skrivet av YamahaDGX630:

öh... Driver du nu eller?

På vilket sätt är det relevant för oss konsumenter att de har sålt bättre? Det är mer relevant vad deras produkter presterar och där är de inte vinnare

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

På vilket sätt är det relevant för oss konsumenter att de har sålt bättre? Det är mer relevant vad deras produkter presterar och där är de inte vinnare

Men om produkt A presterar 7 - 10 % sämre än produkt B som kostar 2000:- mer än produkt A, så är väl relevant precis det rätta ordet...

För att koppla detta till verkligheten:

AMD har sålt fler grafikkort eftersom Nvidia alltid ska överprisa. Jag skiter fullständigt i argument som "men drivrutinerna är så mycket stabilare med Nvidia". Jag har bara haft AMD och aldrig haft några som helst problem, skulle jag skaffa Nvidia så skulle jag antagligen säga precis samma sak. Tror ärligt talat att det här med drivrutiner går på ett och ut tillslut.

Med detta i åtanke så är det högst sannolikt att Nvidia kanske börjar pressa sina priser lite, och vad har vi fått då? vips! Ett priskrig, precis vad vi konsumenter är ute efter. Ren konkurrens med andra ord. Jag kan inte kalla nuvarande situation mellan AMD och Nvidia för konkurrens...

EDIT: Jag fetmarkerar ditt inlägg och vill säga följande:

Enligt Swecs prestandaindex så hamnar R9 290 och GTX 780 på precis samma siffra: 122

Ta en titt på priserna, vem är vinnaren egentligen? Knappast Nvidia i alla fall...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2436924

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2015204

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Och relevansen är vad? Att GTX 780Ti presterar bättre men inte i närheten av nog bra sett till priset? Grattis.. Du har just skrivit den mest irrelevanta kommentaren som gick.

Skrivet av Puvve:

Nvidia lever på Premium, medans AMD går på kronan.
Svenskar är snåla, AMD är vinnare.

Vad exakt är premium med Nvidia?

Skrivet av Syhndel:

Spela roll om det kostar 3500kr eller 6000kr, jag har hellre det som presterar bäst.

Varför sitter du då inte med två R9 295x2 och en LGA2011 plattform i din burk?

Skrivet av Rajat:

Med andra ord, något som inte är relevant på något sätt för oss konsumenter

Fel. Större marknadsandel = Mer konkurrenskraftighet = Bättre priser för slutkund. En jätte på marknaden är inte bra för konkurrensen och i slutändan får slutkunden betala för det. Alltså du och jag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Fel. Större marknadsandel = Mer konkurrenskraftighet = Bättre priser för slutkund. En jätte på marknaden är inte bra för konkurrensen och i slutändan får slutkunden betala för det. Alltså du och jag.

Konkurrensen är absolut bra, men hade inget med vad jag skrev att göra, hur bra de säljer har inte vi som kunder något intresse av alls, det är bara AMD som skuttar omkring och är glade för det, sen är det ju bara en kvartalsrapport och den jämförs med samma kvartal förra året och att det är ett lyft sedan dess är ju inte så konstigt då folk antagligen avvaktade med att köpa nytt då ett nytt kort var på gång ut på marknaden

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vad exakt är premium med Nvidia?

Sluta fåna dig, du kan inte förneka att du får massa godis om man köper ett t.ex ett Gtx 780 istället för R9 290. Sen om det är värt premium-prislappen är upp till individen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Sluta fåna dig, [B]du kan inte förneka att du får massa godis om man köper ett t.ex ett Gtx 780 istället för R9 290. Sen om det är värt premium-prislappen är upp till individen.

[/B]

Nu har jag inte full koll på vad du och den personen som du citerade har för sammanhang i er diskussion. Men vad jag nappade på var det jag fetmarkerar i ditt inlägg.

Men jag skulle snarare vilja på stå att det är upp till individen om det är värt att lägga närmare 500:- mer på ett 780 än ett 290 som presterar likt identiskt...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Sluta fåna dig, du kan inte förneka att du får massa godis om man köper ett t.ex ett Gtx 780 istället för R9 290. Sen om det är värt premium-prislappen är upp till individen.

Va, vadå mer godis. Du får ju spel på köpet av båda tillverkarna. 290 får du ju 3 stycken till och med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

[/B]
Men jag skulle snarare vilja på stå att det är upp till individen om det är värt att lägga närmare 500:- mer på ett 780 än ett 290 som presterar likt identiskt...

Det var ju exakt det jag sa?

AMD-kort är utan tvekan mest prestanda för pengarna, sitter ju själv med ett 280x.

Det finns folk som gärna betalar mer för Nvidia-kort för bättre stockkylare, bättre garanti(EVGA) shadowplay, Physx, Gsync eller vad det nu kan tänkas vara.
Om man vill ha Gsync t.ex så är Nvidia enda alternativet just nu.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Va, vadå mer godis. Du får ju spel på köpet av båda tillverkarna. 290 får du ju 3 stycken till och med.

Shadowplay, Gsync, Physx, bättre garantier(EVGA), bättre stockkylare etc.

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Shadowplay, Gsync, Physx, bättre garantier(EVGA), bättre stockkylare etc.

G-sync kostar mer än free-sync kommer göra (inte i början kanske för skärmtillverkaren vill mjölka lite), Men det finns redan idag skärmar som har det inbyggd (men avstängt).

Physx är få spel som stödjer (blivit en nisch bara nu mer). AMD kör på mantle som ser ut att kunna bli riktigt bra ihop med GL (får hoppas det i alla fall).

Shadowplay det fungerade den rätt dåligt i början, folk fick brickade kort eller bara svart skärm. Hoppas dom har fixat det i alla fall.

Om man väljer EVGA (som tyvärr oftast har stock kylare, vist går att byta, men blir dyrare än andra grafikkorten då). Men vist håller med att EVGE har grym garantitid. att inte Sapphire har det (som står närmast AMD), men deras kylare är inte fy skam

Om man väjer ett kort med stockkylare (som när jag köpte 670 ville jag inte ha stockkylare), Oftast är tredjepart kylarna bättre (tycker jag i alla fall). Men kör man CF/sli kan det vara fördel (men oftast är dom slutsålda efter ett tag från lanseringen, vissa håller kvar vid stock).

Just det alla Nvidia kort har låst volt. Bara vissa AMD tillverkare, man kan pilla på volten (tror Sapphire var en av dom, eventuellt asus med).

Sen har AMD fördelen att man kan köra dubbla bios (det om något anser jag lite premium):)

Så mycket "premium är inte Nvidia".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Det var ju exakt det jag sa?

AMD-kort är utan tvekan mest prestanda för pengarna, sitter ju själv med ett 280x.

Det finns folk som gärna betalar mer för Nvidia-kort för bättre stockkylare, bättre garanti(EVGA) shadowplay, Physx, Gsync eller vad det nu kan tänkas vara.
Om man vill ha Gsync t.ex så är Nvidia enda alternativet just nu.

jaha, då tolkade jag dig fel.. då förstår vi varandra

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Så mycket "premium är inte Nvidia".

Såklart, och jag använder/behöver inte ens gsync, physx, shadowplay etc, men jag kan ändå förstå att vissa vill betala extra för det.

En annan sak t.ex skulle jag vilja köra 2st grafikkort i dagsläget så är Nvidia med stock-kylare enda alternativet för mig då SLI/CF inte är så hett med eftermarknads-kylare(om man ska överklocka dessutom) som vispar runt värmen i chassit, och AMDs stock-kylare låter som en lövblås. Har inga planer på att vattenkyla för X tusen heller.

Jag hoppas AMD rycker upp sig och gör en bättre stock-kylare bl.a och lanserar kort ungef. samtidigt som Nvidia för det behövs konkurrens så att Nvidia inte kan sätta vilka priser de vill

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

Såklart, och jag använder/behöver inte ens gsync, physx, shadowplay etc, men jag kan ändå förstå att vissa vill betala extra för det.

En annan sak t.ex skulle jag vilja köra 2st grafikkort i dagsläget så är Nvidia med stock-kylare enda alternativet för mig då SLI/CF inte är så hett med eftermarknads-kylare(om man ska överklocka dessutom) som vispar runt värmen i chassit, och AMDs stock-kylare låter som en lövblås. Har inga planer på att vattenkyla för X tusen heller.

Jag hoppas AMD rycker upp sig och gör en bättre stock-kylare bl.a och lanserar kort ungef. samtidigt som Nvidia för det behövs konkurrens så att Nvidia inte kan sätta vilka priser de vill

Jo, men flera av Nvidias extra funktioner har amd också (i vissa fall inte 100% klart än). T.ex mantle lär gör det trevligare spel och true audio t.ex

Men håller med att stock från amd inte är så bra:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

G-sync kostar mer än free-sync kommer göra (inte i början kanske för skärmtillverkaren vill mjölka lite), Men det finns redan idag skärmar som har det inbyggd (men avstängt).

Physx är få spel som stödjer (blivit en nisch bara nu mer). AMD kör på mantle som ser ut att kunna bli riktigt bra ihop med GL (får hoppas det i alla fall).

Shadowplay det fungerade den rätt dåligt i början, folk fick brickade kort eller bara svart skärm. Hoppas dom har fixat det i alla fall.

Om man väljer EVGA (som tyvärr oftast har stock kylare, vist går att byta, men blir dyrare än andra grafikkorten då). Men vist håller med att EVGE har grym garantitid. att inte Sapphire har det (som står närmast AMD), men deras kylare är inte fy skam

Om man väjer ett kort med stockkylare (som när jag köpte 670 ville jag inte ha stockkylare), Oftast är tredjepart kylarna bättre (tycker jag i alla fall). Men kör man CF/sli kan det vara fördel (men oftast är dom slutsålda efter ett tag från lanseringen, vissa håller kvar vid stock).

Just det alla Nvidia kort har låst volt. Bara vissa AMD tillverkare, man kan pilla på volten (tror Sapphire var en av dom, eventuellt asus med).

Sen har AMD fördelen att man kan köra dubbla bios (det om något anser jag lite premium):)

Så mycket "premium är inte Nvidia".

Så det har de? De har väldigt sällan stock kylare, de är även dem som först får dispens från nvidia att byta kylaren

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Sluta fåna dig, du kan inte förneka att du får massa godis om man köper ett t.ex ett Gtx 780 istället för R9 290. Sen om det är värt premium-prislappen är upp till individen.

"Massa godis" är inte premium. Premium är en känsla över att något fungerar klockrent och dessutom presterar bra. Så frågan kvarstår.

Skrivet av SuperFlugan:

Shadowplay, Gsync, Physx, bättre garantier(EVGA), bättre stockkylare etc.

Shadowplay är en fin teknik. PhysX är en nischad teknik som mindre och mindre spel börjar stödja, Vad har EVGAs garanti med Nvidia att göra? Det är väl inte Nvidia som har kommit på den garantin? Bättre stockkylare håller jag med om. Däremot är fortfarande Nvidias kort inte mer premium än tex. AMDs. Problemet är att det finns fortfarande folk som går omkring och påstår detta.. Lite som Apple vs Android.. Där vissa anser att bara för att Apples produkter kostar mer så är alla som inte har dem fattiglappar som inte ens har rätt att visa upp sina mobiler.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Så det har de? De har väldigt sällan stock kylare, de är även dem som först får dispens från nvidia att byta kylaren

Tog tredje länken på prisjakt (via sök på evga) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2339244 så jag förknippar dom med stockylare (inte så att den är superdålig). Även kunder får tillåtelse byta kylaren på evga (om man gör det bra), utan att förlora garantin, men då ligger korten i en helt annan prisklass helt plötsligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

"Massa godis" är inte premium. Premium är en känsla över att något fungerar klockrent och dessutom presterar bra. Så frågan kvarstår.

Däremot är fortfarande Nvidias kort inte mer premium än tex. AMDs. Problemet är att det finns fortfarande folk som går omkring och påstår detta..

R9 290 & 290x lanseringen var ju allt annat än premium. Lövblåsen var värdelös ljudnivå/temps om man inte tänkt montera av den och vattenkyla istället. Kort med eftermarknadskylare dröjde väldigt länge och borde släppts direkt istället(skippat lövblåsen öht isåfall), och när de väl släpptes så hade de bara slängt på Asus DCUII kylare m.fl utan att anpassa dem för den nya GPUn vilket resulterade i höga temps jämfört med samma kylare på 280x, gtx 780 etc. Den enda kylaren som var anpassad är Sapphire's Tri-X.

Samt problem med black-screen. Många tröttnade och köpte Gtx 780/andra kort istället.

Det tycker inte jag är premium iaf.

Har varit nöjd mitt 280x och hoppas AMD inte gör om samma fiasko, hade varit najs om de kunde fixa en bra stock-kylare, om inte så skippa den helt och släpp eftermarknadskorten direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tog tredje länken på prisjakt (via sök på evga) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2339244 så jag förknippar dom med stockylare (inte så att den är superdålig). Även kunder får tillåtelse byta kylaren på evga (om man gör det bra), utan att förlora garantin, men då ligger korten i en helt annan prisklass helt plötsligt.

Kolla deras hemsida istället där hittar du deras utbud

http://eu.evga.com/products/prodlist.asp

De flesta har EVGA's egen ACX-kylare (förutom Titan-korten där ingen har annan kylare) och på det 680-kort jag har sitter det också annan kylare på och så hade de på massor av deras kort i 600-serien

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

R9 290 & 290x lanseringen var ju allt annat än premium. Lövblåsen var värdelös ljudnivå/temps om man inte tänkt montera av den och vattenkyla istället. Kort med eftermarknadskylare dröjde väldigt länge och borde släppts direkt istället(skippat lövblåsen öht isåfall), och när de väl släpptes så hade de bara slängt på Asus DCUII kylare m.fl utan att anpassa dem för den nya GPUn vilket resulterade i höga temps jämfört med samma kylare på 280x, gtx 780 etc. Den enda kylaren som var anpassad är Sapphire's Tri-X.

Samt problem med black-screen. Många tröttnade och köpte Gtx 780/andra kort istället.

Det tycker inte jag är premium iaf.

Har varit nöjd mitt 280x och hoppas AMD inte gör om samma fiasko, hade varit najs om de kunde fixa en bra stock-kylare, om inte så skippa den helt och släpp eftermarknadskorten direkt.

Är egentligen inte amd´s fel utan tredjeparttillverkarna fuskat och tagit kylaren från 7xx serien och smackat på bara. Lite synd och drabbar tyvärr fel part.

Skrivet av Rajat:

Kolla deras hemsida istället där hittar du deras utbud

http://eu.evga.com/products/prodlist.asp

De flesta har EVGA's egen ACX-kylare (förutom Titan-korten där ingen har annan kylare) och på det 680-kort jag har sitter det också annan kylare på och så hade de på massor av deras kort i 600-serien

Såg också när jag kolla lite noggrannare så har dom nu fler kort med bättre kylare, än när 6xx serien släpptes (när jag tittade efter ett grafikkort i rätt prisklass)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Är egentligen inte amd´s fel utan tredjeparttillverkarna fuskat och tagit kylaren från 7xx serien och smackat på bara. Lite synd och drabbar tyvärr fel part.

Såg också när jag kolla lite noggrannare så har dom nu fler kort med bättre kylare, än när 6xx serien släpptes (när jag tittade efter ett grafikkort i rätt prisklass)

De hade även egna kylare på 600-serien, jag har ett GTX680 SC Signature 2 med deras egen kylare

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.