Kopplade in elsladden och en fet stöt uppstod, nu startar ej datorn. Vad är sönder?

Permalänk
Medlem

Kopplade in elsladden och en fet stöt uppstod, nu startar ej datorn. Vad är sönder?

Kopplade in elkabeln i nätagget när strömbrytaren var på(klantigt, jag vet) och en fet jävla stöt uppstod.

Nu dör datorn 2 sekunder efter att jag startar den.

Vad gick sönder?

Själv gissar jag på att det var nätagget men vill vara 100% säker så jag inte slösar pengar och tid.

mvh

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Testa vad som är sönder/helt genom att låna ett nättagg av någon.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BVG196:

Kopplade in elkabeln i nätagget när strömbrytaren var på(klantigt, jag vet) och en fet jävla stöt uppstod.

Nu dör datorn 2 sekunder efter att jag startar den.

Vad gick sönder?

Själv gissar jag på att det var nätagget men vill vara 100% säker så jag inte slösar pengar och tid.

mvh

Skrivet av macbang:

Testa vad som är sönder/helt genom att låna ett nättagg av någon.

Som Macbang sade, låna en PSU av någon, innan du kutar hem med en spritt ny i nävarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BVG196:

Kopplade in elkabeln i nätagget när strömbrytaren var på(klantigt, jag vet) och en fet jävla stöt uppstod.

Nu dör datorn 2 sekunder efter att jag startar den.

Vad gick sönder?

Själv gissar jag på att det var nätagget men vill vara 100% säker så jag inte slösar pengar och tid.

mvh

Normalt sett så ska inte datorn gå sönder när du kopplar in kabeln med strömbrytaren på. Var nog mest otur att det hände just då

Permalänk
Medlem

Nätagget borde klara en sån sak...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Testa att göra Clear-cmos (med strömmen utdragen).

Har varit med om att moderkort fått spel vid strömavbrott (dippar) och inte vill gå igång.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Nätagget borde klara en sån sak...

Visst? Tycker också den borde göra den.

En gång startade datorn, dock fick jag ingen bild på skärmen.

Grafikkortet?
Var den trasig skulle datorn åtminstone starta.

Ram?
Då skulle datorn börja pipa. Men kanske?

HDD?
Då skulle datorn starta och ge ett felmeddelande.

CPU?
Kanske.

Nät Agg?
Kanske.

Permalänk
Medlem

Det är ju samma sak som att du slår till strömbrytaren, eller att strömmen återvänder efter strömavbrott.
Ena sekunden ingen ström, nästa sekund finns ström.

Du menar säkert att det uppstod en fet jävla blixt. En stöt är att du får ström i dig, och då är det riktigt illa. En liten gnista må vara hänt om du ser, men en fet jävla blixt tyder på ett allvarligt fel i nätagget. Det händer att ingångsfiltret i nätagg exploderar, och att nätagg fortfarande fungerar efter det, men det bör absolut bytas ut.
Vad är det för fabrikat och modell på nätagget?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det är ju samma sak som att du slår till strömbrytaren, eller att strömmen återvänder efter strömavbrott.
Ena sekunden ingen ström, nästa sekund finns ström.

Du menar säkert att det uppstod en fet jävla blixt. En stöt är att du får ström i dig, och då är det riktigt illa. En liten gnista må vara hänt om du ser, men en fet jävla blixt tyder på ett allvarligt fel i nätagget. Det händer att ingångsfiltret i nätagg exploderar, och att nätagg fortfarande fungerar efter det, men det bör absolut bytas ut.
Vad är det för fabrikat och modell på nätagget?

Exakt, det var ingen stöt jag fick. Utan en fet jävla blixt uppstod. Det hördes till och med! Ursäkta min förvirring.

Ganska säker på att det är en Corsair 850W. Köpte den dyrt också :/

Permalänk
Medlem

Testat en Clear cmos ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Testat en Clear cmos ?

Nää, men ska göra de ikväll genom att ta ut batteriet i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BVG196:

Nää, men ska göra de ikväll genom att ta ut batteriet i moderkortet.

Annars brukar det gå snabbare att flytta jumpern, det tömmer på någon sekund, batteriet kan ta längre tid i vissa fall.

Onödigt krångel med batteriet när det finns bättre metoder.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Detta är inte första gången så kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nätagget gav upphov till blixten, dock implicerar det inte att nätagget är trasigt. Skulle nätagget vara trasigt gäller garantin, vilket jag för övrigt har för mig är fem eller sju år för den modellen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Annars brukar det gå snabbare att flytta jumpern, det tömmer på någon sekund, batteriet kan ta längre tid i vissa fall.

Onödigt krångel med batteriet när det finns bättre metoder.

YES! Det fungerade!

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BVG196:

YES! Det fungerade!

Tack!

Som jag brukar säga på jobbet: det är roligt med såna billiga och enkla fel

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johnny:

Nätagget borde klara en sån sak...

Det borde det verkligen, då det är exakt samma sak för datorn som att stoppa i kabeln och sedan slå på strömbrytaren.