Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

OK, jag har varit och klämt och lyssnat en hel del på B&W P7:an nu. Var riktigt trevlig och lät bättre än jag trodde vilket gör att det var dött lopp mellan den och Focal. Däremot åkte jag hem och lyssnade med lite bättre minne på mina V-Moda M100 och Sennheiser Momentum och tycker att ljudet är för snarlikt, i samma trakter eller för lite skillnad för att det skall bli ett köpav någon. Jag tyckte inte heller riktigt att någon stämde in ordentligt på hemma lur. Focal som liten och trång (marginellt större än Momentum, och B&W klämde lite otrevligt på mig. Trist tänkte jag...

Tills jag läste om SHUR SRH1840, en öppen lur som verkar rätt igenom riktigt trevlig och som seglat upp på "vill ha" listan., och efter mer läsning sitter jag fast i att fundera om det kanske är Shure 1540 som borde bli nästa lur... Gah! Så mcyket roligt... så sorgsen plånbok...

Någon som testat dem? Ser väldigt sköna ut och platsar verkligen som en hemma lur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Tills jag läste om SHUR SRH1840, en öppen lur som verkar rätt igenom riktigt trevlig och som seglat upp på "vill ha" listan., och efter mer läsning sitter jag fast i att fundera om det kanske är Shure 1540 som borde bli nästa lur... Gah! Så mcyket roligt... så sorgsen plånbok...

Hmm, 1840 är jag rätt tveksam till...

Tyll på Innerfidelity gillar dem inte enligt hans korta kommentar i den här tråden:
http://www.innerfidelity.com/content/shure-1840-first-listen

... och mätningarna är faktiskt rätt dåliga på vissa punkter.
http://www.innerfidelity.com/images/ShureSRH1840.pdf
Kolla distmätningarna! Över 5% dist från typ 400hz och neråt vid både 90 och 100db ... bland det sämre Tyll mätt upp i distortion tror jag.

De verkar även rätt ordentligt ljusa och har en peak vid ca 9khz.. Risk att de kan bli lite jobbiga att lyssna på.
Köp inte utan att prova!

---

1540 verkar mysigare, jämnare och mer basfokuserad, men även de tenderar att dista när man drar på volymen:
http://www.innerfidelity.com/images/ShureSRH1540.pdf

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

OK, jag har varit och klämt och lyssnat en hel del på B&W P7:an nu. Var riktigt trevlig och lät bättre än jag trodde vilket gör att det var dött lopp mellan den och Focal. Däremot åkte jag hem och lyssnade med lite bättre minne på mina V-Moda M100 och Sennheiser Momentum och tycker att ljudet är för snarlikt, i samma trakter eller för lite skillnad för att det skall bli ett köpav någon. Jag tyckte inte heller riktigt att någon stämde in ordentligt på hemma lur. Focal som liten och trång (marginellt större än Momentum, och B&W klämde lite otrevligt på mig. Trist tänkte jag...

Tills jag läste om SHUR SRH1840, en öppen lur som verkar rätt igenom riktigt trevlig och som seglat upp på "vill ha" listan., och efter mer läsning sitter jag fast i att fundera om det kanske är Shure 1540 som borde bli nästa lur... Gah! Så mcyket roligt... så sorgsen plånbok...

Någon som testat dem? Ser väldigt sköna ut och platsar verkligen som en hemma lur.

Du är alltså ute efter ett par lurar för hemmabruk? Och har redan ett par M100 och Momentum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, 1840 är jag rätt tveksam till...

Tyll på Innerfidelity gillar dem inte enligt hans korta kommentar i den här tråden:
http://www.innerfidelity.com/content/shure-1840-first-listen

... och mätningarna är faktiskt rätt dåliga på vissa punkter.
http://www.innerfidelity.com/images/ShureSRH1840.pdf
Kolla distmätningarna! Över 5% dist från typ 400hz och neråt vid både 90 och 100db ... bland det sämre Tyll mätt upp i distortion tror jag.

De verkar även rätt ordentligt ljusa och har en peak vid ca 9khz.. Risk att de kan bli lite jobbiga att lyssna på.
Köp inte utan att prova!

---

1540 verkar mysigare, jämnare och mer basfokuserad, men även de tenderar att dista när man drar på volymen:
http://www.innerfidelity.com/images/ShureSRH1540.pdf

Skrivet av Wh1sp:

Du är alltså ute efter ett par lurar för hemmabruk? Och har redan ett par M100 och Momentum?

Ja, jag såg mätningarna efter att du postat. Läste vidare och det verkar vara som om det finns två läger - ett läger som mäter dem och inte gillar dem, Tyll är en av de mer prominenta här. Men, så klart..., finns det en grupp personer som säger att båda lurarna är undervärderade och låter bättre än mätningarna utger. Känner att jag börjar få kalla fötter och får vänta tills jag kan kolla dessa också - alternativt stilla köpsuget ett tag och titta på en klass upp. Efter lite läsande verkar det som om denna lur ligger och vilar i samma liga som Q701 som jag redan äger... :S

Tack för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Du är alltså ute efter ett par lurar för hemmabruk? Och har redan ett par M100 och Momentum?

Japp, sitter på M100, Momentum (over ear varianten), Q701, K550, Grado SR 225i.
Var ute efter något nytt.

Nu känns det som om Shure 1840 och 1540 inte kanske är prisvärdigt med tanke på floran av lurar jag redan har.

Någon som har ett tips på en lur som skulle kunna ta det hela ytterligare ett litet steg uppåt i lyssningssfären?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Foolwolf:

Japp, sitter på M100, Momentum (over ear varianten), Q701, K550, Grado SR 225i.
Var ute efter något nytt.

Nu känns det som om Shure 1840 och 1540 inte kanske är prisvärdigt med tanke på floran av lurar jag redan har.

Någon som har ett tips på en lur som skulle kunna ta det hela ytterligare ett litet steg uppåt i lyssningssfären?

HE-400 kanske. Annars HE-500 eller LCD-2 men då måste du hitta en passande förstärkare också, de är lite kräsna.
Eller nya HE-400i, HE-560 men dom har jag inte hört ännu.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Såg att HE400 seglade upp medans jag sökte på Shure lurarna. Hur kraftig förstärkare behöver man ha?
I dagsläget sitter jag med en sådan här pryttel:
http://www.hifiklubben.se/Products/nad-d1050-d-a-omvandlare-6...

(Också på väg via posten är en ifi Ican Nanon som jag läst att en del lyckas driva lurar med - skulle detta kunna bli en hyfsad match?)
Om man går mot HE400 lurarna - behöver man investera i rejälare doningar och i sådana fall hur rejäla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Såg att HE400 seglade upp medans jag sökte på Shure lurarna. Hur kraftig förstärkare behöver man ha?
I dagsläget sitter jag med en sådan här pryttel:
http://www.hifiklubben.se/Products/nad-d1050-d-a-omvandlare-6...

Om man går mot HE400 lurarna - behöver man investera i rejälare doningar och i sådana fall hur rejäla?

Hade HE400 lurarna men med en FIO E10.. det fungerade men märktes klart att de ville ha lite mer punch från förstärkaren. Sålde dem i stället för att köpa Schiit amp/dac varianten. Schiit kan va ett alternativ till drivning, de har flera modeller dock.

Annars så hitta jag mina AKG Q 460 i skåpet, hade lite svårt för dem när de kom hem, men jäklar jag hade inte på mig dem på rätt sätt.. hur man nu kan missa det, men nu så.. nya favorit on-ear lurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hade HE400 lurarna men med en FIO E10.. det fungerade men märktes klart att de ville ha lite mer punch från förstärkaren. Sålde dem i stället för att köpa Schiit amp/dac varianten. Schiit kan va ett alternativ till drivning, de har flera modeller dock.

Annars så hitta jag mina AKG Q 460 i skåpet, hade lite svårt för dem när de kom hem, men jäklar jag hade inte på mig dem på rätt sätt.. hur man nu kan missa det, men nu så.. nya favorit on-ear lurarna.

Ja, jag har funderat på att skaffa mig delvis ifi Ican Nano och ifi iDSD som en portablare rig, och senare skaffa den klassiska O2 uppsättningen hemma för soffan

Såg att HE400i verkar vara lite ny och kom inte upp på prisjakt direkt... Såg att de ligger på 499$ på Head-Direct - verkar inte skicka från US i alla fall så man kanske inte åker på svindyr tull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Ja, jag har funderat på att skaffa mig delvis ifi Ican Nano och ifi iDSD som en portablare rig, och senare skaffa den klassiska O2 uppsättningen hemma för soffan

Såg att HE400i verkar vara lite ny och kom inte upp på prisjakt direkt... Såg att de ligger på 499$ på Head-Direct - verkar inte skicka från US i alla fall så man kanske inte åker på svindyr tull...

Mina HE-400 skeppades från Kina om jag inte missminner mig, med DHL. Så tull slapp jag

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Mina HE-400 skeppades från Kina om jag inte missminner mig, med DHL. Så tull slapp jag

Schysst
hembiobutiken har HE400 för precis under 3k, men ingen har hittils 400i. Första intrycket var att 400i var bra mycket skönare att ha på sig. Men det var skillnad i ljudet tydligen. Får underska dessa ltie till tror jag.

Permalänk
Medlem

HE-4 ska vara en riktig höjdare annars, som hamnar lite i skymundan för HE-400 och HE-500

Permalänk

Tja!

Är det någon som beställt ODAC från Head n' fi? Funderar på att göra det för att se om det blir någon skillnad mot min gamla HRT Musicstreamer 2011. Har ett par HD800 lurar och enligt folk på head-fi ska de ju vara sjukt picky vad det gäller källa, dock tycker jag att min budget setup låter bra (hrt + schiit vali) och tycker eg. att de här med DAC är lite lurigt, men det kan ju vara värt en 1000-lapp för att se ifall det blir bättre än vad det redan är.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Schysst
hembiobutiken har HE400 för precis under 3k, men ingen har hittils 400i. Första intrycket var att 400i var bra mycket skönare att ha på sig. Men det var skillnad i ljudet tydligen. Får underska dessa ltie till tror jag.

För mig jag betala 2800:- för mina HE400 skickades från Kina eller iallafall Asien. Har de droppat i pris i Sverige nu? Får kolla upp det

EDIT: Jahaja 400i tar ju 400:ans plats .. 299 dollar bra pris.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Foolwolf:

Såg att HE400 seglade upp medans jag sökte på Shure lurarna. Hur kraftig förstärkare behöver man ha?
I dagsläget sitter jag med en sådan här pryttel:
http://www.hifiklubben.se/Products/nad-d1050-d-a-omvandlare-6...

(Också på väg via posten är en ifi Ican Nanon som jag läst att en del lyckas driva lurar med - skulle detta kunna bli en hyfsad match?)
Om man går mot HE400 lurarna - behöver man investera i rejälare doningar och i sådana fall hur rejäla?

Mina He-400 går tom att driva från mobilen. Men blir bättre med en ok förstärkare. Låg utgångimpedans är ju att föredra. Fungerar bra med 02 och med d1050 eller iCan nano bör det inte vara några problem med heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Tja!

Är det någon som beställt ODAC från Head n' fi? Funderar på att göra det för att se om det blir någon skillnad mot min gamla HRT Musicstreamer 2011. Har ett par HD800 lurar och enligt folk på head-fi ska de ju vara sjukt picky vad det gäller källa, dock tycker jag att min budget setup låter bra (hrt + schiit vali) och tycker eg. att de här med DAC är lite lurigt, men det kan ju vara värt en 1000-lapp för att se ifall det blir bättre än vad det redan är.

Hörlursförstärkaren påverkar oftast mer än dacen så jag tror inte skillnaden blir stor men nyansskillnader kan det kanske bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ja

Nja. Du behöver nya motstånd och det kan vara lite pilligt. Men med 1x och 2,5x kan du nog använda upp till Sennheiser HD650. Ska du köpa 600ohms lurar framöver så kanske 5x-6x kan vara värt att behålla. Kolla in Gain tabellen för O2 så ser du vad som rekommenderas.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/09/all-about-gain.html

Ja, men tror den matar ut på både RCA och hörlursutgången samtidigt. Så du får kanske rycka ut lurarna om du ska spela med dina studiomonitorer. Eller kanske bara sänka volymen på EHP-O2Di. RCA utgångarna tror jag är rena line out från DAC:en, förbikopplade från volymen.

Vet ej men jag tycker han borde bygga den med 6,3mm istället.

Mailade epiphany och fick svar nyss:

Hi Niklas,

We don't recommend 1x and 2.5x as it really is very limiting. The lowest we go for the high gain is ~3.5x. This offers a much more useful volume range. Typically, we do suggest sticking with the default 1x and 5x because it covers pretty much all bases.

I'm afraid it isn't possible to install a 6.35mm headphone jack but we do sell suitable adapter cables (or of course there are other suitable alternatives available from other manufacturers).

Vad tror du då? beställa standard 1x o 5x så kan jag köpa vad jag vill sen typ?

Tack för hjälpen btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

För mig jag betala 2800:- för mina HE400 skickades från Kina eller iallafall Asien. Har de droppat i pris i Sverige nu? Får kolla upp det

EDIT: Jahaja 400i tar ju 400:ans plats .. 299 dollar bra pris.

400i går på 499$ från Head-direct hembiobutiken tar 2999 för 400.

Med rådande dollar pris blir det runt 3.2k plus frakt från Kina för nya 400i. Blir lite sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Mina He-400 går tom att driva från mobilen. Men blir bättre med en ok förstärkare. Låg utgångimpedans är ju att föredra. Fungerar bra med 02 och med d1050 eller iCan nano bör det inte vara några problem med heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för feedback - nu börjar någon av 400:orna att bli riktigt intressanta Får kolla om det finns någon butik i närheten som har dem bara...

Permalänk
Medlem

ny kabel till hd 600

Hej! Jag har ett par vd 600 som sladden har blivit kattmat så jag skulle behöva en ny & tänkte då fråga er om vad man ska köpa. Antingen köper man en orginal sladd eller till vd 650 som om jag har fattat rätt ska passa, eller ska man kosta på sig en dyrare kabel från furutech som kostar ca: 1200 kr. Det är ju nästan omöjligt för mig att prova när man bor väldigt fel i det här landet. Ska användas till musik & dataspel.
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

400i går på 499$ från Head-direct hembiobutiken tar 2999 för 400.

Med rådande dollar pris blir det runt 3.2k plus frakt från Kina för nya 400i. Blir lite sugen.

Ok.. skulle jag vart sugen nu hade ja tagit 400i eftersom jag hört 400:an
Förövrigt skrev de ner beloppet på mina lurar så de gick igenom utan extra kostnad.

Fick hem ett par Beats Solo2 idag.. jisses de är verkligen bättre än Solo 1st edition. Men för 1790:- som de kostar splirrans nya så är det inte värt det imo. Fick ett par demo ex för 1500:- mer värt det på den prisnivån. Så nu får man sluta avråda Beats Solo2 lurarna iallafall

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av rubbe:

Hej! Jag har ett par vd 600 som sladden har blivit kattmat så jag skulle behöva en ny & tänkte då fråga er om vad man ska köpa. Antingen köper man en orginal sladd eller till vd 650 som om jag har fattat rätt ska passa, eller ska man kosta på sig en dyrare kabel från furutech som kostar ca: 1200 kr. Det är ju nästan omöjligt för mig att prova när man bor väldigt fel i det här landet. Ska användas till musik & dataspel.
Mvh

Forza har ganska prisvärda kablar?
http://forzaaudioworks.com/en/category.php?id_category=36

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Ok.. skulle jag vart sugen nu hade ja tagit 400i eftersom jag hört 400:an
Förövrigt skrev de ner beloppet på mina lurar så de gick igenom utan extra kostnad.

Fick hem ett par Beats Solo2 idag.. jisses de är verkligen bättre än Solo 1st edition. Men för 1790:- som de kostar splirrans nya så är det inte värt det imo. Fick ett par demo ex för 1500:- mer värt det på den prisnivån. Så nu får man sluta avråda Beats Solo2 lurarna iallafall

Ja, jag blev faktiskt sugen på att testa ett par efter Tyll's rekomendation, mest för att de verkar vara smidiga lurar att ha med sig och på kontoret och verkar funka bra med mobilen. Men - det är on-ear lurar och något hände med mina öron i somras, blir nästan illamående efter att ha tryck på vissa delar av öronen, så nu är det pluggar, iem's och över öronen enkom som gäller

Jag hade tittat på att uppdatera min V-Moda M80 mot ett par XS .. men men

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Ja, jag blev faktiskt sugen på att testa ett par efter Tyll's rekomendation, mest för att de verkar vara smidiga lurar att ha med sig och på kontoret och verkar funka bra med mobilen. Men - det är on-ear lurar och något hände med mina öron i somras, blir nästan illamående efter att ha tryck på vissa delar av öronen, så nu är det pluggar, iem's och över öronen enkom som gäller

Jag hade tittat på att uppdatera min V-Moda M80 mot ett par XS .. men men

Jao såg Innerfidelity på youtube med dessa Solo2 och haha, jag var i chock redan på rubriken av videon.. trodde han trolla först men icke.
Hall of fame är inte illa för hörlurar, bra sätt att kika på innan man sotar in sig på några andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jao såg Innerfidelity på youtube med dessa Solo2 och haha, jag var i chock redan på rubriken av videon.. trodde han trolla först men icke.
Hall of fame är inte illa för hörlurar, bra sätt att kika på innan man sotar in sig på några andra.

Jag brukar också utgå från Hall of Fame, men jag gillar inte alla som Tyll prisar - jag tycker te.x inte alls om Nad VISIO HP50, tyckte inte om rums förstärkningen i dem. Det kan ta ett litet tag att ibland förstå sig på hans recensioner - han pratar om små problem och så avslutar jhan med "these are great headphones, really good" och man är mes - "say what?"

Bidrar till att försöka att lära sig att hitta sina egna värdeord och egna förväntnignar för att kunna hitta rätt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Jag brukar också utgå från Hall of Fame, men jag gillar inte alla som Tyll prisar - jag tycker te.x inte alls om Nad VISIO HP50, tyckte inte om rums förstärkningen i dem. Det kan ta ett litet tag att ibland förstå sig på hans recensioner - han pratar om små problem och så avslutar jhan med "these are great headphones, really good" och man är mes - "say what?"

Bidrar till att försöka att lära sig att hitta sina egna värdeord och egna förväntnignar för att kunna hitta rätt...

Nä klart man ska försöka lyssna in sig först, men inte alltid det går. De där Hifiman HE400 fanns inte någonstans, enligt prisjakt, när jag beställde dem från head-direct. Kommer inte beställa olyssnade 3000kr+ lurar nån mer gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Japp, sitter på M100, Momentum (over ear varianten), Q701, K550, Grado SR 225i.
Var ute efter något nytt.

Nu känns det som om Shure 1840 och 1540 inte kanske är prisvärdigt med tanke på floran av lurar jag redan har.

Någon som har ett tips på en lur som skulle kunna ta det hela ytterligare ett litet steg uppåt i lyssningssfären?

Redan nämnda HE-400 eller Sennheiser HD-650, båda är "varmare" och lite mer basiga (för att vara öppna) men fortfarande med mycket hög kvalitet på ljudet, något av motsatserna till Q701 ljudmässigt. Är väl det som saknas från din "samling" av vad jag kan se. Båda är mycket bra.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Foolwolf:

400i går på 499$ från Head-direct hembiobutiken tar 2999 för 400.

Med rådande dollar pris blir det runt 3.2k plus frakt från Kina för nya 400i. Blir lite sugen.

Men.... om tullen kollar och klurar ut varuvärdet så räkna med ca x1,3 i pris.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av NiQ3:

Mailade epiphany och fick svar nyss:

Hi Niklas,

We don't recommend 1x and 2.5x as it really is very limiting. The lowest we go for the high gain is ~3.5x. This offers a much more useful volume range. Typically, we do suggest sticking with the default 1x and 5x because it covers pretty much all bases.

I'm afraid it isn't possible to install a 6.35mm headphone jack but we do sell suitable adapter cables (or of course there are other suitable alternatives available from other manufacturers).

Vad tror du då? beställa standard 1x o 5x så kan jag köpa vad jag vill sen typ?

Tack för hjälpen btw!

Trist. Head n Hifi har ju både 6,35mm och gain efter önskemål. Men ingen RCA ut.
Problemet är att 5x inte fungerar med något, använder det aldrig. Men har inga 600ohms lurar heller. Funderar starkt på att löda om min O2 till något lägre från 5x.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av NoArmsButCookies:

Tja!

Är det någon som beställt ODAC från Head n' fi? Funderar på att göra det för att se om det blir någon skillnad mot min gamla HRT Musicstreamer 2011. Har ett par HD800 lurar och enligt folk på head-fi ska de ju vara sjukt picky vad det gäller källa, dock tycker jag att min budget setup låter bra (hrt + schiit vali) och tycker eg. att de här med DAC är lite lurigt, men det kan ju vara värt en 1000-lapp för att se ifall det blir bättre än vad det redan är.

ODAC är mer för detaljfreaken. Musicstreamern är mjukare och fetare. Så uppfattar jag dem iallafall. Men det är inge jätteskillnader. Jag hade nog kikat högre upp i näringskedjan både för DAC och förstärkare... tyvärr

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.