Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fast knappast en shogun va?

Det ska det vara om jag inte är ute och cyklar. Shogun (den lite större). Vet inte om den batteridrivna HDMI=>SDI från BMD påverkar kvalitén men det kan jag inte tänka mig. Ska fråga för att vara säker. Kan ha varit en Ninja Blade också.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Det ska det vara om jag inte är ute och cyklar. Shogun (den lite större). Vet inte om den batteridrivna HDMI=>SDI från BMD påverkar kvalitén men det kan jag inte tänka mig. Ska fråga för att vara säker. Kan ha varit en Ninja Blade också.

Shogun finns inte o köpa ännu

Permalänk

Min order hade inte gått iväg för att Hähnel-batterierna jag beställde extra inte fanns i huvudlagret (men ska finnas i butiker). Får se hur lång tid extra det tar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Nu trillade mina stegringar ner i brevlådan också. ;D

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Shogun finns inte o köpa ännu

Vad heter den då? Storebrodern till Ninja. Större skärm och sdi. Samurai?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Vad heter den då? Storebrodern till Ninja. Större skärm och sdi. Samurai?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns både Ninja, Ninja Blade och Samurai Blade. Den sista är den som också har SDI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Finns både Ninja, Ninja Blade och Samurai Blade. Den sista är den som också har SDI.

Den jag använde hade bara sdi så jag fick konvertera.

//A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nån som testat timelapse-funktionen? Aldrig gjort en timelapse själv... Tänkte dunka en solnedgång på fredag, men ja... exponering när det blir mörkare o mörkare? Skruva på ND-filtret allteftersom? Känns som det kan bli "ryckigt"?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Nån som testat timelapse-funktionen? Aldrig gjort en timelapse själv... Tänkte dunka en solnedgång på fredag, men ja... exponering när det blir mörkare o mörkare? Skruva på ND-filtret allteftersom? Känns som det kan bli "ryckigt"?

Har provat, den är funkis men såklart inte lika bra som en stillbildskamera.
Stående tipset för timelapse är exponera för det ljusaste alt viktigaste.

Permalänk

Någon som beställt från CVP? Väntar fortfarande på min sedan snart en månad tillbaka.

Permalänk

Igår fick jag min lilla magiska burk.
Är väldigt nöjd. Kvaliteten den levererar, är ju som alla vet, mycket bra.
Hann bara filma lite inomhus på min lilla bäbis och vår franska bulldogg, Vega. Har idag med mig den på jobbet, tänkte gå ut på stan och filma lite på lunchen. Och lägga ut litet smakprov ikväll (Om nu någon är intresserad av det, det finns ju miljoner sådana klipp redan). Eventuellt kommer jag filma ett band på en krog i helgen, kanske mer intressant.

Några saker jag är mindre nöjd med (men som jag accepterar helt):
- Menyknapparna. Sjukt pilliga och små i mitt tycke. Svårt att hitta rätt i mörker.

- Vitbalansen. Synd att man inte kan se själva bilden när man ställer balansen. Jag är totalt okunnig på värderna, så jag får helt enkelt läsa på och testa mig fram. Man lär sig säkert det efter ett tag.

- Batteritiden. Behövs inte förklaras

- ND-filer är ett måste märkte jag i morse när jag filmade på väg till jobbet från bilen. Tur mitt Genus dyker upp idag

- Focus Peak. Stör mig på att jag måste dubbelklicka på Focus-knappen varje gång jag startar den för att aktivera den. Eller är jag ute och cyklar nu? Sen tycker jag den var lite svår att se i mörkare förhållanden.

Nog med gnäll. Är totalt såld på det som kameran levererar. Är supertaggad att komma igång med ett riktigt projekt nu.

Det var mina tankar, kanske någon orkar läsa

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Ja man måste dubbelklicka såvitt jag vet! Att den är svår att se i mörkare förhållande beror väl på att funktionen går på kontrastlinjer? Underexponerat/mörkt->svårt o se.

Hehe om du tycker den är svår att se i mörker ska du testa displayen i strålande sol...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har provat, den är funkis men såklart inte lika bra som en stillbildskamera.
Stående tipset för timelapse är exponera för det ljusaste alt viktigaste.

Kanske man ska testa med ML på 600D istället?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Kanske man ska testa med ML på 600D istället?

Tycker jag definitivt eftersom du kan köra längre exponeringar så det inte blir så ryckigt och då får du ju den i 4K om du vill
På min 600d hade jag en billig kontroll/intervallometer men ML funkar nog på samma sätt fast i kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ja man måste dubbelklicka såvitt jag vet! Att den är svår att se i mörkare förhållande beror väl på att funktionen går på kontrastlinjer? Underexponerat/mörkt->svårt o se.

Hehe om du tycker den är svår att se i mörker ska du testa displayen i strålande sol...

En grej jag gillar på BMCC och BMPC4K och som förvånar mig att de inte la till på pocket är att det räcker med ett tryck för peaking om det är en manuell glugg, vilket jag ju oftast kör med.
För mig så skulle de gärna få ha ett tryck för peaking och istället två för AF för den använder jag aldrig medans peakingen jämt.
De skulle till och med kunna köra peaking på alltid och klick för att stänga av istället.

Permalänk
Medlem

Knapparna lär man sig.

Angående wb kör jag:

Kväll, ute med orange belysning: runt 3200k.
Inomhus med glödlampor, runt 3200k.

Utomhus dagtid, 5200k.

Lysrör blir lite mellan beroende på typ. Här är 25 fps viktigt.

På min Androidtelefon kör jag White balance color temp meter. Sikta mot ett vitt föremål så får du rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Knapparna lär man sig.

Angående wb kör jag:

Kväll, ute med orange belysning: runt 3200k.
Inomhus med glödlampor, runt 3200k.

Utomhus dagtid, 5200k.

Lysrör blir lite mellan beroende på typ. Här är 25 fps viktigt.

På min Androidtelefon kör jag White balance color temp meter. Sikta mot ett vitt föremål så får du rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, tackar. Bra utgångspunkter som jag ska memorera. Intressant med appen, ska kika om jag hittar någon till iPhone. Det bör ju finnas.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

En grej jag gillar på BMCC och BMPC4K och som förvånar mig att de inte la till på pocket är att det räcker med ett tryck för peaking om det är en manuell glugg, vilket jag ju oftast kör med.
För mig så skulle de gärna få ha ett tryck för peaking och istället två för AF för den använder jag aldrig medans peakingen jämt.
De skulle till och med kunna köra peaking på alltid och klick för att stänga av istället.

På min har jag för mig det är ett tryck.... Wtf nu vart jag osäker. Jag kan minnas ett tryck vid manuell glugg och dubbel vid aktiv. Måste checka när jag är hemma igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

En grej jag gillar på BMCC och BMPC4K och som förvånar mig att de inte la till på pocket är att det räcker med ett tryck för peaking om det är en manuell glugg, vilket jag ju oftast kör med.
För mig så skulle de gärna få ha ett tryck för peaking och istället två för AF för den använder jag aldrig medans peakingen jämt.
De skulle till och med kunna köra peaking på alltid och klick för att stänga av istället.

Ja, det känns lite bakvänt. Hade gärna sett att den alltid var på och att när man tar bort histogram och återstående tid (med pil ner) så skulle peakingen stängas av.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

På min har jag för mig det är ett tryck.... Wtf nu vart jag osäker. Jag kan minnas ett tryck vid manuell glugg och dubbel vid aktiv. Måste checka när jag är hemma igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag kan kanske är ute o cyklar o tryckte för slarvigt eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Höglund:

Ja, det känns lite bakvänt. Hade gärna sett att den alltid var på och att när man tar bort histogram och återstående tid (med pil ner) så skulle peakingen stängas av.

Nej, peaking kvar, det andra tar jag bort för att kolla kompositionen men skärpan vill jag fortfarande se.

Permalänk
Skrivet av Holck:

På min har jag för mig det är ett tryck.... Wtf nu vart jag osäker. Jag kan minnas ett tryck vid manuell glugg och dubbel vid aktiv. Måste checka när jag är hemma igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att jag läst att det på tidigare firmware var ett tryck för peaking.
Men jag kan ju yra också.

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Jag har bara en aktiv glugg och för mig har det varit 2 tryck hela tiden.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Nu är min kamera, minneskort och extrabatterier på gång! Fick leveransbekräftelse nyss. Spännande.

För er som vill, posta mer än gärna era BMPCC-filmklipp i den här tråden! Nu när vi suttit och tjötat så länge och mycket UTAN utrustning, så måste det ju bli ännu mer nu när vi alla snart har utrustning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Nu är min kamera, minneskort och extrabatterier på gång! Fick leveransbekräftelse nyss. Spännande.

För er som vill, posta mer än gärna era BMPCC-filmklipp i den här tråden! Nu när vi suttit och tjötat så länge och mycket UTAN utrustning, så måste det ju bli ännu mer nu när vi alla snart har utrustning.

Håller med, kortfilmer eller katter spelar ingen roll, det är alltid intressant att se och att direkt kunna fråga om teknik, tänk osv.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Håller med, kortfilmer eller katter spelar ingen roll, det är alltid intressant att se och att direkt kunna fråga om teknik, tänk osv.

Exakt, spelar ingen roll vad ni filmar! Jag är här för att prata och lära mig. Sen är det ju alltid lite kul att se grejer från folk man lärt känna lite här på forumet nu så kör på bara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Precis tillbaka från lunch. Filmade lite random på stan. Sen gick jag på en indisk restaurang som hade mysiga färger + lite mat på uteserveringen. Blir intressant att leka med dem ikväll.

Fick precis leverans av mitt ND-filter också, wiee. Får se om jag hinner testa den ute på IKEA ikväll (jag ska väl också få roa mig på IKEA)

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ok, jag kan kanske är ute o cyklar o tryckte för slarvigt eller nåt sånt.

Jag kan lika gärna ha ett muskelminne och inte veta vad jag trycker men trycker rätt. Kanske var det så väldigt tidigt att man tryckte en gång. Eller så blandar jag. Ska ivf testa när jag är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Finns det någon bra batteriladdare för Hähnel EL20 / BMPCC-standardbatterier?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S