Hur betalar jag tull? (paket från DHL)

Permalänk

Hur betalar jag tull? (paket från DHL)

Hej beställde lite skit från kina och på ett paket fick jag en trevlig klisterlapp . Nu är min fråga hur betalar jag detta? Googlat lite och tydligen tar DHL betalt innan jag hämtar ut paketet men jag visade ID och fick paketet och kunde gå därifrån. Så jag antar att jag får hem en faktura? Och hur lång tid kan det ta?
Första gången jag åkt på tull osv när jag köpt grejer så har ingen större koll på hur jag går till väga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Åkte också på tull för något år sedan när jag beställde från Kina, jag fick en faktura hem. Då stod det dock ingenting om det på själva paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej beställde lite skit från kina och på ett paket fick jag en trevlig klisterlapp . Nu är min fråga hur betalar jag detta? Googlat lite och tydligen tar DHL betalt innan jag hämtar ut paketet men jag visade ID och fick paketet och kunde gå därifrån. Så jag antar att jag får hem en faktura? Och hur lång tid kan det ta?
Första gången jag åkt på tull osv när jag köpt grejer så har ingen större koll på hur jag går till väga.

Varför går du inte in på länken så står på lappen och kollar????

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Varför går du inte in på länken så står på lappen och kollar????

Självklart har jag gått in där och läst tror du jag hade skapat tråden om jag hade hittat det jag frågade efter? Jag kanske missat något och därför skapade jag tråden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart har jag gått in där och läst tror du jag hade skapat tråden om jag hade hittat det jag frågade efter? Jag kanske missat något och därför skapade jag tråden.

ring dem bara , de e simplast och häv samt att det var en present

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

häv samt att det var en present

Det där fungerar inte alltid. Typ alla säljare från Kina skriver "Gift" på det dom skickar, så tullen har lärt sig

Permalänk

Sist jag beställde från ebay åkte jag på tull tror jag. Det kom hem som en vanlig avi lapp bara som jag fick betala när jag hämtade ut. Produkten var redan betald över paypal så jag antar det var tull

Permalänk
Skrivet av nickhe:

ring dem bara , de e simplast och häv samt att det var en present

Betala tull har jag inga problem med det är bara hur man gör jag undrar jag trodde det skulle ske när man hämtar ut paketet, men får la ringa om jag inte fått något svar i morgon.

Skrivet av jokkan1338:

Sist jag beställde från ebay åkte jag på tull tror jag. Det kom hem som en vanlig avi lapp bara som jag fick betala när jag hämtade ut. Produkten var redan betald över paypal så jag antar det var tull

Jo jag köpte via Ebay så det var redan betalt via paypal. Men jag har inte fått något AVI eller så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Självklart har jag gått in där och läst tror du jag hade skapat tråden om jag hade hittat det jag frågade efter? Jag kanske missat något och därför skapade jag tråden.

Lättjan i dagens curlingsamhälle breder ut sig som ringar på vattnet så frågan om du kollat på länken är väl befogad.

Du skriver från kina. Enligt min kunskap är kina utanför EU, så jag klickar från länken som inte gav något på Internethandel och varor från land utanför EU

Där står

Citat:

Varuvärde Vad ska jag betala?
Under 300 SEK Ingen betalning av tull, moms eller andra avgifter om inte varorna är punktskattebelagd
300 - 1300 SEK Ingen betalning av tull. Men moms, landspecifika tullavgifter och utläggsersättning/speditörsavgift tillkommer
Över 1300 SEK Tull, moms och landspecifika tullavgifter samt utläggsersättning/speditörsavgift tillkommer

Generellt ska lokal moms alltid betalas på varor och tjänster som köps och importeras från länder utanför EU. När försändelsen och varorna har anlänt till destinationslandet beräknas importavgifterna och DHL skickar en faktura till mottagaren.

Min fetstil ovan. Ett klick och svaret finns hur tydligt som helst.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Det kommer absolut inte vara oklart hur du skall betala, tullverket vill ha sina pengar.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Lättjan i dagens curlingsamhälle breder ut sig som ringar på vattnet så frågan om du kollat på länken är väl befogad.

Du skriver från kina. Enligt min kunskap är kina utanför EU, så jag klickar från länken som inte gav något på Internethandel och varor från land utanför EU

Där står

Min fetstil ovan. Ett klick och svaret finns hur tydligt som helst.

Så Importavgifter är alltså Tull och moms? Men då tackar jag för hjälpen.

Jag har läst men jag ska erkänna att jag inte läste skitnoga(uppenbarligen), jag trodde mer det skulle vara gå in på sidan och skriv in försändelsenummer och betala tull och moms.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så Importavgifter är alltså Tull och moms? Men då tackar jag för hjälpen.

Tull + moms + DHLs utlägg (speditörsavgift).

DHL har redan pröjsat moms och tull. Åtminstone om man frågar dem, då ligger de ute med pengarna.
Denna service är inte gratis så de vill ha lite betalt för detta. Sedan kostar kuvert, porto, utskriften av fakturan mm mm. En hundralapp eller lite mer vill de ha betalt för allt arbete och kostnader de haft med din försändelse, och det kallas speditörsutlägg/speditörsavgift.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

DHL skickar en faktura på posten som enligt mina erfarenheter tar 3-6 veckor att komma.
Är det Posten det handlar om så får du hämta ut paketet samt betala moms/etc när du hämtar ut det.

UPS/fedex så har det blivit både och vilket är faktura när dom själva har levererat (MEN även när dom INTE levererat med) och betala på posten om dom har använts sig av posten istället för att leverera själva.
Hur UPS/fedex beter sig kan du läsa lite mer om här http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1307773-ups....
Men kort så behöver dom fylla lastbilen med minst 75% för att den ens ska åka ut (allt enligt två olika kundtjänst arbetare vid två olika tidpunkter på UPS) och fylls ej bilen så kan dom om du har tur skicka paketet med posten istället.
MEN det är inget du ska räkna med utan jag har fått flera paket tillbaks skickade efter 2-3 veckor för att lastbilen ej fyllts och dom vägrat att skicka med posten och då var enda sättet att åka till närmsta utlämmningsställe (vilket för min del ligger i stockholm=ca 25mil en väg=totalt 50mil).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Även jag fick en faktura när jag köpte min "Korea skärm", kom 4-5 veckor efter skärmen. Skärmen skickades med DHL.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Tull å sånt kommer alltid en faktura hem att betala oftast.