Unreal Engine 4 ger ray-tracing-liknande bildkvalitet i realtid

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

"Next Gen" har egentligen inget med prestanda att göra på något sätt... det betyder inget mer än "Nästa Generation".

Och "nästa generation" är ju synonymt med bättre grafik och med tanke på PS4/Xbones motgångar hittills för att rendera 1080p bra så är det väl tveksamt hur bra de ska klara av den här typen av grafik om säg 5 år men vem vet, de kanske klarar det om än i 30FPS som vanligt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

AH MEN DURÅ! Megans Foxs rumpa typ. Galet hur bra det ser ut

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ser säkert bra ut. Tyvärr sitter man på mobilt bredband, och det känns inte rätt att kolla grafikdemos i 360p...

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Och hur lång tid tar det innan vi faktiskt ser detta i spel?

Kan tyvärr inte svara exakt när men här finns några intervjuer av några aktuella utvecklare med spel på gång från Gamescom 2014 inklusive trailers.
Tagna från Unreal Engine youtube kanal som för övrigt är intressant att följa https://www.youtube.com/user/UnrealDevelopmentKit/videos

Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja se detta i nästa, eller näst-nästa Elder Scrolls-spel.

Permalänk
Medlem

Det ende negativa som jag kan se är att ögat har en 5-15 gånger högre dymanic range än en digital kamera eftersom våran hjärna balanserar det vi ser, så det som Hollywood försöker motverka dvs starka skuggor och över ljusa partier här är rätt framträdande, så det är mycket närmare en digital kamera än vad vi ser.

Permalänk
Jubileumsmästare

SÅ SICK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Ska bli intressant att se hur många som klagar på att löven är fula.

Faktiskt just det jag tänkte på när jag såg klippen.
Det förtog lite av realismkänslan. Löven såg ut att sitta ihop i block och rörde sig inte i förhållande till varandra inom blocket.

Nu var ju kanske inte fysikmotorn som driver löven poängen, men ändå. Det sabbade lite illusionen av att se på något verkligt snarare än datorgenererat.
Regnet och droppandet var väldigt lyckat tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jäää framtiden är här!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Faktiskt just det jag tänkte på när jag såg klippen.
Det förtog lite av realismkänslan. Löven såg ut att sitta ihop i block och rörde sig inte i förhållande till varandra inom blocket.

Nu var ju kanske inte fysikmotorn som driver löven poängen, men ändå. Det sabbade lite illusionen av att se på något verkligt snarare än datorgenererat.
Regnet och droppandet var väldigt lyckat tycker jag.

håller med, särskillt konstigt blir det när de löven som "singlade ner" magiskt kom blåsandes genom en stenvägg. men det är ju inte ett fysik demo som många redan påpekat, men iom att bilderna var så pass verklighetstrogna, så blev det lite "uncanny valley" på det..

Permalänk
Inaktiv

Unreal Engine 4 är nog det första sedan Crysis som fått mig riktigt imponerad av grafiken, galet snyggt! Men så har jag ju alltid hypat Unreal Engine, den är inte bara snygg utan den absolut bäst optimerade grafikmotor som jag känner till. Minns UT3, så snyggt trots att det gick att köra på så klena komponenter. Även om den är stor så borde betydligt fler använda den istället för alla taskiga motorer som finns där ute.

Permalänk
Medlem

Plagiat?

UE4 Archviz / Lighting 2

The Third & The Seventh

(spola fram till scenen vid 10 minter och 43 sekunder)

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Som med alla andra UE motorer så börjar spel dyka upp när motorn är gammal. Hoppas någon kan motbevisa mig att så blir inte fallet med UE4.

Permalänk
Medlem

Förmodligen...men originalet var gjort i 3DsMAX och här har vi en spelmotor som kommer riktigt nära.

Jag har plockat upp hakan från golvet några gånger nu...tror den är ur led!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Han är "inspirerad" av Alex Rooman - The Third & The Seventh, tanken var nog bara att demonstrerar hur bra man kan göra archviz i realtid.

Skrivet av koola:

Yep, the pavillion scene is directly inspired by Alex Roman's "the third and the seventh" (and yes it's a part of Pavelló Mies van der Rohe in Barcelona^^).
("the third and the seventh" ... I watched this video like a million time It's so amazing).

(från skaparen i ett annat forum^^)

Betydlig najsare än vad jag lyckades göra i CryEngine, men ska definitivt med testa göra nått archviz project i UE4 när jag får tid.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

Vad skall man säga

Visst det ser "jättefint" ut när det gäller vissa miljöer. Men kollla in ett träd, åtminstone jag blir; jag vet inte hur jag skall uttrycka det, men det ser ut som "sk**". Så vadå "framtiden". Uselt enligt min åsikt! Och då menar jag inte att de inte har gjort framsteg. Men det är trots allt 2014 nu! WTF!!!

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Snyggt men det skulle behövas lite g-sync på det där...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att videoklippen verkar vara så komprimerade. Många av dem är bara i 720p också.

Sjukt snyggt!

Snyggare än Tesseract.
Kanske snyggare än Unigine också.

Permalänk
Medlem

Det syns ganska tydligt att modellerna är förenklade och platta. Det är inte så svårt att ha processorkraft till raytracing om ytorna är platta. Löven på träden är groteskt fula även om klippet som helhet är imponerande.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Visst det ser "jättefint" ut när det gäller vissa miljöer. Men kollla in ett träd, åtminstone jag blir; jag vet inte hur jag skall uttrycka det, men det ser ut som "sk**". Så vadå "framtiden". Uselt enligt min åsikt! Och då menar jag inte att de inte har gjort framsteg. Men det är trots allt 2014 nu! WTF!!!

Du menar att det som demonstreras ser jättefint ut och det som inte är viktigt för demonstrationen är enkla modeller?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men tycker nog fortfarande att rigid gems är snyggare, visserligen en enklare miljö att stimulera men rent realism mässigt slår den det mesta imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Visst, ser helt sjukt snyggt ut men hur många gånger har man inte sett demon som gör det? Man behöver se det live i ett spel för att kunna göra en riktig bedömning.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt indeed men ett spel är mycket större än en demonstration. Att lägga in denna grafik i ett komplett stort spel är en helt annan femma! (?)

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

BF6 Confirmed

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Inaktiv

Ser faktiskt skapligt ut. Hoppas vi får se i spel inom kort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Snyggt... men ointressant utan ordentlig fysik integrerad med grafikmotorn.

PhysX duger inte, eller vad menar du?

Skrivet av JesperT:

Faktiskt just det jag tänkte på när jag såg klippen.
Det förtog lite av realismkänslan. Löven såg ut att sitta ihop i block och rörde sig inte i förhållande till varandra inom blocket.

Nu var ju kanske inte fysikmotorn som driver löven poängen, men ändå. Det sabbade lite illusionen av att se på något verkligt snarare än datorgenererat.
Regnet och droppandet var väldigt lyckat tycker jag.

Vad får du ifrån att fysikmotorn skulle "driva" löven? Så är det i varje fall inte. Träden är animerade med vertex animation på sin höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vad får du ifrån att fysikmotorn skulle "driva" löven? Så är det i varje fall inte. Träden är animerade med vertex animation på sin höjd.

Är inte insatt i detaljerna kring hur sådant programmeras. Poängen var bara att jag konstaterade att löven verkar sitta ihop i någon sorts block och att det förtog realismen en del.
Med "fysikmotorn" syftar jag bara lite löst på allt som styr fysiken i den datorgenererade miljön. Någonting styr hur löven rör sig och det är det jag syftar på.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Helt otoligt vad många på Sweclockers snabbt ska klaga på relativt orelevanta saker.
Ja, löv sitter normalt fast i olika grenar där varje gren rör sig väldigt likt som det var på filmsekvenserna.
Sedan att varje löv sitter fast och är helt livlösa i varje gren är ju helt rätt, det gör att det ser stelt ut.

Men varför lägger ni överhuvudtaget energi på detta?
Ser ni överhuvudtaget inte på det som faktiskt demonstreras?

Titta på ljuset, titta på hur sjukt realistiskt ljuset är.
Hur levande materialen ser ut, hur dynamiskt ljuset är.

Varför är det så 2010-talsaktigt att alla ska klaga på bra saker?
Det spelar inte någon roll om det t.o.m. hade sett ut som verklighet till 100%, det hade ändå varit skit på något sätt.
Det är en tragisk värld vi lever i där folk enbart letar fel i allt och ska klaga på allt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Helt otoligt vad många på Sweclockers snabbt ska klaga på relativt orelevanta saker.
Ja, löv sitter normalt fast i olika grenar där varje gren rör sig väldigt likt som det var på filmsekvenserna.
Sedan att varje löv sitter fast och är helt livlösa i varje gren är ju helt rätt, det gör att det ser stelt ut.

Men varför lägger ni överhuvudtaget energi på detta?
Ser ni överhuvudtaget inte på det som faktiskt demonstreras?

Titta på ljuset, titta på hur sjukt realistiskt ljuset är.
Hur levande materialen ser ut, hur dynamiskt ljuset är.

Varför är det så 2010-talsaktigt att alla ska klaga på bra saker?
Det spelar inte någon roll om det t.o.m. hade sett ut som verklighet till 100%, det hade ändå varit skit på något sätt.
Det är en tragisk värld vi lever i där folk enbart letar fel i allt och ska klaga på allt.

Du missuppfattar innebörden av vad vi säger.
Det handlar inte om att såga allting och bara klaga. Demot ser på många sätt fantastiskt ut och det är häftigt att se hur utvecklingen går framåt.
Vi konstaterar bara att vissa saker står ut och förtar illusionen av att man skulle se på något taget från verkligheten och inte datorgenererat.
Det är ett mycket bra betyg. Det är näst intill perfektion.

Att notera var man skulle kunna göra saker ännu bättre är grunden till all utveckling. Hade vi bara varit nöjda med våra stenyxor och stenåldern och aldrig "klagat" hade vi fortfarande levt i stenåldern.

En helt annan sak hade det varit om vi totalsågat allt bara för att det inte var perfekt och gett upp allt hopp om framtida förbättringar.
Konstruktiv kritik är viktigt.

Löven i demot känns lite likadant som om man skulle råka se en stödvajer för någon stuntman i en annars fantastisk film.
Folk kommer givetvis att säga att de ser vajern och att det förtar lite av realismkänslan i en mycket bra film. Skådespelarna och allt annat kan vara helt fantastiskt och folk kan uppskatta filmen ändå, men folk kommer se och påpeka att vajern syns ändå.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.