Windows 9 "Threshold" får startskärm med interaktiva paneler och notifikationscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Eller också finns det ett få antal medlemmar som försöker förklara fördelarna med Windows i telefon/ surfplatta och på dator och kanske då lite som motpol till dig och ett antal andra medlemmar som ensidigt pekar på de negativa sidorna. Skall då bara den ena parten finnas representerad, jag tycker inte det utan att det behövs en motpol annars kommer alla Windows relaterade trådar sluta med en repetition av samma klagomål hela tiden.

Det "fåtal" användare du pratar om skriker ganska högt isåfall.

Sedan är jag inte alls "emot" windows eller Microsoft.. Det finns ett fåtal punkter jag ogillar skarpt samt att jag tycker de blivit avsevärt sämre på att lyssna på sina användare på sistonne, men på det stora hela är de väl OK antar jag.

Jag slängde ihop en omröstning tidigare idag http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1317625-vi...

Och någon "majoritet" är det inte än sålänge men väl 15 gånger så många som i snitt använder operativet, så nog är det så att Swecare i högre grad än snittet vurmar för WP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Mig med, trodde det var dåligt internet först, men blev samma när jag spelade om det buffrade...

Det körs i emulator, därför man ser en svart prick som "finger" när de kör touch. Därför är nog inte prestandan på topp när de spelade in.

Själv tycker jag en del av det ser smidigt ut och en del helt förjävligt och onödigt. Jag skulle gärna se mer sånn här funktion eftersom det passar väldigt bra till en del appar och funktioner.

Gärna till Windows Phone också. Något som jag kunde tänka mig vore att man får trycka på en tile för att få upp de olika knapparna och funktionerna och att den kan vara helt clean innan man rört den. Visst det blir ett eller två tryck extra för att öppna appar ibland men det skulle hålla tiles rena och fina när man bara kollar på skärmen.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

Jag ser potentialen i detta, som någon skrev tidigare kommer man kunna få en bättre överblick med ett snabbt tangentryck utan massa blurr på skrivbordet.
Jag gillart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl positivt med nya funktioner, bara man inte blir påtvingad att använda dem. Själv ogillar jag allt vad notifikationer heter men då detta är en funktion i ett mobilt operativsystem och många vill att telefonen och surfplattan ska blippa och bloppa hela tiden så fort något händer på internet så förstår jag att funktionen tillkommer. Men själv vill jag stänga av allt sådant. Vill jag kolla e-post, ja då öppnar jag thunderbird och stänger ner det sedan när jag är klar. Vill jag kolla facebook, ja då öppnar jag det i webbläsaren och stänger av den när jag är färdig. Vill någon prata med mig "live" ja då får de väl ringa mig på telefonen. Om jag har mobilen påslagen det vill säga, är den avstängd vill jag inte bli störd. Man måste inte alltid vara anträffbar.

Jag blir stressad av en massa notifikationer. Men visst är det bra att möjligheten finns om man någon gång vill bli påmind när något viktigt ska inträffa.

Det är såklart individuellt vad man vill ha men jag tycker ovanstående är en väsentlig del i varför något bör kallas "smartphone". För att vara smart bör den enligt mig kunna göra saker automatiskt, som t ex en automatisk nummerupplysare som visar vem det är som ringer om numret inte finns med i ens kontaktlista (det finns visserligen ett populärt system som inte tillåter sådant, men det är ändå inget för mig). Att visa att det finns t ex nya mail så man slipper spendera tid på att se efter själv är också sådan automatik i mina ögon. Man behöver ju inte ha ljud på alla notifikationer om man känner sig stressad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker det känns helt oanvändbart men kanske bara är jag.

Jag tycker tvärtom att de är intressanta och kommer säkert använda dem på min surfplatta.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Rätt många kör det, kolla WP8 tråden.

En sån tråd är alltid missvisande, vilka tror du tittar i en WP-tråd om inte de som är intresserade av och/eller har en WP? ...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hoski:

En sån tråd är alltid missvisande, vilka tror du tittar i en WP-tråd om inte de som är intresserade av och/eller har en WP? ...

Tror en del har WP8

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Bra på en surfplatta, men som med startskärmen i Windows 8 på en laptop/stationär kommer man nog aldrig att använda den.

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det "fåtal" användare du pratar om skriker ganska högt isåfall.

Sedan är jag inte alls "emot" windows eller Microsoft.. Det finns ett fåtal punkter jag ogillar skarpt samt att jag tycker de blivit avsevärt sämre på att lyssna på sina användare på sistonne, men på det stora hela är de väl OK antar jag.

Jag slängde ihop en omröstning tidigare idag http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1317625-vi...

Och någon "majoritet" är det inte än sålänge men väl 15 gånger så många som i snitt använder operativet, så nog är det så att Swecare i högre grad än snittet vurmar för WP.

Till skillnad från den grupp användare som är så tysta om deras ogillande av MS och WP? Det finns folk som "skriker högt" åt båda hållen. Det finns fler trådar om Android än WP och i trådar om WP vs Android brukar det vara fler som tycker Android på forumet, det borde vara en god indikation på vad som är mest använt av medlemmarna.

Jag tycker mig se fler onödiga inlägg, kommentarer samt konstiga diskussioner från den grupp användare som ogillar MS/WP. Tyvärr finns det användare som inte kan se längre än vad de själva tycker och förstå att det går att ha en preferens utan att vurma.

Permalänk
Medlem

Blir nog att ge linux en chans på laptoppen när jag orkar avinstallera windows 8.

EDIT: Kan nog bli tufft för microsoft om w9 slår tillbaka såsom w8 gjorde.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Hoppas att det går lika bra att stänga av metro/modern-ui som i windows8. Vet inte varför alla som klagar inte bara installerar ett annat shell som litestep (finns massor med andra likväl), efter det körs ju inte explorer som shell och därmed ej heller startskärmen och allt det där.

Om det inte går så hoppas jag att de tillåter användaren att stänga av animationerna på UI'n i alla fall. Man blir så sjukt irri på swosh-delay när man byter från en metro app till windows skrivbordet osv.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillem4n:

Blir nog att ge linux en chans på laptoppen när jag orkar avinstallera windows 8.

EDIT: Kan nog bli tufft för microsoft om w9 slår tillbaka såsom w8 gjorde.

Kan vi inte ta och sammanfatta hela Windows 8 en gång för alla med följande:

Windows 8 vare sig vart, är, eller kommer att bli ett misslyckande, ett bakslag, vad ni än vill hitta på

Det är ett sorgligt beteende samt en fullständigt felaktig åsikt om ett operativsystem som möjligen har skapat lite diskussion i ämnet "vad är ett bra operativsystem".

1. Windows 8 är det näst mest sålda operativsystemet i världshistorien. Det i relation till att man säljer färre enheter idag än under åren med Windows 7.

2. Microsofts aktie har stigit från ca 30 dollar till ca 43 dollar mellan första augusti 2012 och 27e augusti 2014.
Detta hade inte skett om operativsystemet varit ett "misslyckande". Mellan oktober 2009 och augusti 2012 låg aktien på stadiga 25 dollar.

http://finance.yahoo.com/q/hp?s=MSFT&a=07&b=1&c=2009&d=07&e=2...

***bort/mod***

Jag tror att ni som längtar efter att få hoppa på Windows 9 för att ni inte skulle stå ut med att lösa era problem i Windows 8 kommer bli ganska så besvikna. När ni inser att de problem ni enkelt kunde löst i Windows 8 (ModernUI, Startknapp) så kommer det bli betydligt svårare i Windows 9 att komma runt de nya problemen, så som att det kanske blir mer molnbaserat än tidigare.

Tagit bort nedlåtande text
Permalänk

Om detta går att binda till ett kortkommando och inte ploppar upp av sig självt utan att det går att stänga av så kan nog detta bli väldigt skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Kan vi inte ta och sammanfatta hela Windows 8 en gång för alla med följande:

Windows 8 vare sig vart, är, eller kommer att bli ett misslyckande, ett bakslag, vad ni än vill hitta på

Det är ett sorgligt beteende samt en fullständigt felaktig åsikt om ett operativsystem som möjligen har skapat lite diskussion i ämnet "vad är ett bra operativsystem".

1. Windows 8 är det näst mest sålda operativsystemet i världshistorien. Det i relation till att man säljer färre enheter idag än under åren med Windows 7.

2. Microsofts aktie har stigit från ca 30 dollar till ca 43 dollar mellan första augusti 2012 och 27e augusti 2014.
Detta hade inte skett om operativsystemet varit ett "misslyckande". Mellan oktober 2009 och augusti 2012 låg aktien på stadiga 25 dollar.

http://finance.yahoo.com/q/hp?s=MSFT&a=07&b=1&c=2009&d=07&e=2...

***bort/mod***

Jag tror att ni som längtar efter att få hoppa på Windows 9 för att ni inte skulle stå ut med att lösa era problem i Windows 8 kommer bli ganska så besvikna. När ni inser att de problem ni enkelt kunde löst i Windows 8 (ModernUI, Startknapp) så kommer det bli betydligt svårare i Windows 9 att komma runt de nya problemen, så som att det kanske blir mer molnbaserat än tidigare.

***bort/mod***

Var vista en flopp?

W8 vs vista mätt i .NET program

§1.1
Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt på detta mer än W8.1. Detta kommer bli mitt nästa desktop OS garanterat Bra att de har tagit åt sig av kritiken mot W8, även om de löste endel grejer i W8.1 updateringen. Kärnan i W8 är dock tydligt bättre än W7, rent prestandamässigt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Till skillnad från den grupp användare som är så tysta om deras ogillande av MS och WP? Det finns folk som "skriker högt" åt båda hållen. Det finns fler trådar om Android än WP och i trådar om WP vs Android brukar det vara fler som tycker Android på forumet, det borde vara en god indikation på vad som är mest använt av medlemmarna.

Jag tycker mig se fler onödiga inlägg, kommentarer samt konstiga diskussioner från den grupp användare som ogillar MS/WP. Tyvärr finns det användare som inte kan se längre än vad de själva tycker och förstå att det går att ha en preferens utan att vurma.

Jag tycker faktiskt att de överdrivet positiva tongångarna klingat av på sistonne. Men jag såg också att de infört en regel mot "dold marknadsföring", så det kan ju förklaras av det. Antingen vill folk inte låta som om de är köpta och riskera att bli avstängda, eller också är de köpta och har blivit tillsagda av företagen att ligga lite lågt så de inte blir upptäckta. Det skulle kunna förklara saken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillem4n:

Jisses, calm ur tits

Var vista en flopp?

W8 vs vista mätt i .NET program

Vi har redan fastslagit att under industrisemester så sjunker alltid användarantalet av ett aktuellt operativsystem. Även på Vistas tid såldes det fler enheter än idag, likaså fanns inte konkurrens från plattor eller telefoner, men jag antar att du tänkte på det...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Undvik uttalanden som kan uppfattas nedlåtande, det genererar endast otrevliga och meningslösa svar.
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Windows 8 var allt annat än ett misslyckande. Om ni inte gillar Start, ladda ned ett program som tar bort det eller W8.1. Blåskärmar är ett minne blott, lagg finns inte och spel rullar på mycket bättre. Det är helt enkelt det bästa operativsystemet som Microsoft släppt (jag jämför inte med OSX eller Linux).

Permalänk

Tråkigt.. Ointressant, än så länge

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Windows 8 var allt annat än ett misslyckande. Om ni inte gillar Start, ladda ned ett program som tar bort det eller W8.1. Blåskärmar är ett minne blott, lagg finns inte och spel rullar på mycket bättre. Det är helt enkelt det bästa operativsystemet som Microsoft släppt (jag jämför inte med OSX eller Linux).

Jag håller med. Jag har aldrig gillat Windows 8 tills jag skaffade mig en ny dator/surfplatta (2-i-1) med pekskärm.
Hur bra som helst!
Inte lika bra att köra med mus.

Permalänk
Medlem

Ser ju lika eländigt ut som Windows 8, trodde Microsoft hade lärt sig något från kritiken med Windows 8.

Dom verkar fortfarande tro att desktop användare använder datorn som en mobiltelefon / surfplatta.

Nåja, det här var bara en första liten snabb titt, det kanske ordnar sig på slutet i den skarpa versionen. Känner ungefär samma dåliga känsla nu som när man såg första beta versionen av Win 8 där man trodde dom hade glömt att lägga dit start menyn och dom skulle göra en ännu bättre startmeny än tidigare.

Varför ska dom alltid ha gigantiskt stora bebis ikoner som om operativsystemet vore gjort för blinda eller barn under 3 år?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Ser ju lika eländigt ut som Windows 8, trodde Microsoft hade lärt sig något från kritiken med Windows 8.

Dom verkar fortfarande tro att desktop användare använder datorn som en mobiltelefon / surfplatta.

Nåja, det här var bara en första liten snabb titt, det kanske ordnar sig på slutet i den skarpa versionen. Känner ungefär samma dåliga känsla nu som när man såg första beta versionen av Win 8 där man trodde dom hade glömt att lägga dit start menyn och dom skulle göra en ännu bättre startmeny än tidigare.

Varför ska dom alltid ha gigantiskt stora bebis ikoner som om operativsystemet vore gjort för blinda eller barn under 3 år?

Jo men nyheterna var just i surfplattegränssnittet. Som jag förstått det finns ju också skrivbordsgränssnittet som alternativ i Windows 9 och de där funktionerna påverkar väl inte skrivbordsläget?

Nu är jag väl ingen stor påhejare av Microsofts operativsystem (jag kör Linux själv) men rätt ska vara rätt. Som jag nämnt tidigare har jag inget emot nya funktioner så länge man inte tvingas till dem. Kör man det på surfplatta så kanske det upplevs positivt? Kör man det på datorn så kanske man kan inaktivera surfplatteläget?

Windows 8 däremot försökte de tvinga på användaren surfplatteläget även på datorn. Man kan ju hoppas att valfriheten ökar i Windows 9.

Permalänk
Medlem

Verkar vara kanon och tycker att det verkligen är på tiden att det kommer ett standardiserat och gemensamt notifikationscenter i Windows. OS X har ju länge haft en dylik funktion, och Unix har ju traditionellt haft en motsvarande funktionalitet med sitt console-terminalfönster.

Är ju onödigt att ha hudra appar i traybar nere till höger där varje app ger sin egen form av ikke standardiserad notifikation. Dessutom så kan man lätt missa dessa om man kikar bort när de visas. Ser fram emot en standardiserad funktion för detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Interativa paneler i all ära, men jag tror inte mobilplattformen kommer nå någon vidare framgång framöver heller. Folk är för vana med Android och IOS och det är väl typ bara här på Sweclockers som en majoritet kör Windows phone.

Tror inte det är något problem för folk att lära sig ett nytt system. Har inte varit något större problem för folk att lära sig använda en telefon med iOS eller Android. Windows Phone är miste lika enkelt, om inte betydligt enklare än Android att komma igång med för nybörjare.

Till skillnad ifrån en skrivbordsmiljö så är Metro/Modern UI riktigt extemt snyggt och väldigt praktiskt funktionellt på en telefon. Där kommer det verkligen till sin rätt. Dessutom är det mycket snyggare impplementerat i WP jämfört med vad W8 är på tex en surfplatta (har bägge miljöer).

Däremot så har WP ju det klassiska hönan/ägget-problemet med applikationer (ungefär samma problem som Linux på desktop eller som spelmaskin). Men det är ju en helt annan sak och en klassisk problemställning när man kommer lite senare till marknaden (hjälper då inte alltid även om man har en bättre produkt).

Som system och användargränssnitt så är WP helt grymt på telefoner tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/