Galaxy Note 3 vs Lumia 930 - Mest bang for the buck?

Permalänk

Galaxy Note 3 vs Lumia 930 - Mest bang for the buck?

Tjena!

Imorgon bär det iväg till Gällivare för att köpa ny lur. Är gammal Android-användare men har sneglat lite på WP 8.1 och börjar gilla det mer och mer.

Frågan är då: Vilken av dessa två lurar ger mest telefon för pengarna? Lumian är snäppet billigare, men är det värt att byta från Android till WP?

Tacksam för svar!
/Ark

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du får nog mest "bang for the buck" med en Note 3 skulle jag säga även om jag personligen inte tycker om Samsungs telefoner. Men jag är ingen sån som bara rekommenderar det man själv äger

Bättre batteritid och mycket fler funktioner får du i en Note. Om du nu kommer använda 1/3 av dess funktioner eller inte är en annan sak.

Lumia för en generellt trevligare och mycket renare upplevelse. Det är ett skönt och modernt OS.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Är inte Note 4 påväg runt hörnet också? Nu har jag ju själv införskaffat en Lumia 930 som bör komma i veckan, men man måste ge tips ändå

Har du själv varit iväg och känt på en WP8.1?

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Är inte Note 4 påväg runt hörnet också? Nu har jag ju själv införskaffat en Lumia 930 som bör komma i veckan, men man måste ge tips ändå

Har du själv varit iväg och känt på en WP8.1?

Jag har känt lite smått på WP8.1 och gillar upplevelsen.
Note 4 är inte ett alternativ då jag har viss budget att följa.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Undrar du något över Lumia 930 så fråga på för jag har en. Dock ingen WP expert i dagsläget för jag har varit med Android i flera år innan och har fortfarande kvar min One M8. Note har jag också haft dock bara 2'an.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arktiskman:

Jag har känt lite smått på WP8.1 och gillar upplevelsen.
Note 4 är inte ett alternativ då jag har viss budget att följa.

Borde inte 4:an kosta runt 4.7 när de kommer ut, som 3:an gör nu? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2169521

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Borde inte 4:an kosta runt 4.7 när de kommer ut, som 3:an gör nu? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2169521

Mest troligt kommer 4an kosta 6000-6500 om man ska tro en del nyhetsläckor.

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du när du jämförde en phablet och en vanlig telefon?
Är det inte en mycket bättre jämförelse att kolla på Lumia 930 och Nexus 5, som båda har ungefär lika stor skärm och storlek?
http://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/Google-Nex...
Nexus 5 ger ju onekligen mycket mer 'bang for the buck'. Den har i stor sett samma hårdvara som lumian men för nästan 2000kr mindre.
Nexus 5 är överlag en riktigt bra telefon med den största svagheten i att den har en dålig högtalare, samt att batteritiden är ganska medioker. Lumia 930 är nog snäppet bättre när det kommer till batteritid, men även den är medioker.
Du hittar 16GB versionen för 2900kr och 32GB versionen för 3500kr (32GB finns bara att köpa direkt från Googles hemsida).

Jag skulle personligen säga att nej, det är inte värt att byta från Android till WP. Du förlorar ett enormt app-utbud och massor med funktionalitet, med den enda fördelen att du får lite bättre flyt.

Är du intresserad av en större telefon så kan du titta på Oneplus One. Det är en telefon i storlek med Note 3, med lite nyare hårdvara till ett rekordlågt pris (2500/2850kr för 16/64GB). Den kräver dock att du letar upp en invite för att få tag i.

Permalänk
Medlem

Vill du ha Android: Note 3
Vill du ha WP 8.1: Lumia 930

Det är verkligen så enkelt det är. Båda är kompetenta telefoner med kompetenta operativsystem.

Jag väljer Lumian.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vill du ha Android: Note 3
Vill du ha WP 8.1: Lumia 930

Det är verkligen så enkelt det är. Båda är kompetenta telefoner med kompetenta operativsystem.

Jag väljer Lumian.

Jag håller med ganska mycket här. Det skiljer ju enormt mellan Android och Windows 8.1. Jag lägger definitivt min slant på Android och Note 3 som är öppet och flexibelt.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Lumia 930 är nog snäppet bättre när det kommer till batteritid, men även den är medioker.

Lumia: 15,5h taltid, 432h standby
Nexus 5: 17h taltid, 300h standby
One M7: 16,8h taltid, 500h standby
Siffror säger inte allt, Lumian ger mig den bästa batteritid jag haft på en smartphone.
---------

Självklart tappar man appar genom att gå från android till wp8.1, man tappar även vissa funktioner och "finesser".

Personligen så saknar jag inte mer än en enda app efter min migration till WP8.1 och det är Swedbanks bankapp.
Allt annat finns, officiellt eller som tredjepart (oftast är tredjeparts apparna MYCKET bättre än de officiella).

Jag kommer från att ha använt android i MÅNGA år och måste säga att de flesta funktioner och finesser som finns i android är enligt mig sånt som ingen använder. Även en stor del av appbiblioteket i Play store är rent skräp (skräp finns i alla plattformar men är överrepresenterat i android enl. mig).

Så allt hänger väl egentligen på vilken plattform man personligen gillar.
Jag lämnade android för wp8.1 och ångrar mig inte en sekund, men det behöver absolut inte vara rätt val för dig.
Klarar du dig utan "finesserna" så testa wp8.1, vill du ha dom så är det ju faktiskt bara android som är alternativet.

Det är två bra plattformar som båda kommer leverera en bra upplevelse.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Siffror säger inte allt, Lumian ger mig den bästa batteritid jag haft på en smartphone.

Helt rätt, siffror säger inte allt, men att den har den bästa batteritiden du haft på en smartphone säger inte mycket.
Det bästa sättet att jämföra batteritid är genom hårt kontrollerade tester. De enda jag sett hittills som gör detta korrekt är Anandtech, men 930 verkar inte ha fått en recension av dem, så det ser inte ut som att vi kan få några relativt exakta siffror. Men med tanke på att de är ungefär lika kraft-hungriga (Nokian har aningen bättre optimerat OS, medan N5 har ett antal strömspar trix som är ovanliga i andra telefoner, som t.ex. PSR) så borde det bara skilja ungefär lika mycket i batteritid som det skiljer i kapacitet mellan dem. Alltså runt 5% skillnad i fördel för L930.

Och för att ge dig perspektiv så finns det telefoner som är 30% bättre än det. Så ja, båda är ganska mediokra. Bara för att något mediokert är det bästa du upplevt betyder inte att det inte finns bättre.

Citat:

Jag kommer från att ha använt android i MÅNGA år och måste säga att de flesta funktioner och finesser som finns i android är enligt mig sånt som ingen använder.

Självklart finns det funktioner som knappt används, men detta betyder inte att dessa funktioner är onödiga. Det finns oftast någon som har användning av dessa funktioner, även om inte du har det. Därför är fler funktioner nästan exklusivt en positiv sak(bara man har valet att välja bort dem självklart).

Jag gillar t.ex. själv att gå in och ändra CPU guvernör och undervolta CPUn, samt pilla med andra mer avancerade funktioner. Tyvärr finns det bara ett alternativ för så avancerad funktionalitet i dagsläget. Men jag ser gärna att WP kommer med sådant också eller än hellre att något annat öppet operativsystem blir stort. Google behöver konkurrens, och jag ser gärna att det blir från andra öppna system då detta hjälper marknaden och konsumenten mer än stängda system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Och för att ge dig perspektiv så finns det telefoner som är 30% bättre än det. Så ja, båda är ganska mediokra. Bara för att något mediokert är det bästa du upplevt betyder inte att det inte finns bättre.

Självklart finns det telefoner med bättre batteritid än de som nämnts här. Men nu pratade vi om dessa.

Skrivet av Sears:

Självklart finns det funktioner som knappt används, men detta betyder inte att dessa funktioner är onödiga. Det finns oftast någon som har användning av dessa funktioner, även om inte du har det. Därför är fler funktioner nästan exklusivt en positiv sak(bara man har valet att välja bort dem självklart).

Jag gillar t.ex. själv att gå in och ändra CPU guvernör och undervolta CPUn, samt pilla med andra mer avancerade funktioner. Tyvärr finns det bara ett alternativ för så avancerad funktionalitet i dagsläget.

Den typen av avancerade "riktiga" funktioner är givetvis trevliga och något som gärna får komma till WP. När jag pratar "finesser" i android tänker jag närmast på all onödig skit som t.ex Samsung väljer att packa sina telefoner fulla med.

------------

Sen är vi ju alla olika och gillar givetvis olika saker. Vilket är bra då det skapar möjligheter för fler aktörer på marknaden. Jag skulle gärna se att alla de stora aktörerna idag hade haft lika stor del var av användarna då jag tror att detta hade gynnat oss konsumenter bäst.

Android är ett fantastiskt operativ som måste upplevas i "vanilla" utförande. Tyvärr har alla tredjeparts tillverkare förstört upplevelsen med sina "skins" till operativet. Det är bara att hoppas att Google tar tillbaka kontrollen över OS:et så kan det blir riktigt bra igen.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Annars väntar du på HTC One M8 med Windows Phone som har något bättre hårdvara än 930, troligen svalar och strömsnålare med Snapdragon 801 istället för den äldre 800.
Batteritiden på min Nokia är okej, men skulle inte betrakta den som anmärkningsvärt bra. Jag hade LG G2 innan med jumbo batteri kanske förklarar saken.

Verkar som den kommer till Europa också snart:
http://www.gsmarena.com/international_htc_one_m8_for_windows_...

Sen är ju också det här väldigt intressant:

"According to HTC’s own quotes on the matter, the battery is mean to last as follows:

Android HTC One M8
Usage Time: 12 hours
Standby Time: 12.2 days

Windows HTC One M8
Usage Time: 21 hours
Standby Time: 15.5 days

In other words, HTC sees Android as taking up more power when its in use than Windows Phone 8 does on their hardware. Left to their own devices - standby without action - the devices are far more fairly matched up on the power grid."

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Självklart finns det telefoner med bättre batteritid än de som nämnts här. Men nu pratade vi om dessa.

... det var ju precis det jag gjorde. Båda är mediokra i batteritid eftersom det finns telefoner med mycket bättre batteritid.

Citat:

Den typen av avancerade "riktiga" funktioner är givetvis trevliga och något som gärna får komma till WP. När jag pratar "finesser" i android tänker jag närmast på all onödig skit som t.ex Samsung väljer att packa sina telefoner fulla med.

Vissa finesser är faktiskt användbara, problemet är ju bara det att vissa tillverkare försöker lite för hårt med att få in så mycket funktionalitet som möjligt, oavsett hur användbar den är. Men förutom Samsung så är det faktiskt inte så farligt på den fronten. Det har blivit bättre med tiden.

Citat:

Android är ett fantastiskt operativ som måste upplevas i "vanilla" utförande. Tyvärr har alla tredjeparts tillverkare förstört upplevelsen med sina "skins" till operativet. Det är bara att hoppas att Google tar tillbaka kontrollen över OS:et så kan det blir riktigt bra igen.

Till en viss grad, ja, men jag vill inte att Google tvingar tillverkarna att göra någonting. Jag ser hellre att tillverkarna ser och lär av varandra.
Det kommer faktiskt en hel del innovation från de olika tillverkarna, något som ofta hittar sig in i vanilla Android och andra tillverkares skins också.
Motorola kör ju t.ex. med nästan vanilla Android(+lite bonus funktioner). De är p.g.a. detta mycket snabbare med uppdateringar än andra tillverkare, samt har en snabbare telefon p.g.a. mindre bloat. Det borde ju vara ett visst incitament. Och HTC har ju gått mer åt det hållet efterhand. I början hade de extremt modifierade versioner av Andriod, nu är de ganska nära vanilla.